Gå til innhold

Han ble kjempesinna fordi han var far i seks timer uten å vite det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En førstegangdfødende som føder på 1 time 5 uker før termin rekker vel knapt å få med seg hva som skjer før det er overstått. Helt urimelig å være sur på henne hvertfall.

Anonymkode: c132a...df5

Hun hadde full mulighet til å ringe han etterpå. Hun var nemlig i stand til å si til sin søster at hun IKKE skulle varsle far for henne. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/13/2019 at 5:08 PM, Honey Dew said:

Så alle som ikke har født skal la være å uttale seg? Det første jeg gjorde da veene satte inn, var å ringe mannen, som var på jobb. Det skulle bare mangle.

De fleste førstegangsfødende har en fødsel der riene starter med lang tid mellom og tar seg gradvis opp - og dermed massevis av tid til å ringe far. Søsteren til TS fødte på en time. Da har man ikke nødvendigvis like mye tid til å hverken tenke klart eller plukke opp telefonen.

Hvis man ikke har opplevd stormrier selv, så bør man ikke uttale seg om hva den fødende burde ha gjort/ikke gjort under den timelange fødselen.

Anonymkode: c132a...df5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste førstegangsfødende har en fødsel der riene starter med lang tid mellom og tar seg gradvis opp - og dermed massevis av tid til å ringe far. Søsteren til TS fødte på en time. Da har man ikke nødvendigvis like mye tid til å hverken tenke klart eller plukke opp telefonen.

Hvis man ikke har opplevd stormrier selv, så bør man ikke uttale seg om hva den fødende burde ha gjort/ikke gjort under den timelange fødselen.

Anonymkode: c132a...df5

Den er jeg enig i. Jeg har selv hatt stormrier og vet hvordan det er, men søsteren kunne ringt eller de skulle i hvert fall ringt etter fødselen. For min del hadde jeg rier hvert 3 min i 1,5 døgn som ikke fikk åpnet noe opp, men var såpass at jeg trengte lystgass. Så gikk vannet og stormriene kom. Pressriene kom etter en time og ungen var ute 5 min senere og det var en stor baby. Var i sjokk jeg også, men hadde da virkelig kontaktet far hvis han ikke hadde vært der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har vel født barn de fleste her inne, og beskjeder er ærlig talt ikke vanskelig å gi! 

Anonymkode: 79dad...1a5

Jeg brukte mye lenger tid på fødselen en søsteren til TS, og jeg var ikke særlig mye istand til å plukke opp telefonen for å få gitt noen beskjed.

Det gikk jo virkelig i ett fra vannet gikk uten forvarsel til jeg lå på fødestua festa til kabler 3 steder på kroppen, med tette rier, masse instruksjoner fra jordmor og ikke ante hvor sekken med mobilen min lå. Jeg hadde heller ikke tid til å fokusere på noe annet enn riene.

Det er strengt tatt ingen her som vet hvordan forløpet til fødselen i HI var, så å sitte å si at den fødende burde gjort noe anderledes syns jeg er helt på trynet. Derimot syns jeg det er rart om ikke sykehuset spurte nummeret til mannen.

Anonymkode: c132a...df5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, _Pixiedust_ said:

Den er jeg enig i. Jeg har selv hatt stormrier og vet hvordan det er, men søsteren kunne ringt eller de skulle i hvert fall ringt etter fødselen. For min del hadde jeg rier hvert 3 min i 1,5 døgn som ikke fikk åpnet noe opp, men var såpass at jeg trengte lystgass. Så gikk vannet og stormriene kom. Pressriene kom etter en time og ungen var ute 5 min senere og det var en stor baby. Var i sjokk jeg også, men hadde da virkelig kontaktet far hvis han ikke hadde vært der. 

Jeg syns også søsteren burde ringt da den fødende ble sendt til fødestua. Men når hun først ikke gjorde det, så syns jeg ikke vi kan klandre TS for at det gikk 6 timer etter fødsel. Vi vet ikke engang om TS var tilstede, så hun faktisk kunne vite at det skulle gå 6 timer før mannen fikk vite noe. 

Jeg syns heller ikke man kan klandre den fødende for at det gikk 6 timer etter fødsel. For meg tok det rundt 4 timer fra fødsel til jeg var klar for å plukke opp telefonen å snakke med mine foreldre. Det er ikke naturlig å gjøre dette før morkaken er ute, man er ferdig sydd, baby har ligget på brystet for å få pupp - kanskje opptil flere timer, man har fått hjelp til å komme seg opp av senga og gå på do (ikke prøv dette uten assistanse om du har hatt epidural hvertfall) m.m. Det kan fort gå noen timer.

Hadde ikke samboeren min vært der, så hadde det dannsynligvis gått enda lenger tid, for jeg var ikke istand til å reise meg opp alene og finne fram telefonen.

Anonymkode: c132a...df5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også søsteren burde ringt da den fødende ble sendt til fødestua. Men når hun først ikke gjorde det, så syns jeg ikke vi kan klandre TS for at det gikk 6 timer etter fødsel. Vi vet ikke engang om TS var tilstede, så hun faktisk kunne vite at det skulle gå 6 timer før mannen fikk vite noe. 

Jeg syns heller ikke man kan klandre den fødende for at det gikk 6 timer etter fødsel. For meg tok det rundt 4 timer fra fødsel til jeg var klar for å plukke opp telefonen å snakke med mine foreldre. Det er ikke naturlig å gjøre dette før morkaken er ute, man er ferdig sydd, baby har ligget på brystet for å få pupp - kanskje opptil flere timer, man har fått hjelp til å komme seg opp av senga og gå på do (ikke prøv dette uten assistanse om du har hatt epidural hvertfall) m.m. Det kan fort gå noen timer.

Hadde ikke samboeren min vært der, så hadde det dannsynligvis gått enda lenger tid, for jeg var ikke istand til å reise meg opp alene og finne fram telefonen.

Anonymkode: c132a...df5

Det er noe helt annet å ikke orke å ringe foreldre og å ikke ringe faren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også søsteren burde ringt da den fødende ble sendt til fødestua. Men når hun først ikke gjorde det, så syns jeg ikke vi kan klandre TS for at det gikk 6 timer etter fødsel. Vi vet ikke engang om TS var tilstede, så hun faktisk kunne vite at det skulle gå 6 timer før mannen fikk vite noe. 

Jeg syns heller ikke man kan klandre den fødende for at det gikk 6 timer etter fødsel. For meg tok det rundt 4 timer fra fødsel til jeg var klar for å plukke opp telefonen å snakke med mine foreldre. Det er ikke naturlig å gjøre dette før morkaken er ute, man er ferdig sydd, baby har ligget på brystet for å få pupp - kanskje opptil flere timer, man har fått hjelp til å komme seg opp av senga og gå på do (ikke prøv dette uten assistanse om du har hatt epidural hvertfall) m.m. Det kan fort gå noen timer.

Hadde ikke samboeren min vært der, så hadde det dannsynligvis gått enda lenger tid, for jeg var ikke istand til å reise meg opp alene og finne fram telefonen.

Anonymkode: c132a...df5

Men poenget her er vel at barnematen ga TS beskjed om å IKKE kontakte mannen. Da er han jo ikke bare glemt, men helt nedprioritert. Det synes jeg er en veldig rar beslutning.

Anonymkode: 7573e...a94

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste førstegangsfødende har en fødsel der riene starter med lang tid mellom og tar seg gradvis opp - og dermed massevis av tid til å ringe far. Søsteren til TS fødte på en time. Da har man ikke nødvendigvis like mye tid til å hverken tenke klart eller plukke opp telefonen.

Hvis man ikke har opplevd stormrier selv, så bør man ikke uttale seg om hva den fødende burde ha gjort/ikke gjort under den timelange fødselen.

Anonymkode: c132a...df5

Det er allikevel uakseptabelt å vente 6 timer før far ble kontaktet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men poenget her er vel at barnematen ga TS beskjed om å IKKE kontakte mannen. Da er han jo ikke bare glemt, men helt nedprioritert. Det synes jeg er en veldig rar beslutning.

Anonymkode: 7573e...a94

Kan jo hende hun trodde hun straks skulle få tid til å ringe selv, da hun ba TS om å vente.  Om TS var tilstede etter fødselen og faktisk fikk med seg at det ikke ble ringt straks vet jo ikke vi noe om.

Anonymkode: c132a...df5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Det er allikevel uakseptabelt å vente 6 timer før far ble kontaktet.

Hjelpes - det er ingen her som vet hva som skjedde i de 6 timene.

Anonymkode: c132a...df5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å ha forståelse for dette.

At det oppstår en panisk situasjon når fødsel starter før tiden og går lynraskt, det forstår alle. Men som mange har påpekt: Det tar ti sekunder å sende en melding om at babyen er på vei. 

Hvordan ville søsteren din følt det, TS, hvis det motsatte hadde vært mulig? At hun ikke fikk vite om en av livets største begivenheter?

Det er kvinner som føder, men far er faktisk like mye forelder som mor. Det er like mye hans barn som blir født.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men poenget her er vel at barnematen ga TS beskjed om å IKKE kontakte mannen. Da er han jo ikke bare glemt, men helt nedprioritert. Det synes jeg er en veldig rar beslutning.

Anonymkode: 7573e...a94

Hun ville fortelle ham det selv, dele nyheten med ham, det er da ikke å nedprioritere. 

Situasjonen ble dum, men synes ikke at noen egentlig gjorde noe galt. Ikke far som reiste bort, ikke mor som hadde behov for å komme seg etter meget rask fødsel, ikke TS som respekterte at mor ville gi beskjeden til far selv. 

Skjønner at far er lei seg og kanskje litt redd, men det må han se å riste av seg.

Anonymkode: 0a084...40e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig galt å kritisere TS. Klart hun lot være å ringe barnefaren når søsteren bad henne om det. Jeg syns jeg ser reaksjonene her hvis problemstillingen hadde vært at TS ringte, og i etterkant ble skjelt ut av søsteren fordi hun ikke fikk overbragt nyheten selv. Det ville vært tillitsbrudd og kunne skadet forholdet varig mellom søstrene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner faren godt. Jeg hadde følt meg så utenfor. Men jeg håper han kommer over det og at de finner ut av det sammen. 

Jeg synes også det er rart å ikke ha faren til ens barn som ens nærmeste. Den første en vil dele nyheter med, ringe til osv. Jeg tror ikke det kunne skjedd at jeg ble kjørt på sykehus uten at jeg varslet mannen min, uansett hvor han hadde vært - og særlig hvis det var på vei til å få barnet hans! Å få barn er jo det største som skjer i livet. Da måtte jeg vært bevisstløs. 

Anonymkode: 7573e...a94

Ja sant det, det er derfor jeg tror det ligger mer til historien her. 

Anonymkode: 4af63...c57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

En førstegangdfødende som føder på 1 time 5 uker før termin rekker vel knapt å få med seg hva som skjer før det er overstått. Helt urimelig å være sur på henne hvertfall.

Anonymkode: c132a...df5

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste førstegangsfødende har en fødsel der riene starter med lang tid mellom og tar seg gradvis opp - og dermed massevis av tid til å ringe far. Søsteren til TS fødte på en time. Da har man ikke nødvendigvis like mye tid til å hverken tenke klart eller plukke opp telefonen.

Hvis man ikke har opplevd stormrier selv, så bør man ikke uttale seg om hva den fødende burde ha gjort/ikke gjort under den timelange fødselen.

Anonymkode: c132a...df5

Både den fødende og søsteren rakk å komme seg på sykehus, så de har nå vært i stand til å kommunisere med hverandre - da burde søsteren klart å inkludere far. Hvertfall i etterkant! 

Hva skal TS sin søster gjøre neste gang hun skal føde? De kommer jo ikke til å klare å ringe barnevakt en gang, siden det er så vanskelig. 

Jeg har hatt styrtfødsler selv altså, og vet det er krevende, men det er ikke en unnskyldning til å vente 6 TIMER etter fødsel! Og siden denne fødselen foregikk på sykehus har det jo faktisk ikke vært helt ute av kontroll, hvertfall ikke for ts. 

Mannen bør ikke bære nag over dette i lang tid, spesielt den fødende kan unnskyldes litt. Men likevel. Det er DRØYT. Skjønner godt han er såret. Han hadde sikkert ikke fått vært med på fødselen hvis han ikke var bortreist heller men på jobb, siden det var så umulig å ringe. Den følelsen av å ha blitt holdt utenfor med vitende og vilje må være veldig vond. Så de bør absolutt snakke ut om denne opplevelsen. 

Og folk sier at far fortjener det siden han reiste bort? Hvis man spør på KG når det er greit å reise vekk er de fleste enige om at tre uker før termindato er innafor. Man er jo ikke idiot av den grunn. Ja, man tar en risk, men det betyr ikke at man fortjener å bli behandlet som søppel av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns også søsteren burde ringt da den fødende ble sendt til fødestua. Men når hun først ikke gjorde det, så syns jeg ikke vi kan klandre TS for at det gikk 6 timer etter fødsel. Vi vet ikke engang om TS var tilstede, så hun faktisk kunne vite at det skulle gå 6 timer før mannen fikk vite noe. 

Jeg syns heller ikke man kan klandre den fødende for at det gikk 6 timer etter fødsel. For meg tok det rundt 4 timer fra fødsel til jeg var klar for å plukke opp telefonen å snakke med mine foreldre. Det er ikke naturlig å gjøre dette før morkaken er ute, man er ferdig sydd, baby har ligget på brystet for å få pupp - kanskje opptil flere timer, man har fått hjelp til å komme seg opp av senga og gå på do (ikke prøv dette uten assistanse om du har hatt epidural hvertfall) m.m. Det kan fort gå noen timer.

Hadde ikke samboeren min vært der, så hadde det dannsynligvis gått enda lenger tid, for jeg var ikke istand til å reise meg opp alene og finne fram telefonen.

Anonymkode: c132a...df5

Du kan ikke sammenligne det å ringe foreldrene dine med å gi barnets FAR - mannen du elsker - beskjed! 

Du trenger ikke ork til å løfte opp telefonen, du sier høyt ut i rommet "kan noen varsle far? ". Du gjør langt mer strevsomme ting i timene etter fødsel enn akkurat det, så det får du faktisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/14/2019 at 1:05 AM, AnonymBruker said:

Og de 5 ukene trenger man til å forberede seg mentalt. Når man plutselig føder ut av det blå, som jeg og ts gjorde, tar det tid før man får samlet seg og evner å tenke ut over den konkrete situasjonen man er i. Det vil si fødingen, og deretter, å ta inn over seg barnet. Man er fullstendig overveldet.

Anonymkode: 16546...7d3

Ikke i den grad at man ikke forteller det til pappaen. Og jeg vet hva jeg snakker om.

Anonymkode: 5b247...0b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Har han grunn til det egentlig? Jeg synes han overreagerer!

Søsteren min ble nettopp mamma for første gang men 5 uker før termin. Siden det var første gang så er jo sjansen litt høyere for å føde etter termin og sjelden å føde så mye før. Mannen hennes var på ferie i tre dager sammen med venner(den var planlagt før hun ble gravid så hun ville han skulle dra) og dessuten tok det han bare to timer hjem. Men så fødte hun helt plutselig akkurat da han var borte og jeg måtte kjøre yil sykehuset. Det gikk kjempefort, jeg tror babyen var ute på en time. Et stort sjokk så klart siden ingen var forberedt på det så tidlig så søsteren min måtte ha litt tid på å komme til hektene etterpå og ville ikke jeg skulle ringe pappaen for hun ville gjøre det selv. 

Så hun ringte til han seks timer etter babyen var ute. Og nå er han kjempesint og såret(han kjeftet og gråt på telefonen med meg) fordi jeg burde ha ringte uansett hva søsteren min sa og han gjorde en stor sak ut av at han har vært pappa i seks timer uten å vite det??

Det er jo seks timer og ikke seks dager. Og skulle jeg ha bare ignorert søsteren min sin beskjed da?

Anonymkode: 83273...d8c

Hun kunne ikke noe for at det skjedde så fort. Skjønner han syns det er leit, men å bli forbanna syns jeg er drøyt. Han burde heller fokusere på gleden over at han faktisk er far. Ja dessverre gikk han glipp av fødselen, men livet til barnet har nettopp begynt. Er mange milepæler som skjer framover fortsatt som han kan få med seg. Fødsel er jo den minste delen av foreldrerollen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ringte dere ikke han da fødselen begynte? Det tar 3 min liksom, og får han så er det stort, så skjønner han veldig godt.

Anonymkode: bb608...1a6

Han hadde gjerne ikke rukket det likevel? Men forsåvidt de burde jo ringt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...