Gå til innhold

Hvordan klarer dere kristne å være så overbevist om at Gud finnes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mocchhaa skrev:

Det er jo alt annet, en fri vilje hvis du enten må tro på gud, komme til himmelen, eller ikke tro, og havne i helvete? 

Man velger dette selv, og konsekvensene av det. Det er fri vilje.

Anonymkode: 55514...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, HarryDotter skrev:

Er jo ikke Gud som bestemmer at det er ok med slaveri da. Les litt om hvordan menneske fungerer. Det står tydelig forklart i bibelen.

Peters første brev, 2:18-20

'Dere tjenestefolk [slaver] skal med ærefrykt underordne dere herrene deres – ikke bare de gode og vennlige, men også de vrange. For det er godt om noen finner seg i uforskyldte lidelser fordi samvittigheten er bundet til Gud. Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere gjør det rette, da er det godt i Guds øyne.'

Kjærlig Gud, indeed! Var det ikke bedre om «de vrange herrene» fikk råd fra guds budbringer Peter om at de alle sammen måtte «gode og vennlige»?

Anonymkode: a151f...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og den «kjærlige» guden går også igjen i moseboka. Kvinner som har sex før ekteskapet skal nemlig steines til døde.

Femte mosebok, 22:20-21: 

Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.

Må være vanskelig å tilbe en maktsykt, kvinnehatende psykopat av en gud! 

Anonymkode: a151f...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man velger dette selv, og konsekvensene av det. Det er fri vilje.

Anonymkode: 55514...c23

"konsekvensen av det" Hvor er den frie viljen da? De fleste vil jo velge å havne i himmelen, istedefor helvete, men vil ikke ha livene sine kontrollert heller. Ergo, man havner i helvete hvis man IKKE tror. Så det er ikke en "fri vilje" nei. Du blir jo med helt andre ord "straffet" for og ikke tro. Hvorfor må man på død og liv tro da? Holder det ikke og være det de fleste anser som snill og grei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mocchhaa skrev:

"konsekvensen av det" Hvor er den frie viljen da? De fleste vil jo velge å havne i himmelen, istedefor helvete, men vil ikke ha livene sine kontrollert heller. Ergo, man havner i helvete hvis man IKKE tror. Så det er ikke en "fri vilje" nei. Du blir jo med helt andre ord "straffet" for og ikke tro. Hvorfor må man på død og liv tro da? Holder det ikke og være det de fleste anser som snill og grei? 

Joda, å kunne velge helt selv og også måtte stå ansvarlig ovenfor konsekvensene er nettopp det fri vilje er. Frihet under ansvar. 

Anonymkode: 55514...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud lar ikke små barn dø av sult. Det er en konsekvens av mennesker som i årtider har tatt masse gale valg. Menneske har egenvilje. Gud bestemmer ikke om vi tar gale eller riktige valg. Gode valg fører med seg velsignelser i generasjoner. Det ser man ofte på rike, hardtarbeidende og velstående mennesker. Fattige derimot gir ofte bort en "fattig livsstil" til sine barn igjen osv osv.

Anonymkode: 03369...417

Dette er så dumt. Hvis man er fattig som barn og vokser opp i fattigdom i et u-land, har null penger og null utdanning, hvordan mener Gud at man da skal komme seg ut av det? Hadde Gud eksistert hadde han vel hjulpet barn som virkelig ønsker et liv ut av ekstrem fattigdom? Hvorfor skal de ta en konsekvens av det tipp x100 oldefaren gjorde? Hvor lenge må man bøte for én konsekvens? Resten av menneskers eksistens? For en Gud folk tror på, det er jo virkelig vakkert.. 

Anonymkode: 6d1be...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Joda, å kunne velge helt selv og også måtte stå ansvarlig ovenfor konsekvensene er nettopp det fri vilje er. Frihet under ansvar. 

Anonymkode: 55514...c23

Det kan forsåvidt være, men å bli straffet for hundrevis av andre menneskers valg, høres ikke helt "gudelig" ut syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Midgard skrev:

Det var et ønske om å sensurere. Vedkommende mente at ateister ikke skulle svare.

Jeg har aldri sagt at noe eller noen ble sensurert, hvor har du det fra ?

Jeg har det fra det du skrev. Det at vedkommende kommenterte på at det var flere ateister som svarte, når tittelen spør etter hvordan KRISTNE klarer å være overbevist om at Gud finnes, synes jeg er et helt naturlig spørsmål. At du mener at det var et ønske om å sensurere viser bare at du er født i demokratiet Norge og har null forståelse for hva sensur egentlig er. 

Anonymkode: f00fc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nok ikke blitt skapt av noen "inteligens". Mer at for lenge siden så var vel denne planeten bebodd av mer intelligente skapninger enn oss mennesker men dro sin vei, og lot planeten leve og gjøre sitt, så dukket sakte men sikkert mennesket opp, og her er vi. 

Anonymkode: 9a486...669

Vi kan godt være skapt av en intelligens. Hva om denne intelligensen er av slik størrelse at hele vårt univers er som en tennisball i intelligensens verden?

Anonymkode: bf6d4...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

... og den «kjærlige» guden går også igjen i moseboka. Kvinner som har sex før ekteskapet skal nemlig steines til døde.

Femte mosebok, 22:20-21: 

Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.

Må være vanskelig å tilbe en maktsykt, kvinnehatende psykopat av en gud! 

Anonymkode: a151f...01e

Dette har med jødedommen å gjøre. Jesus kom til en plass hvor en kvinne var på vei til å steines pga utroskap, han sa, Den som er uten synd kan kaste den første stein. Forsamlingen løste seg opp, og Jesus sa til kvinnen, Gå, men synd ikke mer. 

Anonymkode: f00fc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det fra det du skrev. Det at vedkommende kommenterte på at det var flere ateister som svarte, når tittelen spør etter hvordan KRISTNE klarer å være overbevist om at Gud finnes, synes jeg er et helt naturlig spørsmål. At du mener at det var et ønske om å sensurere viser bare at du er født i demokratiet Norge og har null forståelse for hva sensur egentlig er. 

Anonymkode: f00fc...d1d

Jeg tror ikke du forstår hva ordene betyr.

Det var ingen tvil om at vedkommende ikke ønsket at ateister skulle svare på et offentlig debatforum.

Det er vel temmelig nært en definisjon på et ønske om å sensuere.

Det er beklagelig at du ikke er i stand til å forstå disse ordene, men det er lite jeg kan (og gidder) å prøve å hjelpe deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Litt lengre frem i tid... Vil nok vitenskapen også ha troen på 'en høyere makt' eller en større bevissthet.. En som vi alle er en del av. Det har jo allerede blitt mer eller mindre bevist at bevisstheten lever videre når kroppen dør. Troen på Gud er noe jeg føler så sterkt, bare en viten jeg har hatt siden jeg var barn. Kommer ikke fra et religiøst hjem. Jeg er ikke kristen, men troen på Gud er sterk. 

Anonymkode: ca6ce...658

Javel? Dette er altså nå "bevist"?

Anonymkode: 1a529...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har med jødedommen å gjøre. Jesus kom til en plass hvor en kvinne var på vei til å steines pga utroskap, han sa, Den som er uten synd kan kaste den første stein. Forsamlingen løste seg opp, og Jesus sa til kvinnen, Gå, men synd ikke mer. 

Merkelig, dere hevder at jesus ER gud, så er jesus en synder er også gud en synder. 

Om bibelens er gud ord, så fulgte ikke jesus sitt eget ord. 

Mennesker er svært lite verd i bibelen, å kvinner minst av alle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Dette er altså nå "bevist"?

Anonymkode: 1a529...dc1

Som jabx sa tidligere, er dette bare tull.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Som jabx sa tidligere, er dette bare tull.

 

Det var en kommentar til den som hadde skrevet innlegget.

Anonymkode: 1a529...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at sjelen lever videre og tror på medium som får kontakt med den. Har aldri trodd på Gud og Jesus og historier som at han gikk på vannet og delte ut noen få brød og fisker til mange tusen mennesker. Religion mener jeg er roten til alt vondt. Bedre å ha trua på seg sjæl og sine medmennesker. 

Anonymkode: 32d16...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en kommentar til den som hadde skrevet innlegget.

Anonymkode: 1a529...dc1

Var klar over det, men det virket som at du forventet et svar tilbake.
Vedkommende som skrev dette vil du nok aldri få noe svar fra fordi det bare er tøv og tull / løgn og bedrag.

Men jeg skal slutte å blande meg, beklager. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mocchhaa skrev:

Det kan forsåvidt være, men å bli straffet for hundrevis av andre menneskers valg, høres ikke helt "gudelig" ut syns jeg. 

Det er ikke hva kristendommen handler om, hvert individ må stå ansvarlig for sine handlinger

Anonymkode: 55514...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gud som har skapt oss! Det er naturen som har skapt oss! Naturen er sterkere enn alt! Min teori på hvordan menneskeheten kom til planeten er etter the big bang! Jeg tror at av en eller annen grunn så ble vi til etter denne big bang! Noe med naturen gjorde til etter den store eksplosjonen at apekatter ble til! Kanskje som noen frø først etter denne big bang? Mange frø over hele planeten, frøene kom av noe som naturen ordnet etter big bang! Og etterhvert ble det mennesker av disse apekattene! 

Anonymkode: 6a285...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gud som har skapt oss! Det er naturen som har skapt oss! Naturen er sterkere enn alt! Min teori på hvordan menneskeheten kom til planeten er etter the big bang! Jeg tror at av en eller annen grunn så ble vi til etter denne big bang! Noe med naturen gjorde til etter den store eksplosjonen at apekatter ble til! Kanskje som noen frø først etter denne big bang? Mange frø over hele planeten, frøene kom av noe som naturen ordnet etter big bang! Og etterhvert ble det mennesker av disse apekattene! 

Anonymkode: 6a285...fa3

Jøss.. det var litt av en recap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...