Gå til innhold

Hvordan klarer dere kristne å være så overbevist om at Gud finnes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, HarryDotter skrev:

Djevelen var en engel som gjorde opprør i himmelen. Han ville ha makten Gud har. Gud kastet ham ut av himmelen og djevelen havnet på jorden. Gud skapte mennesket. Mennesket har fri vilje. Vi er ikke viljeløse roboter. Gud gav adam beskjed om å ikke spise av eple i edens hage. Djevelen fristet eva til å spise. Hun tok en bit og brøt Guds befaling. Gud forbannet jorden.

hmm. 

Av ALLE plasser valgte gud å plassere djevelen på jorden, Hvorfor ?

Og btw Adam og eple. 

Om du referer til slangen som djevelen så finnes det ingen ting i bibelen for det. Og dessuten om så var tilfellet så var det djevelen som snakket SANT. 

Syns du virkelig at STRAFFEN stod til handligen ? 
(Hva gjør du om barna spiser et eple de ikke får lov til ?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, HarryDotter skrev:

Alt liv, mennesker, dyr og planter er designet å fungere under visse fysiske lover. Bryter man de lovene, får det naturlige konsekvenser.

Dette gir ingen mening.

Hvorfor ofte bryter du de fysiske lovene og hva bruker du å få til straff ?

Hvor henter du alt dette fra.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 18.08, Wagner skrev:

Dette stemmer, men det har ingen guddommelig forklaring. Dette dreier seg om kjemi og effekten du skisserer til er godt dokumentert av vitenskapen. Nevroforskere/hjerneforskere har utført en rekke studier om hva som faktisk skjer når døden inntreffer. De første minuttene så er det en storm av elektrisk aktivitet i hjernen, også kalt en "hjernetsunami", når denne stormen er over så er døden/hjernedød unngåelig. Det har vist seg at hjernen kan holde seg selv i livet i opptil flere minutter under denne stormen til tross for at kroppen er klinisk død. Om vedkommende blir gjennopplivet før stormen er over så kan vedkommende komme godt ut av det, men om gjennopplivningen ikke forekommer før etter stormen er over så vil vedkommende ha permanent og omfattende hjerneskade, og i verste fall hjernedød eller fullstendig død. En hjernetsunami er begynnelsen på slutten til alle hjerneceller.

Når kroppen innser at den holder på å dø så slipper den ut enorme mengder endorfiner, serotonin og dopamin til hjernen til tross for at hjertet har sluttet å slå. Dette er de 3 stoffene som produserer en lykke/kjærlighetsfølelse. En kan si det på den måte at hjernen produserer sin egen lykkepille når man dør. Dette er et resultat av evolusjon, et resultat som skal sørge for at vår død ikke oppleves traumatisk og at den skal være skånsom. Evolusjon er vakkert dere.

Så hva med de som formidler at de så lyset og opplevde hallusinasjoner i form av en samtale med Jesus, Tor med Hammeren, Allah, Buddha, deres avdøde foreldre , avdøde katt eller hvem det nå måtte være de tenkte på :

Når man er døende så vil man oppleve en oksygenmangel, og som følge av denne oksygenmangelen vil feilsignaler i øyet fyre av og man ser et sterkt lys, et lys som fungerer som en tunnel som snevrer seg mer og mer inn og lyset blir mindre i takt med at oksygeninntaket blir mindre og mindre. Pga dette så får man illusjonen om at man beveger seg innover en tunnel der man ligger i halvt bevissthet. Effekten kalles tunnelsyn.

Hva med hallusinasjonene? Dette er enda mer spennende. Vi mennesker har nemlig et lager av Dimetyltryptamin (bedre kjent som DMT) i kroppen. Et lager som kroppen aldri benytter seg av. Det er betimelig å spørre seg selv, hvorfor har vi det da om vi ikke bruker det?

Og hva slags effekt har DMT på mennesker? Det vet vi allerede, det fører til åndelige hallusinasjoner som oppfattes så virkelighetstro at personen blir forandret for alltid.

Det har vært mange studier knyttet opp til dette i det siste.

En teori er at det er nettopp dette stoffet som blir utløst i kroppen vår når vi dør, et stoff som gir oss virkelighetstro og åndelige hallusinasjoner. Men det er alt det er, hallusinasjoner utløst av Dimetyltryptamin lagrene i kroppen som blir sendt til hjernen. 

Nær-døden-opplevelser kan som allerede nevnt oppsummeres med ren kjemi og ingenting guddommelig : En kombinasjon av store utslipp av DMT, serotonin , endorfiner og dopamin.

Vi har sett på hjernescanner av både mus og mennesker at det er et fyrverkeri av aktivitet i hjernen de 30-60 sekundene etter at døden har inntruffet.

Betviler ikke at det du sier er riktig, men hvorfor skulle evolusjonen jobbe frem en mer skånsom døds-opplevelse? Det gir ikke mening for meg.

Evolusjon har en nytteverdi. Fex liker vi søt og fet mat fordi inntak av slik mat har sikret overlevelse inntil formering. Sex er godt slik at vi sikrer at genene våre føres videre osv. 

Hvorfor/på hvilken skulle evolusjonen jobbe fram en bedre død? De personene som opplever disse fenomener i dødsøyeblikket har bedre sjans til å formere seg?? Det er ulogisk.

Skjønner du hvor jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
15 timer siden, Midgard skrev:

Men det var det han straffet ALLE for med at EN spiste et EPLE som han ikke fikk lov til.
Og du mener gud ikke er en drittsekk. 

Han straffet ikke alle med drap og voldtekt fordi Eva spiste eple! Er du komplett uten evne til å skille mellom Guds ønske for menneskene og vår frie vilje og konsekvensene av dem??! Du bør seriøst lese mer og fordype deg. Jeg gidder ikke diskutere dette videre med deg. Du ønsker å provosere. Og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Han straffet ikke alle med drap og voldtekt fordi Eva spiste eple! Er du komplett uten evne til å skille mellom Guds ønske for menneskene og vår frie vilje og konsekvensene av dem??! Du bør seriøst lese mer og fordype deg. Jeg gidder ikke diskutere dette videre med deg. Du ønsker å provosere. Og ingenting annet.

Man trenger ikke prøve spesielt for at det skal være provoserende. Du påstår at gud er alt godt, og likevel kastet han hele menneskeheten ut i ulykka fordi EN person spiste av et eple som ikke var lov. 

Litt senere så var han så forbanna at han like godt drepe ALLE mennesker foruten om en alkoholisert far og hans familie. Men denne vendettaen tilbake til det eplet hadde han ikke glemt så både han og alle hans etterfølgere må fint fortsette med å ta straffen.

Du sier jeg trenger å fordype meg, men du kan jo ikke fortelle meg hva og hvor jeg har feil. Og det er det som er det virkelig provoserende, du har ingen motsvar. Og det er DERFOR du rømmer fra diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det remses opp en hel haug med kjemiske stoffer som utløses ved død og diverse, som forklarer gode følelser og opplevelser vi får, men som er vitenskapelig forklart og ikke noe guddommelig. Men hvem har så skapt all vitenskapen? Hvor kommer alt det fra?

Leste nettopp ferdig boken Origin av Dan Brown, og jeg treffer samme konklusjon som hovedpersonen. At all vitenskap vi ser og finner i  verden og i universet har et intelligent og gudommelig fotavtrykk. 

Anonymkode: 459e0...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det remses opp en hel haug med kjemiske stoffer som utløses ved død og diverse, som forklarer gode følelser og opplevelser vi får, men som er vitenskapelig forklart og ikke noe guddommelig. Men hvem har så skapt all vitenskapen? Hvor kommer alt det fra?

Leste nettopp ferdig boken Origin av Dan Brown, og jeg treffer samme konklusjon som hovedpersonen. At all vitenskap vi ser og finner i  verden og i universet har et intelligent og gudommelig fotavtrykk. 

Anonymkode: 459e0...783

Dan Brown er ikke kjent for vitenskap så å lese hans bøker gir deg ingen innsikt hva vitenskap er og gjør.  

Hvorfor ikke heller lese vitenskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Midgard skrev:

Dan Brown er ikke kjent for vitenskap så å lese hans bøker gir deg ingen innsikt hva vitenskap er og gjør.  

Hvorfor ikke heller lese vitenskap ?

Du tar helt feil ang Dan Brown, det vil du oppdage om du leser boken. Og jeg leser mye vitenskap og har bla annet studert kjemi og matte ved universitetet.

 

Anonymkode: 459e0...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Midgard skrev:

Man trenger ikke prøve spesielt for at det skal være provoserende. Du påstår at gud er alt godt, og likevel kastet han hele menneskeheten ut i ulykka fordi EN person spiste av et eple som ikke var lov. 

Litt senere så var han så forbanna at han like godt drepe ALLE mennesker foruten om en alkoholisert far og hans familie. Men denne vendettaen tilbake til det eplet hadde han ikke glemt så både han og alle hans etterfølgere må fint fortsette med å ta straffen.

Du sier jeg trenger å fordype meg, men du kan jo ikke fortelle meg hva og hvor jeg har feil. Og det er det som er det virkelig provoserende, du har ingen motsvar. Og det er DERFOR du rømmer fra diskusjonen.

Huffameg du er jo bare helt idiot og fullstendig uten kunnskap! Skjønner godt at folk ikke gidder å diskutere med deg! 

Anonymkode: 459e0...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar helt feil ang Dan Brown, det vil du oppdage om du leser boken. Og jeg leser mye vitenskap og har bla annet studert kjemi og matte ved universitetet.

 

Anonymkode: 459e0...783

Men du lurer på hvem som har skapt all vitenskapen. Mulig det bare er litt uheldig bruk av ord, men ut fra det ser det ikke ut som du er så kjent med vitenskap.

Det er korrekt at jeg ikke har lest en aktuelle boken. Men hans tidligere bøker har ikke vært noe vitenskapelig av seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Men du lurer på hvem som har skapt all vitenskapen. Mulig det bare er litt uheldig bruk av ord, men ut fra det ser det ikke ut som du er så kjent med vitenskap.

Det er korrekt at jeg ikke har lest en aktuelle boken. Men hans tidligere bøker har ikke vært noe vitenskapelig av seg. 

Naturlovene, hvor kommer de fra? Helt av seg selv? Du må gjerne tro det, men det gjør ikke jeg. 

Dette kan vi diskutere opp og ned i mente, for poenget er at bak enhver naturlov, er det noe der? Hvem har laget lovene? Evolusjonen, ursuppen, Big Bang, svarte hull, universets ekspandering. Vi vet hvilke krefter som styrer, men hvem styrer kreftene? Det er det du og folk som deg ikke vil se på. Dere ser bare på kreftene og lovene, og ferdig med det. Så vi kommer aldri til å bli enige og du vil aldri forstå hva jeg mener.

Anonymkode: 459e0...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Midgard skrev:

Du må gjerne vise hva og hvor jeg tar feil.

Men du velger heller å rakke ned på meg,  hvorfor?

Fordi du svarte så frekt og da ble jeg veldig provosert!

Anonymkode: 459e0...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturlovene, hvor kommer de fra? Helt av seg selv? Du må gjerne tro det, men det gjør ikke jeg. 

Dette kan vi diskutere opp og ned i mente, for poenget er at bak enhver naturlov, er det noe der? Hvem har laget lovene? Evolusjonen, ursuppen, Big Bang, svarte hull, universets ekspandering. Vi vet hvilke krefter som styrer, men hvem styrer kreftene? Det er det du og folk som deg ikke vil se på. Dere ser bare på kreftene og lovene, og ferdig med det. Så vi kommer aldri til å bli enige og du vil aldri forstå hva jeg mener.

Anonymkode: 459e0...783

Øhh. Bak enhver naturlov ligger det vitenskap og vitenskapsmenn. Ingenting annet.

Du forstår vel at samtlige naturlover er noe vi mennesker har laget for å beskrive naturen. 

Dette er IKKE lover som naturen må følge for å unngå konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Midgard skrev:

Øhh. Bak enhver naturlov ligger det vitenskap og vitenskapsmenn. Ingenting annet.

Du forstår vel at samtlige naturlover er noe vi mennesker har laget for å beskrive naturen. 

Dette er IKKE lover som naturen må følge for å unngå konsekvenser.

Neimen kjære vene, du skjønner ikke bæret av det jeg skriver. Det er jo selvfølgelig ikke dette jeg mener, det er jo innlysende 😂

Dette blir jo tragikomisk og for dumt. Jeg skjønner godt at de andre sluttet å diskutere med deg. Angrer på at jeg prøvde å forklare deg noe somhelst.

Anonymkode: 459e0...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neimen kjære vene, du skjønner ikke bæret av det jeg skriver. Det er jo selvfølgelig ikke dette jeg mener, det er jo innlysende 😂

Nei, det er ikke innlysende da du klokkeklart spør hvem som har laget naturlovene. Det har jeg forklart deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neimen kjære vene, du skjønner ikke bæret av det jeg skriver. Det er jo selvfølgelig ikke dette jeg mener, det er jo innlysende 😂

Dette blir jo tragikomisk og for dumt. Jeg skjønner godt at de andre sluttet å diskutere med deg. Angrer på at jeg prøvde å forklare deg noe somhelst.

Anonymkode: 459e0...783

Dette svaret er et strålende eksempel på hvorfor jeg er anonym i religionstråder. Med svar som dette, gidder jeg ikke engasjere meg så mye i dem. #perlerforsvin

Men takk, @Midgard, for at du gidder. 

Anonymkode: a151f...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir jo tragikomisk og for dumt. Jeg skjønner godt at de andre sluttet å diskutere med deg. Angrer på at jeg prøvde å forklare deg noe somhelst.

Når du spør så dumt så. 

Men ENDA engang greider du ikke fortelle hva som er feil og hvorfor.

Er det ikke slående at du tydeligvis aldri fortelle hva som er galt. Ja foruten om personen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette svaret er et strålende eksempel på hvorfor jeg er anonym i religionstråder. Med svar som dette, gidder jeg ikke engasjere meg så mye i dem. #perlerforsvin

Men takk, @Midgard, for at du gidder. 

Ja det kan du si, men det er jo slående at det er ateister som er nedlatende.

Men når personagrepene kommer så betyr det bare at argumenter er fraværende. Og her har det ikke vært mye til argumenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 19.50, HarryDotter skrev:

All galskapen du ser på kloden er konsekvenser av menneskets egenrådighet, egoisme og misunnelse. Absolutt alt kan legges på oss.

Altså dette er komplisert, og som vedkomne du diskuterer med påpeker, det er ikke enkelt å forstå alt sammen for de kristne heller. Men enkelt fortalt: Djevelen var en engel som gjorde opprør i himmelen. Han ville ha makten Gud har. Gud kastet ham ut av himmelen og djevelen havnet på jorden. Gud skapte mennesket. Mennesket har fri vilje. Vi er ikke viljeløse roboter. Gud gav adam beskjed om å ikke spise av eple i edens hage. Djevelen fristet eva til å spise. Hun tok en bit og brøt Guds befaling. Gud forbannet jorden.

M.a.o livet var ment og designet fra Gud, for å være et paradis for oss. Men fordi mennesket IKKE klarte å holde fingrene av fatet og trosset reglene, ble det konsekvenser. Gud ønsker ikke fordervelse, drap, tyveri, løgn, voldtekt og bedrageri. Når mennesket lever seg selv og følger sin egoisme, avler det dårlige konsekvenser.

Tenk slik på det. Alt liv, mennesker, dyr og planter er designet å fungere under visse fysiske lover. Bryter man de lovene, får det naturlige konsekvenser.

Og dette tror du på? 🤔 Ser du ikke selv at det høres ut som en fortelling, lik troll, bigfoot, nisser og tannfeer?  

Og hvorfor skape mennesker når djevelen havnet på jorden? Alt du skriver vitner jo bare om at Gud er ond. Handlinger og ord er to vidt forskjellige ting, og handlingene til Gud er jo ondskapsfulle. 

Hadde han ikke ønsket fordervelse, drap, tyveri, løgn, voldtekt og bedrageri, så hadde han ikke skapt oss slike vi er. Vi er de mest groteske levne vesener på jorden, bortsett fra Gud hvis han hadde eksistert. Det er vel sikkert derfor gud ikke gjør noe, fordi han evner ikke å se hvor ondskapsfulle vi kan være når han er mye verre selv - hvis han hadde eksistert. 

Nei, jeg har fortsatt tilgode å få et vettu svar på dette. 

Anonymkode: e9d88...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...