Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa
2 minutter siden, BethD said:

Ja det leste jeg fakrisk da det kom ut men skjønner hva du mener... det er derfor jeg egentlig er litt ambivalent til å si at jeg syns synd på henne men... ja.. hun er smartere enn hun viser frem det er sikkert... syns bare det er så dumt at OM hun vet hva hun gjør og blir såpass såret av konsekvensene så skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke forandrer seg.... det er jo veldig dumt for hennes del om hun blir så lei seg som hun viser frem..

Det er ikke sikkert hun har vært klar over hvor skadelig enkelte ting hun fremmer er. Man kan være smart på mange områder, men helt blind på enkelte områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BethD
2 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Det er ikke sikkert hun har vært klar over hvor skadelig enkelte ting hun fremmer er. Man kan være smart på mange områder, men helt blind på enkelte områder. 

Ja det er sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol
3 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Hører på podcasten. Og må si meg helt enig med faren til SE. Når dere sier at dere "angriper" bedriften, så er det jo faktisk direkte rettet mot faren, og SE. Det ER en unnskyldning, for å slenge med leppa, og sitte der på deres høye hest, og si at slik og slik er det. 

Dette her, er faktisk ekstremt urettferdig, ovenfor SE. Greit å skal ta ansvar for ting, men her sitter faktisk hele norge, alle følgerne til Kristin og resten av befolkningen, og totaltslakter SE. Om hun faktisk bare er så dum, at hun ikke skjønner hva hun driver med, så er ikke dere noe bedre. 

Uansett hvordan det blir snudd og vridd på, så er det faktisk direkte uthenging av en enkelt person (ikke en bedrift, det treffer direkte en enkelt person) 

Det blir som 7 jenter rotter seg sammen mot 1 jente, fordi disse 7 jentene har rett. Det er ikke greit, å hvis man har så stort behov for å sitte å synse og slenge med leppa, (kall det kritikk, for å føle dere bedre) sammen med 100 000 andre, om EN enkelt person, så er det ekstremt STYGGT. 

Det er så mange bloggere som fremmer unaturlig utseendet, og angrepet på SE her, er bare en måte for Kristin å tjene noen ekstra kroner, uansett om hun mener det godt eller ikke. 

For å være ett godt forbilde, så skal man også se på seg selv, og sine egne feil. Man skal også godta feil hos andre, og det hadde vært fullt mulig å lage en video direktet til bloggnorge generelt.

Hun har selv valgt å gjøre seg til sin egen bedrift. Det kan og bør ikke gi henne unntakelse fra å motta kritikk på problematisk fronting av utseende og plastisk kirurgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Vi er alle mennesker, og mange her uttaler seg mye til å ikke kjenne henne. Er sykt glad for at hun har pappaen sin ved sin side! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Hører på podcasten. Og må si meg helt enig med faren til SE. Når dere sier at dere "angriper" bedriften, så er det jo faktisk direkte rettet mot faren, og SE. Det ER en unnskyldning, for å slenge med leppa, og sitte der på deres høye hest, og si at slik og slik er det. 

Dette her, er faktisk ekstremt urettferdig, ovenfor SE. Greit å skal ta ansvar for ting, men her sitter faktisk hele norge, alle følgerne til Kristin og resten av befolkningen, og totaltslakter SE. Om hun faktisk bare er så dum, at hun ikke skjønner hva hun driver med, så er ikke dere noe bedre. 

Uansett hvordan det blir snudd og vridd på, så er det faktisk direkte uthenging av en enkelt person (ikke en bedrift, det treffer direkte en enkelt person) 

Det blir som 7 jenter rotter seg sammen mot 1 jente, fordi disse 7 jentene har rett. Det er ikke greit, å hvis man har så stort behov for å sitte å synse og slenge med leppa, (kall det kritikk, for å føle dere bedre) sammen med 100 000 andre, om EN enkelt person, så er det ekstremt STYGGT. 

Det er så mange bloggere som fremmer unaturlig utseendet, og angrepet på SE her, er bare en måte for Kristin å tjene noen ekstra kroner, uansett om hun mener det godt eller ikke. 

For å være ett godt forbilde, så skal man også se på seg selv, og sine egne feil. Man skal også godta feil hos andre, og det hadde vært fullt mulig å lage en video direktet til bloggnorge generelt.

Men nå er det SE selv som enkeltperson som faktisk deler sine personlige meninger. Ikke bedriften eller faren. Det de fleste har problemer med er SE selv som er såpass åpen om alle mulige komplekser å deler absolutt alle «feil» hun har. Ikke bedriften eller faren.

Dette tema er viktig. Å slenge med leppa å regelrett gå til personangrep er selvfølgelig noe i seg selv utrolig barnslig å unødvendig. Da vi ikke kjenner SE som person. Men de fleste angriper ikke SE som person men hennes handlinger. 

«Godta feil hos andre»? Hvor ofte skal man tilgi SE før hun forstår alvoret. 

Jeg er enig at det finnes mange bloggere som fronter det samme, men ikke så langt som det SE gjør. Når jeg i en alder av 30 har lært hva hip dips og hooded eyes er pågrunn av henne da sier det jo litt. Hun fremmer komplekser de fleste ikke skjønte eller visste var ett «problem». 

Silikon, Restylane etc er kirurgiske inngrep de fleste vet om i dagens samfunn og som mange bloggere blogger om. Men SE drar den for langt. 

Hva målet til Kristin er om det er penger eller faktisk en sak hun brenner for er opp til henne. Men hun var tøff nok til å si det vi alle tenkte og nå er det nok. 

Hun hadde ikke fått så mye pes om hun faktisk oppriktig ba om unnskyldning å skjerper seg. Men hun velger heller å si. Unnskyld men....... ditten å datten. Ansvarsfraskrivelse er ikke en unnskyldning. Hersketeknikk er ikke en unnskyldning. Det å skrive «Norges verste forbilde» på sin nye post er ikke å ta dette seriøst. Det blir for dumt å bruke «stakkars meg» kortet. 

Endret av Sool
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol
5 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Vi er alle mennesker, og mange her uttaler seg mye til å ikke kjenne henne. Er sykt glad for at hun har pappaen sin ved sin side! ❤️ 

Vi uttaler oss om det hun legger ut på bloggen for hele verden å se. Å blogge er ikke en enveis-gate hvor du bare kan øse ut og ingenting kommer tilbake. Det hun gjør har en innvirkning på unge (sikkert også eldre) mennesker. Derfor trengs det korrigering i form av kritikk når fokuset blir så sykelig som hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anna Nas
11 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Fryktelig trist. Likevel vet jeg at spiseforstyrrelser ofte handler om noe mer enn kropp, det handler om kontroll. For mange mennesker med f.eks traumer så kan det å kontrollere matinntaket holde borte skremmende minner fordi man selv tar tilbake kontrollen man mistet under traumene. 

Selvsagt har nok kroppspress også noe å si, men de som opplever tung psykisk sykdom har ofte annen baggasje i tillegg som gjør dem ekstra sårbare og utrygge. 

Spiseforstyrrelser handler definitivt om behov for kontroll. Poenget til Skårderud er heller ikke at influensere påfører sykdom, men at hans pasienter, som åpenbart er blant de mest sårbare, blir så negativt påvirket av blogglesingen at han er nødt til å avvenne dem som en viktig del av terapien.

Jeg nevnte det fordi du lurte på om det egentlig var så mange som lot seg påvirke. Svaret er ja. Det er mange, derfor er det store beløp de mest populære tjener. 

Det er ikke bare tung psykiatri som er representert blant de påvirkelige. Det er en glidende overgang fra robuste blogglesere med distanse og de som ikke burde lese særlig mange blogger og spesielt ikke pro ana-ish blogger andre ekstremvarianter av utseendeblogging. Enkelte peker på SE som representant for sistnevnte kategori.

Om SE, som har signert Sunn fornuft-plakaten, er særlig opptatt av å følge den er tvilsomt. Det virker mest som om hun blir fornærmet og latterliggjør stort sett alle forsøk på å snakke henne til fonuft. At det blir krasse karakteristikker hun får er abtakelig et resultat av at hun ikke tar hint, men må få det inn på en mer direkte og høylydt måte.

At SE som er så opptatt av rett og galt i sitt store samfunnsengasjement, ikke er mer opptatt av rett og galt når det er hennes egen kommunikasjon diskusjonen gjelder, sier sitt. Hvilken virkelighetsoppfatning har hun egentlig?

Sunn fornuft-plakatens pkt 8 og 9:

Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
1 minutt siden, Sansol said:

Vi uttaler oss om det hun legger ut på bloggen for hele verden å se. Å blogge er ikke en enveis-gate hvor du bare kan øse ut og ingenting kommer tilbake. Det hun gjør har en innvirkning på unge (sikkert også eldre) mennesker. Derfor trengs det korrigering i form av kritikk når fokuset blir så sykelig som hennes. 

Det er ikke rett måte, å fighte saken på. Det er ikke rettet mot det faktisk problemet, som er bloggnorge generelt. Å angripe SE er bare en unnskyldning for å få ut litt frustrasjon, på en enkelt person. Jeg tror ikke det er så enkelt å være henne heller, og dette er direkte rettet angrep mot SE. Derfor er det ikke greit. 

Kristin kan kjempe denne saken på mange måter. Og hvorfor ikke slå seg sammen istedet? Det er tross alt norges influencere, burde de ikke finne en måte å sammarbeide på? Måten Kristin har gjort det er langt fra sammarbeid. Nevner også krangelen med Isabel. Kristin angrep noen, fordi hun var uenig. Spørsmålet er om det vil få noe positivt utav denne debatten eller ikke. 

Det er ikke en unnskyldning å lage en 16 minutter lang video mot en enkelt person, fordi man mener det er feil. 

Kristin var klar over at det ville bli et helvete etter videoen, fortsatt valgte hun å dele videoen med ett smil om munnen. Ærlig talt. 

Hadde det vært så viktig for Kristin, så hadde hun ikke siktet direkte mot SE, og hvertfall dratt inn ett par andre eksempler. 

Desuten så får SE pes uansett hva hun gjør. Hun er bare ett menneske. 

Klarer du ikke lære barna dine indre verdier, så er ikke det SE sin feil. Da har DU feilet som forelder. ALT vi lever for idag, påvirker oss, på en eller annen måte. Det beste vi kan gjøre er å lære barna om livet generelt. Det er ikke rocket science, det bare er ikke blitt tatt seriøst før. 

Jeg sier det igjen, som 18 åring, bør man ha litt mer mellom ørene. Her burde Kristin heller angripe klinikkene som faktisk opererer 18 år gamle jenter, som helt klart ikke trenger det. 

Det er ikke SE som normaliserer plastisk kirurgi, det er hele samfunnet, aldersgrenser og bloggere GENERELT. Du ser en slim dame på bilde på treningssenter, som skal være ditt mål. Du sitter der med 50 kilo overvekt, du vil aldri få den kroppen uanett hvor mye du trener. Da vil den personen velge å operere seg eller lære seg å leve med "feilen", uansett om SE har operert eller ikke. Alle vet at tilbudet er der. 

Tilbudet er der, for alle over 18 som ønsker å "fikse" utseende sitt. Gjør barnet ditt dette, så har du ikke gjort jobben din 100%, og det er hvertfall ikke SE sin feil. 

SE er ikke roten av problemet, det er resten av samfunnet og verden. Det vil aldri bli greit å ta det på måten Kristin gjorde det. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
2 minutter siden, Anna Nas said:

Spiseforstyrrelser handler definitivt om behov for kontroll. Poenget til Skårderud er heller ikke at influensere påfører sykdom, men at hans pasienter, som åpenbart er blant de mest sårbare, blir så negativt påvirket av blogglesingen at han er nødt til å avvenne dem som en viktig del av terapien.

Jeg nevnte det fordi du lurte på om det egentlig var så mange som lot seg påvirke. Svaret er ja. Det er mange, derfor er det store beløp de mest populære tjener. 

Det er ikke bare tung psykiatri som er representert blant de påvirkelige. Det er en glidende overgang fra robuste blogglesere med distanse og de som ikke burde lese særlig mange blogger og spesielt ikke pro ana-ish blogger andre ekstremvarianter av utseendeblogging. Enkelte peker på SE som representant for sistnevnte kategori.

Om SE, som har signert Sunn fornuft-plakaten, er særlig opptatt av å følge den er tvilsomt. Det virker mest som om hun blir fornærmet og latterliggjør stort sett alle forsøk på å snakke henne til fonuft. At det blir krasse karakteristikker hun får er abtakelig et resultat av at hun ikke tar hint, men må få det inn på en mer direkte og høylydt måte.

At SE som er så opptatt av rett og galt i sitt store samfunnsengasjement, ikke er mer opptatt av rett og galt når det er hennes egen kommunikasjon diskusjonen gjelder, sier sitt. Hvilken virkelighetsoppfatning har hun egentlig?

Sunn fornuft-plakatens pkt 8 og 9:

Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.

Hvis vi skal bli så negativt påvirket av gud or hver mann, så må vi faktisk gå inn i oss selv. 

Man kan desverre ikke skylde på andre en seg selv, uansett hvor mye du har lyst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at influencere og bloggere skal få gjøre nøyaktig som de vil, og kreve at det ikke blir konsekvenser, diskusjoner,  eller kritikk rettet mot de for det, av den grunn at de operer som privatpersoner og har følelser som blir såret. Jeg er lei av at de skal kreve å holde monolog på monolog, holde på som de vil, tjene penger på det og leve av å sette griller i huet på andre, men med en gang kritikken kommer så må man passe på, for de kan bli lei seg. Dette har lenge vært et problem, for det er jo bloggeren/influenceren selv som bestemmer når den offentlige personen flyter over i den private, og når det kommer til kritikk eller diskusjon, er det ALLTID den private delen av de som blir rammet. 

Det fungerer ikke sånn. Vil man ha en stemme, vil man stikke seg ut i samfunnet og si sin mening, må man tåle å måtte forsvare den. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare Sophie Elise AS som reklamerer for Bio Oil som skal fjerne strekkmerker? Det er jo bare Sophie Elise AS som ble kvitt strekkmerkene? For personen Sofie Elise viser jo stolt frem sine synlige strekkmerker. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
52 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Hvis vi skal bli så negativt påvirket av gud or hver mann, så må vi faktisk gå inn i oss selv. 

Man kan desverre ikke skylde på andre en seg selv, uansett hvor mye du har lyst. 

 

Lyst og lyst..., Jeg svarte i utgangspunktet en som lurte på om mange egentlig ble påvirket.

Et svar på det spørsmålet gir psykiater Finn Skårderud, som i videoen jeg lenket til i innlegget før det du siterte, forklarer hvor enkelt det er å påvirke hans unge tenåringspasienter (med spiseforstyrrelser). De blir ikke påvirket av gud og hver mann, men en de føler tillit til. De føler nærhet til, stoler på og idealiserer idolet/bloggeren.

Din filosofi er at enhver er sin egen lykkes smed, det er mange som mener det. Da kan alle gjøre som det passer, og folk som eventuelt rammes negativt av det du gjør, kan skylde seg selv.

Andre mener at med makt følger ansvar. Det er det mest vanlige synspunktet. Det er blant annet derfor det norske samfunnet fungerer sånn noenlunde. Maktmisbruk blir kritisert og lite tolerert. SE har også autoritet og makt i kraft av at hun når ut til så mange, spesielt yngre gruppe lesere, som er mer sårbare, søkende og naive enn voksne som ikke har SE som ideal.

SE mener en gang i blant at hun har et ansvar, hun glemmer bare så lett. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ywBvR/Er-jeg-for-tykk-til-a-lese-blogg--Sophie-Elise-Isachsen

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol
21 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Det er ikke rett måte, å fighte saken på. Det er ikke rettet mot det faktisk problemet, som er bloggnorge generelt. Å angripe SE er bare en unnskyldning for å få ut litt frustrasjon, på en enkelt person. Jeg tror ikke det er så enkelt å være henne heller, og dette er direkte rettet angrep mot SE. Derfor er det ikke greit. 

Kristin kan kjempe denne saken på mange måter. Og hvorfor ikke slå seg sammen istedet? Det er tross alt norges influencere, burde de ikke finne en måte å sammarbeide på? Måten Kristin har gjort det er langt fra sammarbeid. Nevner også krangelen med Isabel. Kristin angrep noen, fordi hun var uenig. Spørsmålet er om det vil få noe positivt utav denne debatten eller ikke. 

Det er ikke en unnskyldning å lage en 16 minutter lang video mot en enkelt person, fordi man mener det er feil. 

Kristin var klar over at det ville bli et helvete etter videoen, fortsatt valgte hun å dele videoen med ett smil om munnen. Ærlig talt. 

Hadde det vært så viktig for Kristin, så hadde hun ikke siktet direkte mot SE, og hvertfall dratt inn ett par andre eksempler. 

Desuten så får SE pes uansett hva hun gjør. Hun er bare ett menneske. 

Klarer du ikke lære barna dine indre verdier, så er ikke det SE sin feil. Da har DU feilet som forelder. ALT vi lever for idag, påvirker oss, på en eller annen måte. Det beste vi kan gjøre er å lære barna om livet generelt. Det er ikke rocket science, det bare er ikke blitt tatt seriøst før. 

Jeg sier det igjen, som 18 åring, bør man ha litt mer mellom ørene. Her burde Kristin heller angripe klinikkene som faktisk opererer 18 år gamle jenter, som helt klart ikke trenger det. 

Det er ikke SE som normaliserer plastisk kirurgi, det er hele samfunnet, aldersgrenser og bloggere GENERELT. Du ser en slim dame på bilde på treningssenter, som skal være ditt mål. Du sitter der med 50 kilo overvekt, du vil aldri få den kroppen uanett hvor mye du trener. Da vil den personen velge å operere seg eller lære seg å leve med "feilen", uansett om SE har operert eller ikke. Alle vet at tilbudet er der. 

Tilbudet er der, for alle over 18 som ønsker å "fikse" utseende sitt. Gjør barnet ditt dette, så har du ikke gjort jobben din 100%, og det er hvertfall ikke SE sin feil. 

SE er ikke roten av problemet, det er resten av samfunnet og verden. Det vil aldri bli greit å ta det på måten Kristin gjorde det. 

 

 

 

Jeg er uenig. SE sitter på toppen av kransekaka og tjener rått med penger på en bedrift som selger kroppskomplekser og dertil løsninger. Hun kan ikke få være fredet fordi hun er der som enkeltperson når hun påvirker mengder med mennesker.

Og, helt fair poeng at vi må oppdra, ha samtaler med og være gode forbilder for våre barn i det daglige. Men vi kan samtidig også kommentere og diskutere verdien av blogger som Sophie Elise sin. Og på den måten kanskje få henne og andre lignende influensere til å være ti hakk mer kritiske til hva de poster...

Jeg håper hun kan se seg selv litt utenifra. Vi har alle problemer ja, men forskjellen er at vi ikke deler det med hele omverdenen på en måte som i stor grad er ødeleggende. Ikke tjener vi penger på problemene heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, BlondeVikingRage skrev:

Ta ansvar for di jævla ungene deres! SE oppdrar ikke barnet ditt, men skjønner at enkelte her trenger ekstra hjelp. 

Jeg tar ansvar ved å prøve å unngå at sånne som SE får spre usikkerheten sin over til andre. 

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg Jeg synes det er trist at plastisk kirurgi, skjønnhetsidealer og kroppspress har fått så mye plass i samfunnet vårt. Hvor kommer alt dette fra? Jeg synes hele dette overfladiske fokuset er fullstendig uinteressant.  

Jeg er enig i den artikkelen litt lenger oppe hvor det stod at mennesker i Norge bruker energien sin på selvrealisering fordi de fleste andre behov er dekket. Dessverre strever alltid mennesker etter noe nytt og bedre, og blir aldri fornøyd. Behovene kan aldri bli godt nok dekket, virker det som.

Jeg vil tro at det er derfor jeg ikke har hatt plass til å tenke så mye over utseende, kroppspress og få med meg alt i mediene. Jeg sliter med traumer og har hatt flere ulike diagnoser som barn/ungdom. Mange ganger klarte jeg ikke bære meg selv (følelsesmessig) og jeg var avhengig av rutiner, forutsigbarhet, trygghet og stabilitet. Jeg måtte konstant jobbe for best mulig fungering; for å holde hodet over vann og regulere følelsene. Jeg sliter med utmattelse, og har flere ganger vært så overbelastet at jeg bare har kastet opp. 

Rett og slett tror jeg sykdom gjorde /gjør at jeg ikke hadde/har plass til mer. Det er mer enn nok kaos fra før til at jeg orker å bry meg særlig om dette skjønnhetspresset. Når hodet blir for fullt, så klarer det ikke å ta inn mer. Jeg er glad for at jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut, jeg er glad jeg ikke strever med kroppspress i tillegg til alt det andre. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
40 minutter siden, Zurazurafina said:

Jeg tar ansvar ved å prøve å unngå at sånne som SE får spre usikkerheten sin over til andre. 

 

SE sprer ikke sin usikkerhet, over på andre. Det er hva dere selv, gjør det til. Om barnet ditt ikke tåler den reelle verdenen, så får du la være å reprodusere. Værre er det ikke. Verden er ett grusomt sted. Og det er hvertfall ikke SE sin feil, eller sitt ansvar. Men jeg skjønner at mange trenger noen å skylde på. Ingenting er vår egen feil, tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinet
5 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

SE sprer ikke sin usikkerhet, over på andre. Det er hva dere selv, gjør det til. Om barnet ditt ikke tåler den reelle verdenen, så får du la være å reprodusere. Værre er det ikke. Verden er ett grusomt sted. Og det er hvertfall ikke SE sin feil, eller sitt ansvar. Men jeg skjønner at mange trenger noen å skylde på. Ingenting er vår egen feil, tross alt. 

Jada jada vi har forstått poenget ditt nå!!  Vi får være enig om å være uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...