Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Gjest Eidsbergingen
Skrevet (endret)
1 time siden, Peonjenta skrev:

Jeg ser for meg et menneske som sitter i sofaen i halvmørke, med skitten morgenkåpe, fett hår og med en tallerk foran seg med tørre brødskorper. På kjøkkenet flyter det over av oppvask og junksøppel, på badet ligger det et tårn og skitne klær og i vaskemaskinen en vask som skulle vært hengt opp for en uke siden.  Tven durer og går på samme kanalen døgnet rundt. Mennesket snakker med lav, monoton stemme, alt er negativt og lyset i tunnellen er ikke i sikte, tunnellen er derimot stengt i andre enden og man kan ikke snu og dra tilbake.  Et menneske i oppløsning.  Mulig jeg er helt på jordet, men jeg har sett slike mennesker. Om de hadde en slik diagnose vet jeg ikke. 

Man fungerer ikke, tenker jeg. Jeg kan bare snakke av egen erfaring som moderat: Jeg var der, men fungerte minimalt og bare til nød og nødvendig. Tiltaksløs og apatisk. På TVen spiltes Friends og Frasier nonstop når jeg var hjemme alene. Tok meg sammen når jeg var med familien, til en viss tid for jeg kunne begynne å gråte når jeg var helt ferdig og tappet for krefter. Men lese, tegne og høre på musikk gjorde jeg heller ikke. Jeg ble ikke lenger sint for saker, og jeg er en naturlig hissigpropp. Tenkte mye elendighet også. 

Sophie Elise fungerer.

Endret av Eidsbergingen
Mer utdypende
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Peonjenta skrev:

I følge den testen har jeg en alvorlig depresjon, jeg vet jo at det ikke er tilfellet og at jeg  bare er igjennom en veldig vanskelig periode i livet.
Og dermed: slike internett-tester på egen psyke er absolutt ikke noe å stole på: er man svært deprimert eller lurer på om man kan være det, eller sliter så mye med hverdagen, så må man oppsøke lege å få profesjonell hjelp. 

Skrevet
2 timer siden, Peonjenta skrev:

Er folk med diagnosen dyp depresjon i det hele tatt særlig fungerende?    For meg virker SE som et høyt fungerende menneske i så måte at hun jobber, reiser, er veldig sosial, fester, steller seg, spiser osv. 

Trodde folk med en så alvorlig diagnose enten var lagt inn eller bare lå på sofaen og stirret i veggen. 

Jeg har hatt dyp depresjon og kunne kanskje virke noenlunde fungerende utenfra. Var mot slutten av siv.ing.studiene. Var veldig flink til å «ta på maska» da jeg først kom meg på universitetet, men da jeg var hjemme var jeg helt på bærtur.

• Liker 8
Gjest Eidsbergingen
Skrevet (endret)

http://www.kristingjelsvik.no/nar-samfunnsproblem-tatt-pa-alvor/

Sitat

Vi vet at dagens påvirkere som ikke er sitt ansvar bevisst bidrar til dårlig selvfølelse blant spesielt kvinner, og dette er vi flere som jobber hardt for – hver eneste dag – for å gjøre noe med. Ulrikke er bl.a. en av dem som er en tydelig og flott motstemme til galskapen, og i går var vi i møte med selveste Barne- og ungdomsministeren, Linda Hofstad Helleland, på hennes kontor. 

Møtet var svært givende, og vi fikk pratet om alt fra utfordringer til eventuelle løsninger. Jeg kan ikke gå nærmere inn på hva som ble diskutert, men at dette temaet/problemet får mye fokus og oppmerksomhet fremover, er det ingen tvil om. 

Endret av Eidsbergingen
La til sitat
Skrevet
På 21.2.2018 den 10.19, marie_82 skrev:

Denne er litt morsom.. Etter at reporteren nevner "knirking" så begynner hun å knirke mye mer 😂

https://www.tv2.no/a/5391993/

Puteflaut. 

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, Skogspike skrev:

Puteflaut. 

Og særlig ettersom knirkingen er nesten borte nå når hun prater 😶

• Liker 4
Gjest Gillians
Skrevet
1 time siden, Skogspike skrev:

Puteflaut. 

Wow, som hun har forandra seg.

Skrevet (endret)
14 timer siden, Eidsbergingen skrev:

Den jenta lukter lunta som er selvpåtent, at flere får opp øynene for hvilket spill og galleri ho manipulerer.

Personlig råd til Sophie Elise, ta tak i det mentale og oppsøk lege. Du provoserer meg vanvittig og folk som støtter deg ukritisk med å gi TV-tid, spalteplass og åpent rom i SoMe fordi det gir penger i kassa. Og hvilken verdier og holdninger du er med å gi til leserne dine!

Jeg ønsker deg ikke vondt. Jeg ønsker at du vokser opp og tar ansvar, både for din egen helse og menneskene rundt deg. Jeg unner deg ikke angst og depresjon. Jeg unner deg ikke hets. Unner deg ikke ensomhet.

Jeg unner deg å snu blikket mot en ny horisont. 

Hun er så naiv at hun ikke forstår at hun blir brukt som klikkåte for tabloidmediene. Dessverre ser det ut til at NRK ikke har forstått dette heller, og lager «nyhetsstoff» om henne, og alt dette er bare med på å trigge hennes ego - og så blir det krasj når hun ikke er det hun ser i avisene. 

Hun bør definitivt finne seg en lege/psykiater, lære seg å lytte, og legge bort ideen om at hun er smartere enn alle andre, inkludert kvalifisert fagpersonell. 

Endret av orfeus
Skrevet

Helt uavhengig av Sophie Elises psykiske helse - den vet jeg ingenting om - tenkte jeg bare å påpeke at mennesker så absolutt kan være dypt deprimert selv om de er tilsynelatende velfungerende i hverdagen. Faren til en venninne dro på jobb, spiste lunsj og hoppet ut av vinduet på kontoret. En annen jeg kjente feiret bursdagen sin og hengte seg samme kveld. Begge var åpenbart dypt deprimert, uten at de hadde gitt et eneste signal om det. 

Skrevet

Skal hun være med på Farmen?

Løst sitert fra torsdagens episode:

»Kanskje jeg skal legge meg inn på psykiatrisk avdeling, i steden for å være med på farmen.»

Gjest Eidsbergingen
Skrevet
2 minutter siden, orfeus skrev:

Hun er så naiv at hun ikke forstår at hun blir brukt som klikkåte for tabloidmediene. Dessverre ser det ut til at NRK ikke har forstått dette heller, og lager «nyhetsstoff» om henne, og alt dette er bare med på å trigge hennes ego - og så blir det krasj når hun ikke er det hun ser i avisene. 

Det er bare trist alt sammen 

Skrevet
9 minutter siden, nejve skrev:

Helt uavhengig av Sophie Elises psykiske helse - den vet jeg ingenting om - tenkte jeg bare å påpeke at mennesker så absolutt kan være dypt deprimert selv om de er tilsynelatende velfungerende i hverdagen. Faren til en venninne dro på jobb, spiste lunsj og hoppet ut av vinduet på kontoret. En annen jeg kjente feiret bursdagen sin og hengte seg samme kveld. Begge var åpenbart dypt deprimert, uten at de hadde gitt et eneste signal om det. 

Depresjon og suicidalitet trenger ikke å henge sammen men så grusomme historier og man kan lure på hvorfor de ikke søkte hjelp....man oppfører seg jo sikkert veldig forskjellig innenfor diverse diagnoser.  Men nå har vel ikke SE fått en diagnose på dyp depresjon så vidt jeg vet...det er vel noe hun bare selv sier hun er. 

• Liker 1
Gjest Eidsbergingen
Skrevet
3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Depresjon og suicidalitet trenger ikke å henge sammen men så grusomme historier og man kan lure på hvorfor de ikke søkte hjelp....man oppfører seg jo sikkert veldig forskjellig innenfor diverse diagnoser.  Men nå har vel ikke SE fått en diagnose på dyp depresjon så vidt jeg vet...det er vel noe hun bare selv sier hun er. 

http://m.sophieelise.blogg.no/1515101539_jeg_blir_skikkelig_lei_meg.html

Må innrømme at jeg ikke klarer å lese innlegget hennes nøye, men dette avsnittet har jeg vanskelig med å forstå

Sitat

Jeg hadde flere måneder med konstant sorg, og det endte med at jeg selv oppsøkte psykiatrisk nødvakt fordi jeg var redd for meg selv. Så at jeg har diagnosert meg selv er bare bullshit. Jeg blir forbannet når jeg leser det. Så klart har jeg vært bekymret over mine egne fysiske symptomer og jeg har jo tross alt blitt innlagt flere ganger i løpet av ett år - det har jeg googlet men jeg har aldri diagnosert meg selv, og I ALLE FALL ikke når det kommer til depresjon. Hva jeg har gått igjennom, og hvilke steg jeg har tatt for å få det bedre nå har ingen noe med. Men det at jeg klarer å blogge, dra på ferie og alt det er helt FANTASTISK og jeg er stolt av meg selv. 

Gjest Eidsbergingen
Skrevet (endret)

Var det ikke en i tråden som delte sin erfaring om å være alvorlig deprimert og etter kort stund var det et identisk innlegg på bloggen til SE?

*skal gå tilbake og bla litt i tråden nå 

Legger ved link: 

Endret av Eidsbergingen
Gjest hulillerunde
Skrevet (endret)

Er det en ting hun vet at hun ikke er så er det falsk (ref innlegget "Jeg forstår det ikke")....WELL.... Er det noe hun virkelig er så er det falsk og uærlig. For det er jo falskt å lyve om operasjoner. Det er vel falskt å reklamere for produkter som skal gi glatt og kvise/acne fri hud, når hun selv har gjennomgått en hestekur fått hos legen? Det er vel falskt å påstå at hun kun bruker spraytan når hun sekunder før er sett komme løpende ut av Brun og Blid? Det er vel falskt å påstå at du er en ting når du hele veien tydelig viser at du er noe helt annet (dyp, reflektert, bryr seg om dyr/miljø/venner)? 

Blir så overrasket gang på gang hvor lite selvinnsikt hun har. 

Endret av hulillerunde
Gjest hulillerunde
Skrevet (endret)
2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Har null tro på at hun faktisk er deprimert. Mer valgt oppførsel for å virke mer edgy og interessant. Hun romantiserer psykiske lidelser og det gjør at hun mister all troverdighet. 
Det å være så psykisk syk, vises på en eller annen måte hos de aller fleste. Spesielt hos de som er åpen om sine egne følelser, tanker og problemer. Slik som SE er. Men man behøver ikke å leve i et skittent hjem som skrevet over. Noen går til jobb som normalt, men hva som foregår inni en person, det er det som gjelder. Du har to typer deprimerte. De som ikke klarer å ta vare på seg selv og sin egen hygiene. Som skulker jobben 10 dager på rad, uten å bry seg om konsekvensene. De som lar barn og husdyr sulte ihjel, fordi man selv er for langt nede. Også har du de som er fungerende-deprimerte. Som gjør det som er nødvendig men ikke mer enn det. Dusjer når de må, holder det ryddig rundt seg til en viss grad, møter opp på skole/jobb men gjør ikke den jobben de burde og gjør til vanlig. Det å reise, feste, hobbyer, unødvendig sosialisering (bursdag, konfirmasjoner etc er ofte nødvendig for å holde masken) og alt annet som ikke er livs-nødig, det blir da ignorert og er umulig å gjøre. Hun er, ifølge sin egen blogg og ord; verken type 1 eller type 2. Type 1 og 2 kan være like psykiske syke og har lik grad av depresjon. Også har du så klart flere grader og variasjoner av disse to typene så klart. Men de som er høyest oppe på depresjonskalaen kan ofte på et generelt basis deles inni to. 

Dette er ikke spekulasjoner. Dette er noe min psykolog har fortalt meg. Da jeg er type 2 og sliter litt, fordi jeg føler meg ikke syk nok fordi jeg fungerer i en viss grad. En ting til, om hun selv hadde dukket opp hos psykiatrisk nødvakt som hun kaller det. Er vell ambulant akutteam hun mener, Så hadde hun fått tildelt psykolog om det virkelig var nødvendig. For meg er det største grunn til min tvil. 

:tommelopp: Jeg er så enig! Har ingen tro på at hun er deprimert rett og slett på bakgrunn av alt hun selv har lagt ut og påstår rundt det, det henger ikke på greip. Dersom hun var så deprimert som det hun påstår at hun var så er det jo veldig rart at ikke tv-teamet rundt henne tok grep på en eller annen måte. Har heller troen på at hun har en eller annen form for eksistensiell krise, og at hun sliter på grunn av det. Kanskje begynner det å gå opp for henne at ikke alle tilber henne eller synes at hun er så enestående fantastisk som hun selv liker å tro

Endret av hulillerunde
Gjest Eidsbergingen
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Har null tro på at hun faktisk er deprimert. Mer valgt oppførsel for å virke mer edgy og interessant. Hun romantiserer psykiske lidelser og det gjør at hun mister all troverdighet. 
Det å være så psykisk syk, vises på en eller annen måte hos de aller fleste. Spesielt hos de som er åpen om sine egne følelser, tanker og problemer. Slik som SE er. Men man behøver ikke å leve i et skittent hjem som skrevet over. Noen går til jobb som normalt, men hva som foregår inni en person, det er det som gjelder. Du har to typer deprimerte. De som ikke klarer å ta vare på seg selv og sin egen hygiene. Som skulker jobben 10 dager på rad, uten å bry seg om konsekvensene. De som lar barn og husdyr sulte ihjel, fordi man selv er for langt nede. Også har du de som er fungerende-deprimerte. Som gjør det som er nødvendig men ikke mer enn det. Dusjer når de må, holder det ryddig rundt seg til en viss grad, møter opp på skole/jobb men gjør ikke den jobben de burde og gjør til vanlig. Det å reise, feste, hobbyer, unødvendig sosialisering (bursdag, konfirmasjoner etc er ofte nødvendig for å holde masken) og alt annet som ikke er livs-nødig, det blir da ignorert og er umulig å gjøre. Hun er, ifølge sin egen blogg og ord; verken type 1 eller type 2. Type 1 og 2 kan være like psykiske syke og har lik grad av depresjon. Også har du så klart flere grader og variasjoner av disse to typene så klart. Men de som er høyest oppe på depresjonskalaen kan ofte på et generelt basis deles inni to. 

Dette er ikke spekulasjoner. Dette er noe min psykolog har fortalt meg. Da jeg er type 2 og sliter litt, fordi jeg føler meg ikke syk nok fordi jeg fungerer i en viss grad. En ting til, om hun selv hadde dukket opp hos psykiatrisk nødvakt som hun kaller det. Er vell ambulant akutteam hun mener, Så hadde hun fått tildelt psykolog om det virkelig var nødvendig. For meg er det største grunn til min tvil. 

Takk for at du forteller og deler! :blomst:

Skrevet
2 timer siden, Eidsbergingen skrev:

Var det ikke en i tråden som delte sin erfaring om å være alvorlig deprimert og etter kort stund var det et identisk innlegg på bloggen til SE?

*skal gå tilbake og bla litt i tråden nå 

Legger ved link: 

Kan så klart være en ren tilfeldighet, men det var jo veldig tilfeldig da. 

Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har spurt en venn av meg som er utdannet lege og psykiater, hvordan går det til å bli akutt innlagt på Psykiatrisk Avdeling. Man må enten ta det med fastlegen som vurderer pasienten og henviser direkte videre, eller man må på legevakten der vakthavende lege må ta en vurdering om det er grunn til akutt innleggelse (fare for eget liv blant annet) Så man «kan ikke bare legge seg inn», det må være en henvisning i bunn da det er stor pågang på slike innleggelser. Politiet er også nødt til å ta pasienten med til vakthavende lege hvis de skulle havne oppi situasjoner der de anser personen som psykisk syk. De kan ikke bare avlevere på Psykiatrisk, så sant ikke pasienten har rømt derfra og er etterlyst. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...