Anonym2467 Skrevet 11. februar 2018 #7461 Skrevet 11. februar 2018 18 minutter siden, førstedamen skrev: Ja da er det liksom greit? Pga det du skriver her så er mobbing helt ok, for det jeg ser i denne tråden er ikke å ha forskjellige meninger, det er nærmest kun hets på småting og småfeil. Jeg synes nemlig vi bør få være den vi er, også om vi er kyniske og dobbeltmoralske iblande, for det er vi alle sammen. Man må faktisk ikke tåle slikt, og jeg tåler det ikke. Og hvem bør vi diskutere? Godt spørsmål. Oss selv kanskje? Hvertfall ikke en rosablogger på 22. Kom gjerne med et eksempel på hets av småting? Er interessert i å se hva DU mener er småting.. - At hun fremmer et usunt kroppsbilde ved å operere hele kroppen? - At hun kynisk reklamerer for lengre hår og penere hud når hun bruker parykk og hestekur utskrevet av legen? - At hun selvdiagnostiserer seg selv med alle psykiske lidelser som finnes? Jeg synes IKKE mobbing er ok, ikke legg ord i munnen min! 21
Tinnitus Skrevet 11. februar 2018 #7462 Skrevet 11. februar 2018 1 minutt siden, førstedamen skrev: Men dette ser vi jo overalt, ikke bare i bloggverden. Hvordan mener du at bedrifter og lignende gjør det annerledes? De reklamerer jo med akkurat samme strategi. Dessuten tror jeg mange undervurderer dagens ungdom, og deres evne til å tenke selv. Mener du da at det er riktig? Fordi alle andre gjør det? Eller burde man heller si at det heller ikke er greit?! Jeg syns nå heller man undervurderer effekten bloggere har på folk, der kan vi gjerne være uenig. 10
Anonym2467 Skrevet 11. februar 2018 #7463 Skrevet 11. februar 2018 4 minutter siden, førstedamen skrev: Men dette ser vi jo overalt, ikke bare i bloggverden. Hvordan mener du at bedrifter og lignende gjør det annerledes? De reklamerer jo med akkurat samme strategi. Dessuten tror jeg mange undervurderer dagens ungdom, og deres evne til å tenke selv. Og hvem sier vi kun er kritisk til bloggere? Dette er en tråd om SE og da diskuteres SE, ikke medier, kjendiser, store merker osv. 11
Gjest hulillerunde Skrevet 11. februar 2018 #7464 Skrevet 11. februar 2018 13 minutter siden, førstedamen skrev: Så du oppretter eviglange tråder på nett hver gang du ser slikt? Sophie er jo langt fra alene om dette. Og jeg tenker at om du vil bekjempe det faktiske problemet tar du tak i helt feil ende. Hva med å heller spre fokus rundt seksualisert reklame i alt fra skolebøker til Mac Donalds? Eller TV og media i din helhet? Hvorfor dette snevre fokuset? Man kommer jo ingen vei med problemet ved å klage daglig på Sophie, uansett hvor lite man liker hva hun driver med. Så enten må man ta tak i de store bedriftene eller så skal man bare drite i å forsøke å forandre noe? SE har muligheten til å gjøre en stor forskjell! Hun når ut til svært mange hver eneste dag, og dersom hun hadde valgt å bruke stemmen sin til å si ifra og/eller fronte et positivt budskap i forhold til feks seksualisert reklame så hadde det vært større sjans til å forandre noe! I stedet blir bloggen hennes nok en arena hvor små barn blir påvirket og får presset på seg seksualisert reklame! Når hun i tillegg fraskriver seg ansvaret sitt som blogger og påvirker (som er det norske ordet for influenser) så er det skremmende! Hun mener, og har sagt svært tydelig, at jenter ned i 13 årsalderen selv kan vurdere hva som er bra og hva som er fornuftig... Å være kritisk handler ikke om å ville noen noe vondt, de handler om å ha øynene åpne for det som foregår!
Gjest orfeus Skrevet 11. februar 2018 #7465 Skrevet 11. februar 2018 14 minutter siden, førstedamen skrev: Så du oppretter eviglange tråder på nett hver gang du ser slikt? Sophie er jo langt fra alene om dette. Og jeg tenker at om du vil bekjempe det faktiske problemet tar du tak i helt feil ende. Hva med å heller spre fokus rundt seksualisert reklame i alt fra skolebøker til Mac Donalds? Eller TV og media i din helhet? Hvorfor dette snevre fokuset? Man kommer jo ingen vei med problemet ved å klage daglig på Sophie, uansett hvor lite man liker hva hun driver med. Hva vet du om mitt engasjement og om hva og hvordan jeg arbeider? Kanskje det er nettopp gjennom mitt arbeid mot kjønnsfascisme, seksualisering og kroppspress som har gjort meg oppmerksom på hvilken viktig rolle reklamebloggene har? Jeg syns ærlig talt ikke det er så snevert fokus hos debattantene og -onklene her inne, tvert om er nivået hos mange svært høyt. Noen troll dukker selvsagt opp innimellom her også, men de blir stort sett borte etter å ha blitt moderert noen ganger.
Gjest førstedamen Skrevet 11. februar 2018 #7466 Skrevet 11. februar 2018 (endret) 19 minutter siden, hulillerunde skrev: Så enten må man ta tak i de store bedriftene eller så skal man bare drite i å forsøke å forandre noe? SE har muligheten til å gjøre en stor forskjell! Hun når ut til svært mange hver eneste dag, og dersom hun hadde valgt å bruke stemmen sin til å si ifra og/eller fronte et positivt budskap i forhold til feks seksualisert reklame så hadde det vært større sjans til å forandre noe! I stedet blir bloggen hennes nok en arena hvor små barn blir påvirket og får presset på seg seksualisert reklame! Når hun i tillegg fraskriver seg ansvaret sitt som blogger og påvirker (som er det norske ordet for influenser) så er det skremmende! Hun mener, og har sagt svært tydelig, at jenter ned i 13 årsalderen selv kan vurdere hva som er bra og hva som er fornuftig... Å være kritisk handler ikke om å ville noen noe vondt, de handler om å ha øynene åpne for det som foregår! Men dere når jo aldri frem til noen på den måten dere "arbeider" her i tråden.... Og er det virkelig ditt ansvar å forandre på andre og hva de gjør og mener? Nei mener jeg. Endret 11. februar 2018 av førstedamen
Anonym2467 Skrevet 11. februar 2018 #7467 Skrevet 11. februar 2018 SE ER en stor bedrift! Just saying.. 3
Gjest førstedamen Skrevet 11. februar 2018 #7468 Skrevet 11. februar 2018 Ta en titt på de to siste sidene av denne tråden. Jeg har aldri fått så mange svar før faktisk. Og det sier litt om menneskers evne til å kun se en vei, og det er motsatt vei av problemløsning.
Gjest førstedamen Skrevet 11. februar 2018 #7469 Skrevet 11. februar 2018 1 minutt siden, Anonym2467 skrev: SE ER en stor bedrift! Just saying.. Så hvorfor er hun så høyt på prioriteringslisten deres? Og ikke andre viktigere og større bedrifter, som faktisk bryr seg om sitt renommé og er villige til å forandre seg?
Tarese Skrevet 11. februar 2018 #7470 Skrevet 11. februar 2018 40 minutter siden, førstedamen skrev: Men dette ser vi jo overalt, ikke bare i bloggverden. Hvordan mener du at bedrifter og lignende gjør det annerledes? De reklamerer jo med akkurat samme strategi. Dessuten tror jeg mange undervurderer dagens ungdom, og deres evne til å tenke selv. Jeg mener det er en stor forskjell fordi en vanlig bedrift prater ikke til usikre barn som om de er deres bestevenninne. SE kaller leserne sine for sine bestevenner og får det til å virke ut som hun som venn anbefaler dem et produkt uten at det kommer klart frem at dette er noe hun får betalt for. Det blir en mye sleipere form for salg enn en vanlig annonse i et blad. Jeg mener man ikke skal undervurdere påvirkningen til en dame som har blitt kåret til Norges mektigste mediakvinne. Klarer ikke forstå at noen er mer opptatt av å forsvare dårlige forbilder fremfor å stå opp for kommende generasjoner.. 13
Anonym2467 Skrevet 11. februar 2018 #7471 Skrevet 11. februar 2018 15 minutter siden, førstedamen skrev: Så hvorfor er hun så høyt på prioriteringslisten deres? Og ikke andre viktigere og større bedrifter, som faktisk bryr seg om sitt renommé og er villige til å forandre seg? Du lukker bare øynene for hva vi sier. Takk for meg! 7
Gjest orfeus Skrevet 11. februar 2018 #7472 Skrevet 11. februar 2018 (endret) 2 timer siden, førstedamen skrev: Så hvorfor er hun så høyt på prioriteringslisten deres? Og ikke andre viktigere og større bedrifter, som faktisk bryr seg om sitt renommé og er villige til å forandre seg? Dette er en tråd om bloggeren SE. Andre bloggere blir diskutert i andre tråder. Medier blir diskutert andre steder. Endret 12. februar 2018 av orfeus
Gjest orfeus Skrevet 11. februar 2018 #7473 Skrevet 11. februar 2018 (endret) 2 timer siden, førstedamen skrev: Men dere når jo aldri frem til noen på den måten dere "arbeider" her i tråden.... Og er det virkelig ditt ansvar å forandre på andre og hva de gjør og mener? Nei mener jeg. Det er heldigvis lov å gjøre verden oppmerksom på hvordan content marketing fungerer og å diskutere metodene som blir brukt av bloggerne. Dette er en millionbedrift, ikke noe en privatperson driver med på fritiden. Endret 12. februar 2018 av orfeus
Gjest Anna Nas Skrevet 11. februar 2018 #7474 Skrevet 11. februar 2018 (endret) 13 timer siden, førstedamen skrev: Men dette ser vi jo overalt, ikke bare i bloggverden. Hvordan mener du at bedrifter og lignende gjør det annerledes? De reklamerer jo med akkurat samme strategi. Dessuten tror jeg mange undervurderer dagens ungdom, og deres evne til å tenke selv. Grunnen til at aksjeselskapet til Isachsen, Sophie Elise AS, omsatte for 3,5 millioner kroner i fjor, er helt garantert fordi hun påvirker big time. Bedrifter kaster ikke penger etter influencere, påvirkere, uten å være noenlunde trygge på at de treffer målgruppen sin med forsvarsverket senket. Er det noen som er søkende og lette å treffe emosjonelt, er det nettopp barn, ungdom og unge voksne. Jo mer sårbare og identitetssøkende, jo lettere påvirkelige er de. SE og andre kommersielle bloggere har i årevis operert med store mengder umerket reklame, og det er klart at påvirkningseffekten blir enda større når folk tror at det er Sophie Elises personlige preferanser og hyggelige venninnetips de får. _____________ Tillegg til gårsdagens tekst: Til alle som tror at influencere ikke har makt og betydelig påvirkningskraft: Les f.eks United Unfluenceres presentasjon av fordelene med influencermarkedsføring. Konklusjonen er denne: "Influencer marketing is about engaging influencers with authentic social reach through content that sway the behaviour and mindset of consumers – giving you the power to move them into action." http://www.unitedinfluencers.no/influencer-marketing/ Jeg synes forøvrig det er respektløst mot SE å omtale henne som en blogger uten innflytelse. Hun er en ung voksen kvinne med suksess og lang fartstid i bloggindustrien. Hun har til og med egne businessrådgivere (managementetet sitt i Anti, bl.a). Hun er så desidert ingen mindre begavet porselensdukke med så mange issues at hun ikke har kontroll på noe som helst. Issues eller ei; hun vet godt at hun påvirker og at hun har et ansvar. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ywBvR/Er-jeg-for-tykk-til-a-lese-blogg--Sophie-Elise-Isachsen At SE får kommentarer som handler om utseende er ikke så rart når kjernen i det hyperkommersielle bloggkonseptet hennes er eget utseende og hva hun gjør av inngrep og andre ting for å se sånn ut. I dette kokes det inn en hel masse reklame for ting og tang som leserne kan kjøpe for å bli en penere utgave av seg selv. Hun bør ikke få holde på i fred, men man skal og bør jo selvsagt ikke latterliggjøre utseendet hennes av den grunn. Endret 12. februar 2018 av Anna Nas
Metzili Skrevet 12. februar 2018 #7475 Skrevet 12. februar 2018 (endret) 10 hours ago, Tinnitus said: Jeg har ingenting imot SE som person, og leser sjeldent bloggen hennes. Men det må være lov til å være kritisk til mye av det hun (og andre bloggere) formidler ut til folket. Og med folket, så mener jeg ikke den eldre skare som gjennom livet har opparbeidet seg en relativt kritisk/ ikke altetende syn på diverse saker. Jeg snakker om di mange tusener av unger (ja, 11 åringer er barn!) som leser og sluker alt som blir sagt rått! Det ligger litt i det at influencere må bli sitt ansvar mer bevisst! Og det er det altfor lite fokus på, fra di som faktisk kan gjøre noe med det! Denne konstante dårlige merkingen av reklame er farlig nettopp på grunn av dette! Når bloggere reklamerer om diverse saker, på en måte som sees på som «fra en venn til en annen», går dette rett hjem hos di som ikke har denne grunnleggende kritiske tankegangen! Jeg driter i om bloggere tjener haugevis av penger på reklame, men jeg bryr meg veldig mye om at dette ikke fremkommer klart og tydelig som reklame, når det myntes på unge, påvirkelige barn og unge! Jeg gruer meg til min datter blir stor nok til å lese, og for alt hun skal bli påvirker av! Jeg burde ikke behøve å være redd for 22 år gamle personer, som prøver å lure henne også! Jeg blir oppriktig sinna når jeg ser SE sende et «fuck you» til all media, fordi di ikke backer henne og andre influencere mer! Hun skal ikke bli forbanna på media, JEG og DU skal være forbannet! Hvem skal sette et kritisk blikk på disse influencerene, hvis ikke media? Enig. Men (!) her inne betyr det å kritisere å kalle henne stygg, dum, tragisk, Prostituert osv osv. ALT ved Sophie Elise "kritiseres" i denne tråden, jeg har til og med sett folk kritisere henne for hvordan hun snakker, at hun snakker for monotont.Altså, det letes etter greier å "kritisere" henne for. For min del er dette drittslening og mobbing. Det er styggt. Endret 12. februar 2018 av Metzili 7
Gjest Galaxy X Skrevet 12. februar 2018 #7476 Skrevet 12. februar 2018 (endret) 14 timer siden, førstedamen skrev: Så hvorfor er hun så høyt på prioriteringslisten deres? Og ikke andre viktigere og større bedrifter, som faktisk bryr seg om sitt renommé og er villige til å forandre seg? Hvilken bedrift har like stor innflytelse på barn og ungdom som en liten privat bedrift som driftes fra soverommet til en, litt eldre, ung jente mener du? Endret 12. februar 2018 av Galaxy X Omformulerte meg
smalls Skrevet 12. februar 2018 #7477 Skrevet 12. februar 2018 16 timer siden, Metzili skrev: Få som slenger dritt? Har du lest tråden?......Vi kan umulig ha samme definisjon på "få".. Hvis du synes det er så mye drittslenging her, så står du fritt til å rapportere tråden. 5
Tinnitus Skrevet 12. februar 2018 #7478 Skrevet 12. februar 2018 7 timer siden, Metzili skrev: Enig. Men (!) her inne betyr det å kritisere å kalle henne stygg, dum, tragisk, Prostituert osv osv. ALT ved Sophie Elise "kritiseres" i denne tråden, jeg har til og med sett folk kritisere henne for hvordan hun snakker, at hun snakker for monotont.Altså, det letes etter greier å "kritisere" henne for. For min del er dette drittslening og mobbing. Det er styggt. Det forsvarer jeg ikke, og jeg mener at selvom man er anonym skal man være saklig! Er viktig å tenke på at hun er en person hun og, og man skal selv være varsom med alt man spyr ut! 2
Gjest orfeus Skrevet 12. februar 2018 #7479 Skrevet 12. februar 2018 7 timer siden, Metzili skrev: Enig. Men (!) her inne betyr det å kritisere å kalle henne stygg, dum, tragisk, Prostituert osv osv. ALT ved Sophie Elise "kritiseres" i denne tråden, jeg har til og med sett folk kritisere henne for hvordan hun snakker, at hun snakker for monotont.Altså, det letes etter greier å "kritisere" henne for. For min del er dette drittslening og mobbing. Det er styggt. Det spørs hvilke briller du ser debatten gjennom, tror jeg. For eksempel: Hvis jeg sier at NN kler seg som en prostituert, betyr ikke det at jeg kaller NN en prostituert. Man må skille mellom sak og person og alltid ha i bakhodet hvem det er som er Sofies største publikum. Når det gjelder hvordan Sofie snakker, så har det kommet opp fordi den/de som ikke kjenner til dialekten rundt Harstad, tror man snakker slik der, og det gjør dere vel ikke? Hun har forresten selv kommentert dette med knirk og monotoni - og syns det er helt okei: https://www.nrk.no/kultur/stemmeknirk-er-utbredt-1.11554837
Gjest hulillerunde Skrevet 12. februar 2018 #7480 Skrevet 12. februar 2018 7 timer siden, Metzili skrev: Enig. Men (!) her inne betyr det å kritisere å kalle henne stygg, dum, tragisk, Prostituert osv osv. ALT ved Sophie Elise "kritiseres" i denne tråden, jeg har til og med sett folk kritisere henne for hvordan hun snakker, at hun snakker for monotont.Altså, det letes etter greier å "kritisere" henne for. For min del er dette drittslening og mobbing. Det er styggt. Her tror jeg du må skille! HUN er ikke, slik jeg ser det, tragisk, men handlingene hennes er tragiske. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om utseende hennes. Det jeg derimot bryr meg om er hvordan hun fronter et kroppspress og utseendepress uten like, uten å klare å stå for noe av det! Det er alltid alle andres skyld, hun tar ALDRI eierskap i sine egne handlinger eller ord, og det er DET jeg kritiserer! Når til og med en av de nærmeste vennene hennes sier at hun er dobbeltmoralsk så sier det en hel del. “When someone shows you who they are believe them; the first time.” -Maya Angelou-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå