Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cammomillo skrev (11 minutter siden):

Faren må jo ha fått nok og innsett at han ikke kan støtte opp under denne forkvaklede bedriften og influencer industrien? Håper det var tilfellet..

Jeg har ikke fulgt SE tett.. hender jeg er innom IG fordi jeg er nysgjerrig og har sett litt på serien hennes. Egentlig så synes jeg bare det er trist hele opplegget.. vi er vel alle enig i at det er ikke sunt å leve av dette og på den måten hun gjør. Kan ikke skjønne at hun vil seg selv så vondt. Men hun er vel på et vis fanget i det nå, kan ikke endre på det som er gjort, men håper hun sterkt vurderer å legge ned hele greia en dag.

Så noen andre skrev her i tråden noen sider bak et sted noe om at hennes «utdannelse» fra tenåringsblogger og frem til nå går fra rampelys, operasjoner, selvkritikk, skuespill foran kamera mm, hvor hun er regissør og skuespiller samtidig, altså hun perfeksjonerer en iscenesettelse av seg selv og er kun fokusert på dette. Mens unge mennesker som tar utdannelse som regel retter blikket utover og ser verden og etterhvert større sammenhenger, og seg selv i dette kaoset.

Så det er bare trist å se på SE.. 

SE velger ofte bort og ignorerer kritikk og kritiske spørsmål. Fordi hun kan. Så lenge blogg/IG/influenser-systemet fungerer slik, og de kan «hærje på» slik, gjør de jo det.. Jeg bare håper ikke hun mister seg selv totalt. Selvrespekten er borte, selvfølelsen har vel aldri vært god og identiteten virker ustabil. Triste greier.. 

Tror ikke gullbarbie har noe effekt på henne, dessverre. Men håper kanskje flere unge forstår budskapet til Press❤️

Dag Inge Fjeld har lang erfaring med markedsføring. Nå underviser han i reklame og visuell kommunikasjon ved Høgskolen Kristiania. Han sier at å vinne en slik pris også kan ha motsatt effekt.

Han mener at dersom bedriften Sophie Elise får Gullbarbien har hun ingenting å tape på det. Da får hun masse ståhei rundt seg, og mye oppmerksomhet i nyhetsbildet. Og det kan være til hennes fordel.

– Hun er en som promoterer kosmetikk og ting i grenseland, og jeg tror ikke de aktørene føler at gullbarbie-stempelet er feil for dem – tvert imot.

– Jeg tenker at hennes annonsører tenker «jo mer ståhei, jo bedre er det» og dermed mener hun ikke har noe å tape, fordi det er som forventet, sier han.

https://www.nrk.no/kultur/sophie-elise-er-karet-til-arets-gullbarbie-1.15365628

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nesten litt skremmende at hun (tilsynelatende) ikke tar et snev av selvkritikk, men avfeier det hele som slut shaming.

Hun diskrediterer her alle de som har stemt henne fram. De har ikke forstått hva det er hun egentlig driver med. De er rett og slett på bærtur hele gjengen. De forstår ikke at hun er en moderne kvinne og feminist, som bare vil hjelpe unge kvinner til bedre selvtillit.

Og sånn gjør vi det:

(reklame for EF språkreiser)

12fJw6jsbkNuL0ozCGzoawH5lP0KJcxxo30leMz3NGHA.jpg

Endret av Finlay
Skrevet
ntrane skrev (11 minutter siden):

Hva er hip dips? 

Har egentlig ikke lyst på å svare fordi jeg ikke har lyst på mer fokus på det. Men syns samtidig du fortjener et svar. Hip dips handler om en helt normal og helt fin fasong på hoftene/rumpen som SE bidro til å framme som lite attraktivt hos norske jenter. Uten henne hadde mange norske jenter sluppet å bli oppmerksom på at dette kan være en greie, sluppet å se seg selv i speilet og plutselig mislike hoftene sine. Altså skikkelig fjas og unødvendig negativ fokus på normal kropp. SE fikk igjen den hardt ønskede oppmerksomheten hun craver og en «unnskyldning» for hofteimplantatene på bekostning av selvbildet til mange norske ungdommer. 

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, Inocybe said:

Har egentlig ikke lyst på å svare fordi jeg ikke har lyst på mer fokus på det. Men syns samtidig du fortjener et svar. Hip dips handler om en helt normal og helt fin fasong på hoftene/rumpen som SE bidro til å framme som lite attraktivt hos norske jenter. Uten henne hadde mange norske jenter sluppet å bli oppmerksom på at dette kan være en greie, sluppet å se seg selv i speilet og plutselig mislike hoftene sine. Altså skikkelig fjas og unødvendig negativ fokus på normal kropp. SE fikk igjen den hardt ønskede oppmerksomheten hun craver og en «unnskyldning» for hofteimplantatene på bekostning av selvbildet til mange norske ungdommer. 

Forstår fremdeles ikke hva det er, men skjønner du skal helt klart slippe å dele slik info her. Jeg finner det nok på nettet. Jeg kunne vært moren til Sophie, så jeg er ikke helt med🙂Takk for svar. 

• Liker 13
Skrevet
ntrane skrev (1 minutt siden):

Forstår fremdeles ikke hva det er, men skjønner du skal helt klart slippe å dele slik info her. Jeg finner det nok på nettet. Jeg kunne vært moren til Sophie, så jeg er ikke helt med🙂Takk for svar. 

Var usikker på om du var relativt ung (men tok vist feil der 🙈 😂) og ville ikke bidra til spredning av slikt til unge. SE har gjort nok skade. 

• Liker 13
Skrevet
CecilieX skrev (2 timer siden):

Ja her falmer bedriftseier etter halmstrå. «Det er slutshaming» 

«redd barna er en kynisk organisasjon!»

«det er urettferdig for jeg har ikke mange ansatte»

«nei, jeg vil ikke snakke med og prøve å forstå nominasjonen til press»

«dette kommer press til å angre på»

«de er helt på bærtur, bare se jeg har jo lagt ut bilder om mensen, strekkmerker og vegetarmat - da kan jeg umulig fortjene en sånn pris hæ?»

• Liker 49
Skrevet
AntiBullshit skrev (1 minutt siden):

Ja her falmer bedriftseier etter halmstrå. «Det er slutshaming» 

«redd barna er en kynisk organisasjon!»

«det er urettferdig for jeg har ikke mange ansatte»

«nei, jeg vil ikke snakke med og prøve å forstå nominasjonen til press»

«dette kommer press til å angre på»

«de er helt på bærtur, bare se jeg har jo lagt ut bilder om mensen, strekkmerker og vegetarmat - da kan jeg umulig fortjene en sånn pris hæ?»

Jeg stusset også på det der med å nevne at hun er en "dyreelsker" (la oss le..) og at hun er "vegeterianer"..

Hva har veganisme med seksualitet å gjøre?

• Liker 37
Skrevet

Sophie Elise gjør dette bare verre for hver gang hun åpner kjeften. Akkurat nå burde hun faktisk bare sitte stille i båten og la det hele blåse over... 

• Liker 31
Skrevet
Gasellen skrev (1 minutt siden):

Sophie Elise gjør dette bare verre for hver gang hun åpner kjeften. Akkurat nå burde hun faktisk bare sitte stille i båten og la det hele blåse over... 

Lik faren,si.

• Liker 17
Skrevet
Sylveon skrev (21 minutter siden):

Dag Inge Fjeld har lang erfaring med markedsføring. Nå underviser han i reklame og visuell kommunikasjon ved Høgskolen Kristiania. Han sier at å vinne en slik pris også kan ha motsatt effekt.

Han mener at dersom bedriften Sophie Elise får Gullbarbien har hun ingenting å tape på det. Da får hun masse ståhei rundt seg, og mye oppmerksomhet i nyhetsbildet. Og det kan være til hennes fordel.

– Hun er en som promoterer kosmetikk og ting i grenseland, og jeg tror ikke de aktørene føler at gullbarbie-stempelet er feil for dem – tvert imot.

– Jeg tenker at hennes annonsører tenker «jo mer ståhei, jo bedre er det» og dermed mener hun ikke har noe å tape, fordi det er som forventet, sier han.

https://www.nrk.no/kultur/sophie-elise-er-karet-til-arets-gullbarbie-1.15365628

Jeg tenker både og. De mest kroppsfokuserte forkvaklede  annonsørene som MyMuse og en del kosmetikk-produsenter synes sikkert det er tipp topp med oppmerksomheten.

Andre med etiske retningslinjer vil vegre seg og falle bort. Tror neppe EF språkreiser revurderer annonsering hos SE AS etter prisen for eksempel 😂. I tillegg er der heldigvis ikke lov å annonsere for kosmetisk kirurgi så SE AS mest åpenbare annonsører er utelukket allerede.

Lenge har SE hatt et ufortjent godt rykte i de tradisjonelle mediene men tror og håper at tallrike overskrifter om hvordan ungdom blir ødelagt på grunn av henne vil forandre dette feilaktige positive inntrykket mange har av SE. 

• Liker 16
Skrevet
J.. skrev (2 minutter siden):

Jeg stusset også på det der med å nevne at hun er en "dyreelsker" (la oss le..) og at hun er "vegeterianer"..

Hva har veganisme med seksualitet å gjøre?

Hos SE seksualiseres alt :vetikke: 😂

• Liker 17
Skrevet
Inocybe skrev (1 minutt siden):

Hos SE seksualiseres alt :vetikke: 😂

Ja det er jo ingen tvil om 😂

• Liker 4
Skrevet
MzMe skrev (Akkurat nå):

😁😁

ED8AAD61-4E47-4125-B945-AB7BD9AD11E8.jpeg

Svakt.

• Liker 13
Skrevet

Jeg må le. Hun påstår at det kun er i sammenheng med reklame for undertøy og selvbruning at hun som bedrift viser seg naken/halvnaken og at seksualiseringen hun driver med er en del av hennes (hun som privatperson) kvinnekamp. 

Javel. 

Men hvordan forklarer hun da reklamen for EF språkreiser, reklame for sokker, for veske, for bokklubben sin? 

• Liker 24
Skrevet

Det som er så rart er at Sophie Elise AS vil ikke endre sin profil fordi fansen har vokst opp sammen med henne. Dette er ikke mye sant lengre. De begynnende følgerne hennes var oss i samme generasjon, men vi falt av ettersom vi ble voksne, fikk bedre verdier, fikk nok av dobbeltmoral eller, som nevnt over, ble negativt påvirket pga kroppspress. Følgerne hennes de siste årene inkluderer nok få av de opprinnelige følgerne, for jo eldre Sofie blir jo yngre blir følgerskaren hennes (noe som er naturlig siden refleksjonsevnen til følgerne bør være lav for den type markedsføring hun bedriver). Dette vet hun selvfølgelig mtp at hun har innsikt i dette via Instagram, men hun bruker denne gamle unnskyldningen for det.

Hun vet hvorfor hun har vunnet gullbarbie, hun vet at hun fortjener den,  men stikker hodet i sanden og bruker «de stjal valget» holdningen til Trump for å beskytte seg selv. Hun hadde hatt godt av å logge av litt og oppleve verden uten kamera på slep. 

• Liker 48
Skrevet
MzMe skrev (8 minutter siden):

😁😁

ED8AAD61-4E47-4125-B945-AB7BD9AD11E8.jpeg

Det er jo ikke PRESS som har nominert og kåret henne som vinner? Det er ungdommer, POTIENSIELLE FØLGERE av henne. Som en såkalt "businesskvinne" så ville det vært i hennes best interest å høre på hva målgruppen hennes sier, og så endre strategi utifra hva folk ønsker å se mer av/mindre av. 

• Liker 41
Skrevet (endret)

Jeg leste om den gullbarbiekåringen, og tror nok at rent økonomisk så vinner Sophie Elise på den.

Allikevel. Det er mobbing og et er et angrep på en enkeltperson fra en organisasjon som liksom skal være humanitær. Å mobbe enkeltpersoner er noe Redd Barna Ungdom ikke bør befatte seg med. Det strider mot grunnleggende hovedprinsipper. Redd B U unnskylder seg med at hun er en bedrift, med andre ord ikke kan regnes som enkeltperson. Sophie Elise er allikevel en enkeltperson, og det gjør meg vondt å se at organisasjoner henger ut enkeltpersoner, og  påfører dem psykiske belastninger. 

Sophie Elise stikker seg ut, og det gjør henne sårbar for mobben og ulveflokker som RBU. Skal hun kritiseres så bør det ikke gå på person men heller på konkrete saker. Kampen mot plastisk kirurgi bør kjempes med helt andre midler, og man bør heller se på myndigheters kontroll av de kirurgiske virksomhetene, og informasjonskampanjer for å få folk til å akseptere sin egen kropp som den er.

Endret av I Grosny
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...