SoWhat? Skrevet 3. august 2019 #141 Skrevet 3. august 2019 2 minutter siden, Howl skrev: Lært opp eller avlet? Hele gruppe 10 (mynder) skal drepe små/middels dyr. Og det er lovlig å lære dem opp til det?
Sunstone Skrevet 3. august 2019 #142 Skrevet 3. august 2019 (endret) For det første; en kattunge bør vel egentlig ikke være ute det første året pga manglende retningssans. For det andre; katten var inne på inngjerdet og privat eiendom hvor det da er naturlig at hunden går fritt. For det tredje; hvis det er rasekatt, og katteeier bruker det som argument i saken burde absolutt katteeier passet bedre på katten. Evt hatt forsikring på katten. Dette er absolutt ingen grunn for avliving. Hundeeier har alt på sitt tørre. Hadde en katt kommet inn på vår inngjerdete tomt, hvor vår schäfer går løs, og katten deretter ble drept - hadde det vært katteeier/kattens feil. Endret 3. august 2019 av Sunstone 4
Howl Skrevet 3. august 2019 #143 Skrevet 3. august 2019 (endret) 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Og det er lovlig å lære dem opp til det? Spørs hva du tenker på å lære opp. Lure coursing er lovlig i Norge, og det simulerer en ekte jakt, bare at byttet er en plastpose. Jeg vet om mynder hvor eiere aldri lært dem opp til å jage/jakte/drepe, men de hadde gjort det forde pga sine instinkter som vi mennesker har avlet frem. Edit: Min hund har aldri blitt trent opp til noe som helst, men kaster seg likevel etter ekorn dersom hun ser dem (og jeg har bikkja heldigvis i bånd!). Katter stivner hun helt av og spenner musklene, klar til å løpe etter. Endret 3. august 2019 av Howl 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #144 Skrevet 3. august 2019 Her var det mange naive og uvitende svar 🙄 Å sammenligne et lite byttedyr ( kattungen ) med et barn blir bare tull. T.o.m med min elskverdige labrador ville nok lett ha ''knertet'' et ekorn, mus eller rotte f.eks ( dersom de løper, så våkner interessen ). Han bor sammen med katter, men jager fremmede katter fordiom. Nå er det mange raser med mye høyere jaktinnstinkt enn i en labrador, så dette burde ikke overraske mange. Små DSG'er er ypperlige rottejegere f.eks. Anonymkode: e8298...b43 5
Chantielle Skrevet 3. august 2019 Forfatter #145 Skrevet 3. august 2019 5 minutter siden, Ardwinna skrev: Jeg er skikkelig kattemenneske, men er på hundeeierens side her. Å ha en katt som frittgående utekatt er en risiko, og man vet aldri hva som kan skje med katten. Dersom det hadde vært min katt som hadde gått inn på naboens inngjerdede eiendom og blitt drept av hunden deres, hadde jeg overhodet ikke lagt skylda på hundeeieren. Jeg hadde selvsagt syntes det hadde vært helt tragisk og grått mine modige tårer, men jeg er fullstendig klar over at utekatter kan bli skadd eller drept. Det er ulempen ved å ha utekatt. At denne katteeieren sier katten er 50% rasekatt og krever erstatning er helt latterlig. Enten er det en rasekatt med stamtavle, eller så er det en huskatt/blandingskatt. Har man en rasekatt som koster flere tusen kroner, skaffer man seg livsforsikring på katten så man kan få utbetalt summen dersom katten dør i ung alder. En utrolig trist situasjon, men her må nok katteeieren bare innse at sånt skjer når katten går løs i et nabolag med hunder. For selvsagt kan hunder ta katt når de kommer inn på deres territorie. Tusen takk for svar! Jeg har tenkt å gi henne en tilbakemelding på svarene som har kommet her. Jeg synes det er sterkt av kattemennesker/eiere å uttale seg slik du og andre katteeiere gjør i denne tråden! 4
Arba Skrevet 3. august 2019 #146 Skrevet 3. august 2019 Det er ingen tvil om at hundeier har mest rett i denne saken. Instinktivt er katten en trussel og ei hunden. Det er katten som føler trussel og som angriper hunden. Hunden vil foreta selvforsvar. Hadde en hund inntatt en katt sitt territorium, ville enhver katt ha angrepet hunden. Denne gang inntok katten hundens territorium og jeg tviler sterkt på at det faktisk var hunden som startet angrepet! Katteeier står til ansvar og kan på ingen måte kreve at hundeeier står ansvarlig for at katten inntok deres territorium. Og hvem i alle dager slipper løs en kattunge, som til og med har noe rase i seg?! Nei, vet du hva - her holder jeg fullt med hundeier! Virkelig trist sak dette, men absolutt ingen skyld ligger hos hundeier! Hilsen hunde- og katteeier 2
SoWhat? Skrevet 3. august 2019 #147 Skrevet 3. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange naive og uvitende svar 🙄 Å sammenligne et lite byttedyr ( kattungen ) med et barn blir bare tull. T.o.m med min elskverdige labrador ville nok lett ha ''knertet'' et ekorn, mus eller rotte f.eks ( dersom de løper, så våkner interessen ). Han bor sammen med katter, men jager fremmede katter fordiom. Nå er det mange raser med mye høyere jaktinnstinkt enn i en labrador, så dette burde ikke overraske mange. Små DSG'er er ypperlige rottejegere f.eks. Anonymkode: e8298...b43 Det er alltid sånn i hundetråder. Alle vet best og kaller andre naive og uvitende. Hver gang. Konklusjonen må være at enhver vet best og ingen har rett 😆 1
SA00 Skrevet 3. august 2019 #148 Skrevet 3. august 2019 Synes dette ble svært kjipt, da det tydelig ikke er hundeeierens problem at kattungen til naboen klarte å presse seg inn på et inngjerdet territorium den i utgangspunktet ikke burde. Hunder har i likhet med andre dyreorganismer et instinkt, at den presterte å drepe naboens halvt-rasede kattunge kan forstås. Likevel er det en tragisk hendelse, og synes det er helt flott at naboen din tilbyr seg å betale for kremeringen. Det burde gjøre saken for den naive naboen enda mer oppklarende fordi han/hun er så heldig som er nabo med en omtenksom og forståelsesfull person. Det er ingen tvil hvem som har rett i en slik situasjon, og hadde det vært jeg som hadde vært involvert ville jeg ikke vært litt redd for at politiet ble anmeldt. Det er tydelig hvem som er klovnen her. 1.Katten beveget seg inn på et inngjerdet område den ikke skulle. 2.Er det en halvt-raset katt burde den hatt ekstra tilsyn 3.Kattunge bør i utgangspunktet ikke bli sluppet fritt før den har sjansen til å spore av riktig hjem. En uheldig situasjon, svært trist for begge parter. 5
NBA Skrevet 3. august 2019 #149 Skrevet 3. august 2019 24 minutter siden, SoWhat? skrev: Katter er mye mer rovdyr enn hva hunder har blitt. Katter lærer lite av mennesker ifh hva hunder gjør. Hunder som angriper og dreper andre dyr uten at de er i fare, må passes på. Hvorfor tør du ikke svare på hvorfor du tror en hund fillerister lekene sine allerede fra den er bitte liten valp? 3
SoWhat? Skrevet 3. august 2019 #150 Skrevet 3. august 2019 9 minutter siden, Howl skrev: Spørs hva du tenker på å lære opp. Lure coursing er lovlig i Norge, og det simulerer en ekte jakt, bare at byttet er en plastpose. Jeg vet om mynder hvor eiere aldri lært dem opp til å jage/jakte/drepe, men de hadde gjort det forde pga sine instinkter som vi mennesker har avlet frem. Edit: Min hund har aldri blitt trent opp til noe som helst, men kaster seg likevel etter ekorn dersom hun ser dem (og jeg har bikkja heldigvis i bånd!). Katter stivner hun helt av og spenner musklene, klar til å løpe etter. Jeg vet at flere raser liker å jakte. Poenget er at det ikke er normalt at en hun dreper en kattunge som kommer inn på tomten. Jeg skrev at jeg ikke ville at den skulle avlives. Men å passe på denne hunden. Kan ikke risikere at den dreper flere husdyr. 1
Ardwinna Skrevet 3. august 2019 #151 Skrevet 3. august 2019 2 minutter siden, Chantielle skrev: Tusen takk for svar! Jeg har tenkt å gi henne en tilbakemelding på svarene som har kommet her. Jeg synes det er sterkt av kattemennesker/eiere å uttale seg slik du og andre katteeiere gjør i denne tråden! Å legge skylda på hundeeieren for dette er omtrent som å legge skylda på bileieren når katta blir påkjørt. Tar man valget om å slippe katten fritt ut, må man faktisk regne med at ting kan skje. Jeg har en nabo med polarhunder i hundegård, og dersom min utekatt skulle rote seg borti disse hundene kommer de garantert til å drepe henne. Det kunne i så fall ikke falt meg inn å legge skylda for en slik tragedie over på naboen. 4
Howl Skrevet 3. august 2019 #152 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg vet at flere raser liker å jakte. Poenget er at det ikke er normalt at en hun dreper en kattunge som kommer inn på tomten. Jeg skrev at jeg ikke ville at den skulle avlives. Men å passe på denne hunden. Kan ikke risikere at den dreper flere husdyr. Og mitt poeng er at hos enkelte hunderaser er det normalt at den dreper dersom en katt kommer inn på tomten. Hadde dette skjedd i myndemiljøet hadde ingen vært overrasket. 3
NBA Skrevet 3. august 2019 #153 Skrevet 3. august 2019 (endret) 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg vet at flere raser liker å jakte. Poenget er at det ikke er normalt at en hun dreper en kattunge som kommer inn på tomten. Jeg skrev at jeg ikke ville at den skulle avlives. Men å passe på denne hunden. Kan ikke risikere at den dreper flere husdyr. Hvorfor er det ikke normalt? Hunder dreper da lett mus, rotter og slikt om det får tak i det. En kattunge er ikke store saken. Du kan ingenting om hund, så slutt å prat om det. Pass heller på katten din du og ha den under oppsyn til enhver tid den er utenfor huset. Endret 3. august 2019 av NBA 6
SoWhat? Skrevet 3. august 2019 #154 Skrevet 3. august 2019 Akkurat nå, NBA skrev: Hvorfor tør du ikke svare på hvorfor du tror en hund fillerister lekene sine allerede fra den er bitte liten valp? Tør?? 🙂 jeg syns det var irrelevant. Selv om de 'dreper' lekene sine, så vil det ikke si at de skal angripe og drepe andre husdyr. Eller?
SoWhat? Skrevet 3. august 2019 #155 Skrevet 3. august 2019 (endret) 3 minutter siden, Howl skrev: Og mitt poeng er at hos enkelte hunderaser er det normalt at den dreper dersom en katt kommer inn på tomten. Hadde dette skjedd i myndemiljøet hadde ingen vært overrasket. Hvor mange kunder vet du om som har drept andre husdyr? Ikke kunder, men mynder! Endret 3. august 2019 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #156 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Tør?? 🙂 jeg syns det var irrelevant. Selv om de 'dreper' lekene sine, så vil det ikke si at de skal angripe og drepe andre husdyr. Eller? Men altså.. Tror du hunder bryr seg katta (pun intented) om den dreper en teddybjørn, en katt eller en rotte? Anonymkode: 0a829...79c 3
NBA Skrevet 3. august 2019 #157 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Tør?? 🙂 jeg syns det var irrelevant. Selv om de 'dreper' lekene sine, så vil det ikke si at de skal angripe og drepe andre husdyr. Eller? Det viser jo hele urinstinktet deres🤦♂️Når de har fått tak i «trusselen», som er leken, viser de at de kan drepe den og beskytte flokken, som er menneskene dens. Dette er grunnleggende hundeadferd. Hold deg til katt du. 2
Kittykat Skrevet 3. august 2019 #158 Skrevet 3. august 2019 (endret) 8 timer siden, Chantielle skrev: Fikk en telefon fra en fortvilet bekjent for noen dager siden.Ringte meg for å få råd og tips til hvordan hun skulle håndtere en tragisk hendelse. Dette hadde skjedd : Hun var ute i sin hage med sin hund. Tomten er gjerdet inn med et gjerde som er 1,50 m høyt. Tomten er stor. Plutselig hører hun et voldsomt spetakkel,hun løper til og ser sin hund som har tatt en katt.Katten var allerede død. Det var naboens kattunge, 5-6 mnd gammel.Den var liten og hadde klart å smyge seg inn på tomten. Naboen krever avliving av hunden,samt en erstatning på kr 15000.-. Naboen sier at katten var 50% rasekatt(?) og derfor kreves denne summen,samt at de vil ha betalt for 'tort og svie'. Min bekjent har ringt mattilsynet, og fått til svar at hunden var forsvarlig inngjerdet,så dette er katteeier selv ansvarlig for. Iflg. MT er kravet til inngjerding 1,20 m høyt gjerde. Min bekjente har tilbydd seg å betale for omkostningene til kremasjon av katten. Naboene krever fortsatt at hunden skal avlives. Hunden er klassifisert/registrert som selskapshund,den er ikke stor. Denne saken har antageligvis både en juridisk side og en moralsk side. Som katteeier eller som hundeeier,hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Her er det naboene som har gjort feil. De har ikke passet godt nok på katten. En så liten kattunge skal ikke gå ute alene. Din bekjente har alt sitt på det tørre uansett hvor urettferdig naboene føler det. Og naboene krever 15 000,- for katten fordi den er 50% rasekatt? Da hadde jeg forlangt bevis på det, som stamtavle og andre papiper. Katteeierne har vært uforsvarlige i denne situasjonen. Jeg kan forstå at de er veldig fortvilet over det som har skjedd og at en liten kattunge mistet livet sitt, men de kan ikke kreve hunden avlivet. Jeg elsker dyr selv og spesielt katter, men jeg hadde ikke krevd at hunden skulle blitt avlivet hvis en hund hadde tatt livet av katten min. Her hadde jeg, på pur f, tatt med hunden til dyrlegen og sjekket for klor og sår, og gitt regningen til naboen. Ja, det er å synke ned på deres nivå. Men de vil jo ha i både pose og sekk. Omkostninger til kremasjon av katten og eventuelt blomster og en kurv med noen ting i burde holde. Jeg er katteeier, og hadde dette skjedd meg, så hadde ikke jeg krevd hunden avlivet. Det fører ikke noe godt med seg å kreve avliving av naboens kjæledyr i tillegg. Hundeeier har sitt på det rene, uansett hvordan man vrir og vender på det. Til og med mattilsynet sier at hunden var forsvarlig inngjerdet. Så jeg vil ikke tro at katteeierne kommer så langt med anmeldelsen. Men jeg ville sørget for at jeg fikk dette skriftlig fra mattilsynet, i tilfelle politiet hadde banket på døren min. Endret 3. august 2019 av Kittykat 5
NBA Skrevet 3. august 2019 #159 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hvor mange kunder vet du om som har drept andre husdyr? Ikke kunder, men mynder! Kjenner ingen med mynder, men vet om mange med fuglehund, staff, rottweiler, labrador, schæfer og alt mulig rart som har opplevd at bikkja har hatt fugl, lemmen, mus, rotte, hamster, kanin i kjeften. Det er et temt rovdyr. 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #160 Skrevet 3. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tvert imot, det er helt naturlig at en hund dreper en katt. Især hvis den har trengt seg inn på hundens område, og også er en liten kattunge. Helt naturlig, og den burde selvsagt ikke bli avlivet av den grunn. Er fullstendig enig med mattilsynet i denne saken, hunden, og hundeeiere har her ikke gjort noe galt, det er katteieren som ikke har passet på bastardkatten sin, og prøver å gjøre seg litt penger på ulykken. Jeg ville ha latt dyrlegen få undersøkt hunden og sendt regningen til katteieren for evt. sår og rifter som hunden evt. har fått av katten. Jeg har selv en hund med usedvanlig godt gemytt, og har aldri sett det minste tegn på aggressivitet, men jeg vet at hvis det hadde kommet en kattunge inn i hundegården hennes, så hadde katten blitt lunsj. Ikke hadde jeg tenkt å betale ett rødt øre for det heller. Anonymkode: ae5e8...924 En kattunge blir gjerne drept. Vet ikke om det er fordi hunden vil det, eller om den tror kattungen tåler mer enn den gjør. men min kusine lot sin Pomeranian gå løst inne med kattungen, og den ble drept.. Anonymkode: 93e78...01c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå