AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #61 Skrevet 3. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg at dyr har instinkter, men når det går galt og et dyr utagerer unormalt så er det ikke "greit" fordi det er instinkter. Hund som dreper sau, hester som angriper uprovosert, katter som klorer ut øyne, okser som stanger ihjel folk, - for noen dyr er avliving på grunn av atferd helt riktig, mener jeg. Ellers er det rett og slett ikke forsvarlig å holde dyr. Mye kan trenes bort, men ikke alt Anonymkode: e51a9...1c8 Men herlighet har jeg sagt at det er greit??? Anonymkode: 0d68a...a5d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #62 Skrevet 3. august 2019 21 minutter siden, Chantielle skrev: Bra at katten deres klarte seg!Men hvis din hund hadde drept en katt,slik jeg forteller i HI,hadde du da avlivd den? Spør fordi du sier at en slik hund ville du ikke hatt. Nei, jeg hadde ikke det. Fordi den katten kom inn på tomta deres. Hadde jeg hatt en hund som lette etter muligheter for å stikke av og dermed også jaktet på katter, så hadde det vært noe annet. Naboens kattevonde hund lette etter katter å ta. Den løp langs gjerdet og bjeffet som gal bare noen gikk i gata. Den var nok ikke helt god, stakkars. Det var også en stor hund, så den så farlig ut i tillegg. Anonymkode: 74364...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #63 Skrevet 3. august 2019 Avlive selvsagt. Og dekke utgifter med kremasjon. Erstatning er tull. En så ung pus skulle ikke vært ute. Hadde avlivet min egen hund også om den drepte uprovosert fordi noen dukket opp i hagen. Plutselig er det ett menneske det går utover. Anonymkode: 07458...2f9 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #64 Skrevet 3. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Men herlighet har jeg sagt at det er greit??? Anonymkode: 0d68a...a5d Det er flere her inne med holdningen om "at siden katten gikk på hundens territorie er det jo forståelig at den blir drept". Jeg syntes ikke en hund skal angripe eller drepe andre dyr uansett, og om man har en hund som har gjort det, burde man syntes det er skikkelig ugreit og ikke gi den sjansen til å gjøre den atferden igjen - alltid holde den i bånd og under oppsyn. Om man ikke klarer å holde hunden sin under kontroll og den gjentar å drepe andre dyr så mener jeg at man har et stort problem og at det fort kan gå galt. Da ville jeg vurdert avliving i samråd med hundetrener/veterinær. Her i HI er det snakk om et engangstilfelle, så om jeg var hundeeier ville jeg først og fremst tatt alle forhåndsregler for at hunden ikke får sjansen til å drepe igjen. Anonymkode: e51a9...1c8 4
Gjest Lama_Drama Skrevet 3. august 2019 #65 Skrevet 3. august 2019 Kattungen skulle vært holdt inne. Den var for liten til å være ute. Og ingen katter er halvt rasekatt, enten er man rasekatt eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #66 Skrevet 3. august 2019 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så galt at hunden tar et dyr på sitt territorium, mens alle syns det er helt greit at katten gjør det. Hunder har instinkter, og de blir av og til trigget. Akkurat som hos kattene. Denne tråden bekrefter bare igjen den galskapen og uvitenheten om andre dyr som rår blant mange kattemennesker. Jeg blir så oppgitt og frustrert.. Anonymkode: 0a829...79c 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #67 Skrevet 3. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere her inne med holdningen om "at siden katten gikk på hundens territorie er det jo forståelig at den blir drept". Jeg syntes ikke en hund skal angripe eller drepe andre dyr uansett, og om man har en hund som har gjort det, burde man syntes det er skikkelig ugreit og ikke gi den sjansen til å gjøre den atferden igjen - alltid holde den i bånd og under oppsyn. Om man ikke klarer å holde hunden sin under kontroll og den gjentar å drepe andre dyr så mener jeg at man har et stort problem og at det fort kan gå galt. Da ville jeg vurdert avliving i samråd med hundetrener/veterinær. Her i HI er det snakk om et engangstilfelle, så om jeg var hundeeier ville jeg først og fremst tatt alle forhåndsregler for at hunden ikke får sjansen til å drepe igjen. Anonymkode: e51a9...1c8 Elghunden vår tok stadig vekk mus og rotter, og den jagde ekorn hvis de kom inn i hundegården. Sier du at den burde ha blitt avlivet?? Anonymkode: 0a829...79c 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #68 Skrevet 3. august 2019 Vi opplevde at katten vår ble drept av to nabohunder, men katten var hadde hoppet inn i luftegården dems. Vi krevde ikke hundene avlivet, det falt oss ikke inn i det hele tatt. Eieren var fryktelig lei seg. Nå kan jeg ingenting om hund og om det bør være tak over slike luftegårder, men dersom det hadde vært tak hadde jo ikke dette skjedd. Men katten var av den vågale typen og det er ikke utenkelig at han hadde rotet seg bort i noe annet på et senere tidspunkt. Anonymkode: c8fe0...f97
NBA Skrevet 3. august 2019 #69 Skrevet 3. august 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder er avla som selskap og nytte og skal ikke drepe andre dyr. Det avhenger jo helt av hunderasen. 2
NBA Skrevet 3. august 2019 #70 Skrevet 3. august 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avlive selvsagt. Og dekke utgifter med kremasjon. Erstatning er tull. En så ung pus skulle ikke vært ute. Hadde avlivet min egen hund også om den drepte uprovosert fordi noen dukket opp i hagen. Plutselig er det ett menneske det går utover. Anonymkode: 07458...2f9 Kanskje du bare skal gi bort hunden, siden du åpenbart ikke forstår hunder... 4
NBA Skrevet 3. august 2019 #71 Skrevet 3. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi opplevde at katten vår ble drept av to nabohunder, men katten var hadde hoppet inn i luftegården dems. Vi krevde ikke hundene avlivet, det falt oss ikke inn i det hele tatt. Eieren var fryktelig lei seg. Nå kan jeg ingenting om hund og om det bør være tak over slike luftegårder, men dersom det hadde vært tak hadde jo ikke dette skjedd. Men katten var av den vågale typen og det er ikke utenkelig at han hadde rotet seg bort i noe annet på et senere tidspunkt. Anonymkode: c8fe0...f97 Tak på luftegården fordi du absolutt skal ha et dyr som går fritt rundt? Merkelig at andre skal gjøre som mye tiltak fordi du vil ha et tåpelig dyr. 2
Chantielle Skrevet 3. august 2019 Forfatter #73 Skrevet 3. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere her inne med holdningen om "at siden katten gikk på hundens territorie er det jo forståelig at den blir drept". Jeg syntes ikke en hund skal angripe eller drepe andre dyr uansett, og om man har en hund som har gjort det, burde man syntes det er skikkelig ugreit og ikke gi den sjansen til å gjøre den atferden igjen - alltid holde den i bånd og under oppsyn. Om man ikke klarer å holde hunden sin under kontroll og den gjentar å drepe andre dyr så mener jeg at man har et stort problem og at det fort kan gå galt. Da ville jeg vurdert avliving i samråd med hundetrener/veterinær. Her i HI er det snakk om et engangstilfelle, så om jeg var hundeeier ville jeg først og fremst tatt alle forhåndsregler for at hunden ikke får sjansen til å drepe igjen. Anonymkode: e51a9...1c8 Ja,det er et engangstilfelle,hunden er 6 år gammel.Nå mener jeg at hundeeier faktisk har gjort det hun kan for å ha kontroll på sin hund.( du skriver : "Om man ikke klarer å holde hunden sin under kontroll" ) Høyt nok gjerde,og eier var ute sammen med hunden i hagen når dette skjedde. Dyr er raske,hun rakk ikke å gripe inn før det var for sent. Hva som evt. kunne ha skjedd mellom hunden og katten før,vet ingen. Kanskje det ikke hadde skjedd noe som helst,umulig å vite. Det er ikke lenge siden denne tragiske hendelsen fant sted,og jeg vet ikke hva 'resultatet' av denne saken vil bli.Hundeeier er som nevnt anmeldt. Hundeeier virker å være i 'sjokk' fortsatt, synes det er helt forferdelig at katten er død,at hennes hund kunne gjøre noe sånt hadde hun nok ikke forestilt seg i sin villeste fantasi.Jeg har spurt henne om hvordan hunden reagerer på katter den ser når de er utenfor hagen,når de går tur osv. Iflg henne så bjeffer den på katter den ser på tur,men har ikke vist noen aggresjon,kun bjeffing. Hundeeier anser jeg som en ansvarlig person,hunden har gått valpekurs, unghundkurs , lydighetskurs. Den er godt sosialisert, i forhold til andre hunder, mennesker,både barn og voksne. Hun verken vil eller ønsker å avlive hunden pr. nå.
NBA Skrevet 3. august 2019 #74 Skrevet 3. august 2019 Til dere som mener hunder ikke er ment til å drepe, hva tror dere hunden gjør når de fillerister leker og slikt...? 4
Chantielle Skrevet 3. august 2019 Forfatter #75 Skrevet 3. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig enig med mattilsynet. Hunden stod i inngjerdet område, som attpåtil er bedre enn kravene. Det hundeeier bør gjøre er å sjekke sin hund nøye etter kloremerker og slikt, dra til dyrlege med den og rette ett motkrav. Katteeiere tar sjelden ansvar for det som kjæledyret deres gjør. Anonymkode: ae5e8...924 Jeg rekker visst ikke å svare alle Ja, hundeeier tok med seg hunden til sin faste veterinær. Denne ble også veldig overrasket over hendelsen. Hunden hadde ingen skader på øyene, men hadde kloremerker på snuten,som ikke trengte noen behandling. Noe motkrav mot katteeier har ikke vært tema.
Chantielle Skrevet 3. august 2019 Forfatter #76 Skrevet 3. august 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kan jeg ingenting om hund og om det bør være tak over slike luftegårder, men dersom det hadde vært tak hadde jo ikke dette skjedd Kjære deg,det er ikke snakk om en luftegård,men en stor inngjerdet tomt.Man kan ikke ha tak over hele tomten liksom... 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #77 Skrevet 3. august 2019 Hundeeier har ikke gjort noe galt, det er katteeier som er på viddene her. Hunden har vært forsvarlig sikret på egen tomt, og kattungen gikk inn på hundens område. Tragisk, men det skjer. Katteeier har ikke krav på noe som helst, ei heller dekking av utgifter til kremasjon, så her har hundeeier vært snill som har tilbudt seg dette. Katteeier får bare anmelde, hundeeier har ikke gjort noe som helst feil. Så det behøver hun absolutt ikke bekymre seg for. Anonymkode: 47d87...f9e 2
Gjest Sirah Skrevet 3. august 2019 #78 Skrevet 3. august 2019 Ærlig talt, dette er noe av det dummeste jeg har lest. Katteeiere får begynne å passe på kattene sine. Hundeeier skal ikke gjøre noe som helst. Veldig trist for den stakkars katten, men her har katteeierne opptrådd fullstendig uansvarlig.
Howl Skrevet 3. august 2019 #79 Skrevet 3. august 2019 Herregud, her var det MYE rart at jeg vet ikke hvor jeg skal starte engang. Jo vent, jeg starter med å svare TS: Hundeeier har ikke noe som helst erstatningskrav, hun har holdt sin hund forsvarlig inngjerdet. - - - 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke normalt at hunder dreper katter, det må være noe galt med den hunden. Kanskje den faktisk burde blitt avlivet? Anonymkode: 20342...852 Jo, det er normalt. Det kommer helt an på hvilken rase man har. Vi som har mynder vet at disse er avlet til å drepe alt smått som beveger seg fort, så katter er populært bytte om de får mulighet. Min hund hadde tatt nabokatten om den fikk lov. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri hørt om en hund som har drept en kattunge. Ville aldri stolt på den hunden. Anonymkode: 8090c...27b Det har jeg, og gjett hva; disse har vært fantastiske familiehunder ellers. En katt er et bytte for et større rovdyr. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er ganske høl i huet-holdning, hunder ble tamdyr for 50.000år siden og om de begynner å oppføre selv om ville rovdyr så er de ikke egna som kjæledyr. Så om et menneske hadde kommet inn på hundens "territorie" og bitt så hadde det vært helt greit? Hunder skal ikke drepe andre dyr. Anonymkode: e51a9...1c8 Temt for 50.000 år siden ja, men de ble ikke avlet som selskapshunder i 50.000 år. Du er klar over at de aller fleste hunder er avlet til jakt, vokt eller gjeting? Hunder kan og (i noen tilfeller) SKAL drepe andre dyr. Min hund oppfører seg 100% som et rovdyr dersom den får mulighet. Hunder skal definitivt drepe andre dyr. Podenco, greyhound, saluki, borzoi, jack russell, whippet... skal jeg fortsette listen over raser som er avlet til å jakte og drepe byttet selv? 2 timer siden, Chantielle skrev: Det jeg spør om i HI,er hva 'dere' hadde gjort i en slik situasjon. Nøyaktig rase vil jeg ikke si pga fare for gjenkjennelse. Har allerede skrevet at den er registrert/klassifisert som selskapshund,den er ikke stor.Katten kom ikke forbi,den kom inn på hundeeiers tomt.Hunden har jevnlig kontakt med vedkommendes barnebarn,uten noe som helst problem. Katteeierne kan innse deres tap, kjøpe ny katt for EGNE penger og innse at sånn er det å ha utekatt. Og unnskylde så klart. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Avlive selvsagt. Og dekke utgifter med kremasjon. Erstatning er tull. En så ung pus skulle ikke vært ute. Hadde avlivet min egen hund også om den drepte uprovosert fordi noen dukket opp i hagen. Plutselig er det ett menneske det går utover. Anonymkode: 07458...2f9 Du tuller? Avlive en hund fordi den oppfører seg som en... tja, et dyr med instinkter? Min hund hadde kverket en katt på flekken, men er verdens mest kjærlige mot mennesker. - - - Denne tråden proviserer meg mer enn jeg trodde den skulle. Dessuten, katter dreper fugler, mus, hareunger, rotter og av og til naboens kaniner. Det reagerer INGEN på. Men en hund dreper en katt? Menneske er neste på menyen, avliv! Virkelig? Dyr er dyr, de har instinkter, de reagerer på ting. Denne hundeeieren burde ikke klandre seg selv, og det er ingenting galt med hennes hund. Legger til et bilde for å påminne visse i denne tråden om at visse hunder er avlet til jakt, og fungerer like fint som elskede familiemedlemmer hele livet. Rovdyr er rovdyr! En katt dreper, en hund dreper. 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #80 Skrevet 3. august 2019 Dersom hundeeier avliver hunden sin frivillig pga det som skjedde håper jeg hun aldri får seg hund igjen. Snakk om å avslutte livet til kjæledyret sitt på grunn av dens natur. Kosedyr på IKEA passer bedre isåfall, kanskje katteeierene også skal skaffe seg kjæledyr fra IKEA neste gang? Så slipper de å bli så sinte når naturen går sin gang. Anonymkode: df34a...d89 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå