Chantielle Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 Fikk en telefon fra en fortvilet bekjent for noen dager siden.Ringte meg for å få råd og tips til hvordan hun skulle håndtere en tragisk hendelse. Dette hadde skjedd : Hun var ute i sin hage med sin hund. Tomten er gjerdet inn med et gjerde som er 1,50 m høyt. Tomten er stor. Plutselig hører hun et voldsomt spetakkel,hun løper til og ser sin hund som har tatt en katt.Katten var allerede død. Det var naboens kattunge, 5-6 mnd gammel.Den var liten og hadde klart å smyge seg inn på tomten. Naboen krever avliving av hunden,samt en erstatning på kr 15000.-. Naboen sier at katten var 50% rasekatt(?) og derfor kreves denne summen,samt at de vil ha betalt for 'tort og svie'. Min bekjent har ringt mattilsynet, og fått til svar at hunden var forsvarlig inngjerdet,så dette er katteeier selv ansvarlig for. Iflg. MT er kravet til inngjerding 1,20 m høyt gjerde. Min bekjente har tilbydd seg å betale for omkostningene til kremasjon av katten. Naboene krever fortsatt at hunden skal avlives. Hunden er klassifisert/registrert som selskapshund,den er ikke stor. Denne saken har antageligvis både en juridisk side og en moralsk side. Som katteeier eller som hundeeier,hva hadde dere gjort i en slik situasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #2 Skrevet 3. august 2019 Vår hund ble drept av en annen hund i en lignende situasjon, bortsett fra at hunden ikke var gjerdet inn. Jeg ville gjerne sett den hunden avlivet. Skjønner naboen godt. Anonymkode: 0e7d1...d94 9
Populært innlegg Violetta Skrevet 3. august 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vår hund ble drept av en annen hund i en lignende situasjon, bortsett fra at hunden ikke var gjerdet inn. Jeg ville gjerne sett den hunden avlivet. Skjønner naboen godt. Anonymkode: 0e7d1...d94 Da er det jo en helt annen situasjon. 64
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 3. august 2019 Her er det katteeier som ikke har passet på katten sin. Hundeeier behøver ikke å gjøre noen ting. Anonymkode: 7fd05...ab4 64
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 3. august 2019 Katten kom inn på hundens territorie, dessverre. Hunden var forsvarlig "innesperret" i forhold til loven. Har de rasekatt, så får de passe på den bedre! Forferdelig synd for katteeier selvsagt! Synd for hundeeier også, men avvlivning og erstatning... Nei! Anonymkode: 7dd29...b4f 50
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #6 Skrevet 3. august 2019 Fullstendig enig med mattilsynet. Hunden stod i inngjerdet område, som attpåtil er bedre enn kravene. Det hundeeier bør gjøre er å sjekke sin hund nøye etter kloremerker og slikt, dra til dyrlege med den og rette ett motkrav. Katteeiere tar sjelden ansvar for det som kjæledyret deres gjør. Anonymkode: ae5e8...924 38
KillerKitty Skrevet 3. august 2019 #7 Skrevet 3. august 2019 Det er jo en forferdelig situasjon, men jeg synes ikke hunden skal avlives. Om den løp inn i naboens hage og drepte katten der, kunne jeg kanskje forstått reaksjonen hans bedre, men katta gikk tross alt inn i hunden sin hage. Det er jo dessverre en av de tingene man risikerer når man lar katten gå fri, men jeg er helt sikker på at katten hadde et bedre liv fram til den døde nå, enn om den hadde vært innekatt i 20 år til den døde. Man da ikke gå rundt og tenke hevn for hver fæle ting som skjer? Det er dyr det er snakk om. Er dessverre sånn naturen fungerer noen ganger 16
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #8 Skrevet 3. august 2019 Hverken juridisk eller moralsk sett bør hunden ikke avlives. Katten kommer inn på hundens territorie, dette er dyrenes instinkt og «ta seg av» det de måtte føle som en trussel. Sånn fungerer dyrelivet uten at vi mennesker skal blande oss inn i det. Å tilby seg betaling for kremasjon osv er fint gjort og jeg ville nok gjort det samme selv, men ingen grunn til å avlive hunden. Anonymkode: 738af...88f 25
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #9 Skrevet 3. august 2019 Forferdelig trist sak, stakkars lille pus... Men jeg vil si det definitivt er katteeierens skyld. For det første skal ikke en så ung kattunge være utendørs, iallefall ikke alene! Og ei heller uten å være forsvarlig gjerdet inn. En kattunge kan ikke forsvare seg på samme måte som en voksen katt, og de kan lett gå seg bort. Hundens eier gjorde derimot alt rett: hunden var gjerdet inn, på sin egen eiendom. Man er ikke ansvarlig for andre som kommer inn på din eiendom, enten det er mennesker eller dyr. Hadde jeg vært hundeieren hadde jeg syntes synd på pusen, men gitt faen i eierene. Neste gang får de passe på dyret sitt, det er nemlig ingen rett å la katter, spesielt kattunger, gå fritt ute. Man tar en sjanse hver gang man slipper ut en katt. Og man må være klar over at andre dyr, og f.eks biler, kan være en trussel. Hvis de var så redd for katten (siden de krever penger og altmulig) så burde de også brydd seg nok om den til å holde den inne. Anonymkode: 2ef73...269 20
Faria Skrevet 3. august 2019 #10 Skrevet 3. august 2019 Hundeeier har strekt seg mer enn langt nok. Det er dessverre sånt som skjer. Og ja, jeg har katter selv. Det er ikke noe som heter 50% rasekatt. Enten er det en rasekatt eller så er det ikke en rasekatt. Så den katta var nok desverre da verdiløs i utgangspunktet, da det er er veldig mange som gis bort gratis. Om en katt er verdiløs bare fordi det er en vanlig huskatt er en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme her, synd at det er sånn men det er det. Går eventuelt an å tipse om at det gir katteeier en finflott mulighet til å skaffe seg en katt fra dyrebeskyttelsen eller lignende, så kan den redde en annen liten katt isteden, og på den måten kommer det noe godt av den døde. 19
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #11 Skrevet 3. august 2019 21 minutter siden, Chantielle skrev: Fikk en telefon fra en fortvilet bekjent for noen dager siden.Ringte meg for å få råd og tips til hvordan hun skulle håndtere en tragisk hendelse. Dette hadde skjedd : Hun var ute i sin hage med sin hund. Tomten er gjerdet inn med et gjerde som er 1,50 m høyt. Tomten er stor. Plutselig hører hun et voldsomt spetakkel,hun løper til og ser sin hund som har tatt en katt.Katten var allerede død. Det var naboens kattunge, 5-6 mnd gammel.Den var liten og hadde klart å smyge seg inn på tomten. Naboen krever avliving av hunden,samt en erstatning på kr 15000.-. Naboen sier at katten var 50% rasekatt(?) og derfor kreves denne summen,samt at de vil ha betalt for 'tort og svie'. Min bekjent har ringt mattilsynet, og fått til svar at hunden var forsvarlig inngjerdet,så dette er katteeier selv ansvarlig for. Iflg. MT er kravet til inngjerding 1,20 m høyt gjerde. Min bekjente har tilbydd seg å betale for omkostningene til kremasjon av katten. Naboene krever fortsatt at hunden skal avlives. Hunden er klassifisert/registrert som selskapshund,den er ikke stor. Denne saken har antageligvis både en juridisk side og en moralsk side. Som katteeier eller som hundeeier,hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Juridisk og moralsk side sier akkurat det samme i denne situasjonen. Dette er ikke hundeeierens feil, hundeeieren skal hverken betale noe eller avlive hunden. Anonymkode: 488d9...f01 16
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #12 Skrevet 3. august 2019 Katter skal holdes inne til de er minst 8 måneder. Katteeieren her kan ikke kreve noe. Forferdelig sak, men om katteeier hadde vært ansvarlig, hadde ikke dette skjedd. Anonymkode: ff472...300 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #13 Skrevet 3. august 2019 Håper hun holder det hundekreket unna barn. Anonymkode: 3132f...1ab 9
Kontormus Skrevet 3. august 2019 #14 Skrevet 3. august 2019 Jeg kan bare si noe om rasekatters verdi. Jeg har selv renrasede katter med stamtavle som koster 15000 kr stykke. Agria har prislste over de forskjellige rasene. 50% rasekatt koster ikke så mye og har ikke papirer. Så disse eierne har ikke betalt så mye for den. Men de kan likevel ha betalt noen tusen for, da enkelte selger slike til uvitende kjøpere. Bortsett fra det, lite å få gjort når hunden var inne på egen tomt. Jeg hadde ikke likt å ha en hund som dreper katter, men kan forstå at eier ikke ønsker å avlive 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #15 Skrevet 3. august 2019 Stakkars pus... men hundeeier kan ikke avlive hund og ta ansvar i denne saken. Det virker også som at katteieren driter i hele kattungen her og mest vil proffitere på dens død. 15.000 kr fordi den er 50% rasekatt? Newsflash, i økonomisk sammenheng gjør 50% rasekatt den til 100% bastard og ikke berettiget til hverken stamtavle eller papirer, og dermed ikke avl eller utstillinger, så derfor ikke verdt mer enn noen vil gi for en katt til kosebruk. Stakkars kattunge, stakkars lille katt, men bare katteeier kan holdes ansvarlig her. Anonymkode: 48890...3bf 19
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #16 Skrevet 3. august 2019 Som hundeeier hadde jeg bedt om uttalelse fra mattilsynet, politiet og evt veterinærkontoret (kanskje ikke poeng). Jeg ville beklaget meg totalt til katteeier og tilbudt omkostninger til kremasjon og kjøpt en kurv med blomster, vin og litt forskjellig. Jeg ville beklaget og sagt jeg forsto de var veldig lei seg og at det var du også. Står de fortsatt på kravet om penger og avlivning, ville jeg bedt de om å anmelde saken til mattilsynet og politiet, slik at de rette instanser kan avgjøre hva som er riktig. Jeg er ganske sikker på at hundeeier får medhold her. Anonymkode: 2c9b8...e52 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #17 Skrevet 3. august 2019 Som katteeier hadde jeg blitt veldig lei meg og håpet at hundeeier la deg mest mulig flat og var unnskyldende,og gjerne tilbød seg å betale kremering. Jeg hadde ikke forventet avliving eller erstatning, men hadde forventet at eier ble ekstra obs på hunden sin og andre dyr/barn fremover. Som hundeeier hadde jeg først og fremst reagert kraftig på at hunden min faktisk har drept en kattunge, det er ganske ekstremt å drepe forsvarsløse dyr på den måten. Jeg hadde vært redd for at hunden hade gjort noe lignende igjen og vært ekstra nøye med å holde kontroll på hunden,alltid ha i bånd og se etter tegn på aggressiv oppførsel. Jeg ville nok oppsøkt profesjonell hjelp med hunden. I forhold til katteeier ville jeg vært veldig ydmyk og tilbydd kremering, gitt blomster og tilbydd å kjøpe tilsvarende katt (helst fra en dyrebeskyttelsen, omplasseringsgebyr er på rundt 1000). Jeg hadde forklart at vi tar oppførselen til hunden alvorlig og følger opp. Anonymkode: e51a9...1c8 9
Chantielle Skrevet 3. august 2019 Forfatter #18 Skrevet 3. august 2019 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har snakket med hundeeieren flere ganger,hun er helt utafor og stort sett bare gråter.Jeg sa at jeg tror at hun ikke står ansvarlig,så lenge som hunden var forsvarlig inngjerdet. Det er godt å få svar fra andre og hva dere tenker om saken. Det hele er selvsagt veldig tragisk. Naboen har anmeldt henne,jeg er usikker på om det er til MT eller politi. Hun har som nevnt tilbydt seg å betale for kremering og beklaget på det dypeste.Til de som nevner barn,så har hun barnebarn som jevnlig omgåes hunden,har aldri vært noe problem. 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 Som den dyreelskeren jeg er, og spesielt katter, så hadde jeg nok ikke krevet hunden avlivet. Dette er dessverre noe som kan skje, men jeg må si at naboen er temmelig uansvarlig som lar en liten kattunge gå ute. At din venn tilbyr seg å betale kremeringen, samt har beklaget så mye, er nok. Trist er det for begge parter. Anonymkode: 34261...fc3 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #20 Skrevet 3. august 2019 Det er ikke normalt at hunder dreper katter, det må være noe galt med den hunden. Kanskje den faktisk burde blitt avlivet? Anonymkode: 20342...852 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå