Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

Gjest xfs367
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er ikke råtten og udugelig om man ikke makter å innvilge en søknad om permisjon som ikke er innenfor det arbeidstaker etter regelverket har krav på.

Jeg blir helt satt ut av hvor bortskjemte folk her synes å være. Man har utarbeudet et regelverk for en grunn! Som oftest makter arbeidsgiver å være fleksibel, det er vel de flestes erfaring i offentlig sektor, men noen ganger går det ikke. Sånn er det bare, og det må vi være voksne nok til å akseptere.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Selvfølgelig er man udugelig som leder dersom man ikke evner å legge til rette for å være nettopp fleksibel. Og selvfølgelig er kollegene råtne på rot når ikke en eneste en av dem kan finne det i seg selv å bytte en vakt over noe sånt. Elendig arbeidsmiljø. Er så glad jeg har en dyktig leder og gode kolleger.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hverken hvor ts jobber eller med hva. Hos oss kan fravær av en person bety at driften må stenges ned (som igjen får store konsekvenser både for pasientene og sykehuset). På min tidligere arbeidsplass ville fravær av en person med kritisk kompetanse kunne betydd at andre ble beordret til dobbeltarbeid for å ha folk på jobb. Så hvis ts faker en egenmelding, den som har tilsvarende kompetanse på dagvakt blir beordert til seinvakt også, så kan det være barn ikke blir hentet i barnehagen f.eks eller at vedkommende ikke får reist på ferie og mister flyet pga en slik handling fra ts. Vanskelig for deg å tenke seg kanskje, men høyst reelt for flere av oss. Stedfortrederen til leder sier ikke nei for å være kjipt, men fordi driften faktisk ikke går rundt. Det er midt på sommeren, der er flust av vikarer i helsevesenet og de dekker ikke opp for en med erfaring. 

Håper du får byttet ts, men å fake egenmelding slik andre foreslår er ingen løsning. 

Anonymkode: c53a7...b0f

Men da er situasjonen så prekær på generelt grunnlag, at jeg som arbeidstaker (i TS sin situasjon, der jeg hadde blitt nektet permisjon til et nært familiemedlem) ville ha sjekket alle muligheter til å kjøre sak mot deg som leder og arbeidsplassen med begrunnelse i at bemanningssituasjonen er uforsvarlig tynn. Det er forståelig at det er litt tynnere enn vanlig i ferier og høytider, men når man er avhengig av en eneste person så går det temmelig langt. For situasjonen hadde jo vært akkurat det samme om det var et ennå nærmere familiemedlem enn tante som døde (og som faller inn under definisjonen av "nær familie"). Da hadde TS hatt krav på fri uansett, og dere hadde uansett måttet beordre noen andre eller skaffe vikar. Det samme om TS reelt sett hadde vært syk (uten sammenheng med begravelsen for øvrig) og hadde måttet benyttet egenmelding for egen sykdom. Med andre ord hadde det gått like lite rundt om situasjonen bare var litt annerledes. 

Syntes du høres ut som en leder som driver uforsvarlig. Jeg skjønner at det er vanskelig å drive en virksomhet med kritisk aktivitet om sommeren, men det er faktisk det dere som ledere er ansatte som, og man må forvente at dere skal kunne finne løsninger. Hvis ikke hadde rettsvesenet ventet fra min side i hvert fall. 

Anonymkode: 353b3...df0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi arbeidsplassen må ha nok folk på jobb. Er ikke så jævlig forbanna vanskelig å skjønne? 

7 sider, og folk forstår det ikke enda...

Anonymkode: 22801...7b9

Nei vi forstår det ikke. Jeg tenker at stedfortreder for leder er skikkelig kjip i denne situasjonen, hadde hun lagt til velviljen her så hadde hun garantert fått noen til å jobbe for TS. Nekter å tro noe annet etter 20 års erfaring i bransjen. Spesielt når dette ikke kommer samme dag. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, xfs367 skrev:

Du tenker på egenmelding, ikke sykemelding. Legen trumfer selvfølgelig en kommunal mellomleder når det gjelder helsevurderinger av sine pasienter.

Nope. Les før du påstår  

 

https://www.nav.no/no/Lokalt/Oslo/NAV+Arbeidslivssenter+Oslo/nyheter-oslo/hva-skjer-når-arbeidsgiver-bestrider-arbeidstakers-sykmelding

Anonymkode: 2879d...818

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være i sjokk/nedstemt/ute av stand til å jobbe pga traume/dødsfall av noen som står henne nært er da like mye grunn til sykemelding som en vond rygg. Sykdom er ikke bare fysisk vet du. Jeg fikk sykemelding pga døsfall.

Anonymkode: 647fc...989

Det er det absolutt. Men er det egentlig det vi diskuterer her? Er TS ute av stand til å gjøre jobben sin, så må hun selvsagt få sykemelding av legen. Det tror jeg ikke noen her er uenige i? Men da hadde hun vel vært sykemeldt allerede, og det ville ikke være et problem kun på dagen for begravelsen? TS har bedt om permisjon for å gå i begravelsen, hun har ikke gitt uttrykk for noe behov for sykemelding fra jobben generelt sett. 

Så da blir jo spørsmålet om det er etisk riktig å si til legen at man ikke er i stand til å jobbe, slik at man skal få sykemelding og gå i begravelsen, selv om det ikke er sant. Jeg mener at det ikke er etisk riktig. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke råtten og udugelig om man ikke makter å innvilge en søknad om permisjon som ikke er innenfor det arbeidstaker etter regelverket har krav på.

Jeg blir helt satt ut av hvor bortskjemte folk her synes å være. Man har utarbeudet et regelverk for en grunn! Som oftest makter arbeidsgiver å være fleksibel, det er vel de flestes erfaring i offentlig sektor, men noen ganger går det ikke. Sånn er det bare, og det må vi være voksne nok til å akseptere.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Forståelig at det er mindre marginer om sommeren enn vanlig og under høytider for øvrig, men joda. Det er forskjell på ledere. De gode lederne greier å finne løsninger overalt. Det er faktisk ikke så ofte det er begravelser i så nær familie som tante. Jeg kunne forstått at man kanskje ikke kunne få begravelsen til fetteren til broren til moren til "Ole", men så nært som en tante bør man kunne tilrettelegge for. Hvis ikke har man ikke noe i lederrollen å gjøre. 

Det handler dessuten om at hvis man driver så kritisk at alt står og henger på en eneste person, så er noe galt. Som skrevet i forrige innlegg, situasjonen kunne jo vært litt annerledes ved at f. eks. TS brukte egenmelding for egen sykdom eller det faktisk var noen som falt inn under begrepet "nær familie" som hadde gått bort, slik at TS da hadde hatt et direkte krav om fri. Poenget er da at bemaningssituasjonen ville vært den samme, hvilket da viser at avdelingen/arbeidsplassen til TS driver med uforsvarlig små marginer. 

Anonymkode: 353b3...df0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, EvaLena skrev:

En tante regnes ikke som nær familie og du har ikke krav på fri til den begravelsen. 

Det er veldig syns at det er sånn, men du må ikke finne på å bruke egenmelding, da kan du bli sagt opp. En kollega av meg ba om fri en dag, fikk avslag men dukket ikke opp likevel. Hun fikk sparken på dagen.

Så om noen ber om fri en dag og får avslag, for så å bli reellt syk den dagen, så får de sparken på dagen?!? Det er faktisk mulig å bli syk en dag man har bedt om fri, uavhengig av om man fikk fri eller ikke. Skal noen få sparken, må det i det minste bevises at det var skulk. Og i så fall bør vedkommende få en advarsel i første omgang. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det absolutt. Men er det egentlig det vi diskuterer her? Er TS ute av stand til å gjøre jobben sin, så må hun selvsagt få sykemelding av legen. Det tror jeg ikke noen her er uenige i? Men da hadde hun vel vært sykemeldt allerede, og det ville ikke være et problem kun på dagen for begravelsen? TS har bedt om permisjon for å gå i begravelsen, hun har ikke gitt uttrykk for noe behov for sykemelding fra jobben generelt sett. 

Så da blir jo spørsmålet om det er etisk riktig å si til legen at man ikke er i stand til å jobbe, slik at man skal få sykemelding og gå i begravelsen, selv om det ikke er sant. Jeg mener at det ikke er etisk riktig. 

Anonymkode: 84012...265

Er det etisk riktig å nekte noen å ta et siste farvel med en khær slektning? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Du har rett, jeg har feil. Men tviler sterkt på at arbeidsgiver vil vinne frem dersom begrunnelsen til legen er at vedkommende er for deprimert til å gå på jobb pga tantene dødsfall. Det finnes jo ikke noe der å bestride. Hun har ikke løyet om noe, så hvis legen da vurderer det som at en sykemelding er på sin plass, vil nok legens helsevurdering trumfe den kommunale mellomlederens helsevurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, EvaLena skrev:

En tante regnes ikke som nær familie og du har ikke krav på fri til den begravelsen. 

Det er veldig syns at det er sånn, men du må ikke finne på å bruke egenmelding, da kan du bli sagt opp. En kollega av meg ba om fri en dag, fikk avslag men dukket ikke opp likevel. Hun fikk sparken på dagen.

Jeg tviler sterkt på at det umiddelbart foreligger rettslig grunnlag til å gi noen sparken på dagen, for i mange tilfeller kan det være sammenheng mellom sorg og sykdom. Dersom arbeidstaker klarer å føre bevis for nettopp det, så ligger arbeidsgiver tynt an med tanke på å ha gitt direkte oppsigelse uten advarsler først. 

Men lykke til. Du skulle gjerne ha fått prøve deg med direkte oppsigelse ovenfor meg, så skulle det ha blitt en slitsom prosess i retten. Det skulle jeg ha lovet deg. 

Anonymkode: 353b3...df0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Så om noen ber om fri en dag og får avslag, for så å bli reellt syk den dagen, så får de sparken på dagen?!? Det er faktisk mulig å bli syk en dag man har bedt om fri, uavhengig av om man fikk fri eller ikke. Skal noen få sparken, må det i det minste bevises at det var skulk. Og i så fall bør vedkommende få en advarsel i første omgang. 

Nettopp. Det skal ekstremt mye til for å bli sparket på dagen uten at det har vært en prosess med advarsler/samtaler for tilsvarende eller andre forhold i forkant. For selv om det kan virke mistenkelig at man tar ut egenmelding på en dag man har fått avslag på fri eller permisjon, så finnes det i utgangspunktet ikke en direkte sammenheng. Den må bevises, og det er det arbeidsgiver som må gjøre dersom h*n velger å gå til direkte oppsigelse. 

Anonymkode: 353b3...df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi forstår det ikke. Jeg tenker at stedfortreder for leder er skikkelig kjip i denne situasjonen, hadde hun lagt til velviljen her så hadde hun garantert fått noen til å jobbe for TS. Nekter å tro noe annet etter 20 års erfaring i bransjen. Spesielt når dette ikke kommer samme dag. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Leder kan beordre folk på jobb, men man har faktisk ikke grunnlag for å beordre folk på jobb for å tre inn for noen som har fått permisjon som man etter regelverket ikke har krav på. Så enkelt.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forståelig at det er mindre marginer om sommeren enn vanlig og under høytider for øvrig, men joda. Det er forskjell på ledere. De gode lederne greier å finne løsninger overalt. Det er faktisk ikke så ofte det er begravelser i så nær familie som tante. Jeg kunne forstått at man kanskje ikke kunne få begravelsen til fetteren til broren til moren til "Ole", men så nært som en tante bør man kunne tilrettelegge for. Hvis ikke har man ikke noe i lederrollen å gjøre. 

Det handler dessuten om at hvis man driver så kritisk at alt står og henger på en eneste person, så er noe galt. Som skrevet i forrige innlegg, situasjonen kunne jo vært litt annerledes ved at f. eks. TS brukte egenmelding for egen sykdom eller det faktisk var noen som falt inn under begrepet "nær familie" som hadde gått bort, slik at TS da hadde hatt et direkte krav om fri. Poenget er da at bemaningssituasjonen ville vært den samme, hvilket da viser at avdelingen/arbeidsplassen til TS driver med uforsvarlig små marginer. 

Anonymkode: 353b3...df0

Jeg er veldig enig i det du skriver. 

Når det er sagt så bør det være mulig å bytte bort vakten mot noen som jobber i helgen for eksempel. De fleste ville vært villig til å bytte bort en vakt i helg eller fått forskjøvet vakt med ekstra tillegg. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: hva slags utdanning har du? Er du faglært og jobber i kommunen? 

Anonymkode: 68d82...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Er det etisk riktig å nekte noen å ta et siste farvel med en khær slektning? 

Nei, ikke hvis du har andre alternativ! 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden mener jeg at hver en stein bør snus for at folk skal ha muligheten til å gå i begravelsen til noen som står dem nær. Jeg mener også at det bør være mulig å få til i de aller, aller fleste tilfeller. Hadde jeg vært TS hadde jeg godt til lederen på nivået over, for her ser jeg det som sannsynlig at det er en litt usikker stand-in som ikke ser muligheter. Synes også det er rart hvis ingen sier ja til å bytte vakten. 

Føler jeg blir litt djevelens advokat her. Selvsagt vil jeg at TS skal få gå i begravelsen. Jeg mener bare at man ikke kan skulke jobb eller lyve seg til en sykemelding for å få det til. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leder kan beordre folk på jobb, men man har faktisk ikke grunnlag for å beordre folk på jobb for å tre inn for noen som har fått permisjon som man etter regelverket ikke har krav på. Så enkelt.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Folk som ikke gidder å bytte vakt med en kollega i sorg som ønsker å delta i begravelse, kan ihvertfall ikke forvente seg mye velvilje tilbake den dagen de trenger det... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forståelig at det er mindre marginer om sommeren enn vanlig og under høytider for øvrig, men joda. Det er forskjell på ledere. De gode lederne greier å finne løsninger overalt. Det er faktisk ikke så ofte det er begravelser i så nær familie som tante. Jeg kunne forstått at man kanskje ikke kunne få begravelsen til fetteren til broren til moren til "Ole", men så nært som en tante bør man kunne tilrettelegge for. Hvis ikke har man ikke noe i lederrollen å gjøre. 

Det handler dessuten om at hvis man driver så kritisk at alt står og henger på en eneste person, så er noe galt. Som skrevet i forrige innlegg, situasjonen kunne jo vært litt annerledes ved at f. eks. TS brukte egenmelding for egen sykdom eller det faktisk var noen som falt inn under begrepet "nær familie" som hadde gått bort, slik at TS da hadde hatt et direkte krav om fri. Poenget er da at bemaningssituasjonen ville vært den samme, hvilket da viser at avdelingen/arbeidsplassen til TS driver med uforsvarlig små marginer. 

Anonymkode: 353b3...df0

Permisjonsregelverket er utarbeidet for en grunn. Grensene er trukket opp, og det du anser for å være nær familie er kanskje fjern for andre. Tante er dessverre ikke nært nok i følge regelverket. Og kanskje jeg har et inderlig og nært forhold til min tremenning? Tremenningen føles kanskje nærmere meg enn mitt eget søsken? 

Som leder er det godt å ha et regelverk å forholde seg til. Selvsagt skal man utvise skjønn, og være fleksibel så langt det lar seg gjøre, og det må vi fa gå ut ifra at ts sin leder har vært? 

Det er ikke god personalpolitikk å beordre f.eks ferierende personell på jobb for å tre inn for en som har fått permisjon det ikke er grunnlag for i regelverket. Hadde en god kollega av meg i en slik situasjon spurt meg, og jeg ikke hadde vært bortreist, så hadde jeg dratt på jobb for at vedkommende kunne dratt i begravelsen. Men dessverre ikke for hvilken som helst av mine kolleger. 

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Folk som ikke gidder å bytte vakt med en kollega i sorg som ønsker å delta i begravelse, kan ihvertfall ikke forvente seg mye velvilje tilbake den dagen de trenger det... 

Nei, det har du helt rett i. Jeg ville helt klart ha stilt opp for de fleste av mine kolleger, men ikke for alle, dessverre.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonsregelverket er utarbeidet for en grunn. Grensene er trukket opp, og det du anser for å være nær familie er kanskje fjern for andre. Tante er dessverre ikke nært nok i følge regelverket. Og kanskje jeg har et inderlig og nært forhold til min tremenning? Tremenningen føles kanskje nærmere meg enn mitt eget søsken? 

Som leder er det godt å ha et regelverk å forholde seg til. Selvsagt skal man utvise skjønn, og være fleksibel så langt det lar seg gjøre, og det må vi fa gå ut ifra at ts sin leder har vært? 

Det er ikke god personalpolitikk å beordre f.eks ferierende personell på jobb for å tre inn for en som har fått permisjon det ikke er grunnlag for i regelverket. Hadde en god kollega av meg i en slik situasjon spurt meg, og jeg ikke hadde vært bortreist, så hadde jeg dratt på jobb for at vedkommende kunne dratt i begravelsen. Men dessverre ikke for hvilken som helst av mine kolleger. 

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Her er det altså ikke leder, men en kollega som har svart ts. 

Man er jo rett og slett et dårlig menneske og en bedriten kollega om man ikke gidder stille opp hvis en ringer og spør om  en kan jobbe fordi den personen skal i begravelse til en nær som har dødd. 

Anonymkode: 5adf1...31a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja du kan bli nektet fri til å gå i begravelse til tanten din
2. Det er uredelig om du tar en egenmeldingsdag. Jeg ville stilt spørsmålstegn ved denne.

Men, jeg synes det er dårlig personalpolitikk å ikke legge til rette for at de som ønsker å delta i en begravelse kan gjøre det. Jeg ville innvilget velferdspermisjon uten lønn i dette tilfellet. Og om det var sånn at det er krise med bemanningen ville jeg gjort et forsøk på å ordne det før jeg eventuelt sa at jeg ikke kunne innvilge permisjon. For meg er det ikke sånn at begravelser er noe man går i for moro skyld. Jeg ville også som kollega strukket meg langt for at noen skulle få delta i begravelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...