Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke få sparken for at en ansatt er mistenkt for å misbruke egenmelding en gang. Det som skjer da er at arbeidsgiver kan undersøke om det da er grunnlag for å inndra retten til egenmelding 1(?) år. Det er ikke så enkelt å sparke noen i Norge.. Så her er det mange tullete meninger.. Arbeidsgiver må også da bevise at personen som bruke egenmelding gjorde det feil. Det tilsvarer uansett ikke avskjed på dagen. 

 

Hvis jeg hadde vært deg Ts og ikke fått fri, så ville jeg dratt til legen og forklart saken. Man kan få sykemelding for psykiske påskjenninger som dette da ville blitt. Hvis ikke, ta en egenmelding. Du får ikke sparken av det som mange over her sier og jeg tror det er en del av dere som bør lese arbeidsmiljøloven og eventuelt sette dere inn i personalledelse faget.

Anonymkode: a2356...a64

Det står ingenting om det du snakker om i aml. Det står derimot at en ansatt kan sies opp ved saklig grunn. Å skulke jobben kan være en saklig grunn til oppsigelse. Du har en del rettigheter til permisjon, men det står ingenting om begravelser i disse paragrafene. Derimot står det en del om dette i FOLKETRYGDLOVEN, og det burde du vite, du som slenger rundt deg med lover og regler.

Å gå mot sin arbeidsgiver på den måten som kunne skjedd i denne situasjonen (ved å ikke møte opp på jobb etter å ikke få fri) er et brudd på arbeidsplikten som arbeidstaker har. I denne situasjonen er det selvfeølglig ikke "misbruk av egenmelding" som er hovedproblemet, men at den ansatte ikke etterkommer arbeidsgivers ønsker. Arbeidsgiveren har styringsrett til å faktisk si at arbeidstakere skal komme på jobb til avtalt tid.

Jeg kan ganske mye om arbeidsrett og personalledelse. I denne saken har ikke TS krav på fri. Hadde hun kommet med en egenmelding på dagen hun søkte fri, ville dette selvfølgelig skapt reaksjoner hos arbeidsgiver.

Jeg kan til nød diskutere om det hadde vært likt hvis TS ble sykmeldt/egenmelding den dagen hun fikk vite dødsbudskapet og frem til etter begravelsen. Men slik er det ikke. Hun har møtt opp på jobb i mellomtiden, og søkte om permisjon for å gå i begravelsen. Så jeg tror neppe at en egenmelding/sykmelding på dette grunnlaget ville holde, og arbeidsgiver kan fint bestride den.

Anonymkode: d4410...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.7.2019 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Men da er situasjonen så prekær på generelt grunnlag, at jeg som arbeidstaker (i TS sin situasjon, der jeg hadde blitt nektet permisjon til et nært familiemedlem) ville ha sjekket alle muligheter til å kjøre sak mot deg som leder og arbeidsplassen med begrunnelse i at bemanningssituasjonen er uforsvarlig tynn. Det er forståelig at det er litt tynnere enn vanlig i ferier og høytider, men når man er avhengig av en eneste person så går det temmelig langt. For situasjonen hadde jo vært akkurat det samme om det var et ennå nærmere familiemedlem enn tante som døde (og som faller inn under definisjonen av "nær familie"). Da hadde TS hatt krav på fri uansett, og dere hadde uansett måttet beordre noen andre eller skaffe vikar. Det samme om TS reelt sett hadde vært syk (uten sammenheng med begravelsen for øvrig) og hadde måttet benyttet egenmelding for egen sykdom. Med andre ord hadde det gått like lite rundt om situasjonen bare var litt annerledes. 

Syntes du høres ut som en leder som driver uforsvarlig. Jeg skjønner at det er vanskelig å drive en virksomhet med kritisk aktivitet om sommeren, men det er faktisk det dere som ledere er ansatte som, og man må forvente at dere skal kunne finne løsninger. Hvis ikke hadde rettsvesenet ventet fra min side i hvert fall. 

Anonymkode: 353b3...df0

Jeg er ikke leder, men godt du fikk blåst av deg litt frustrasjon. Jeg forsøker å forklare hvordan det er i deler av helsevesenet du åpenbart har liten kjennskap til. Jeg har derimot vært den som ble beordret til dobbeltvakt og mistet en planalgt tur fordi det kom inn en "sykemelding". Sykemelding i anførselstegn fordi den det gjaldt hadde spurt om fri uten å få, ikke ville jobbe med tilrettelegging for vondt i foten (sykemeldingsårskane), men hadde null problemer med å poste fb bilder av fjelltur og husmaling mens hun var "sykemeldt". Hun fikk ikke fornyet jobbkontrakten kan du si. 

Anonymkode: c53a7...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 18.26, Thyra skrev:

Folk som ikke gidder å bytte vakt med en kollega i sorg som ønsker å delta i begravelse, kan ihvertfall ikke forvente seg mye velvilje tilbake den dagen de trenger det... 

Kanskje det er nettopp av de årsakene ts ikke får fri nå. At hun ikke har giddet å bytte med andre i samme situasjon.

Anonymkode: 32eac...f07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er nettopp av de årsakene ts ikke får fri nå. At hun ikke har giddet å bytte med andre i samme situasjon.

Anonymkode: 32eac...f07

Nå ordnet det seg jo. Så noen HAR vært velvillige i denne situasjonen. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 20.7.2019 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Regelrett SKULK kan gi grunn for oppsigelse, selvfølgelig.

Enhver arbeidstaker har en plikt ovenfor arbeidsgiver - og det er (blant annet) å møte opp til avtalt tid. Å regelrett SKULKE er et brudd på den arbeidsplikten.

I praksis er det nok en haug med drøftingsmøter, advarsler (skriftlig og muntlig) osv før selve "sparken" kommer, men det er FULLT mulig å sparke en ansatt som skulker jobb.

Anonymkode: d4410...5bb

Har jeg sagt det ikke er mulig å sparke noen som skulker? Nei, det har jeg ikke. Jeg sa derimot at ved en engangshendelse så er det ikke vanlig og man risikerer å tape i retten som arbeidsgiver.

Hvis man skulker gang etter gang så kan man selvfølgelig få sparken, men det var ikke det som ble snakket om her!

Man har vanligvis ikke en haug med drøftelsesmøter. Har man hatt ett og fått beholde jobben, så er det som oftest ut hvis man utviser oppførsel som gjør at man får ett møte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobber i kommunal sektor. Min arbeidsgiver gir meg ikke fri med lønn til dødsfall/begravelse utenfor rett linje(foreldre). Har måttet avspasere på forskudd i forbindelse med bortgsngen til både min mormor, tante og onkel.

Anonymkode: bcb97...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/18/2019 at 1:40 AM, AnonymBruker said:

Fake syk

Anonymkode: 2bfc1...f0b

Litt dumt å gjøre når man først har bedt om en fridag for å gå i begravelse.

Anonymkode: facb6...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...