Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Kan du bytte vakt med noen? 

Anonymkode: dea27...e7b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller risikert å miste jobben enn å gå glipp av begavelsen. Du kommer til å angre/føle på det resten av livet om du går glipp av den. Nye jobber kommer

Anonymkode: 2bfc1...f0b

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en feriedag hvis du kan.Tante er nær familie så merkelig at du ikke fikk fri.

Anonymkode: ee183...868

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å bytte det er manko på folk og så prøver de seg på den at en får ikke fri til annet enn to ledd opp et til siden og et ned. Jeg krever ikke lønn for det er uvesentlig i slike situasjoner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta egenmelding. Det kan de ikke si noe på. 

Herregud hva slags arbeidsgiver har du egentlig?

Anonymkode: 4195f...2ca

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer syk.  Skal ta en ny ringe runde i morgen, syns det er vondt at folk ikke vil eller gidder å bytte med meg. Jeg hadde tatt et bytte lett for noen andre. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet.   Leder er på ferie.  Var en kollega som tok kontakt i dag og sa det ikke går fordi vi er i manko allerede den dagen.  Min mann sa han skulle i Begravelse og fikk fri på flekken, mens jeg får nei. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt hårreisende ikke å få fri til dette!

Anonymkode: b84e4...269

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der.  Kjenner at det var ikke helt det jeg forventet.  Så tror at jeg enten får være syk eller bare si at da er jeg borte uansett. Så får de heller beordre noen på jobb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg ❤️ helt utrolig at du ikke får fri. Men hadde jeg vært deg så ville jeg tatt egenmelding eller sykemeldt meg. Fastlege har sikkert forståelse for dette også.

Trist at du også må stresse med dette når man skal bruke tiden på familie og nære. Kan ikke være lett. 

Anonymkode: fe6ac...c3c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta egenmelding. Det kan de ikke si noe på. 

Herregud hva slags arbeidsgiver har du egentlig?

Anonymkode: 4195f...2ca

Arbeidsgiver kan bestride egenmelding... 

Tante anses dessverre ikke som nær familie. Nær familie er mor, far, barn eller partner. 

Du må snakke med andre på jobben for å bytte. 

Anonymkode: 8c5fb...b88

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. ❤️ Krysser fingrene for at en av mine kolleger eier litt medmenneskelighet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en feriedag hvis du kan.Tante er nær familie så merkelig at du ikke fikk fri.

Anonymkode: ee183...868

Nei, tante er ikke nær familie. Mange arbeidsplasser gir kun fri til begravelse av ektefelle, barn og foreldre.

Anonymkode: 1d62c...3b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

Kloke ord og definitivt det eneste riktige du kan gjøre.

Anonymkode: a2611...395

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt at ingen vil stille opp for deg ts, men det er nok helt rett som andre sier her at du ikke har krav på fri. Er lederen din vekke og du er usikker på den som har svart deg, så kan du jo evt gå ett hakk opp og be om fri der. F.eks styrer på et sykehjem eller personalavdeling/klinikkledelse om du jobber på sykehus. 

Anonymkode: c53a7...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

Jeg forstår at hun skal på aftenvakt den dagen, og har tre timers kjøring til/fra.  Så det lar seg nok ikke gjøre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...