Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir bare mer og mer hårreisende. Psykisk sykdom er noe helt annet enn å være i sorg fordi tante er død. Sorg er ikke psyisk sykdom, pr definisjon. 

 

Hvordan man ordner en slik minnestund, og hvor mange som er med, er avgjørende for det du kaller det sosiale aspektet ved en begravelse. En annen sak, som ikke er nevnt her, er minnestund, på kveldstid, som man alltid hadde før i tiden. 

Vi har også gjort noe så uvanlig i min familie som å ha kisten med den døde hjemme i huset til den avdøde. Det kan alle komme, tenne et lys, og ta farvel, i dagene før begravelsen. Det er og noe folk ikke "tørr" i dag når døden er blitt noe man tar avstand fra. 

I denne ttåden er det visst om å gjøre å gjøre alt til et problem og å oppfordre til skulk. 

At folk ikke forstår at man gir permisjon etter regelverket om velferdapermisjon ved begravelse, og at der i regelverket i det offentlige med hovedtariffavtale har likt regelverk med spesifisert når man kan få velferdspermisjon ved begravelse, er bare sjokkernede. 

Om ts sin nærmeste sjef gir ts permisjon, og regelverket ikke er fulgt, så blir jo dette en sak for dem høyere oppe i systemet. En permisjonssøknad går gjennom flere hender og datamaskiner før den havner på personalavdelingen og føres i lønnssystemet. Er der gjort feil før søknaden kommer dit så blir det trøbbel for flere enn ts. Det er ikke bare å jukse ting til etter alle brukerne på kvinneguiden sitt forgodt befinnende. Slik tråden her gir intrykk av. 

Anonymkode: 079a5...f75

Og nettopp derfor skriver jeg psykisk pjusk heller enn å hevde at det er en psykisk diagnose. Sorg er naturlig, men mange kan bli utafor, særlig ved uventede og brå dødsfall. 

Jeg skjønner at du ikke er særlig kjent med avtaleverket. Jeg kan forsikre om at mange har en avtale som åpner for fri (uten lønn) til å delta i nær families begravelse (altså utover foreldre, barn og søsken).

Anonymkode: 301cc...aac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Optimo

Du begynner hvertfall å se deg om etter ny jobb. 

Mange ville fått fri i en slik situasjon. Du får det ikke. Det sier ganske mye om arbeidsplassen. 

Kondolerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp derfor skriver jeg psykisk pjusk heller enn å hevde at det er en psykisk diagnose. Sorg er naturlig, men mange kan bli utafor, særlig ved uventede og brå dødsfall. 

Jeg skjønner at du ikke er særlig kjent med avtaleverket. Jeg kan forsikre om at mange har en avtale som åpner for fri (uten lønn) til å delta i nær families begravelse (altså utover foreldre, barn og søsken).

Anonymkode: 301cc...aac

Det stemmer. Vi får ikke lønn for tanter/søskenbarn, men det heter likefullt velferdspermisjon. Tror hun du siterte misforsto meg, har aldri snakket om noe annet enn velferdspermisjon. Det kan være med el uten lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at tråden er lagt i vi som sørger og ikke i karriere og utdanning, er for meg et tegn på at ts absolutt bør få være med i begravelsen. Brast i gråt på jobb, og at dette var uventet? Vil du i det hele tatt klare å fungere normalt på jobb denne dagen? 

Hva med å gå til lege og be om sykemelding, men få en sånn diagnose som ikke gir sykepenger? Da får du fri og ro i sjela, og du er ærlig på at det er begravelsen som gjør deg sånn at du ikke er istand til å jobbe, og samtidig får du ikke lønn slik det ville vært med en vanlig vekferdspermisjon. 

Anonymkode: ddd63...748

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker du vakten din hvis du drar hjem etter kirken? Ikke noe ideelt selvfølgelig, men da får du hvertfall blitt med i bisettelsen.  

Anonymkode: bad6e...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

Dette!

Til ts: Jeg forstår veldig godt at det er viktig for deg å få delta i begravelsen. Man kan ha vekdug nære forhold til familie lenger ut enn foreldre, besteforeldre og søsken. Jeg har det selv, og det ville føles fullstendig hjerteskjærende å ikke få deltatt i begravelsen om denne personen døde. Håper virkelig en ringerunde resulterer i noen som kan stille opp for deg, om ikke hele vakten, så i hvert fall deler av den. Jeg hadde tilbudt det dobbelte av arbeidstimer i bytte.

1 time siden, Helgeline skrev:

For å være helt ærlig tror jeg den som har nekta Ts å gå i begravelse kan vente seg å få en reprimande når sjefen er på plass igjen. Det hadde jeg gitt.

Håper det ordner seg for Ts, at kolleger stiller opp ❤️

Nei. Her er regelverket fulgt. Jeg tenker vi må gå ut ifra at det er praktisk umulig å få til å gi ts fri, samtidig som kravet til antall ansatte på vakt er oppfylt. Om leder detimot hadde gitt ts fri uten å ha alle vakter dekket opp i henhold til krav, så hadde vedkommende ganske sikkert fått seg en reprimande. Som leder ville jeg alsri i livet tatt en slik risiko.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir bare mer og mer hårreisende. Psykisk sykdom er noe helt annet enn å være i sorg fordi tante er død. Sorg er ikke psyisk sykdom, pr definisjon. 

 

Hvordan man ordner en slik minnestund, og hvor mange som er med, er avgjørende for det du kaller det sosiale aspektet ved en begravelse. En annen sak, som ikke er nevnt her, er minnestund, på kveldstid, som man alltid hadde før i tiden. 

Vi har også gjort noe så uvanlig i min familie som å ha kisten med den døde hjemme i huset til den avdøde. Det kan alle komme, tenne et lys, og ta farvel, i dagene før begravelsen. Det er og noe folk ikke "tørr" i dag når døden er blitt noe man tar avstand fra. 

I denne ttåden er det visst om å gjøre å gjøre alt til et problem og å oppfordre til skulk. 

At folk ikke forstår at man gir permisjon etter regelverket om velferdapermisjon ved begravelse, og at der i regelverket i det offentlige med hovedtariffavtale har likt regelverk med spesifisert når man kan få velferdspermisjon ved begravelse, er bare sjokkernede. 

Om ts sin nærmeste sjef gir ts permisjon, og regelverket ikke er fulgt, så blir jo dette en sak for dem høyere oppe i systemet. En permisjonssøknad går gjennom flere hender og datamaskiner før den havner på personalavdelingen og føres i lønnssystemet. Er der gjort feil før søknaden kommer dit så blir det trøbbel for flere enn ts. Det er ikke bare å jukse ting til etter alle brukerne på kvinneguiden sitt forgodt befinnende. Slik tråden her gir intrykk av. 

Anonymkode: 079a5...f75

Nå er du helt på jordet. Det er forskjellige regler fra sted til sted, for det første. På min arbeidsplass får man permisjon MED lønn når det dreier seg om slekt i rett linje. Er det snakk om andre nærstående kan man søke permisjon uten lønn. Begge deler heter velferdspermisjon.

Du har rett i at man ikke kan KREVE dette, det blir opp til arbeidsgiver. Men det er vanlig at arbeidsgiver strekker seg meget langt for å imøtegå en slik søknad som Ts sin. Som regel finnes det en løsning, har som sagt aldr opplevd at vi ikke har fått til dette på ett eller annet vis. Arbeidsgiver bør vurdere om Ts i det hele tatt er i stand til å skjøtte jobben sin på denne dagen, da tankene åpenbart er annet sted. Hvis Ts gjør en alvorlig feil med en pasient kan dette fort bli arbeidsgivers ansvar....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. 

Hva lar seg ikke gjøre? Man kan fint lage sin egen minnestund ved en ny grav dagen etter eller når det passer ts og eventuelt andre. Temaet her er når det passer ts, ut fra logistikk. Ikke at man skal følge et råd slavisk. Du må lære deg å lese mellom linjene og ikke ta alt bostavelig.  

 

Har du en lederjobb, i det offentlige, så skal du også kjenne det offentlige sitt regelverk, noe annet vil være hårreisende. 

Når man ikke er så nære at man får fri til å gå i en begravelse, noe som gies etter regelverket om velferdspermisjon, så får man nemlig ikke velferdspermisjon for å gå i begravelse. Jeg begriper ikke hva du uttaler deg om, fordi du åpenbart mener fri for å delta i en begravelse gis etter ett annet regelverk enn velferdspermisjon. 

Dette handler ikke om å være empatiløs, det handler om arbeidsgivers regelverk. Man har et regelverk som gjelder for alle og skal likebehandle alle. Man har også et budsjett å holde og eb turnusplan som skal gå rundt. Derfor kan man ikke gi fri til alle som ønsker å delta i en begravelse, med eller uten lønn, midt i fellesferien, på en arbeidsplass der luvnog helse til folk skal ivaretaes. 

Ville du likt at din syke partner ikke fikk den oppfølgingen han har krav på på et sykehus, fordi ts er borte hele dagen i en begravelse til en tante? Sykehuset klarer ikke å skaffe vikar for ts, så da får nå hele sykehusavdelingen gjøre så godt de kan? Klarer du å forst arbeidsgivers situasjon når jeg setter tingmpå spissen for deg her?

Folk i dag er så egoistiske, selvsentrerte, mangler yreksmoral og mangler totalt forståelse for velferdsgodet egenmelding. Ja, til karensdag kommer snart og biter arbeidsfolk i pengepungen fordi folk skulker arbeid for den minste bagatell. (Merk, ts har ikke skulket jobb, og uttalesen gjelder ikke henne men dere som oppfordrer henne til å skulke.)

Jeg gidder ikke lese og kommentere mer nettoopp av overnevnte grunn.

Anonymkode: 079a5...f75

Ja jeg klarer fint å forstå arbeidsgivers situasjon da jeg er det selv og ser måten du snakker om ansatte på som respektløs. "Arbeidsfolk" liksom...

Jo det handler om å være empatiløs. Du hadde sikkert gitt deg selv fri for både det ene og det andre kjenner jeg sånne folk som deg rett. Tar hjemmekontor i hytt og pine og legger skyld på ansatte når noe er galt. Du er vel en av de som sier "vi" når det er noe positivt og "dere" når det er noe negativt.

Anonymkode: 5ea93...750

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du organisert? Jeg ville tatt kontakt med fagforbundet du er organisert i, og hørt hva de sa, siden det kan være stor forskjeller rundt om. Men å ikke gi deg fri, og at andre nekter å bytte med deg synes jeg er meget kritikkverdig! 

Anonymkode: 0bedc...78a

Vi som jobber i helsevesenet vet jo at det er helt sprengt der, spesielt nå i ferien da det er mange vikarer, man er ofte helgebemannet og de ansatte er utslitt. Dette gjelder da både unge som eldre. 

Synes det er leit at ingen vil ta vakten for Ts, men nå vet vi jo heller ikke hvilket ansvar ts har, og om det er forsvarlig å gi ts fri

Anonymkode: 5d5ac...322

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at du bør få permisjon uten lønn. Merkelig at det ikke finnes en ferievikar som er interessert i en ekstravakt. Du får trekk i lønn for en dag, men får deltatt i begravelsa. Dette er det riktige. Ikke begynn og rot inn egenmelding og sykemelding og sånn. Hver og en arbeidstaker kan jo 30 tanter og onkler hver, i tillegg til gamle naboer de har vært så glade i, osv. Alle disse vil jo dø en gang, og det er ikke bærekraftig at det skal sykemeldes for hver gang da. Man får sørge seg ferdig hjemme, og så dra og prestere på jobb. Kan være godt å ha kolleger og prate med og. Å delta i begravelsen med trekk i lønn bør være noe arbeidsgiver hjelper til med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hårreisende å ikke kunne få tatt del i en nær slektnings begravelse, virkelig! Jeg er meget pliktoppfyllende og i mot all slags misbruk, men her er det snakk om en dag fri uten lønn ved begravelse. Om ikke en lenger opp i systemet tar tak og fikser dette hadde jeg mistet all respekt. Gå om mulig hel til topps med dette!

Anonymkode: b84e4...269

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er hårreisende å ikke kunne få tatt del i en nær slektnings begravelse, virkelig! Jeg er meget pliktoppfyllende og i mot all slags misbruk, men her er det snakk om en dag fri uten lønn ved begravelse. Om ikke en lenger opp i systemet tar tak og fikser dette hadde jeg mistet all respekt. Gå om mulig hel til topps med dette!

Anonymkode: b84e4...269

Nei, vet du hva. Her følges regelverket, og alle vet hvor sårbart det til tider er mtp å fylle opp med nok ansatte på vakt i helsevesenet. Np er det i tillegg ferieavvikling, og man kan faktisk ikke forvente at leder skal gå ut iver sitt mandat for å fikse noe den ansatte ikke har krav på. I en mibste presset situasjon/tidspunkt ville ts mest sannsynlig ha fått ulønnet permisjon.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er ikke det viktigste i livet. Hadde gitt klar beskjed til arbeidsgiver at du kommer til å gå i den begravelsen. Hadde du vært syk og måtte blitt hjemme hadde de måttet fått det til uansett. Ta deg en fridag og reis. Forstår ikke sjefen dette hadde jeg sett meg om etter noe annet. Klem ❤️

Anonymkode: e8f83...da4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er ikke det viktigste i livet. Hadde gitt klar beskjed til arbeidsgiver at du kommer til å gå i den begravelsen. Hadde du vært syk og måtte blitt hjemme hadde de måttet fått det til uansett. Ta deg en fridag og reis. Forstår ikke sjefen dette hadde jeg sett meg om etter noe annet. Klem ❤️

Anonymkode: e8f83...da4

Nå er det vel pga jobben at Ts har et sted og bo, mat osv. 

Anonymkode: 5d5ac...322

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. 

Hva lar seg ikke gjøre? Man kan fint lage sin egen minnestund ved en ny grav dagen etter eller når det passer ts og eventuelt andre. Temaet her er når det passer ts, ut fra logistikk. Ikke at man skal følge et råd slavisk. Du må lære deg å lese mellom linjene og ikke ta alt bostavelig.  

 

Har du en lederjobb, i det offentlige, så skal du også kjenne det offentlige sitt regelverk, noe annet vil være hårreisende. 

Når man ikke er så nære at man får fri til å gå i en begravelse, noe som gies etter regelverket om velferdspermisjon, så får man nemlig ikke velferdspermisjon for å gå i begravelse. Jeg begriper ikke hva du uttaler deg om, fordi du åpenbart mener fri for å delta i en begravelse gis etter ett annet regelverk enn velferdspermisjon. 

Dette handler ikke om å være empatiløs, det handler om arbeidsgivers regelverk. Man har et regelverk som gjelder for alle og skal likebehandle alle. Man har også et budsjett å holde og eb turnusplan som skal gå rundt. Derfor kan man ikke gi fri til alle som ønsker å delta i en begravelse, med eller uten lønn, midt i fellesferien, på en arbeidsplass der luvnog helse til folk skal ivaretaes. 

Ville du likt at din syke partner ikke fikk den oppfølgingen han har krav på på et sykehus, fordi ts er borte hele dagen i en begravelse til en tante? Sykehuset klarer ikke å skaffe vikar for ts, så da får nå hele sykehusavdelingen gjøre så godt de kan? Klarer du å forst arbeidsgivers situasjon når jeg setter tingmpå spissen for deg her?

Folk i dag er så egoistiske, selvsentrerte, mangler yreksmoral og mangler totalt forståelse for velferdsgodet egenmelding. Ja, til karensdag kommer snart og biter arbeidsfolk i pengepungen fordi folk skulker arbeid for den minste bagatell. (Merk, ts har ikke skulket jobb, og uttalesen gjelder ikke henne men dere som oppfordrer henne til å skulke.)

Jeg gidder ikke lese og kommentere mer nettoopp av overnevnte grunn.

Anonymkode: 079a5...f75

Jo man får faktisk velferdspermisjon uten lønn når man ønsker å gå i begravelser som ikke er i "rett linje". Arbeidsgiver kan også vurdere å gi permisjon med lønn.  Som tidligere skrevet etter å ha jobbet i helsevesenet i 20 år har jeg aldri sett en lignende situasjon hvor man ikke får lov å gå i en begravelse. Dette er jo varslet i forkant hvor arbeidsgiver har noen dager på seg å finne erstatning. I helsevesenet er det stadig og støtt sykdom når det i utgangspunktet er satt opp tynn grunnbemanning. Det ordner seg. Syns det er horribelt at "sjefen" ikke gir TS fri. Arbeidsgiver har som regel lite å hente på å være så rigid. I helsevesenet er man avhengig av at de ansatte tar en del ekstravakter for å få det til å gå rundt. Hvis et arbeidssted kjører en så rigid og streng linje vil de tape på det fordi man er veldig avhengig av å ta/gi for å få turnusen til å gå rundt. 
 

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp derfor skriver jeg psykisk pjusk heller enn å hevde at det er en psykisk diagnose. Sorg er naturlig, men mange kan bli utafor, særlig ved uventede og brå dødsfall. 

Jeg skjønner at du ikke er særlig kjent med avtaleverket. Jeg kan forsikre om at mange har en avtale som åpner for fri (uten lønn) til å delta i nær families begravelse (altså utover foreldre, barn og søsken).

Anonymkode: 301cc...aac

Keg kjenner avtaleverket i det offentlige, som ts er ansatt i, godt. 

Velferdspermisjon i private bedrifter, kan man ofte tilpasse etter arbeidsgivers raushet. I det offentlige er systemet likt og skal praktiseres likt, ellers blir det ikke mulig å legge permisjonen inn i datasystemet med de kodene som kreves der. Ugyldig fravær blir da resultatet med advarsel som resultat. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo man får faktisk velferdspermisjon uten lønn når man ønsker å gå i begravelser som ikke er i "rett linje". Arbeidsgiver kan også vurdere å gi permisjon med lønn.  Som tidligere skrevet etter å ha jobbet i helsevesenet i 20 år har jeg aldri sett en lignende situasjon hvor man ikke får lov å gå i en begravelse. Dette er jo varslet i forkant hvor arbeidsgiver har noen dager på seg å finne erstatning. I helsevesenet er det stadig og støtt sykdom når det i utgangspunktet er satt opp tynn grunnbemanning. Det ordner seg. Syns det er horribelt at "sjefen" ikke gir TS fri. Arbeidsgiver har som regel lite å hente på å være så rigid. I helsevesenet er man avhengig av at de ansatte tar en del ekstravakter for å få det til å gå rundt. Hvis et arbeidssted kjører en så rigid og streng linje vil de tape på det fordi man er veldig avhengig av å ta/gi for å få turnusen til å gå rundt. 
 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Jeg uttaler meg om systemet og hovedtariffen til det offentlige, hva private bedrifter gjør er ikke relevant å diskutere i ts sitt tilfelle. Da får du lage din egen tråd ommtemaet. Du kan og finne hovetariffen og lese selv. 

Anonymkode: 079a5...f75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Keg kjenner avtaleverket i det offentlige, som ts er ansatt i, godt. 

Velferdspermisjon i private bedrifter, kan man ofte tilpasse etter arbeidsgivers raushet. I det offentlige er systemet likt og skal praktiseres likt, ellers blir det ikke mulig å legge permisjonen inn i datasystemet med de kodene som kreves der. Ugyldig fravær blir da resultatet med advarsel som resultat. 

Jeg uttaler meg om systemet og hovedtariffen til det offentlige, hva private bedrifter gjør er ikke relevant å diskutere i ts sitt tilfelle. Da får du lage din egen tråd ommtemaet. Du kan og finne hovetariffen og lese selv. 

Anonymkode: 079a5...f75

Det fremstår ikke som du kjenner avtaleverket særlig godt, når du hevder ting som er i strid med det.

Anonymkode: 301cc...aac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er ikke det viktigste i livet. Hadde gitt klar beskjed til arbeidsgiver at du kommer til å gå i den begravelsen. Hadde du vært syk og måtte blitt hjemme hadde de måttet fått det til uansett. Ta deg en fridag og reis. Forstår ikke sjefen dette hadde jeg sett meg om etter noe annet. Klem ❤️

Anonymkode: e8f83...da4

Gurimalla, jeg er virkelig glad jeg ikke er din leder. For noen holdninger! Tror du srbeidsplassen er laget for de ansatte, eller for mottaker av tjeneste?

Og jo, jobb er faktisk noe av det viktigste man har. Det er faktisk sånn at det er lønna vår vi lever av.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo man får faktisk velferdspermisjon uten lønn når man ønsker å gå i begravelser som ikke er i "rett linje". Arbeidsgiver kan også vurdere å gi permisjon med lønn.  Som tidligere skrevet etter å ha jobbet i helsevesenet i 20 år har jeg aldri sett en lignende situasjon hvor man ikke får lov å gå i en begravelse. Dette er jo varslet i forkant hvor arbeidsgiver har noen dager på seg å finne erstatning. I helsevesenet er det stadig og støtt sykdom når det i utgangspunktet er satt opp tynn grunnbemanning. Det ordner seg. Syns det er horribelt at "sjefen" ikke gir TS fri. Arbeidsgiver har som regel lite å hente på å være så rigid. I helsevesenet er man avhengig av at de ansatte tar en del ekstravakter for å få det til å gå rundt. Hvis et arbeidssted kjører en så rigid og streng linje vil de tape på det fordi man er veldig avhengig av å ta/gi for å få turnusen til å gå rundt. 
 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Ja, man får gjerne, men man har ikke krav på. I noen tilfeller går det bare ikke, som i dette. Hadde det vært ts sin forelder, besteforelder, søsken eller barn som skulle begraves hadde leder måttet beordre noen på jobb. I dette tilfellwt er det en tante, og da kan ikke leder gjøre dette. Man skal faktisk følge regelverket alle veier, og de ansatte som har fri eller ferie skal også hensyntas. Man beordrer ikke i hytt og pine.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det fremstår ikke som du kjenner avtaleverket særlig godt, når du hevder ting som er i strid med det.

Anonymkode: 301cc...aac

Leser ikke innleggene heller tydeligvis...🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(har ikke lest hele tråden).
Din leder MÅ ha en stedfortreder, eller en leder over der. Få tak i denne, og søk om en dags velferdspermisjon uten lønn. Dette kan vedkommende innvilge eller ikke, og jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis h*n gjør det, er det dennes ansvar å beordre noen på jobb. Du stiller jo sterkt, siden du virkelig har forsøkt på få noen til å bytte vakt, og det ikke var mulig. Hvis ikke dette går, ville jeg kontaktet både HR-avdeling og fagforening.

Anonymkode: 62de4...771

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...