Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

Da min bestefar døde valgte jeg å sykemelde meg dagen etter. Jeg holdt sjefen min oppdatert pr SMS hele tiden, men det ble veldig hektisk fordi jeg måtte ta meg av tale greiene til presten osv + å sørge, så det var vel ikke alt av info som kom igjennom.

Pga sykemeldingen og det dødsfallet mistet jeg jobben. Var så psykisk nedbrutt at jeg ikke orket å ta den kampen med kommunen. Synes det er helt sjukt at man ikke kan se litt mellom fingrene på det når det er snakk om dødsfall. 

 

Jeg hadde ihvertfall sykemeldt meg og sagt til legen at dette dødsfallet har gått inn på meg fordi tanten stod deg veldig nær eller noe. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på hva du ville gjort om du kom opp i lignende situasjon. En person kan ikke bare endre en hel kommunes regler mht permisjon - selv om den er aldri så usosial og føles urettferdig. 

Anonymkode: 5d5ac...322

Jeg ville søkt og sagt fra at jeg bare må reise uansett for egen sjelefred. Enkelte ting er viktig her i livet. Dette er en av de meget få tingene jeg ville risikert jobben for. 

Anonymkode: b84e4...269

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobber TS innenfor helse, og det kan faktisk stå om liv eller død hvis man bare dropper å gå på jobb. Jobb er kanskje ikke det viktigste i livet, men det ER det viktigste i livet til pleietrengende å få god hjelp fra ansatte i helse og omsorg. 

Jeg er helt enig i at det bør prøves alt som kan prøves for at TS skal få gått i begravelse. Selvsagt. Men går det ikke, så går det ikke. Hensynet til liv og helse MÅ gå foran.

Du har jo rett i at dersom det hadde vært sykdom så måtte man løst det på er vis. Ofte er løsningen at de få som er på jobb bare må «klare seg på et vis» - også blir det medieoppslag om eldre som ligger i timesvis i sin egen avføring og liknende uverdighet. Så kan vi jo selvsagt ta spørsmålet om grunnbemanning og alt det der (den er jevnt over alt for dårlig), men hvis leder mener det er uforsvarlig å gi TS fri - så kan man ikke skulke. Uansett hvor god grunn man har! 

Jeg tror for øvrig jeg hadde sjekket opp med lederen på nivået. Kanskje stand-in-sjefen ikke er helt trygg på regelverket/mulighetene. 

 

Anonymkode: 84012...265

Ja, men gjør man en god jobb når tankene er et helt annet sted og sorgen tynger?

Jeg vil hvertfall at de som skal behandle meg har hodet på rett sted, og er borte fra jobb om de ikke er istand til å være der. 

Anonymkode: ddd63...748

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder ikke i denne situasjonen. Her nekter arbeidsgiver permisjon til begravelse, noe som minimum burde kvalifisere til velferdspermisjon uten lønn. Regelverket åpner for egenmelding når man er psykisk pjusk også, noe mange vil være ved dødsfall til et nært familiemedlem.

Anonymkode: 301cc...aac

Når ts har gått på jobb resten av dagen og de andre dagene etter dødsfallet, så er det merkelig å være "pjusk" den dagen hun ikke fåt fri. Forresten så er det med at man bare kan skylde på psykisk sykdom en uting, det er det som gjør at folk ikke oppfatter psykisk sykdom som reelt, det er noe folk lyger på seg når de trenger en unnskyldning. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg snakker om private bedrifter? Jeg skrev at jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år. Kan utdype at jeg jobber offentlig. I lignende tilfeller har jeg aldri sett at arbeidsgiver kjører en så streng linje. Jeg har selv fått gå i begravelser med velferdspermisjon med lønn og har gjennom mange år sett at kollegaer har fått det samme. Har jobbet i flere avdelinger i OUS og har aldri opplevd en så streng praksis. Jeg vil tro at det hadde bygd seg opp stor misnøye med en så rigid praksis. Avdelingsleder ville helt klart tapt på det på sikt. Det er ofte tynn bemanning så det er ikke noe nytt, en god leder får til å gi fri på et slikt grunnlag. En annen ting hadde vært om det gikk sport å gå i begravelser. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Jeg har også jobbet i det offentlige i 20 år og har aldri fått betalt for å gå i en begravelse, hverken til besteforeldre eller venner. 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lot seg ikke skrive under innlimt tekst. 

Derfor, nær familie kan dere søke opp definisjonen på selv om dere skal fortsette diskusjonen.

Anonymkode: 079a5...f75

Det som er kritisk i tensten du siterte er ikke definisjonen av familie men bruken av ordet "kan". Kan betyr ikke skal, må eller har krav på, men at det er en mulighet for. Altså ingen rettighet, men en mulighet for leder å gi fri i de nevnte tilfellene. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle bare mange! Kjenner jeg koker av uforstanden og ubarmhjertigheten til mange her. Selv er jeg en mangeårig lojal arbeidstaker som aldri lager «problemer» og aldri er borte. Det kan gå år mellom hver begravelse og dette hadde jeg aldri funnet meg i. Det går faktisk en grense et sted.

Anonymkode: b84e4...269

Du aner ikke hverken hvor ts jobber eller med hva. Hos oss kan fravær av en person bety at driften må stenges ned (som igjen får store konsekvenser både for pasientene og sykehuset). På min tidligere arbeidsplass ville fravær av en person med kritisk kompetanse kunne betydd at andre ble beordret til dobbeltarbeid for å ha folk på jobb. Så hvis ts faker en egenmelding, den som har tilsvarende kompetanse på dagvakt blir beordert til seinvakt også, så kan det være barn ikke blir hentet i barnehagen f.eks eller at vedkommende ikke får reist på ferie og mister flyet pga en slik handling fra ts. Vanskelig for deg å tenke seg kanskje, men høyst reelt for flere av oss. Stedfortrederen til leder sier ikke nei for å være kjipt, men fordi driften faktisk ikke går rundt. Det er midt på sommeren, der er flust av vikarer i helsevesenet og de dekker ikke opp for en med erfaring. 

Håper du får byttet ts, men å fake egenmelding slik andre foreslår er ingen løsning. 

Anonymkode: c53a7...b0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at man ikke bare kan kreve fri i hytt og gevær, tenker dere at det er forsvarlig å gå på jobb dersom en er så nedbrutt at en ikke klarer å konsentrere seg om jobben, og da spesielt når man jobber med mennesker, og kanskje også med medisiner? Hva om en ikke har hodet helt med seg, og kanskje gir ut feil type medisiner, for høy dose av noe, eller glemmer viktige medisiner? Det kan faktisk få ganske alorlige følger, det også. Kanskje enda verre følger enn om TS er vekke fra jobben en dag.

Anonymkode: 99a6c...644

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at man ikke bare kan kreve fri i hytt og gevær, tenker dere at det er forsvarlig å gå på jobb dersom en er så nedbrutt at en ikke klarer å konsentrere seg om jobben, og da spesielt når man jobber med mennesker, og kanskje også med medisiner? Hva om en ikke har hodet helt med seg, og kanskje gir ut feil type medisiner, for høy dose av noe, eller glemmer viktige medisiner? Det kan faktisk få ganske alorlige følger, det også. Kanskje enda verre følger enn om TS er vekke fra jobben en dag.

Anonymkode: 99a6c...644

Men TS har jo vært på jobb alle de andre dagene, inkludert dagen hun fikk dødsbudskapet. Det er vel lite trolig at akkurat begravelsesdagen skal gi så voldsomt utslag at man ikke er i stand til å gjøre jobben sin forsvarlig? 

Er man for syk til å gjøre jobben sin må man selvsagt gå til legen å få sykemelding.  Men det vil kanskje se rart ut at denne ubalansen vil inntreffe akkurat på den dagen man har bedt om fri og ikke fikk det - mens man makter å gå på jobb som normalt alle de andre dagene. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men TS har jo vært på jobb alle de andre dagene, inkludert dagen hun fikk dødsbudskapet. Det er vel lite trolig at akkurat begravelsesdagen skal gi så voldsomt utslag at man ikke er i stand til å gjøre jobben sin forsvarlig? 

Er man for syk til å gjøre jobben sin må man selvsagt gå til legen å få sykemelding.  Men det vil kanskje se rart ut at denne ubalansen vil inntreffe akkurat på den dagen man har bedt om fri og ikke fikk det - mens man makter å gå på jobb som normalt alle de andre dagene. 

Anonymkode: 84012...265

Hvor står det at hun har vært på jobb alle de andre dagene siden dødsfallet? Ser bare at det står hun var på jobb den dagen hun fikk beskjed...

Anonymkode: 99a6c...644

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at hun har vært på jobb alle de andre dagene siden dødsfallet? Ser bare at det står hun var på jobb den dagen hun fikk beskjed...

Anonymkode: 99a6c...644

Jeg trodde jeg hadde lest det, men beklager hvis det var feil. 

Men poenget mitt står seg forsåvidt uansett. Er man så syk/ubalansert at man ikke kan gjøre jobben sin forsvarlig, så må man selvsagt få sykemelding. Jeg oppfattet  ikke at det var det som var problemet - men derimot et stort behov for å være tilstede i begravelsen. Det har jeg for øvrig stor forståelse for, og jeg mener alle steiner må snus for å få til dette. Men hvis man får nei og det ikke ordner seg, så mener jeg at det blir feil å «skulke». 

Sjefene sier nok ikke nei for å være kjipe og vanskelige. Ikke bare kan man selv få problemer av det, men man kan sette andre ansatte og pleietrengende i veldig vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært nødvendig å beordre noen på jobb i de 20 årene jeg har jobbet/fortsatt jobber i OUS. 

Man har allikevel fått til å dekke opp vaktene ved at de ansatte har stilt opp ved å ta ekstravakter. Gjensidig raushet er viktig. Man hadde fått til å dekke opp vakten til TS hvis leder hadde ønsket det. Det har jeg sett gang på gang ved sykdom. Her har i tillegg leder noen dager på seg. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Så flott at det aldri har vært nødvendig å beordre noen på jobb på arbeidsplassen din. Nå er det imidlertid ikke din arbeidsplass (selv om man skulle tro det, mtp hvor mye du gir inntrykk av å vite om ressursene der) men ts sin arbeidsplass det er snakk om, og vi vet lite om hvilke rammer ts sin leder må bevege seg innenfor mtp bemanning for øyeblikket.

Jeg er fullstendig enig i at gjensidig raushet er viktig, og selv har jeg aldri opplevd annet på min arbeidsplass. Imidlertid må jeg ha ha i bakhodet at arbeidsplassen kan være under press mtp bemanning, og at vi i perioder kan være såpass sårbare at fri ikke er mulig. På min mann sin arbeidsplass har det forekommet at man ikke har fått fri utenom formål man har krav på fri til, og det har også hendt at han har blitt beordret på jobb under andres sykdom eller permisjon. Min arbeidsplass er heldigvis ikke like sårbar mtp bemanning som hans. Vi er begge ansatt i kommunal sektor.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars folk som har en slik leder med slike holdninger. Det er ikke snakk om å ta seg fri i hytt og pine, men en viktig begravelse for den ansatte. 

Anonymkode: b84e4...269

Snakk om ordkløveri... Jeg har aldri sagt noe om at jeg anser at søknad om fri i forbindelse med begravelse er å be om fri i hytt og pine. Jeg skrev at man ikke beordrer folk på jobb i hytt og pine, noe som kan bli resultatet om arbeidsgiver skal være nødt til å gi ansatte fri utover det man har krav på, og i situasjoner hvor det er vanskelig mtp bemanning.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobber TS innenfor helse, og det kan faktisk stå om liv eller død hvis man bare dropper å gå på jobb. Jobb er kanskje ikke det viktigste i livet, men det ER det viktigste i livet til pleietrengende å få god hjelp fra ansatte i helse og omsorg. 

Jeg er helt enig i at det bør prøves alt som kan prøves for at TS skal få gått i begravelse. Selvsagt. Men går det ikke, så går det ikke. Hensynet til liv og helse MÅ gå foran.

Du har jo rett i at dersom det hadde vært sykdom så måtte man løst det på er vis. Ofte er løsningen at de få som er på jobb bare må «klare seg på et vis» - også blir det medieoppslag om eldre som ligger i timesvis i sin egen avføring og liknende uverdighet. Så kan vi jo selvsagt ta spørsmålet om grunnbemanning og alt det der (den er jevnt over alt for dårlig), men hvis leder mener det er uforsvarlig å gi TS fri - så kan man ikke skulke. Uansett hvor god grunn man har! 

Jeg tror for øvrig jeg hadde sjekket opp med lederen på nivået. Kanskje stand-in-sjefen ikke er helt trygg på regelverket/mulighetene. 

 

Anonymkode: 84012...265

Det skal også sies at nettopp når man selv arbeider med syke og pleietrengende er det desto enda viktigere at man har både hodet og følelsene i balanse tilstrekkelig til å fungere. En person tynget av sorg som er på gråten og har det vanskelig kan ha problemer å gjøre en profesjonell dyktig jobb uten å bli påvirket av egen situasjon/følelser. Det finnes faktisk mobbing av helsepersonell og dersom man sørger over et ungt familiemedlem som uventet har falt fra så kan man lettere bli påvirket av kritikk og spydigheter og ta til tårene og hvor er da hjelpen i å ha vedkommende på jobb den dagen? Da er det vel bedre å la vedkommende få gå i begravelsen, sørge skikkelig med de andre og komme velfungerende på jobb igjen.
PS: Jeg arbeider også i helsevesenet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, vesla1985 skrev:

Jobber i helsevesenet.   Leder er på ferie.  Var en kollega som tok kontakt i dag og sa det ikke går fordi vi er i manko allerede den dagen.  Min mann sa han skulle i Begravelse og fikk fri på flekken, mens jeg får nei. 

Har du pratet med øverste leder, kanskje øverste leder er der og kan vurdere søknaden. En KOLLEGA har ikke rett til å avgjøre noe slikt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, vesla1985 skrev:

Jeg skal ta meg en ringe runde i dag. Håper noen er snill å vil bytte med meg.  Var på jobb da jeg fikk dødsbudskapet og brast i gråt. Så ikke så lett å skjule det heller

:troest:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, vesla1985 skrev:

Har prøvd å bytte det er manko på folk og så prøver de seg på den at en får ikke fri til annet enn to ledd opp et til siden og et ned. Jeg krever ikke lønn for det er uvesentlig i slike situasjoner. 

To ledd opp og et ledd ned? Så de mener man ikke trenger å dra i begravelse til oldeforeldre eller barnebarn?!? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Thyra skrev:

To ledd opp og et ledd ned? Så de mener man ikke trenger å dra i begravelse til oldeforeldre eller barnebarn?!? 

Ikke engang partners begravelse er inkludert i alle tilfeller. 

Anonymkode: 87a59...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke engang partners begravelse er inkludert i alle tilfeller. 

Anonymkode: 87a59...fec

Kyss deg bak for noe tullball!! :fnise:
Selvfølgelig er partner (samboer/ektefelle), barnebarn, besteforeldre, oldeforeldre, svigerforeldre, barn og søsken selvsagte i at man skal få innviglet velferdspermisjon for å delta i begravelsen. Hvorvidt arbeidsgiver velger å lønne den ansatte i velferdspermisjonen får være opp til sjefens samvittighet men det er da sannelig ikke noe mindre vondt å miste en samboer enn å miste en ektefelle. De har samme plassen i hjertet likevel og både barnebarn og oldeforeldre er direkte ledd opp og ned.

Endret av kvinne35+
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Kyss deg bak for noe tullball!! :fnise:
Selvfølgelig er partner (samboer/ektefelle), barnebarn, besteforeldre, oldeforeldre, svigerforeldre, barn og søsken selvsagte i at man skal få innviglet velferdspermisjon for å delta i begravelsen. Hvorvidt arbeidsgiver velger å lønne den ansatte i velferdspermisjonen får være opp til sjefens samvittighet men det er da sannelig ikke noe mindre vondt å miste en samboer enn å miste en ektefelle. De har samme plassen i hjertet likevel og både barnebarn og oldeforeldre er direkte ledd opp og ned.

Det er ikke mine regler, så det er ikke meg du behøver å overbevise om at det er tullball...

Anonymkode: 87a59...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mine regler, så det er ikke meg du behøver å overbevise om at det er tullball...

Anonymkode: 87a59...fec

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at det aldri har vært nødvendig å beordre noen på jobb på arbeidsplassen din. Nå er det imidlertid ikke din arbeidsplass (selv om man skulle tro det, mtp hvor mye du gir inntrykk av å vite om ressursene der) men ts sin arbeidsplass det er snakk om, og vi vet lite om hvilke rammer ts sin leder må bevege seg innenfor mtp bemanning for øyeblikket.

Jeg er fullstendig enig i at gjensidig raushet er viktig, og selv har jeg aldri opplevd annet på min arbeidsplass. Imidlertid må jeg ha ha i bakhodet at arbeidsplassen kan være under press mtp bemanning, og at vi i perioder kan være såpass sårbare at fri ikke er mulig. På min mann sin arbeidsplass har det forekommet at man ikke har fått fri utenom formål man har krav på fri til, og det har også hendt at han har blitt beordret på jobb under andres sykdom eller permisjon. Min arbeidsplass er heldigvis ikke like sårbar mtp bemanning som hans. Vi er begge ansatt i kommunal sektor.

Snakk om ordkløveri... Jeg har aldri sagt noe om at jeg anser at søknad om fri i forbindelse med begravelse er å be om fri i hytt og pine. Jeg skrev at man ikke beordrer folk på jobb i hytt og pine, noe som kan bli resultatet om arbeidsgiver skal være nødt til å gi ansatte fri utover det man har krav på, og i situasjoner hvor det er vanskelig mtp bemanning.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Ditto!

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra til legen, fortelle hvordan ting er, så kan du få en såkalt Z- sykemelding. Da får du ikke betalt, men har rett på fri. Det er for bla sorg og andre sosiale tilfeller.

Anonymkode: 6f76b...548

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan med lov i hånd nekte permisjon, men poenget er at det er dårlig personalpolitikk å nekte ansatte å få gå i begravelse. Selv med dårlig bemanning så burde det være mulig å få til når man har noen dager på seg. Å blankt nekte slik som kollegaen til TS gjør flere dager i forkant er dårlig gjort. Nei, jeg vet ikke noe om bemanningen, men jeg har erfaring med å jobbe med syke pasienter og høyt arbeidspress på sykehus som sykepleier. Med en velvillig leder får man også raushet tilbake. Det å ta/gi er viktig når man jobber med tynn bemanning og på sikt vil man skape dårlig miljø hvis man er der hvor man nekter folk å dra i begravelser. Da er man allerede i en dårlig spiral. Folk tar ofte da heller egenmelding i forkant isteden for å spørre om fri og da er man gjerne også borte i flere dager enn den aktuelle dagen. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...