Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan med lov i hånd nekte permisjon, men poenget er at det er dårlig personalpolitikk å nekte ansatte å få gå i begravelse. Selv med dårlig bemanning så burde det være mulig å få til når man har noen dager på seg. Å blankt nekte slik som kollegaen til TS gjør flere dager i forkant er dårlig gjort. Nei, jeg vet ikke noe om bemanningen, men jeg har erfaring med å jobbe med syke pasienter og høyt arbeidspress på sykehus som sykepleier. Med en velvillig leder får man også raushet tilbake. Det å ta/gi er viktig når man jobber med tynn bemanning og på sikt vil man skape dårlig miljø hvis man er der hvor man nekter folk å dra i begravelser. Da er man allerede i en dårlig spiral. Folk tar ofte da heller egenmelding i forkant isteden for å spørre om fri og da er man gjerne også borte i flere dager enn den aktuelle dagen. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Lederen er bortreist og en kollega var det som sa det ikke passet... Det stod i et av TS sine innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som jobber i helsevesenet vet jo at det er helt sprengt der, spesielt nå i ferien da det er mange vikarer, man er ofte helgebemannet og de ansatte er utslitt. Dette gjelder da både unge som eldre. 

Synes det er leit at ingen vil ta vakten for Ts, men nå vet vi jo heller ikke hvilket ansvar ts har, og om det er forsvarlig å gi ts fri

Anonymkode: 5d5ac...322

Hos oss er det virkelig sprengt, men jeg ringte likevel i dag og spurte om å få bytte ei vakt i helga av personlige grunner. Og spurte folk om å bytte. Ingen som kunne, og det var helt ok. Likevel ordnet leder at jeg fikk byttet vakta mi uten å vite grunnen. Så ja, en kabal skal gå sammen. Men arbeidsgiver kunne godt gitt velferdspermisjon eller byttet hennes vakt for henne. 

Aldri i verden om jeg hadde droppet begravelsen for at jeg ikke fikk fri. Å miste noen nære handler om å få lov å sørge og være sammen med de andre i familien som går gjennom det samme. Å få ta avskjed på en ok måte og være til stede under seremonien dersom man ønsker det. 

 

Anonymkode: 68d82...58a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kvinne35+ skrev:

Det skal også sies at nettopp når man selv arbeider med syke og pleietrengende er det desto enda viktigere at man har både hodet og følelsene i balanse tilstrekkelig til å fungere. En person tynget av sorg som er på gråten og har det vanskelig kan ha problemer å gjøre en profesjonell dyktig jobb uten å bli påvirket av egen situasjon/følelser. Det finnes faktisk mobbing av helsepersonell og dersom man sørger over et ungt familiemedlem som uventet har falt fra så kan man lettere bli påvirket av kritikk og spydigheter og ta til tårene og hvor er da hjelpen i å ha vedkommende på jobb den dagen? Da er det vel bedre å la vedkommende få gå i begravelsen, sørge skikkelig med de andre og komme velfungerende på jobb igjen.
PS: Jeg arbeider også i helsevesenet.

Jeg er helt enig i at her bør arbeidsplassen strekke seg langt for å la TS gå i begravelsen og få løst dette på et vis. Det bør la seg gjøre på et vis, og de bør ha en veldig god «unnskyldning» for å ikke innfri søknaden om ulønnet velferdspermisjon i dette tilfellet. 

Er man så tynget av sorg at man ikke klarer å gjøre jobben sin på en skikkelig måte må man selvsagt få sykemelding. Det gjelder jo ikke bare på begravelsesdagen, men generelt. Slik jeg forstår tråden er det behovet for å være til stede i begravelsen som er saken, ikke at TS sliter med å gjøre jobben sin når hun er på jobb. Er det sistnevnte er det selvsagt rett å gå til legen og be om å bli sykemeldt.

Men jeg synes ikke det er greit å egenmeldte den dagen hvis man ikke får permisjon. For jeg regner med at arbeidsplassen har en god grunn for å si nei til søknaden, og at det da er så prekært at det står om forsvarlighet. 

Anonymkode: 84012...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lønnet fri for å gå i begravelsen til søstern til min mormor som døde i en alder av 96 år. Jeg var veldig glad i henne og hun var som bestemoren min hun også, så sjefen sa at jeg selvfølgelig skulle få fri. 

Skjønner ikke hva slags kalf arbeidsgiver du har??! 

Bare ikke tenk på det mer, bare meld deg syk og gå i begravelen. 

Anonymkode: 99bdd...8f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke engang partners begravelse er inkludert i alle tilfeller. 

Anonymkode: 87a59...fec

Hva med egen begravelse, er det gyldig fraværsgrunn?!? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

henne og hun var som bestemoren min hun også, så sjefen sa at jeg selvfølgelig skulle få fri. 

Skjønner ikke hva slags kalf arbeidsgiver du har??! 

Bare ikke tenk på det mer, bare meld deg syk og gå i begravelen.

Fordi arbeidsplassen må ha nok folk på jobb. Er ikke så jævlig forbanna vanskelig å skjønne? 

7 sider, og folk forstår det ikke enda...

Anonymkode: 22801...7b9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Hva med egen begravelse, er det gyldig fraværsgrunn?!? 

Si det. Ville ikke følt meg helt sikker. Det står jo ikke i reglementet 🙄

Anonymkode: 87a59...fec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan med lov i hånd nekte permisjon, men poenget er at det er dårlig personalpolitikk å nekte ansatte å få gå i begravelse. Selv med dårlig bemanning så burde det være mulig å få til når man har noen dager på seg. Å blankt nekte slik som kollegaen til TS gjør flere dager i forkant er dårlig gjort. Nei, jeg vet ikke noe om bemanningen, men jeg har erfaring med å jobbe med syke pasienter og høyt arbeidspress på sykehus som sykepleier. Med en velvillig leder får man også raushet tilbake. Det å ta/gi er viktig når man jobber med tynn bemanning og på sikt vil man skape dårlig miljø hvis man er der hvor man nekter folk å dra i begravelser. Da er man allerede i en dårlig spiral. Folk tar ofte da heller egenmelding i forkant isteden for å spørre om fri og da er man gjerne også borte i flere dager enn den aktuelle dagen. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Hvor nær familie vi snakker om er nedfelt i regelverket. Ellers er det opp til arbeidsgiver å utvise skjønn, og være fleksibel. Jeg mener vi bør ha tiltro til at ansvarlig leder har tatt en avgjørelse på grunnlag av krav til sikkerhet og kvalitet på arbeidsplassen. Det er ikke alltid man har rom for å få det til. På min mann sin arbeidsplass kan liv og helse stå på spill om de er underbemannet, så det er fullstendig uaktuelt. Og sånn er det jo flere steder innenfir arbeid med helse og sikkerhet.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi arbeidsplassen må ha nok folk på jobb. Er ikke så jævlig forbanna vanskelig å skjønne? 

7 sider, og folk forstår det ikke enda...

Anonymkode: 22801...7b9

Hvis ikke dem har folk å sette inn når folk skal i begravelse, så bør dem revurdere hele taktikken de bruker. Da er dem i ferd med å gå konkurs. 

Anonymkode: 99bdd...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, EvaLena skrev:

En tante regnes ikke som nær familie og du har ikke krav på fri til den begravelsen. 

Det er veldig syns at det er sånn, men du må ikke finne på å bruke egenmelding, da kan du bli sagt opp. En kollega av meg ba om fri en dag, fikk avslag men dukket ikke opp likevel. Hun fikk sparken på dagen.

På dagen? Da bør det ha ligget andre ting til grunne, eller var det fare for liv og helse? Jeg jobber selv som personalleder og har sittet i drøftelsesmøter. Det er mye som skal til for å kunne si opp en person, langt mer skal til for å avskjedige en person.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke dem har folk å sette inn når folk skal i begravelse, så bør dem revurdere hele taktikken de bruker. Da er dem i ferd med å gå konkurs. 

Anonymkode: 99bdd...8f4

Du er klar over at vi befinner oss midt i fellesferien? Dessuten: hva vet vi om hvilke rammer de må bevege aeg innenfor på denne arbeidsplassen? Mulig det er flere som ønsker fri, er syke, i permisjon, osv..

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at vi befinner oss midt i fellesferien? Dessuten: hva vet vi om hvilke rammer de må bevege aeg innenfor på denne arbeidsplassen? Mulig det er flere som ønsker fri, er syke, i permisjon, osv..

Anonymkode: 7f1ce...eb7

En arbeidsplass bør alltid ha backup. En person i sorg eller uansett ikke så mye å trakte etter å ha på jobb der å da. 

Anonymkode: 99bdd...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tatt ut sykemelding pga psyken, snakk med legen din? Helt ok å gjøre i slike sammenhenger. Evnt egenmelding.

Noen arbeidsgivere er desverre kjipe og gir kun fri m/lønn ved død i nær familie (ektefelle, barn, foreldre).

Anonymkode: 647fc...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tatt ut sykemelding pga psyken, snakk med legen din? Helt ok å gjøre i slike sammenhenger. Evnt egenmelding.

Noen arbeidsgivere er desverre kjipe og gir kun fri m/lønn ved død i nær familie (ektefelle, barn, foreldre).

Anonymkode: 647fc...989

Synes ikke det er kjipt av arbeidsgivere å ikke gi fri med lønn ut over det som står i loven. 

Og jeg tviler sterkt på at hun får ta ut noen sykmelding. Legen kan bare sykmelde om hun er syk. 

Anonymkode: 2879d...818

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Råtten arbeidsplass, råtne kolleger og udugelig leder som ikke har klart å skaffe nok ringevikarer og sommervikarer til fellesferien. Ville begynt å se meg om etter noe nytt. Håper det løser seg for deg. Ta kontakt med fastlegen din, og forklar situasjonen. Det er mulig du kan få en sykemelding, og den kan arbeidsgiveren din i så fall ikke bestride.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, xfs367 skrev:

Råtten arbeidsplass, råtne kolleger og udugelig leder som ikke har klart å skaffe nok ringevikarer og sommervikarer til fellesferien. Ville begynt å se meg om etter noe nytt. Håper det løser seg for deg. Ta kontakt med fastlegen din, og forklar situasjonen. Det er mulig du kan få en sykemelding, og den kan arbeidsgiveren din i så fall ikke bestride.

Jo, det kan arbeidsgiver absolutt! Ikke gi råd når du ikke kan reglene. 

Anonymkode: 2879d...818

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er kjipt av arbeidsgivere å ikke gi fri med lønn ut over det som står i loven. 

Og jeg tviler sterkt på at hun får ta ut noen sykmelding. Legen kan bare sykmelde om hun er syk. 

Anonymkode: 2879d...818

Å være i sjokk/nedstemt/ute av stand til å jobbe pga traume/dødsfall av noen som står henne nært er da like mye grunn til sykemelding som en vond rygg. Sykdom er ikke bare fysisk vet du. Jeg fikk sykemelding pga døsfall.

Anonymkode: 647fc...989

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det kan arbeidsgiver absolutt! Ikke gi råd når du ikke kan reglene. 

Anonymkode: 2879d...818

Du tenker på egenmelding, ikke sykemelding. Legen trumfer selvfølgelig en kommunal mellomleder når det gjelder helsevurderinger av sine pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En arbeidsplass bør alltid ha backup. En person i sorg eller uansett ikke så mye å trakte etter å ha på jobb der å da. 

Anonymkode: 99bdd...8f4

Ja, det bør en arbeidsplass ha, så langt det lar seg gjøre. Noen ganger skjærer det seg likevel. Som sagt, det kan være flere utfordringer her mtp bemanning på det aktuelle tidspunktet som vi ikke vet om. 

 

 

3 minutter siden, xfs367 skrev:

Råtten arbeidsplass, råtne kolleger og udugelig leder som ikke har klart å skaffe nok ringevikarer og sommervikarer til fellesferien. Ville begynt å se meg om etter noe nytt. Håper det løser seg for deg. Ta kontakt med fastlegen din, og forklar situasjonen. Det er mulig du kan få en sykemelding, og den kan arbeidsgiveren din i så fall ikke bestride.

Man er ikke råtten og udugelig om man ikke makter å innvilge en søknad om permisjon som ikke er innenfor det arbeidstaker etter regelverket har krav på.

Jeg blir helt satt ut av hvor bortskjemte folk her synes å være. Man har utarbeudet et regelverk for en grunn! Som oftest makter arbeidsgiver å være fleksibel, det er vel de flestes erfaring i offentlig sektor, men noen ganger går det ikke. Sånn er det bare, og det må vi være voksne nok til å akseptere.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...