Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en sånn episode på jobb, onkelen som min kollega hadde tatt seg av og hatt boende hos seg siste årene døde, hun fikk ikke fri pga det ikke var rett opp eller nedadgående. Ble mye styr men fikk byttet til slutt. Et par uker senere tok leder seg en fridag for å gå i begravelse til naboen, så regler gjelder tydeligvis ikke for alle. Dette var selvfølgelig også i helsevesenet, vesenet med minst empati. 

Anonymkode: 0cfb5...582

Helsevesenet minst empati? Der får man sykemeldinger betalt permisjon og fri og bytte akkurat når man vil. Skulle sett den bransjen jeg jobber i om du tror helsevesenet har det tøft. 

Anonymkode: 0746a...8ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder ikke i denne situasjonen. Her nekter arbeidsgiver permisjon til begravelse, noe som minimum burde kvalifisere til velferdspermisjon uten lønn. Regelverket åpner for egenmelding når man er psykisk pjusk også, noe mange vil være ved dødsfall til et nært familiemedlem.

Anonymkode: 301cc...aac

Jeg tror du misforstår. Velferdspermisjon uten lønn ved gravlegginger er nettopp det du har krav på. Men det gjelder bare opp og ned, og i visse tilfeller rett ut til siden. Ikke tanter.

Det finnes en haug personlige grunner til at en arbeidstaker ønsker fri. Det betyr ikke at arbeidsgiver kan gi eller vil gi fri. TS har, i følge avtalene hun har med arbeidsgiver, tydeligvis ikke krav på fri - og kan derfor heller ikke kreve det. At det er dritkjipt forstår vi vel alle!!! Men det betyr ikke at hun kan gjøre noe med det

 

Det kommer også an på hva slags avtale fagforeningen/arbeidsgiveren din har, og det er ikke lovfestet. Arbeidsmiljøloven har lovfestet noe, men det handler mer om gravid/foreldrepermisjon osv, og om du mottar lønn eller ikke er festet i Folketrygdloven. 

Anonymkode: d4410...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Helsevesenet minst empati? Der får man sykemeldinger betalt permisjon og fri og bytte akkurat når man vil. Skulle sett den bransjen jeg jobber i om du tror helsevesenet har det tøft. 

Anonymkode: 0746a...8ff

Akkurat når man vil?

Anonymkode: 3543a...1dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å først søke om fri og få nei - for så å sende inn egenmelding for psykisk pjuskdom på begravelsesdagen er alvorlig og kan føre til at du mister jobben. Man HAR IKKE krav på fri ved tanters dødsfall. Å benytte seg av en egenmelding i denne situasjonen er misbruk av ordningen. Regelrett misbruk av ordningen. Arbeidsgiver kan bestride egenmeldingen, og bør også det i en situasjon som dette. Det er heller ikke snakk om at TS har en kontorjobb hvor man kan "være borte en dag uten at det syns" eller at hun kan jobbe det inn en dag senere. Det virker som TS jobber i en turnusstilling, og nå er det lav bemanning og lavere marginer - og da fikk hun dessverre ikke fri denne gangen.

Det er et enormt puslespill som skal gå opp. Og det går ikke opp nå. Det er selvfølgelig kjempetrist, og jeg føler inderlig med TS.

Men at dere oppfordrer henne til å gjøre noe som i beste fall gir henne en advarsel, og verste fall kan være til avskedigelse.... Det er hårreisende.


TS: jeg håper du får napp på at noen kan ta vakten din for deg, og at det ordner seg. Virkelig. Men IKKE risikér jobben din for dette.

Anonymkode: d4410...5bb

Jeg er enig i at det er et kjempedårlig råd til Ts å ta egenmelding. Da kan hun få problemer. 

Men også i helsevesenet må det tas hensyn til at folk har et liv utenom jobben, selv om man jobber turnus i helse er man ingen slave. Har som sagt jobbet i en av de mest pressa sektorene innen helse i 30 år, også som leder, og for meg er det helt utenkelig at vi i kollegiet ikke sammen skulle greid å tilrettelegge for en begravelse. Har aldri opplevd at en slik situasjon ikke har ordna seg. Er det noe vi er gode på er det å takle det uforutsette. I verste fall hadde jeg som leder gått i pleien selv.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat når man vil?

Anonymkode: 3543a...1dd

Ja, holder at du har fått et blåmerke på fingeren for at du får fri. 

Anonymkode: 0746a...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår. Velferdspermisjon uten lønn ved gravlegginger er nettopp det du har krav på. Men det gjelder bare opp og ned, og i visse tilfeller rett ut til siden. Ikke tanter.

Det finnes en haug personlige grunner til at en arbeidstaker ønsker fri. Det betyr ikke at arbeidsgiver kan gi eller vil gi fri. TS har, i følge avtalene hun har med arbeidsgiver, tydeligvis ikke krav på fri - og kan derfor heller ikke kreve det. At det er dritkjipt forstår vi vel alle!!! Men det betyr ikke at hun kan gjøre noe med det

 

Det kommer også an på hva slags avtale fagforeningen/arbeidsgiveren din har, og det er ikke lovfestet. Arbeidsmiljøloven har lovfestet noe, men det handler mer om gravid/foreldrepermisjon osv, og om du mottar lønn eller ikke er festet i Folketrygdloven. 

Anonymkode: d4410...5bb

Vi har krav på lønnet permisjon i de tilfellene du lister opp. I tilfelle tante/onkel får vi også fri, men har ikke krav på lønn.

Det er sikkert lokale forskjeller, står i personalhåndboka. Hvis ledere er på ferie nå, er det ikke sikkert de som har konstituert lederansvar for hi kjenner reglene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Helgeline skrev:

Jeg er enig i at det er et kjempedårlig råd til Ts å ta egenmelding. Da kan hun få problemer. 

Men også i helsevesenet må det tas hensyn til at folk har et liv utenom jobben, selv om man jobber turnus i helse er man ingen slave. Har som sagt jobbet i en av de mest pressa sektorene innen helse i 30 år, også som leder, og for meg er det helt utenkelig at vi i kollegiet ikke sammen skulle greid å tilrettelegge for en begravelse. Har aldri opplevd at en slik situasjon ikke har ordna seg. Er det noe vi er gode på er det å takle det uforutsette. I verste fall hadde jeg som leder gått i pleien selv. 

Det kan hende at arbeidsplassen til TS er sånn til vanlig - men nå er det faktisk sommer, og det er lav bemanning, og de som har ferie er nettopp på ferie. Det er ikke sikkert det går an å løse det. Det vil jeg tro at TS sin leder har innsett, og derfor må gi et negativt svar på søknad om fri.

Det tas hensyn til at folk har et liv utenom jobben. I store baner. Hele arbeidslivet vårt i Norge er knyttet til nettopp det - at man ansetter et helt menneske, og ikke en arbeidsrobot (med unntak av visse næringer, da... som ikke har innsett dette). Men hvor skal grensen for hva man kan kreve gå? Den har blitt satt ved rett opp, rett ned og i noen tilfeller rett ut. Ikke på skrå, som tanter.

Anonymkode: d4410...5bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helgeline skrev:

Jeg er enig i at det er et kjempedårlig råd til Ts å ta egenmelding. Da kan hun få problemer. 

Men også i helsevesenet må det tas hensyn til at folk har et liv utenom jobben, selv om man jobber turnus i helse er man ingen slave. Har som sagt jobbet i en av de mest pressa sektorene innen helse i 30 år, også som leder, og for meg er det helt utenkelig at vi i kollegiet ikke sammen skulle greid å tilrettelegge for en begravelse. Har aldri opplevd at en slik situasjon ikke har ordna seg. Er det noe vi er gode på er det å takle det uforutsette. I verste fall hadde jeg som leder gått i pleien selv.

Jeg har også jobbet i helsevesenet som sykepleier i snart 20 år og har aldri vært borti at noen ikke har fått gått i en begravelse. 

Jeg vet ikke helt om jeg vil råde TS til en egenmelding, men det er klart at det å kunne gå i en ung tantes begravelse er viktig og kanskje trumfer lojaliteten til arbeidsgiver på det område. Hvis arbeidsgiver bestrider egenmeldingen kan man jo fint forklare seg med at man ble heltl psykisk nedbrutt i sorg og at denne tanten står veldig nær og at det ble en stor belastning. Har sett mange vært borte på langt langt dårligere grunnlag. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at arbeidsplassen til TS er sånn til vanlig - men nå er det faktisk sommer, og det er lav bemanning, og de som har ferie er nettopp på ferie. Det er ikke sikkert det går an å løse det. Det vil jeg tro at TS sin leder har innsett, og derfor må gi et negativt svar på søknad om fri.

Det tas hensyn til at folk har et liv utenom jobben. I store baner. Hele arbeidslivet vårt i Norge er knyttet til nettopp det - at man ansetter et helt menneske, og ikke en arbeidsrobot (med unntak av visse næringer, da... som ikke har innsett dette). Men hvor skal grensen for hva man kan kreve gå? Den har blitt satt ved rett opp, rett ned og i noen tilfeller rett ut. Ikke på skrå, som tanter.

Anonymkode: d4410...5bb

Jobber du i helsevesenet? 

 

Anonymkode: 0dc36...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta egenmelding. Det kan de ikke si noe på. 

Herregud hva slags arbeidsgiver har du egentlig?

Anonymkode: 4195f...2ca

Selvfølgelig kan de «si noe» på det! Hvis ts allerede har spurt om fri og fått nei, er det aller dummeste hun gjør å bruke egenmelding. Alle skjønner hvor hun da er. Da vil hun også miste retten til bruk av egenmld de neste 6 mnd om sjefen følger med. Vil tro kolleger vil sladre om det. 

Man har ikke krav på fri til begravelser i dette tilfellet. De aller fleste ledere er oppegående nok til å gi fri til dette selv om man ikke har krav på det. Her er det tydeligvis en stedfortreder i sjefens feriefravær som har sagt nei.

Da må ts nesten bare ringe rundt til alle kolleger som ikke er i ferie. Høre om de kan ta vakta mot f.eks dobbel betaling fra ts.

 

Anonymkode: 02d76...4e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet i helsevesenet som sykepleier i snart 20 år og har aldri vært borti at noen ikke har fått gått i en begravelse. 

Jeg vet ikke helt om jeg vil råde TS til en egenmelding, men det er klart at det å kunne gå i en ung tantes begravelse er viktig og kanskje trumfer lojaliteten til arbeidsgiver på det område. Hvis arbeidsgiver bestrider egenmeldingen kan man jo fint forklare seg med at man ble heltl psykisk nedbrutt i sorg og at denne tanten står veldig nær og at det ble en stor belastning. Har sett mange vært borte på langt langt dårligere grunnlag. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

For å være helt ærlig tror jeg den som har nekta Ts å gå i begravelse kan vente seg å få en reprimande når sjefen er på plass igjen. Det hadde jeg gitt.

Håper det ordner seg for Ts, at kolleger stiller opp ❤️

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår. Velferdspermisjon uten lønn ved gravlegginger er nettopp det du har krav på. Men det gjelder bare opp og ned, og i visse tilfeller rett ut til siden. Ikke tanter.

Det finnes en haug personlige grunner til at en arbeidstaker ønsker fri. Det betyr ikke at arbeidsgiver kan gi eller vil gi fri. TS har, i følge avtalene hun har med arbeidsgiver, tydeligvis ikke krav på fri - og kan derfor heller ikke kreve det. At det er dritkjipt forstår vi vel alle!!! Men det betyr ikke at hun kan gjøre noe med det

Det kommer også an på hva slags avtale fagforeningen/arbeidsgiveren din har, og det er ikke lovfestet. Arbeidsmiljøloven har lovfestet noe, men det handler mer om gravid/foreldrepermisjon osv, og om du mottar lønn eller ikke er festet i Folketrygdloven. 

Anonymkode: d4410...5bb

Man vil kunne ha krav på velferdspermisjon med lønn, for begravelser i rett opp og nedadstigende linje pluss et ledd til siden. Man vil kunne ha krav på velferdspermisjon uten lønn for begravelser til andre familiemedlemmer. Alt etter tariff-, permisjons- og arbeidsavtaler.

Anonymkode: 301cc...aac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å først søke om fri og få nei - for så å sende inn egenmelding for psykisk pjuskdom på begravelsesdagen er alvorlig og kan føre til at du mister jobben. Man HAR IKKE krav på fri ved tanters dødsfall. Å benytte seg av en egenmelding i denne situasjonen er misbruk av ordningen. Regelrett misbruk av ordningen. Arbeidsgiver kan bestride egenmeldingen, og bør også det i en situasjon som dette. Det er heller ikke snakk om at TS har en kontorjobb hvor man kan "være borte en dag uten at det syns" eller at hun kan jobbe det inn en dag senere. Det virker som TS jobber i en turnusstilling, og nå er det lav bemanning og lavere marginer - og da fikk hun dessverre ikke fri denne gangen.

Det er et enormt puslespill som skal gå opp. Og det går ikke opp nå. Det er selvfølgelig kjempetrist, og jeg føler inderlig med TS.

Men at dere oppfordrer henne til å gjøre noe som i beste fall gir henne en advarsel, og verste fall kan være til avskedigelse.... Det er hårreisende.


TS: jeg håper du får napp på at noen kan ta vakten din for deg, og at det ordner seg. Virkelig. Men IKKE risikér jobben din for dette.

Anonymkode: d4410...5bb

Mener du her avskjedigelse eller oppsigelse? Vilkårene for avskjedigelse vil neppe anses som oppfylt ved en gangs fravær, selv om arbeidsgiver skulle bestride egenmelding. 

Det er heller ikke gitt at arbeidsgiver vil bestride egenmelding, eller at arbeidsgiver vil komme noen vei med å gjøre det. Å være så utafor som følge av nært familiemedlems dødsfall at man ikke er arbeidsfør vil kvalifisere til egenmelding.

Anonymkode: 301cc...aac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta egenmelding. Det kan de ikke si noe på. 

Herregud hva slags arbeidsgiver har du egentlig?

Anonymkode: 4195f...2ca

Ta en egenmelding ETTER at man allerede har spurt om fri akkurat den dagen og fått nei? Hvor dumme tror du sjefene er? Dette er oppsigelsesgrunn for misbruk av egenmeldingsordningen. De kommer ikke akkurat til å tro på at hun er syk den dagen nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Ta en egenmelding ETTER at man allerede har spurt om fri akkurat den dagen og fått nei? Hvor dumme tror du sjefene er? Dette er oppsigelsesgrunn for misbruk av egenmeldingsordningen. De kommer ikke akkurat til å tro på at hun er syk den dagen nå.

Hun er jo i spykisk ubalanse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, holder at du har fått et blåmerke på fingeren for at du får fri. 

Anonymkode: 0746a...8ff

Si meg, har du lest tråden her?

Anonymkode: 3543a...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kloke ord og definitivt det eneste riktige du kan gjøre.

Anonymkode: a2611...395

Takk. 

2 timer siden, reiseglad skrev:

Jeg forstår at hun skal på aftenvakt den dagen, og har tre timers kjøring til/fra.  Så det lar seg nok ikke gjøre. 

Hva lar seg ikke gjøre? Man kan fint lage sin egen minnestund ved en ny grav dagen etter eller når det passer ts og eventuelt andre. Temaet her er når det passer ts, ut fra logistikk. Ikke at man skal følge et råd slavisk. Du må lære deg å lese mellom linjene og ikke ta alt bostavelig.  

 

2 timer siden, Helgeline skrev:

Jeg har selv en jobb lignende hs og har sittet i en lederposisjon. Jada, vet alt om ferie og det der, det er vanskelig. Men jeg synes likevel at det er hårreisende at hun ikke får fri. Det er mulig du kjenner regelverket bedre enn meg, men det er en ordning som heter velferdspermisjon og som er til for slike tilfeller. 

Er kjent med at man kun har rett på permisjon med lønn når det gjelder slektninger i «rett linje» men skulle tro at fri uten lønn var en selvfølge her. At ikke ledere/kolleger kaster seg rundt og rearrangerer på vaktplanen for ts’ skyld er dårlig gjort og tyder ikke på det beste arbeidsmiljøet.

Selv om sjefen er på ferie er det sikkert en sjef høyere opp som kan hjelpe Ts.

Har du en lederjobb, i det offentlige, så skal du også kjenne det offentlige sitt regelverk, noe annet vil være hårreisende. 

Når man ikke er så nære at man får fri til å gå i en begravelse, noe som gies etter regelverket om velferdspermisjon, så får man nemlig ikke velferdspermisjon for å gå i begravelse. Jeg begriper ikke hva du uttaler deg om, fordi du åpenbart mener fri for å delta i en begravelse gis etter ett annet regelverk enn velferdspermisjon. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS noen gang kommer til å sitte i deres støl så antar jeg at hun ikke kommer til å være like empatiløs.

En av mine ansatte mistet et familiemedlem og vi var manko. Jeg valgte selv å stå for henne den dagen slik at hun kunne dra fordi jeg er ikke et kaldt og ondt menneske.

Anonymkode: 5ea93...750

Dette handler ikke om å være empatiløs, det handler om arbeidsgivers regelverk. Man har et regelverk som gjelder for alle og skal likebehandle alle. Man har også et budsjett å holde og eb turnusplan som skal gå rundt. Derfor kan man ikke gi fri til alle som ønsker å delta i en begravelse, med eller uten lønn, midt i fellesferien, på en arbeidsplass der luvnog helse til folk skal ivaretaes. 

Ville du likt at din syke partner ikke fikk den oppfølgingen han har krav på på et sykehus, fordi ts er borte hele dagen i en begravelse til en tante? Sykehuset klarer ikke å skaffe vikar for ts, så da får nå hele sykehusavdelingen gjøre så godt de kan? Klarer du å forst arbeidsgivers situasjon når jeg setter tingmpå spissen for deg her?

Folk i dag er så egoistiske, selvsentrerte, mangler yreksmoral og mangler totalt forståelse for velferdsgodet egenmelding. Ja, til karensdag kommer snart og biter arbeidsfolk i pengepungen fordi folk skulker arbeid for den minste bagatell. (Merk, ts har ikke skulket jobb, og uttalesen gjelder ikke henne men dere som oppfordrer henne til å skulke.)

Jeg gidder ikke lese og kommentere mer nettoopp av overnevnte grunn.

Anonymkode: 079a5...f75

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder ikke i denne situasjonen. Her nekter arbeidsgiver permisjon til begravelse, noe som minimum burde kvalifisere til velferdspermisjon uten lønn. Regelverket åpner for egenmelding når man er psykisk pjusk også, noe mange vil være ved dødsfall til et nært familiemedlem.

Anonymkode: 301cc...aac

Dette blir bare mer og mer hårreisende. Psykisk sykdom er noe helt annet enn å være i sorg fordi tante er død. Sorg er ikke psyisk sykdom, pr definisjon. 

 

2 timer siden, Helgeline skrev:

Har jobbet mange år i HV. Mener at du HAR rett på fri for å gå i begravelsen til såpass nærstående. Men siden hun «kun» er din tante kan du ikke kreve lønnet permisjon.

Til deg over her som skrev om minnestund ved graven på kveldstid etter gravferden, dette blir ikke det samme. Du overser det sosiale aspektet ved sorg og gravferd.

Det er typisk dette i helsevesenet. Jo lenger ned du er i hierarkiet jo verre er det. Typisk at lederne bare stikker fra jobb når DE skal i begravelse, selv om det dreier seg om en nabo. Mens en hjelpepleier må søke i det vide og det brede for å gå til tannlegen. 

 

Hvordan man ordner en slik minnestund, og hvor mange som er med, er avgjørende for det du kaller det sosiale aspektet ved en begravelse. En annen sak, som ikke er nevnt her, er minnestund, på kveldstid, som man alltid hadde før i tiden. 

Vi har også gjort noe så uvanlig i min familie som å ha kisten med den døde hjemme i huset til den avdøde. Det kan alle komme, tenne et lys, og ta farvel, i dagene før begravelsen. Det er og noe folk ikke "tørr" i dag når døden er blitt noe man tar avstand fra. 

I denne ttåden er det visst om å gjøre å gjøre alt til et problem og å oppfordre til skulk. 

At folk ikke forstår at man gir permisjon etter regelverket om velferdapermisjon ved begravelse, og at der i regelverket i det offentlige med hovedtariffavtale har likt regelverk med spesifisert når man kan få velferdspermisjon ved begravelse, er bare sjokkernede. 

Om ts sin nærmeste sjef gir ts permisjon, og regelverket ikke er fulgt, så blir jo dette en sak for dem høyere oppe i systemet. En permisjonssøknad går gjennom flere hender og datamaskiner før den havner på personalavdelingen og føres i lønnssystemet. Er der gjort feil før søknaden kommer dit så blir det trøbbel for flere enn ts. Det er ikke bare å jukse ting til etter alle brukerne på kvinneguiden sitt forgodt befinnende. Slik tråden her gir intrykk av. 

Anonymkode: 079a5...f75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, The Kitten skrev:

Hun er jo i spykisk ubalanse.

NEI, HUN SØRGER. 

Sorg er ikke psykisk sykdom eller psykisk ubalanse. 

Blir ts psykisk syk så får hun gå til lege og be om sykemelding fordi hun er psyk. 

Anonymkode: 079a5...f75

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Hvis du har en jobb der du ikke er avhengig av å jobbe innenfor en tidsramme, kan du høre om du kan komme etter begravelsen, og heller jobbe senere.

Anonymkode: 96048...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...