Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg


vesla1985

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Fireflies skrev:

Hvis det er det eneste hun har gjort så kunne hun tatt saken videre. Det er dessverre mange arbeidsgivere som gjør som de vil, men oppsigelsesvernet er sterkt i Norge og en dags skulk skal ikke kunne gi sparken.

 

Dum avgjørelse av kollegaen, men en reprimande og advarsel burde holdt lenge. 

Hun kontakten fagforeningen og de kom ingen vei. Det er en grunn til at jeg ikke organiserer meg, fagforeningene hos oss er buddys med ledelsen så det holder. Flere saker er endt opp i rettsvesenet og arbeidsgiver har tapt. Denne kollegaen hadde mest sannsynlig vunnet saken om hun dro den så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå overdriver du veldig.

Ta det som det er, du får ikke fri som du vil selv med mindre det er veldig alvorlig. Noe det ikke er, døden er en del av livet.

Anonymkode: c2858...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Hun kontakten fagforeningen og de kom ingen vei. Det er en grunn til at jeg ikke organiserer meg, fagforeningene hos oss er buddys med ledelsen så det holder. Flere saker er endt opp i rettsvesenet og arbeidsgiver har tapt. Denne kollegaen hadde mest sannsynlig vunnet saken om hun dro den så langt.

Uheldig med en slik fagforening.

Hun hadde ganske sikkert vunnet saken for usaklig oppsigelse.

Noen arbeidsgivere skulle ikke fått være det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fireflies skrev:

Uheldig med en slik fagforening.

Hun hadde ganske sikkert vunnet saken for usaklig oppsigelse.

Noen arbeidsgivere skulle ikke fått være det. 

Jeg får ikke vært mer enig. Ledelsen hos oss er ELENDIG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå overdriver du veldig.

Ta det som det er, du får ikke fri som du vil selv med mindre det er veldig alvorlig. Noe det ikke er, døden er en del av livet.

Anonymkode: c2858...82f

Skjerp deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå overdriver du veldig.

Ta det som det er, du får ikke fri som du vil selv med mindre det er veldig alvorlig. Noe det ikke er, døden er en del av livet.

Anonymkode: c2858...82f

Hva hvis din beste venninne fra barndommen døde brått. Og dere hadde hengt sammen daglig i alle år og var nærmere hverandre enn søsken. Hvis ditt eneste ønske var å være i begravelsen, hadde det da vært likevel helt greit for deg om du måtte jobbe - siden det ikke er alvorlig og døden er en del av livet?

Anonymkode: b84e4...269

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 😊. Jeg har funnet noen til å ta vakten så det ordner seg 😊. Takk for alt engasjement.  Noe jeg har lært av dette er at  det finnes faktisk ingen regler for dette. Det er arbeidssted og leder som bestemmer dette.. 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 14.57, Fireflies skrev:

Hvis det er det eneste hun har gjort så kunne hun tatt saken videre. Det er dessverre mange arbeidsgivere som gjør som de vil, men oppsigelsesvernet er sterkt i Norge og en dags skulk skal ikke kunne gi sparken.

 

Dum avgjørelse av kollegaen, men en reprimande og advarsel burde holdt lenge. 

Regelrett SKULK kan gi grunn for oppsigelse, selvfølgelig.

Enhver arbeidstaker har en plikt ovenfor arbeidsgiver - og det er (blant annet) å møte opp til avtalt tid. Å regelrett SKULKE er et brudd på den arbeidsplikten.

I praksis er det nok en haug med drøftingsmøter, advarsler (skriftlig og muntlig) osv før selve "sparken" kommer, men det er FULLT mulig å sparke en ansatt som skulker jobb.

Anonymkode: d4410...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Nå overdriver du veldig.

Ta det som det er, du får ikke fri som du vil selv med mindre det er veldig alvorlig. Noe det ikke er, døden er en del av livet.

Anonymkode: c2858...82f

Skjerp deg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelrett SKULK kan gi grunn for oppsigelse, selvfølgelig.

Enhver arbeidstaker har en plikt ovenfor arbeidsgiver - og det er (blant annet) å møte opp til avtalt tid. Å regelrett SKULKE er et brudd på den arbeidsplikten.

I praksis er det nok en haug med drøftingsmøter, advarsler (skriftlig og muntlig) osv før selve "sparken" kommer, men det er FULLT mulig å sparke en ansatt som skulker jobb.

Anonymkode: d4410...5bb

Skjerp deg

 

 

folk som ikke er oppegående, har IQ over 80 eller er oppdratt, burde ikke komme med råd til folk med faktiske liv.

1. Å miste noen nære er traumatisk - nære relasjoner er det viktigste i livet

2. det er ikke "skulk" å ta egenmelding pga sykdom (om det så er mentalt eller fysisk) Kjenner man at man rett og slett ikke takler å jobbe når familien din blir puttet i jorda, er det helt legit. Jobb er bare jobb.

Anonymkode: 647fc...989

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men jeg skjønner ikke hvorfor ingen vil ta denne vakten for deg. Hadde du vært min kollega så ville jeg pokker meg stilt opp! 

Anonymkode: 1a0d1...dab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg

Skjerp deg

 

 

folk som ikke er oppegående, har IQ over 80 eller er oppdratt, burde ikke komme med råd til folk med faktiske liv.

1. Å miste noen nære er traumatisk - nære relasjoner er det viktigste i livet

2. det er ikke "skulk" å ta egenmelding pga sykdom (om det så er mentalt eller fysisk) Kjenner man at man rett og slett ikke takler å jobbe når familien din blir puttet i jorda, er det helt legit. Jobb er bare jobb.

Anonymkode: 647fc...989

Selvfølgelig er det å skulke jobben når man først søker om fri, og får nei!!! for så å ikke dukke opp på jobb! Det er jo DEFINISJONEN på skulk, uansett om vedkommende føler hun har en god grunn til å la være å møte opp! Hun har en PLIKT å dukke opp til avtalt tid som arbeidstaker, og den kan hun ikke bare droppe fordi hun selv syns hun har en god grunn!

Jeg har deltatt i store deler av tråden og hele tiden virkelig ønsket at TS skulle få fri - fordi jeg vet jo hvor viktig det var for henne! Men det må da virkelig være lov å skalle en spade for en spade når det er skulk å ikke dukke opp på jobb etter å ikke ha fått en søknad om fri godkjent!

Jeg kommer med råd basert på kunnskap om arbeidsrett - ikke regelrett synsing om "hva som burde være greit". Skjerpe deg kan du gjøre selv, før du kommer med råd som kan føre til at folk mister jobben!

 

Anonymkode: d4410...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vesla1985 skrev:

Hei 😊. Jeg har funnet noen til å ta vakten så det ordner seg 😊. Takk for alt engasjement.  Noe jeg har lært av dette er at  det finnes faktisk ingen regler for dette. Det er arbeidssted og leder som bestemmer dette.. 

 

Dette var godt å lese! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, vesla1985 skrev:

Hei 😊. Jeg har funnet noen til å ta vakten så det ordner seg 😊. Takk for alt engasjement.  Noe jeg har lært av dette er at  det finnes faktisk ingen regler for dette. Det er arbeidssted og leder som bestemmer dette.. 

 

Kanskje du bør se deg om etter et annet arbeidssted med en annen leder. Ville aldri jobbet på et sånt sted.

Anonymkode: b84e4...269

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vesla1985 skrev:

Hei 😊. Jeg har funnet noen til å ta vakten så det ordner seg 😊. Takk for alt engasjement.  Noe jeg har lært av dette er at  det finnes faktisk ingen regler for dette. Det er arbeidssted og leder som bestemmer dette.. 

 

Så bra at det løste seg ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bestille hastetime hos legen, hvis legen er snill kan han gi deg sykemelding på grunnlag av psykiske årsaker. Sjefen din skjønner jo hva du holder på med, men en begravelse er ikke BARE en avskjed for deg selv til den døde, man møter minst like mye opp for å støtte den avdødes (eventuelle) barn og foreldre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.7.2019 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan de «si noe» på det! Hvis ts allerede har spurt om fri og fått nei, er det aller dummeste hun gjør å bruke egenmelding. Alle skjønner hvor hun da er. Da vil hun også miste retten til bruk av egenmld de neste 6 mnd om sjefen følger med. Vil tro kolleger vil sladre om det. 

Man har ikke krav på fri til begravelser i dette tilfellet. De aller fleste ledere er oppegående nok til å gi fri til dette selv om man ikke har krav på det. Her er det tydeligvis en stedfortreder i sjefens feriefravær som har sagt nei.

Da må ts nesten bare ringe rundt til alle kolleger som ikke er i ferie. Høre om de kan ta vakta mot f.eks dobbel betaling fra ts.

 

Anonymkode: 02d76...4e0

Svarte på feil innlegg

Endret av puffy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, puffy123 skrev:

EC08A9D8-E66E-4139-9CB0-DDC08A8AE4CB.thumb.png.541c5f05d213386acf46475ac07c1beb.png

Tredje avsnitt 🙂

Men du, det er ikke sikkert at TS bor i Nordre Land kommune.....

Anonymkode: d4410...5bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke få sparken for at en ansatt er mistenkt for å misbruke egenmelding en gang. Det som skjer da er at arbeidsgiver kan undersøke om det da er grunnlag for å inndra retten til egenmelding 1(?) år. Det er ikke så enkelt å sparke noen i Norge.. Så her er det mange tullete meninger.. Arbeidsgiver må også da bevise at personen som bruke egenmelding gjorde det feil. Det tilsvarer uansett ikke avskjed på dagen. 

 

Hvis jeg hadde vært deg Ts og ikke fått fri, så ville jeg dratt til legen og forklart saken. Man kan få sykemelding for psykiske påskjenninger som dette da ville blitt. Hvis ikke, ta en egenmelding. Du får ikke sparken av det som mange over her sier og jeg tror det er en del av dere som bør lese arbeidsmiljøloven og eventuelt sette dere inn i personalledelse faget.

Anonymkode: a2356...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke få sparken for at en ansatt er mistenkt for å misbruke egenmelding en gang. Det som skjer da er at arbeidsgiver kan undersøke om det da er grunnlag for å inndra retten til egenmelding 1(?) år. Det er ikke så enkelt å sparke noen i Norge.. Så her er det mange tullete meninger.. Arbeidsgiver må også da bevise at personen som bruke egenmelding gjorde det feil. Det tilsvarer uansett ikke avskjed på dagen. 

 

Hvis jeg hadde vært deg Ts og ikke fått fri, så ville jeg dratt til legen og forklart saken. Man kan få sykemelding for psykiske påskjenninger som dette da ville blitt. Hvis ikke, ta en egenmelding. Du får ikke sparken av det som mange over her sier og jeg tror det er en del av dere som bør lese arbeidsmiljøloven og eventuelt sette dere inn i personalledelse faget.

Anonymkode: a2356...a64

Nei, er du fast ansatt får du ikke sparken pga en gangs «skulk» el misbruk av egenmelding. Uten at jeg vil kalle egenmelding for å gå akkurat i begravelse for det verste misbruket...

Men det kan stille seg annerledes hvis du er vikar. En vikar der jeg var ansatt prøvde iherdig å bytte vakt ei helg, fordi hun var invitert på en fest.

Det var ingen som kunne bytte, det neste som skjedde var at hun ringte inn som syk. På søndagen var hun tagget i festbilder på FB.

En av de ansatte viste bildene til sjefen og det ble ikke mer vakter på henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...