Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg

vesla1985

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan bestride egenmelding... 

Tante anses dessverre ikke som nær familie. Nær familie er mor, far, barn eller partner. 

Du må snakke med andre på jobben for å bytte. 

Anonymkode: 8c5fb...b88

Ikke til søsken heller?😮

Anonymkode: b3efd...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Keg kjenner avtaleverket i det offentlige, som ts er ansatt i, godt. 

Velferdspermisjon i private bedrifter, kan man ofte tilpasse etter arbeidsgivers raushet. I det offentlige er systemet likt og skal praktiseres likt, ellers blir det ikke mulig å legge permisjonen inn i datasystemet med de kodene som kreves der. Ugyldig fravær blir da resultatet med advarsel som resultat. 

Jeg uttaler meg om systemet og hovedtariffen til det offentlige, hva private bedrifter gjør er ikke relevant å diskutere i ts sitt tilfelle. Da får du lage din egen tråd ommtemaet. Du kan og finne hovetariffen og lese selv. 

Anonymkode: 079a5...f75

Hvor har jeg skrevet at jeg snakker om private bedrifter? Jeg skrev at jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år. Kan utdype at jeg jobber offentlig. I lignende tilfeller har jeg aldri sett at arbeidsgiver kjører en så streng linje. Jeg har selv fått gå i begravelser med velferdspermisjon med lønn og har gjennom mange år sett at kollegaer har fått det samme. Har jobbet i flere avdelinger i OUS og har aldri opplevd en så streng praksis. Jeg vil tro at det hadde bygd seg opp stor misnøye med en så rigid praksis. Avdelingsleder ville helt klart tapt på det på sikt. Det er ofte tynn bemanning så det er ikke noe nytt, en god leder får til å gi fri på et slikt grunnlag. En annen ting hadde vært om det gikk sport å gå i begravelser. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://delta.no/dine-rettigheter/permisjoner/nr-kan-jeg-f-velferdspermisjon

Dette kan gi rett til permisjon

Nedenfor finner du noen eksempler på situasjoner som kan gi rett til velferdspermisjon. Dette kan imidlertid variere i de ulike virksomheter og i de lokale reglementer.

• Tilvenning barnehage/ første skoledag
  • Flytting
  • Inngåelse av ekteskap
  • Husbygging
  • Dødsfall i nær familie
  • Konfirmasjon for egne barn
  • Egen behandling hos lege- tannlege – fysioterapeut
  • Følge barn til lege- eller tannlegespesialist
  • Innkallelse til politiet
  • Lesedager før eksame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gledelig tatt en advarsel/reprimande/samme det, også i verste fall oppsigelse, for å gå i min tantes begravelse.

Hvis noen sier meg opp fordi de nekter å tilrettelegge for at jeg får gått i min tantes begravelse, så ser jeg ikke det som mitt tap.

Hadde fint sagt dette på jobbintervju hvis de spurte hvorfor jeg ble sagt opp.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke til søsken heller?😮

Anonymkode: b3efd...ade

Foreldre, søsken, barn og besteforeldre er nær familie der man kan få velferdspermisjon for å delta i begravelsen til. 

Anonymkode: 5d5ac...322

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://delta.no/dine-rettigheter/permisjoner/nr-kan-jeg-f-velferdspermisjon

Dette kan gi rett til permisjon

Nedenfor finner du noen eksempler på situasjoner som kan gi rett til velferdspermisjon. Dette kan imidlertid variere i de ulike virksomheter og i de lokale reglementer.

• Tilvenning barnehage/ første skoledag
  • Flytting
  • Inngåelse av ekteskap
  • Husbygging
  • Dødsfall i nær familie
  • Konfirmasjon for egne barn
  • Egen behandling hos lege- tannlege – fysioterapeut
  • Følge barn til lege- eller tannlegespesialist
  • Innkallelse til politiet
  • Lesedager før eksame

Lot seg ikke skrive under innlimt tekst. 

Derfor, nær familie kan dere søke opp definisjonen på selv om dere skal fortsette diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Derfor, nær familie kan dere søke opp definisjonen på selv om dere skal fortsette diskusjonen.

Når familie er foreldre, besteforeldre, svigerforeldre, søsken, barn og barnebarn.

Anonymkode: 7f1ce...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Hvor er du organisert? Er du med i LO f.eks? Er det stat kommune? Det finnes ulike lover ser du. Velferdspermisjon heter det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ikke du trekke deg fra diskusjonen? Jeg er her ennå fordi jeg vet at jeg har rett. 

Kom gjerne trekkende med lover og regler så mye du vil. Men jeg vet at jeg har rett i henhold til etikk og hvordan reglene praktiseres i virkelighetens verden. Har jobbet en mannsalder i kommunal sektor. Fascinerende å se at du ikke hører på meg og andre i tråden med tilsvarende erfaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gurimalla, jeg er virkelig glad jeg ikke er din leder. For noen holdninger! Tror du srbeidsplassen er laget for de ansatte, eller for mottaker av tjeneste?

Og jo, jobb er faktisk noe av det viktigste man har. Det er faktisk sånn at det er lønna vår vi lever av.

Ja, man får gjerne, men man har ikke krav på. I noen tilfeller går det bare ikke, som i dette. Hadde det vært ts sin forelder, besteforelder, søsken eller barn som skulle begraves hadde leder måttet beordre noen på jobb. I dette tilfellwt er det en tante, og da kan ikke leder gjøre dette. Man skal faktisk følge regelverket alle veier, og de ansatte som har fri eller ferie skal også hensyntas. Man beordrer ikke i hytt og pine.

Det har aldri vært nødvendig å beordre noen på jobb i de 20 årene jeg har jobbet/fortsatt jobber i OUS. 

Man har allikevel fått til å dekke opp vaktene ved at de ansatte har stilt opp ved å ta ekstravakter. Gjensidig raushet er viktig. Man hadde fått til å dekke opp vakten til TS hvis leder hadde ønsket det. Det har jeg sett gang på gang ved sykdom. Her har i tillegg leder noen dager på seg. 

Anonymkode: 0dc36...d4f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(har ikke lest hele tråden).
Din leder MÅ ha en stedfortreder, eller en leder over der. Få tak i denne, og søk om en dags velferdspermisjon uten lønn. Dette kan vedkommende innvilge eller ikke, og jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis h*n gjør det, er det dennes ansvar å beordre noen på jobb. Du stiller jo sterkt, siden du virkelig har forsøkt på få noen til å bytte vakt, og det ikke var mulig. Hvis ikke dette går, ville jeg kontaktet både HR-avdeling og fagforening.

Anonymkode: 62de4...771

Er så enig. Jeg hadde sendt likelydende mail til tjenesteleder, helsesjefen og hva de heter alt sammen. Satt HR og ordfører og eventuelt andre på kopi, og skrevet at jeg ikke vil klare å leve med meg selv om jeg ikke får gått i denne begravelsen, og uansett ville være helt ødelagt den dagen med alle tankene. At jeg har forsøkt alt og alle uten hell, men bare MÅ gå i akkurat denne begravelsen. For mange kan en nær ung tante være viktigere enn en fjern gammel besteforelder.

Anonymkode: b84e4...269

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gurimalla, jeg er virkelig glad jeg ikke er din leder. For noen holdninger! Tror du srbeidsplassen er laget for de ansatte, eller for mottaker av tjeneste?

Og jo, jobb er faktisk noe av det viktigste man har. Det er faktisk sånn at det er lønna vår vi lever av.

Ja, man får gjerne, men man har ikke krav på. I noen tilfeller går det bare ikke, som i dette. Hadde det vært ts sin forelder, besteforelder, søsken eller barn som skulle begraves hadde leder måttet beordre noen på jobb. I dette tilfellwt er det en tante, og da kan ikke leder gjøre dette. Man skal faktisk følge regelverket alle veier, og de ansatte som har fri eller ferie skal også hensyntas. Man beordrer ikke i hytt og pine.

Jeg kjenner jeg er veldig glad du ikke er min leder, og det er nok hun du svarer også! 

En leder som deg hadde jeg ikke vist mye velvillighet, gitt, og er grunnen til at jeg opprettet mitt eget firma så jeg slipper å gjøre slik at mennesker som deg sitter med ræva full av gryn.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sinsiew skrev:

Jeg kjenner jeg er veldig glad du ikke er min leder, og det er nok hun du svarer også! 

En leder som deg hadde jeg ikke vist mye velvillighet, gitt, og er grunnen til at jeg opprettet mitt eget firma så jeg slipper å gjøre slik at mennesker som deg sitter med ræva full av gryn.

Stakkars folk som har en slik leder med slike holdninger. Det er ikke snakk om å ta seg fri i hytt og pine, men en viktig begravelse for den ansatte. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Du kan jo besøke graven hennes i ettertid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er ikke det viktigste i livet. Hadde gitt klar beskjed til arbeidsgiver at du kommer til å gå i den begravelsen. Hadde du vært syk og måtte blitt hjemme hadde de måttet fått det til uansett. Ta deg en fridag og reis. Forstår ikke sjefen dette hadde jeg sett meg om etter noe annet. Klem ❤️

Anonymkode: e8f83...da4

Nå jobber TS innenfor helse, og det kan faktisk stå om liv eller død hvis man bare dropper å gå på jobb. Jobb er kanskje ikke det viktigste i livet, men det ER det viktigste i livet til pleietrengende å få god hjelp fra ansatte i helse og omsorg. 

Jeg er helt enig i at det bør prøves alt som kan prøves for at TS skal få gått i begravelse. Selvsagt. Men går det ikke, så går det ikke. Hensynet til liv og helse MÅ gå foran.

Du har jo rett i at dersom det hadde vært sykdom så måtte man løst det på er vis. Ofte er løsningen at de få som er på jobb bare må «klare seg på et vis» - også blir det medieoppslag om eldre som ligger i timesvis i sin egen avføring og liknende uverdighet. Så kan vi jo selvsagt ta spørsmålet om grunnbemanning og alt det der (den er jevnt over alt for dårlig), men hvis leder mener det er uforsvarlig å gi TS fri - så kan man ikke skulke. Uansett hvor god grunn man har! 

Jeg tror for øvrig jeg hadde sjekket opp med lederen på nivået. Kanskje stand-in-sjefen ikke er helt trygg på regelverket/mulighetene. 

Anonymkode: 84012...265

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, vesla1985 skrev:

Har du fylt ut skjema for "søknad om velferdspermisjon"?
Ikke bare spør muntlig, men spør skriftlig da har du dokumentasjon på at hun har nektet deg. 
Hvor er du ansatt?
I stat eller i kommune?
Hvilket fagforbund er du medlem av?
Hvor nært forhold har du til tanten din? 

Velferdspermisjon uten lønn kan hun fint gi deg EN dag til å gå i begravelsen til din unge tante. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Har du fylt ut skjema for "søknad om velferdspermisjon"?
Ikke bare spør muntlig, men spør skriftlig da har du dokumentasjon på at hun har nektet deg. 
Hvor er du ansatt?
I stat eller i kommune?
Hvilket fagforbund er du medlem av?
Hvor nært forhold har du til tanten din? 

Velferdspermisjon uten lønn kan hun fint gi deg EN dag til å gå i begravelsen til din unge tante. 

Sørg for å få alt skriftlig og gå videre med det til øverste hold. De fleste vettuge folk skjønner viktigheten i det å ta avskjed med nær familie i en begravelse!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kvinne35+ skrev:

I vår kommune står det:
-dødsfall i familie/nære venner

Skulle bare mange! Kjenner jeg koker av uforstanden og ubarmhjertigheten til mange her. Selv er jeg en mangeårig lojal arbeidstaker som aldri lager «problemer» og aldri er borte. Det kan gå år mellom hver begravelse og dette hadde jeg aldri funnet meg i. Det går faktisk en grense et sted.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle bare mange! Kjenner jeg koker av uforstanden og ubarmhjertigheten til mange her. Selv er jeg en mangeårig lojal arbeidstaker som aldri lager «problemer» og aldri er borte. Det kan gå år mellom hver begravelse og dette hadde jeg aldri funnet meg i. Det går faktisk en grense et sted.

Da lurer jeg på hva du ville gjort om du kom opp i lignende situasjon. En person kan ikke bare endre en hel kommunes regler mht permisjon - selv om den er aldri så usosial og føles urettferdig. 

Anonymkode: 5d5ac...322

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...