Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange av den totale andelen som skyldes «sykdommer» som fibromyalgi og ME.. 

Anonymkode: 4d2a9...781

Som er «ikke»-sykdommer mener du? For å svare deg, nokså mange. Og disse er dagsnskr hardt rammet. Det er heller ikke slik at diagnose gir uføretrygd. Inntektsevne avgjør. For å i det hele tart bli vurdert som ufør med me, går det minst 7 år. Fm kan gå fortere, men som oftest snakker man om 10 år pluss. Med alvorlig nedsatt liv og helse. Har du noen gang vært skikkelig syk med influensa? Så ganger du den verste dagen din i sykdomsperioden med 10, det har du hverdagen, HVER ENESTE BIDIGE DAG RESTEN AV LIVET, til en som er kraftig rammet av fm. 

Anonymkode: 111be...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Atomlynet skrev:

At du ikke vet bedre er din egen feil. Du kan jo prøve å bevise at det finnes medfødte psykiske sykdommer. 

Jeg starter med å nevne lett-, moderat-, alvorlig-, dyp-, annen- og uspesifisert psykisk utviklingshemming og henviser til ICE-10 for flere medfødte psykiske diagnoser. Vil du protestere på at dyp psykisk utviklingshemming er medfødt? 

Anonymkode: 3fc60...163

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange av den totale andelen som skyldes «sykdommer» som fibromyalgi og ME.. 

Anonymkode: 4d2a9...781

Fibromyalgi og ME er ikke «sykdommer» men faktisk like reelle sykdommer som SMA, MS, leddgikt, diabetes, cystisk fibrose, CMT, hjerte- og karsykdommer, astma, allergi osv. osv.!

Anonymkode: a7556...afd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg starter med å nevne lett-, moderat-, alvorlig-, dyp-, annen- og uspesifisert psykisk utviklingshemming og henviser til ICE-10 for flere medfødte psykiske diagnoser. Vil du protestere på at dyp psykisk utviklingshemming er medfødt? 

Anonymkode: 3fc60...163

At psykiske sykdommer ikke er medfødt er grunnen til at man ikke tar en nyfødt screening for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi og ME er ikke «sykdommer» men faktisk like reelle sykdommer som SMA, MS, leddgikt, diabetes, cystisk fibrose, CMT, hjerte- og karsykdommer, astma, allergi osv. osv.!

Anonymkode: a7556...afd

Det kan ikke påvises at det er noe galt med kroppen til de som har ME eller fibromyalgi, det kan det derimot for alle som lider av resten av sykdommene du nevner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atomlynet skrev:

Ung ufør burde være forbeholdt de med somatiske sykdommer.

Du er virkelig ikke god!!!

Anonymkode: 27c6d...1aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det kan ikke påvises at det er noe galt med kroppen til de som har ME eller fibromyalgi, det kan det derimot for alle som lider av resten av sykdommene du nevner. 

ME og fibromyalgi er somatiske sykdommer. I nyere tid kan man faktisk se at det er noe galt med kroppen til de som har ME. Laktat og forandring i hjernen.

Anonymkode: 8bc57...e83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ME og fibromyalgi er somatiske sykdommer. I nyere tid kan man faktisk se at det er noe galt med kroppen til de som har ME. Laktat og forandring i hjernen.

Anonymkode: 8bc57...e83

Det er det ingen ting som tyder på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atomlynet skrev:

Det er det ingen ting som tyder på. 

Har du bodd under en stein de siste årene? Jo, dette er forsket på og der har de funnet fysiske forskjeller mellom friske og ME syke. Et sted å begynne for deg er å lese om Katarina Liens studie ;)

Anonymkode: 8bc57...e83

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det kan ikke påvises at det er noe galt med kroppen til de som har ME eller fibromyalgi, det kan det derimot for alle som lider av resten av sykdommene du nevner. 

Joda, det kan påvises!

Anonymkode: a7556...afd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det viktig å skille på å bli ufør når man er ung og ung uføre særtillegg. Denne artikkelen snakker om den første kategorien.

Anonymkode: 27c6d...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atomlynet skrev:

Nei de bør få vanlig ufør med minste sats. 

Så jeg skal straffes fordi min egen far brukte meg som en sex dukke og som følge av det utviklet jeg tunge psykiske lidelser som gjør at jeg dessverre ikke er i stand til å jobbe 

Anonymkode: 27c6d...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Luselønn? Ung ufør er 24 216 brutto per måned som enslig og 22 135 brutto som samboer/gift. Pluss evt barnetillegg. 

Anonymkode: 111be...93d

Det blir lite igjen etter skatt. Det kan jeg love deg. Og da er det ikke kult å ha samme boligutgifter på lik linje med andre, for så å aldri kunne øke inntekten selv. Selv om viljen er der, er ikke nødvendigvis evnen det.

Anonymkode: f4ec6...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Atomlynet skrev:

Ung ufør burde være forbeholdt de med somatiske sykdommer.

Da foreslår jeg at du forteller det til leger, psykologer og nav ansatte som har hatt med mange fler enn deg å gjøre.

Anonymkode: f4ec6...5cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er klart: om ting fortsetter som nå, kan vi takke velferdsstaten farvel. 

Anonymkode: 9be26...d91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Et par tusenlapper" blir veeeeeldig mange tusenlapper (i måneden) når det er mange som sliter. Hvor skal alle pengen komme i fra? 

Anonymkode: fbd2c...dec

De fordeles vel fra skatten til oss som er heldige nok til å kunne stå i ett normalt arbeidsliv! Man vet aldri hva morgendagen bringer, plutselig er det en selv som står der, uten mulighet til å jobbe! Jeg betaler min skatt med glede 🤗

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, Atomlynet skrev:

At psykiske sykdommer ikke er medfødt er grunnen til at man ikke tar en nyfødt screening for dem.

Så du mener altså at psykisk utviklingshemming ikke/aldri er medfødt. Nå vet vi hvor stor tiltro vi skal ha til dine påstander og meninger. 

Anonymkode: 3fc60...163

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet der alle skal inn i malen tar ikke godt nok vare på de som ikke er A4. Istedet for å se, og bruke, ressursene menneskene har, blir de uføretrygdet.

Mange har en restarbeidsevne, men fordi de trenger en form for tilrettelegging er det vanskelig å få jobb. I tillegg blir systemet utnyttet av arbeidsgivere som får inn folk fra nav "gratis" og kaster dem ut igjen når de må betale for dem selv. 

Som samfunn blir vi mer og mer delt. Man trenger ikke å være veldig syk for å (til slutt) havne helt utenfor. 

Anonymkode: 696c1...8b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Atomlynet skrev:

Nei de bør få vanlig ufør med minste sats. 

Selv om du nettopp skrev at det bare var unge med somatisk sykdom som burde få uføretrygd? En smule vinglete? 

Anonymkode: 5e37e...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til den store økningen i uføretrygd er pga innskrenkelsene på AAP ordningen i fjor, som presset folk på dagpenger og på uføretrygd. Regjeringen skulle altså kutte på AAP-ordningen for å "tvinge" syke i jobb. Det sier seg selv at syke er syk, og er på AAP for en grunn. De fleste med diagnoser og null inntektsevne. Så når dem da ikke har noe annet valg enn å søke uføretrygd så skjønner jo alle (bortsett fra våre inkompetente folkevalgte) at disse uføretallene kommer. Og la meg bare si det: neste år stiger prosenten minst tilsvarende. Fordi folk har ingen andre valg! 

Så hva nå? Jo i stedet for å være på AAP og motta arbeidsrettet tiltak, utdanning og oppfølgning, har folk blitt avskiltet og stemplet permanent ute av drift, hvor flesteparten nå aldri kommer inn i arbeidslivet. Selv ikke dem som faktisk ønsker det. 

Disse tallene kommer dermed ikke av at folk er blitt drastisk mer sykere, eller fordi uføreordningen er så bra, men fordi AS Norge tvinger folk fra en støttepulje til en annen. En katastrofebeslutning av den norske regjering! 

Anonymkode: 2c2b7...57d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...