Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det lærte du av oppveksten din. 

Har du en dårlig dag? Stod du opp med feil fot? Det virker iallfall slik... du burde gå og legge deg!

Anonymkode: a7556...afd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har avvik. Hvem hadde ikke taklet å ha somatisk sykdom? ME syke? ME er en somatisk sykdom.

Anonymkode: 8bc57...e83

ME pasienter har ikke avvik på biokjemiske tester, CT, MR og alt av kliniske labundersøkelser.  

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg, hvorfor snakker DU om ting som du ikke vet noe om? ME-pasienter er vel en av dem sykdomsgruppene som har aller mest somatiske plager, i tillegg til ekstrem utmattelse. ME er ikke kun utmattelse, slik du tror. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

Har du hørt sånn tull? Hvordan skulle liksom ME pasienter ha mest somatiske plager når det ikke er noe somatisk galt med dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart antall unge uføre øker når de strammer inn aap så de ikke rekker både behandling og arbeidsutprøving/omskolering. Når fristen for aap går ut nå må folk søke ufør selv om de kunne funnet en jobb, ellers så havner de på sosialstønad og pakker skruer til luselønn uten mulighet for å teste arbeidsevne, og etterhvert uten helse til å klare å møte på arbeidet de får tildelt, som skyver dem ned til laveste sats. Da kommer de inn i en ond sirkel. Selvfølgelig går de heller over på ufør. Idiotisk system, når de kunne funnet noen prosent jobb de klarte og betalt skatt. 

Anonymkode: 96fbc...302

Kutt ut a, 3 år på aap og sikkert sykemeldt 1år før det for da er det jo 100%. De som er friske nok og ønsker å jobbe har da ingen problemer med å ordne seg det. Problemet er att alt for mange har vondt i viljen og får nesten like mye for å bli hjemme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atomlynet skrev:

ME pasienter har ikke avvik på biokjemiske tester, CT, MR og alt av kliniske labundersøkelser.  

Har du hørt sånn tull? Hvordan skulle liksom ME pasienter ha mest somatiske plager når det ikke er noe somatisk galt med dem?

Troll.

Anonymkode: 8bc57...e83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atomlynet skrev:

Har du hørt sånn tull? Hvordan skulle liksom ME pasienter ha mest somatiske plager når det ikke er noe somatisk galt med dem?

Ta en titt på symptomlisten over ME du. Kanskje du lærer deg noe spillernytt i livet. Men, du må jo være åpen for det, noe som du ikke anses å være. Ta heller å skriv din somatiske tro, synsing og spekulasjoner på en papirlapp og heng den opp i stuen din, for den er null verdt her inne. Du sprer feilinformasjon. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal straffes fordi min egen far brukte meg som en sex dukke og som følge av det utviklet jeg tunge psykiske lidelser som gjør at jeg dessverre ikke er i stand til å jobbe 

Anonymkode: 27c6d...1aa

Nei, men mange med psykiske lidelser burde fått skikkelig og rask hjelp så flest mulig ble friske og fungerer normalt. Kan jo ikke gi opp ungdom slik som det blir gjort i Norge. 

Selvfølgelig er noen så syke att de aldri blir bra, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Atomlynet skrev:

Det er ingen psykiske lidelser som er påvist at er medfødt. 

Jasså, psykisk utviklingshemmet er ikke påvist medfødt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atomlynet skrev:

Hvorfor snakker du om ting du ikke vet nok om? At det ikke er påvist medfødte psykiske lidelser er bare bra, ingen fortjener å være født syk. 

Snakk om å kaste sten i glasshus. 

Anonymkode: 3fc60...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja og det er jo du et bevis på.

Anonymkode: 5e37e...7aa

Jeg har ikke laget reglene og forholder meg til realitetene.

Anonymkode: f31c7...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Kutt ut a, 3 år på aap og sikkert sykemeldt 1år før det for da er det jo 100%. De som er friske nok og ønsker å jobbe har da ingen problemer med å ordne seg det. Problemet er att alt for mange har vondt i viljen og får nesten like mye for å bli hjemme

Veldig mange er uføre i hodet sitt og forstår ikke at de blir avspist med sosialstønad. Det er de ikke enig i fordi de"vet" at de er uføre.

Så en tråd her om de som ventet på ufør. Det var ikke måte på hvor de mente de fortjente det og hvordan de backet hverandre opp.

Anonymkode: f31c7...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Det er selvsagt  langt enklere for NAV å bare gji dem en trygd  istedenfor å bruke energi på å få mange uføre uti en tilpasset jobb. 

 Derimot må mange eldre  utslitte arbeidstagere som har pådratt seg belastningskader over tid  før ein lang kamp overfor byråkratiet  for å få innvilget en uførestønad.     Kanskje burde NAV  og mange saksbehandlere priortiere annerledes, og de burde ha større forståelse for hvordan arbeidsmarkedet funker i praksis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til den store økningen i uføretrygd er pga innskrenkelsene på AAP ordningen i fjor, som presset folk på dagpenger og på uføretrygd. Regjeringen skulle altså kutte på AAP-ordningen for å "tvinge" syke i jobb. Det sier seg selv at syke er syk, og er på AAP for en grunn. De fleste med diagnoser og null inntektsevne. Så når dem da ikke har noe annet valg enn å søke uføretrygd så skjønner jo alle (bortsett fra våre inkompetente folkevalgte) at disse uføretallene kommer. Og la meg bare si det: neste år stiger prosenten minst tilsvarende. Fordi folk har ingen andre valg! 

Så hva nå? Jo i stedet for å være på AAP og motta arbeidsrettet tiltak, utdanning og oppfølgning, har folk blitt avskiltet og stemplet permanent ute av drift, hvor flesteparten nå aldri kommer inn i arbeidslivet. Selv ikke dem som faktisk ønsker det. 

Disse tallene kommer dermed ikke av at folk er blitt drastisk mer sykere, eller fordi uføreordningen er så bra, men fordi AS Norge tvinger folk fra en støttepulje til en annen. En katastrofebeslutning av den norske regjering! 

Anonymkode: 2c2b7...57d

     Det er idag mange som går på AAP som aldri burde vert der, men i produktiv arbeid.    Vet idag om folk som har tatt ut førtidspensjonering  og  gått maks perioden på dagpenger 104 uker   (idag AAP).    Har ikkje  planer om å gå tilbake i ny jobb, men bare  utnytter systemet.     Folk som har gått sykmeldt maksperioden ,eit år og ba arbeidsgiver om å bare bli oppsagt.  Går idag på arbeidsledighetstrygd, og har ingen planer om å gå tilbake i jobb.         

Er  idag mange yrkesaktive  m/ kroniske lidelser som kjemper seg på jobb   hver eneste  dag, men desse hører man  selvsagt ingenting ifra.    Vet om eldre folk over 60 som går i fast jobb, hele sitt liv , og  er totalt utslitte m/ / kroniske llidelser , men de  orker rett og slett  ikkje møte med NAV og byråkratiet .      NAV bruker utvilsamt mange ressurser på personer som  aldri burde vert der, og heller prioritert  de som virkeleg trenger det.  

      Norge vil få bruk for mange ledige hender i årene fremover  etterhvert som mange eldre arbeidstagere nå går ut av arbeidslivet.    Skjønner ikkje hvordan folk kunne overleve før vi fikk alle desse gode økonomiske støtteordningene. 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Hotwife skrev:

Hva mener du med at arbeidslivet har blitt smalere og smalere? Mulighetene er jo omtrent uendelige! Hjemmekontor, frilans, fleksitid, deltid og selvstendig næringsdrivende. Dette synes jeg var et svært dårlig argument 

Ingen av de jeg kjenner bortsett fra en har mulighet til å ha hjemmekontor. Skulle liksom min venninne som jobber i eldreomsorgen og som er utdannet innen det ha hjemmekontor? Selvstendig næringsdrivende er det ikke mange som er, det er også en økonomisk risiko der som spesielt folk som er fysisk eller psykisk syke ikke har overskudd til. Jeg vurderte å starte som selvstendig næringsdrivende en gang men selv for meg som er frisk var det for mye styr. 

Arbeidslivet ER smalere. Forrige jobbintervju jeg var på var et gruppeintervju. Jeg har sterk sosialangst og presterte selvfølgelig dårlig. Arbeidsgiver ville tydeligvis ha veldig utadvente mennesker. I andre jobber har jeg fått alle jobber jeg har søkt på, gjort det godt på intervju men da har det vært en eller to som intervjuet meg. Forventningene til utdannelse er og mye høyere enn før. For de som faller fra utdannelse pga f.eks psyke blir jobber veldig innskrenket. Selv om de kunne vært fantastiske i jobben.

Anonymkode: 7fed9...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Atomlynet skrev:

Det er ingen psykiske lidelser som er påvist at er medfødt. 

Psykiske lidelser er et bredt tema. Mange alvorlige psykiske lidelser debuterer sent i tenårene/tidlig i 20-årene. Å omtale psykisk sykdom slik du gjør, tjener ingen. Ha respekt for de som strever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mojito11 skrev:

Psykiske lidelser er et bredt tema. Mange alvorlige psykiske lidelser debuterer sent i tenårene/tidlig i 20-årene. Å omtale psykisk sykdom slik du gjør, tjener ingen. Ha respekt for de som strever. 

Ja. Og i tillegg har man de som er medfødte, oppstår under fødsel eller som debuteres/oppdages i løpet av et barns første leveuker, -måneder eller -år. 

Anonymkode: 3fc60...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en sinnssyk epidemi av kronisk sykdom nå, men de fleste velger å stikke hodet i sanden og bortforklare det. Bare se rundt dere, hvor mange har MS, ME, migrene, leddgikt, tarmsykdommer, altzheimer, autisme osv. osv. osv. osv. Og nei, de hadde ikke det før i samme grad, det ØKER og det øker VANVITTIG for hver eneste dag. Det er det som er hovedgrunnen til økningen av uføre.

Anonymkode: 53a59...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og i tillegg har man de som er medfødte, oppstår under fødsel eller som debuteres/oppdages i løpet av et barns første leveuker, -måneder eller -år. 

Anonymkode: 3fc60...163

Absolutt. Bredt spekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sinnssyk epidemi av kronisk sykdom nå, men de fleste velger å stikke hodet i sanden og bortforklare det. Bare se rundt dere, hvor mange har MS, ME, migrene, leddgikt, tarmsykdommer, altzheimer, autisme osv. osv. osv. osv. Og nei, de hadde ikke det før i samme grad, det ØKER og det øker VANVITTIG for hver eneste dag. Det er det som er hovedgrunnen til økningen av uføre.

Anonymkode: 53a59...a05

Det blir diagnostisert nå. Sykdommene har fått et navn og er belyst. Det var det ikke før. 

Anonymkode: 111be...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sinnssyk epidemi av kronisk sykdom nå, men de fleste velger å stikke hodet i sanden og bortforklare det. Bare se rundt dere, hvor mange har MS, ME, migrene, leddgikt, tarmsykdommer, altzheimer, autisme osv. osv. osv. osv. Og nei, de hadde ikke det før i samme grad, det ØKER og det øker VANVITTIG for hver eneste dag. Det er det som er hovedgrunnen til økningen av uføre.

Anonymkode: 53a59...a05

Har du statistikk som underbygger påstandene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...