Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt sikkert.

Anonymkode: 36dd3...233

Ja, for dere som ønsker tråden stengt, er det greit  å vite at tråder stenges etter et visst antall modereringer i tråden.

Anonymkode: 4cc33...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.8.2019 den 3.26, AnonymBruker skrev:

Studielån slettes ofte ved uførhet.

Anonymkode: 36dd3...233

Ofte, men ikke alltid. Har du 400 000 i trygd, tviler jeg på om du får det slettet.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte, men ikke alltid. Har du 400 000 i trygd, tviler jeg på om du får det slettet.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Derfor skrev jeg "ofte".

Anonymkode: 36dd3...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres på hvorfor 12% av kvinnene er uføre. Det er mye.

Anonymkode: 6fd5e...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Undres på hvorfor 12% av kvinnene er uføre. Det er mye.

Anonymkode: 6fd5e...c3a

Fordi mange jobber i tunge fysiske lavtlønnsyrker og har som regel to 100% stillinger. En ute og en hjemme. Samtidig som de har lavere terskel for å oppsøke helsevesen når noe ikke er som det bør og skal, de trenger ikke være «tøff» som mannen og la det går for langt før de oppsøker hjelp. 

Anonymkode: 39b25...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange jobber i tunge fysiske lavtlønnsyrker og har som regel to 100% stillinger. En ute og en hjemme. Samtidig som de har lavere terskel for å oppsøke helsevesen når noe ikke er som det bør og skal, de trenger ikke være «tøff» som mannen og la det går for langt før de oppsøker hjelp. 

Anonymkode: 39b25...256

Det er nok dette mange ønsker å tro. Imidlertid viser forskning at du tar grundig feil og at det er andre, mer urovekkende grunner til dette.

https://www.nettavisen.no/okonomi/den-norske-sykelonnsordningen-er-gull-for-kvinner/3423681418.html

Anonymkode: c4013...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også det har mye med mange kvinnesykdommer som ikke tar prioritet, kvinner som ikke blir hørt før lenge over punktet for «no return» iforhold til sykdomsforløp.. 

Anonymkode: e3482...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet, men fungerer egentlig helt fint. Var ganske syk som ung og fikk derfor aldri tatt noen utdanning. Nå kunne jeg sikkert å ha jobbet, men gidder ikke stå i et lavtlønnet yrke å slite. Tror heller ikke jeg orker å begynne på noe utdanning. Trives med å styre mine egne dager og har uansett mer enn nok penger. På denne måten vil jeg også få mer tid med barn som kommer, slik at de vil ha en mor hjemme. 

Anonymkode: 502e3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet, men fungerer egentlig helt fint. Var ganske syk som ung og fikk derfor aldri tatt noen utdanning. Nå kunne jeg sikkert å ha jobbet, men gidder ikke stå i et lavtlønnet yrke å slite. Tror heller ikke jeg orker å begynne på noe utdanning. Trives med å styre mine egne dager og har uansett mer enn nok penger. På denne måten vil jeg også få mer tid med barn som kommer, slik at de vil ha en mor hjemme. 

Anonymkode: 502e3...01d

Det er deg. De fleste sliter med å få økonomien til å gå rundt når den ene av to lønnsmottagere må gå over til uføretrygd. Eller at man er alene, og må takle at man får redusert inntekt.

Anonymkode: 2a1e0...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet, men fungerer egentlig helt fint. Var ganske syk som ung og fikk derfor aldri tatt noen utdanning. Nå kunne jeg sikkert å ha jobbet, men gidder ikke stå i et lavtlønnet yrke å slite. Tror heller ikke jeg orker å begynne på noe utdanning. Trives med å styre mine egne dager og har uansett mer enn nok penger. På denne måten vil jeg også få mer tid med barn som kommer, slik at de vil ha en mor hjemme. 

Anonymkode: 502e3...01d

Dette kan nok gjelde mange.

Anonymkode: 36dd3...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2019 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Det er deg. De fleste sliter med å få økonomien til å gå rundt når den ene av to lønnsmottagere må gå over til uføretrygd. Eller at man er alene, og må takle at man får redusert inntekt.

Anonymkode: 2a1e0...81b

Nå er heldigvis ikke økonomi et problem her i huset. 

Anonymkode: 502e3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet har økt med 177% siden 2010. Vanvittig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/enorm-okning-i-antall-unge-ufore/3423844298.html

I tillegg sier Tajik: 

– En del av dem som nå skyves over på 100 prosent uføretrygd, er folk som egentlig kunne ha jobbet litt, men de får ikke en avklaring tidsnok, og de får ikke en avklaring som bidrar til å få dem ut i jobb, sier Tajik til kanalen.

Er det ikke en fordel om disse får ro til å finne eget arbeid...?

Anonymkode: f31c7...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke jobb, vi bruker store summer på å sette mennesker i praksis, og mange bedrifter nyter godt av å få tilskudd av å ansette syke mennesker

Vet du, i land med mange jobber og syke mennesker, så må faktisk bedrifter betale for sine syke ansatte sin jobbing. Det burde være helt normalt at enkelte er litt syke og ikke klarer jobbe like godt som friske. Det er ikke noe staten burde betale for, det burde bedriften selv gjøre. Så kunne de evt gitt litt lavere lønn om personen jobbet veldig dårlig. 

At staten skal betale for at alle syke kommer i jobb er tåpelig og gjør det vanskeligere for syke å få jobb. Hvorfor ansette en som er litt syk ordinært når staten betaler for å ta noen på nav?

Anonymkode: 2f7c9...23b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er sprøtt. Mange av de unge uføre jobber også, dog for luselønn(et par 1000 i måneden for en fulltidsjobb). Mange nav kontor er heller ikke flinke til å åpne for muligheter som utdannelse under aap om den syke har mulighet for å stå i et enkelt arbeid. Arbeidslivet som helhet ønsker heller ikke å tilrettelegge for syke, i alle fall ikke om de i stedet kan få betalt for å ha syke i praksis der. Til noe drastisk skjer vil det bare bli mer og mer unge uføretrygdede, og er man først havnet i systemet er det vanskelig å komme ut.

Anonymkode: e9567...78d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med 2 diagnoser, en av de Asberger. Og jeg er svært bekymret for hans framtid. Han er jo helt normalt smart, gjør det bra på skolen, kreativ og omsorgsfull. Men han bruker litt tid på å komme i gang, er veldig stille og forsiktig, sjenert. Han blir sliten og stressa av mye lyd og mange mennesker, og nye situasjoner. Men det er mye han kan gjøre og. Men på et jobbintervju, vil jo aldri han gjøre det bra. Og han vil kanskje ikke klare å yte 100%. Og min store skrekk, er at han ender opp som ung ufør, fordi ingen vil ansette han. 

Har et eldre barn, som bare har fullført videregående, og jobber nå. Men det barnet er veldig flink til å prate for seg, veldig sosial og positiv, så hun har jo ingen problemer med å få jobb, for hun gjør det jo strålende på intervju. Gjør og en god jobb. Men hun er jo frisk. 

Og arbeidslivet i dag, krever mye av deg, i forhold til hva det gjorde for 20 år siden. Gikk i klasse med noen raringer den gang, som helt klart hadde fått noen diagnoser. Men de fikk seg jobb etter videregående. Det gjorde vi jo alle. 

Anonymkode: db93f...efc

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde jo absolutt få unge folk i jobb og heller ha uføretrygden gå til de som er kommet opp i årene og sliter med fysiske plager. Er jo ekstremt mange unge som er psykisk syke i dag

Anonymkode: 35a04...8af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke rart antall unge uføre øker når de strammer inn aap så de ikke rekker både behandling og arbeidsutprøving/omskolering. Når fristen for aap går ut nå må folk søke ufør selv om de kunne funnet en jobb, ellers så havner de på sosialstønad og pakker skruer til luselønn uten mulighet for å teste arbeidsevne, og etterhvert uten helse til å klare å møte på arbeidet de får tildelt, som skyver dem ned til laveste sats. Da kommer de inn i en ond sirkel. Selvfølgelig går de heller over på ufør. Idiotisk system, når de kunne funnet noen prosent jobb de klarte og betalt skatt. 

Anonymkode: 96fbc...302

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart antall unge uføre øker når de strammer inn aap så de ikke rekker både behandling og arbeidsutprøving/omskolering. Når fristen for aap går ut nå må folk søke ufør selv om de kunne funnet en jobb, ellers så havner de på sosialstønad og pakker skruer til luselønn uten mulighet for å teste arbeidsevne, og etterhvert uten helse til å klare å møte på arbeidet de får tildelt, som skyver dem ned til laveste sats. Da kommer de inn i en ond sirkel. Selvfølgelig går de heller over på ufør. Idiotisk system, når de kunne funnet noen prosent jobb de klarte og betalt skatt. 

Anonymkode: 96fbc...302

Før i tide fikk vi oss unge jobb selv og fikk vi ikke det, så måtte vi gå på sosialen selv mens vi søkte jobb! Synes det er et alt for høyt tall på unge friske mennesker på uføretrygd! Ser mange eldre som sliter med å få trygd mens yngre får ung ufør pga psyken og de har aldri stått i jobb! 

Anonymkode: 35a04...8af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart antall unge uføre øker når de strammer inn aap så de ikke rekker både behandling og arbeidsutprøving/omskolering. Når fristen for aap går ut nå må folk søke ufør selv om de kunne funnet en jobb, ellers så havner de på sosialstønad og pakker skruer til luselønn uten mulighet for å teste arbeidsevne, og etterhvert uten helse til å klare å møte på arbeidet de får tildelt, som skyver dem ned til laveste sats. Da kommer de inn i en ond sirkel. Selvfølgelig går de heller over på ufør. Idiotisk system, når de kunne funnet noen prosent jobb de klarte og betalt skatt. 

Anonymkode: 96fbc...302

Men dette kan de jo ikke bestemme selv? Det er ingen grunn til økningen, er de ikke uføre, skal de på sosialstønad?

Anonymkode: f31c7...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslivet blir smalere og smalere, og passer snart kun for en liten gruppe mennesker. Denne lille gruppen må ta regningen for samfunnet vi har skapt de siste 15-20 årene.

Anonymkode: 0f829...27c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...