Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig, og jeg er selv på vei mot å bli ufør etter mange års kamp mot en sykdom. Det verste er jo at mange rundt meg spør når vi skal få barn... Svarer bare at jeg klarer såvidt å handle mat og kjøre bil, så jeg ser ikke hvordan det er forsvarlig å få barn. 

Når det er sagt, så er ufør blitt mer og mer en midlertidig stønad. Man kan ikke gå mer enn 3 år på AAP, så da blir mange presset ut i uførestønad, selv om de har muligheter for å bli bedre etter 3+ Heldigvis er det helt åpent å ta utdanning eller jobbe om man blir friskere, selv om man har måttet få uførestønad. Kjenner to stk. som klarte det fint etter behandling av sykdon. Virker ikke som at mange andre i samfunnet er klar over dette. 

Anonymkode: bbfcd...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig helt enig. 

Å få barn og så bli ufør, er én ting, men å velge barn når man ikke fungerer i samfunnet det forstår jeg rett og slett ikke. 

 

Anonymkode: 27ddb...786

Ikke fungerer i samfunnet faktisk. Du bør skamme deg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig, og jeg er selv på vei mot å bli ufør etter mange års kamp mot en sykdom. Det verste er jo at mange rundt meg spør når vi skal få barn... Svarer bare at jeg klarer såvidt å handle mat og kjøre bil, så jeg ser ikke hvordan det er forsvarlig å få barn. 

Når det er sagt, så er ufør blitt mer og mer en midlertidig stønad. Man kan ikke gå mer enn 3 år på AAP, så da blir mange presset ut i uførestønad, selv om de har muligheter for å bli bedre etter 3+ Heldigvis er det helt åpent å ta utdanning eller jobbe om man blir friskere, selv om man har måttet få uførestønad. Kjenner to stk. som klarte det fint etter behandling av sykdon. Virker ikke som at mange andre i samfunnet er klar over dette. 

Anonymkode: bbfcd...002

Så bra du tenker sånn, viktigste er og ta vare på seg selv. Rart hvor lett det skal være? Uføre skal jo egentlig være noe når alt er testet ut og man ikke kan bli friskere. 

Anonymkode: c8514...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig, og jeg er selv på vei mot å bli ufør etter mange års kamp mot en sykdom. Det verste er jo at mange rundt meg spør når vi skal få barn... Svarer bare at jeg klarer såvidt å handle mat og kjøre bil, så jeg ser ikke hvordan det er forsvarlig å få barn. 

Når det er sagt, så er ufør blitt mer og mer en midlertidig stønad. Man kan ikke gå mer enn 3 år på AAP, så da blir mange presset ut i uførestønad, selv om de har muligheter for å bli bedre etter 3+ Heldigvis er det helt åpent å ta utdanning eller jobbe om man blir friskere, selv om man har måttet få uførestønad. Kjenner to stk. som klarte det fint etter behandling av sykdon. Virker ikke som at mange andre i samfunnet er klar over dette. 

Anonymkode: bbfcd...002

Presset ut i uførestønad? De jeg vet om blir presset ut i jobb mens de går på AAP 

Anonymkode: 5e7ed...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Herregud, for et menneskesyn. Vet du hva, TS, det finnes utrolig mange i jobb som er elendige foreldre! Bare fordi man ikke klarer å jobbe, betyr ikke at omsorgsevne eller evne til og ta seg av et barn ikke er tilstede.

Skjerp deg, altså.

👆🏻😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presset ut i uførestønad? De jeg vet om blir presset ut i jobb mens de går på AAP 

Anonymkode: 5e7ed...887

AAP-stønad får man i en begrenset periode. Selvsagt prøver man ut alt under denne perioden på 3 år. Har man ikke blitt friskere når det har gått 3 år er det dessverre ikke så mange andre muligheter enn uføretrygd - som absolutt kan reverseres om man blir frisk om f.eks. 8 år. Før fantes rehabiliteringsstønad, hvor man brukte den tiden sykdommen/rehabiliteringen tok.

Nå er det en frist på å bli frisk til å jobbe innen 3 år, med mulighet for forlengelse på 2 år for spesielle tilfeller. Etter det er det uførestønad for de som er for syke for å klare arbeid.

Forstå det den som kan.

Anonymkode: bbfcd...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. Hva med å bare "mind you own buisness?!" 

Hva uføre, eller andre, velger å gjøre blir da helt opp til hver enkelt. Absolutt ingen har rett til å kritisere uføre for å få barn, det er mange overveiinger og momenter som spiller inn. Også grad av sykdom, og ikke minst hvilken sykdom! 

Tåpelig diskusjon. 

Anonymkode: 840ef...a95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tråden er opprettet for å trolle eller provosere. 

Når det er sagt: det er MANGE årsaker til at folk er uføre! Det kan være alt fra angst som ikke er god ift jobb, til manglende armer eller bein. 

Jeg er selv ufør, og ufrivillig barnløs. Grunnen til min uføre er jo min egen sak. Men jeg vet at jeg har et stort nok hjerte til å få et barn.innsikt i min egen livssituasjon har jeg også! Jeg har nok energi til å kunne gi et barn den oppmerksomheten de trenger. Har en mann som er i full jobb, og vet at han vil stille opp. 

Hvorfor andre uføre velger å få barn, er ikke min eller din sak. 

Anonymkode: 049c0...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun jobber jo det minste på en tilpasset arbeidplass, kanskje hu har litt mer i mellom øra. Det betyr jo værtfall at hun har et overskudd som gjør at hun km funke i hverdagen 😜

Anonymkode: c8514...1ff

Tenker du at vi som er uføre har "mindre mellom øra"?

Jeg vet ikke hvor mye du selv har "mellom øra", men jeg vet at jeg sannsynligvis kunne vært din sjef, for du viser ikke noe som helst intelligens i din post. Regner med at du er ansatt i kiosk eller noe? Eller stuepike på et hotell? Jeg tror du jobber med noe slikt, du har sikkert en jobb i serviceyrke, håper jeg? 

Håper du ikke er assistent på et sykehjem eller i barnehage! For der trengs det mer empati enn du har!

Jeg var leder for 130 personer før jeg ble ufør pga en skade. Og har massevis av utdanning, som kvalifiserte meg til å bli leder. Så ikke kom her og tro at uføre er dumme, eller at vi har mindre "mellom øra" enn det f.eks du har! Og det er mange uføre som har et tonn med utdanning, men som ikke får brukt det de kan fordi de er syke!

 

 

 

Anonymkode: 1a2ad...157

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror tråden er opprettet for å trolle eller provosere. 

Når det er sagt: det er MANGE årsaker til at folk er uføre! Det kan være alt fra angst som ikke er god ift jobb, til manglende armer eller bein. 

Jeg er selv ufør, og ufrivillig barnløs. Grunnen til min uføre er jo min egen sak. Men jeg vet at jeg har et stort nok hjerte til å få et barn.innsikt i min egen livssituasjon har jeg også! Jeg har nok energi til å kunne gi et barn den oppmerksomheten de trenger. Har en mann som er i full jobb, og vet at han vil stille opp. 

Hvorfor andre uføre velger å få barn, er ikke min eller din sak. 

Anonymkode: 049c0...f8c

Jeg er også ufør, og kunne ikke hatt et småbarn nå, når det gjelder hva jeg kan stille opp med. Ja, jeg har også et stort nok hjerte til det, som du framhever. Men jeg har ikke helse til å få barn. 

Om jeg hadde nok energi til å få et barn, kunne jeg også vært i jobb. Det er helt klart! Det hadde vært lettere enn å takle alt med baby og småbarn. Det er ofte mer krevende med småbarn enn å være i jobb!

Jeg har også en mann som jobber fullt, men jeg kan da ikke tenke at han skal ta over alt med barnet hvis jeg ikke klarer det!

 

Anonymkode: 1a2ad...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Regner med at du er ansatt i kiosk eller noe? Eller stuepike på et hotell? Jeg tror du jobber med noe slikt, du har sikkert en jobb i serviceyrke, håper jeg? 

Håper du ikke er assistent på et sykehjem eller i barnehage! For der trengs det mer empati enn du har!(...)

Anonymkode: 1a2ad...157

Hei AB, jeg klippet litt i det flotte innlegget ditt for å få frem det ovenstående.

TS oppgir å være uten jobb og man kan undres hvorfor det, samt det faktum at h*n bruker tiden på KG i stedet for å søke aktivt etter jobb.

Til deg TS, har jeg et forslag: Gjør en innsats med måten du skriver på og ikke minst hva du skriver, så øker du sjansene for å komme i jobb. Det er viktig å gjøre godt inntrykk om du vil bli ansett som jobbkandidat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også ufør, og kunne ikke hatt et småbarn nå, når det gjelder hva jeg kan stille opp med. Ja, jeg har også et stort nok hjerte til det, som du framhever. Men jeg har ikke helse til å få barn. 

Om jeg hadde nok energi til å få et barn, kunne jeg også vært i jobb. Det er helt klart! Det hadde vært lettere enn å takle alt med baby og småbarn. Det er ofte mer krevende med småbarn enn å være i jobb!

Jeg har også en mann som jobber fullt, men jeg kan da ikke tenke at han skal ta over alt med barnet hvis jeg ikke klarer det!

 

Anonymkode: 1a2ad...157

Respekt for det 🙏🏻🌸 Det og ta hensyn til de man er sammen med er det mange som glemmer ❤️

Anonymkode: c8514...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24

Jobbet i 100% turnus som sykepleier da jeg fikk barn. Jeg ble ufør 60 da sønnen var 7år, jobber nå 40% m tilrettelegging. Er alenemor.

Grunner som økt arbeidspress, underbemanning, arbeidskonflikt gå meg langvarig sykemelding og jeg utviklet depresjon, angst og fibromyalgi. Visste seg også at jeg hadde aspergers.

Vil bare si at jeg ser på det å ha barn som mindre stress enn arbeid. Gir også mer glede vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respekt for det 🙏🏻🌸 Det og ta hensyn til de man er sammen med er det mange som glemmer ❤️

Anonymkode: c8514...1ff

Ta hensyn til de man er sammen med? Her er det min mann som har vært pådriver for å få barn. Han tar villig på seg alt ekstra arbeid som følger med. Det er et valg vi har tatt i fellesskap, ikke noe jeg belaster han med. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en mann som jobber fullt, men jeg kan da ikke tenke at han skal ta over alt med barnet hvis jeg ikke klarer det!

 

Helt ok at dere velger det slik, men det må da få være opp til hver familie å finne ut av.

Anonymkode: 4ee48...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta hensyn til de man er sammen med? Her er det min mann som har vært pådriver for å få barn. Han tar villig på seg alt ekstra arbeid som følger med. Det er et valg vi har tatt i fellesskap, ikke noe jeg belaster han med. 

Helt ok at dere velger det slik, men det må da få være opp til hver familie å finne ut av.

Anonymkode: 4ee48...23f

Nå sa vell ikke jeg det direkte til deg, men er mange som glemmer det opp i alt 🤪

Anonymkode: c8514...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandymor

ts mener jo helt klart her at det er ingenting å si på omsorgsevnen til de som får barn som ufør, de er sikkert fantastiske faktisk, men er man blind eller mangler en arm, er dette ikke noe som holdes hemmelig, alle vet det, og de er i jobb som passer dem. Har man angst, kan man vaske 20 timer i uken forsatt, men kanskje ikke være i en servicejobb. det at folk holder det hemmelig, men er for syk til alle jobber i verden, er jo det det undres om her. Det er en jobb for alle og alt kan tilrettelegges, ts vet nok heller ikke hvor lite eller mye jobb det er med barn
 

Endret av sandymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Witch24 skrev:

Jobbet i 100% turnus som sykepleier da jeg fikk barn. Jeg ble ufør 60 da sønnen var 7år, jobber nå 40% m tilrettelegging. Er alenemor.

Grunner som økt arbeidspress, underbemanning, arbeidskonflikt gå meg langvarig sykemelding og jeg utviklet depresjon, angst og fibromyalgi. Visste seg også at jeg hadde aspergers.

Vil bare si at jeg ser på det å ha barn som mindre stress enn arbeid. Gir også mer glede vil jeg si.

Vil tro det er få jobber som er så krevende som sykepleieryrket på en travel avdeling. Du må være 5 steder på en gang og flere liv er avhengig av at du observerer endringer slik at riktig behandling iverksettes. Disse fem personene skal i tillegg på do, ha mat, ha smertestillende, ha antibiotika, ha ny stomipose, ha sondeernæring osv. 

Klart det er lettere å være hjemme å ta vare på 1-3 små mennesker som du forguder. 

Anonymkode: 80fa8...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en følge av velferdsstaten at den kunstig holder oppe reproduksjonsraten til personer med lav produksjonsverdi, pga gratispenger fra staten. Dette øker skatte- og avgiftstrykket ytterligere på personer med høy produksjonsverdi, som får ytterligere redusert sin reproduksjonsrate, som igjen gir lavere IQ og samfunnsforfall. Reproduksjonsraten er spesielt høy hos somaliere, som koster den produktive delen av befolkningen vanvittige summer. Jeg håper nordmenn reiser seg snart mot galskap. #skattertyveri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...