Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de jeg kjenner bortsett fra en har mulighet til å ha hjemmekontor. Skulle liksom min venninne som jobber i eldreomsorgen og som er utdannet innen det ha hjemmekontor? Selvstendig næringsdrivende er det ikke mange som er, det er også en økonomisk risiko der som spesielt folk som er fysisk eller psykisk syke ikke har overskudd til. Jeg vurderte å starte som selvstendig næringsdrivende en gang men selv for meg som er frisk var det for mye styr. 

Arbeidslivet ER smalere. Forrige jobbintervju jeg var på var et gruppeintervju. Jeg har sterk sosialangst og presterte selvfølgelig dårlig. Arbeidsgiver ville tydeligvis ha veldig utadvente mennesker. I andre jobber har jeg fått alle jobber jeg har søkt på, gjort det godt på intervju men da har det vært en eller to som intervjuet meg. Forventningene til utdannelse er og mye høyere enn før. For de som faller fra utdannelse pga f.eks psyke blir jobber veldig innskrenket. Selv om de kunne vært fantastiske i jobben.

Anonymkode: 7fed9...591

Fysisk å psykisk syke har vel alltid strevd med å være i arbeidslivet? Jeg sier ikke at livet er lett, men selve arbeidsmarkedet har ikke blitt smalere. Er man utdannet innen helse eller håndverk kan man ikke praktisere hjemmekontor, nei. Men de fleste "kontorjobber" åpner opp for fleksible og selvstyrte hverdager. Er du god på it, kan du jobbe fra hvor som helst. Forventninger til utdanning er høy ja, men det er fortsatt jobber på gulvet til de som ikke har særlig av det. Men påstanden om at arbeidslivet har blitt smalere og smalere synes jeg ikke holder mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir diagnostisert nå. Sykdommene har fått et navn og er belyst. Det var det ikke før. 

Anonymkode: 111be...93d

Den Store Standardforklaringen til saueflokken.

Skjønner dere ikke det selv snart?

Anonymkode: c4013...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som er «ikke»-sykdommer mener du? For å svare deg, nokså mange. Og disse er dagsnskr hardt rammet. Det er heller ikke slik at diagnose gir uføretrygd. Inntektsevne avgjør. For å i det hele tart bli vurdert som ufør med me, går det minst 7 år. Fm kan gå fortere, men som oftest snakker man om 10 år pluss. Med alvorlig nedsatt liv og helse. Har du noen gang vært skikkelig syk med influensa? Så ganger du den verste dagen din i sykdomsperioden med 10, det har du hverdagen, HVER ENESTE BIDIGE DAG RESTEN AV LIVET, til en som er kraftig rammet av fm. 

Anonymkode: 111be...93d

ME er den verste sykdommen man kan få. Ikke kall det en "ikke"-sykdom.

Anonymkode: 6fd5e...c3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg? Ingen friske mennesker får uføretrygd!

Anonymkode: 8bc57...e83

Dette stemmer selvsagt ikke. Det finnes friske mennesker som får uføretrygd i Norge, det vi vet lite om er antallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Dette stemmer selvsagt ikke. Det finnes friske mennesker som får uføretrygd i Norge, det vi vet lite om er antallet.

En annen tråd prøver å belyse dette.

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Husholdning1 skrev:

Dette stemmer selvsagt ikke. Det finnes friske mennesker som får uføretrygd i Norge, det vi vet lite om er antallet.

Friske mennesker får ikke uføretrygd. På hvilket grunnlag mener du dette? Hvorfor mener du nav gir friske folk uføretrygd? 

Anonymkode: 78ce9...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Herlighet, dere er syke! Ingen ønsker vel å være ufør?

Anonymkode: d63ed...afc

De som er for syke til å jobbe eller bare ikke ønsker å jobbe vil naturlig nok ønske å få innvilget uføretrygd. 

Anonymkode: 23f9a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Friske mennesker får ikke uføretrygd. På hvilket grunnlag mener du dette? Hvorfor mener du nav gir friske folk uføretrygd? 

Anonymkode: 78ce9...324

Dette er ikke noe jeg mener, dette er noe som skjer. Uføretrygd er et tildels tillitsbasert system, og slikt er det selvsagt noen som utnytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 21.34, Loff77 skrev:

Jasså, psykisk utviklingshemmet er ikke påvist medfødt? 

Psykisk utviklingshemming klassifiseres jo ikke som en ‘psykisk sykdom’. 

Anonymkode: 2c78d...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Ta en titt på symptomlisten over ME du. Kanskje du lærer deg noe spillernytt i livet. Men, du må jo være åpen for det, noe som du ikke anses å være. Ta heller å skriv din somatiske tro, synsing og spekulasjoner på en papirlapp og heng den opp i stuen din, for den er null verdt her inne. Du sprer feilinformasjon. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

ME og fibromyalgi er jo nettopp det, symptomdiagnoser.

Somatiske utfall som følge av psykogene faktorer (psykosomatiske plager) er svært vanlig og en av de vanligste årsakene til legebesøk i Norge. 

(Det er forresten ikke noe uttrykk som heter «din somatiske tro» eller «din somatiske synsing».)

 

Anonymkode: 2c78d...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Friske mennesker får ikke uføretrygd. På hvilket grunnlag mener du dette? Hvorfor mener du nav gir friske folk uføretrygd? 

Anonymkode: 78ce9...324

Om du mener at ingen lurer til seg trygd i Norge, må du være rimelig naiv.

Anonymkode: 36dd3...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Om du mener at ingen lurer til seg trygd i Norge, må du være rimelig naiv.

Anonymkode: 36dd3...233

Skjønner ikke at dere som tror det er så enkelt  å lure til seg trygd, ikke søker selv ?  Så får dere selv se hvor "enkelt" det er   :fnise:   Blir så innmari lei av folk som bare slenger med leppa uten å ha snøring på hva de snakker om.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at dere som tror det er så enkelt  å lure til seg trygd, ikke søker selv ?  Så får dere selv se hvor "enkelt" det er   :fnise:   Blir så innmari lei av folk som bare slenger med leppa uten å ha snøring på hva de snakker om.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Det er nokså enkelt å lyve på seg helseutfordringer som ikke kan påvises ved hjelp av prøver. Det betyr ikke at mange av folkene som skjønner dette ikle vil svindle, slik noen selvsagt gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det er nokså enkelt å lyve på seg helseutfordringer som ikke kan påvises ved hjelp av prøver. Det betyr ikke at mange av folkene som skjønner dette ikle vil svindle, slik noen selvsagt gjør.

Det er veldig tydelig at du ikke har fått med deg innstrammingene som har skjedd de siste årene.

Anonymkode: 5ceda...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig tydelig at du ikke har fått med deg innstrammingene som har skjedd de siste årene.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Jeg har fått med meg innstrammingene. Vanskelighetsgraden har ikke økt. Den er fortsatt dra til lege (i flere runder selvsagt), bli sykemeldt, gå på AAP og følg opp det NAV krever, søk om uføretrygd. Få innvilget eller få avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har fått med meg innstrammingene. Vanskelighetsgraden har ikke økt. Den er fortsatt dra til lege (i flere runder selvsagt), bli sykemeldt, gå på AAP og følg opp det NAV krever, søk om uføretrygd. Få innvilget eller få avslag.

Den har nok økt betraktelig du.  Det er bruken av ordningen ung ufør som har eksplodert, og som må sees mer på.   

Anonymkode: 5ceda...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har nok økt betraktelig du.  Det er bruken av ordningen ung ufør som har eksplodert, og som må sees mer på.   

Anonymkode: 5ceda...3ed

Nei, den har ikke det. Det er forskjell på at det tar lengre tid og at det har blitt vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung (under 26 år) og skal snart søke om uføretrygd ifølge lege. Jeg sliter psykisk og klarer ikke enten jobb eller skole. Jeg har prøvd å gå på skolen dette året, men det gikk dårlig. Uansett, jeg er her for råd og tips angående uføretrygd. Og vær så snill ikke vær slem; jeg har nok med ting å slite med. Takk på forhånd :)

Anonymkode: c99af...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at dere som tror det er så enkelt  å lure til seg trygd, ikke søker selv ?  Så får dere selv se hvor "enkelt" det er   :fnise:   Blir så innmari lei av folk som bare slenger med leppa uten å ha snøring på hva de snakker om.

Anonymkode: 5ceda...3ed

20 leger har mistet retten til å skrive ut sykemeldinger. Hva tror du dette skyldes...?

Anonymkode: 36dd3...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...