Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidslivet blir smalere og smalere, og passer snart kun for en liten gruppe mennesker. Denne lille gruppen må ta regningen for samfunnet vi har skapt de siste 15-20 årene.

Anonymkode: 0f829...27c

Ja?? Hvem skal vi skylde på? Forbaksede arebidsgivere som ikke gir jobb da! 

Anonymkode: 3beb2...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer fri konkurransen er jo flere tapere.

Det er generelt en trend i hele verden på alle fronter

Bare se på kvinnefrigjøringen. Kvinner ble mer frie til å gjøre hva de vil og det ble mer akseptabelt å shoppe etter beste mann og gjenbruk av kvalitets-menn isteden for at alle skulle holde seg til 1 mann for livet

Hva betyr det i praksis, jo flere menn blir ufrivillig barnløse og ensomme, de taper konkurransen mot de beste mennene, fordi de er dårligere menn i kvinners øyne og da velger kvinner andre menn, menn som tidligere ville vært "opptatt" men som nå istedenfor har et harem av kvinner som enten er med dem eller venter på sin tur.

Men ingen har forståelse for det, for mennene som føler seg som tapere , og noen av dem blir frustrerte incels, alle tenker ja ja ta deg sammen og bare bli en bedre mannn da så du vinner konkurransen om damene. Men det er ikke alle som har sjangs i en fri konkurranse, det må folk bare innse, dersom "incellen" på en eller annen måte klarer  dette, blir det bare en annen mann som faller under i taper-gruppen istedenfor, det er ingen løsning på problemet det er kun lettvint idiotiske utsagn. Det var en grunn til at en innførte 1 mann 1 kvinne giftemål greia.... Og fjerner man det så skjer ting, uansett om en liker det eller ikke, det er bare fakta.

Hvordan skal en syk nordmann, utkonkurrere en frisk polakk eller svenske i en ufaglært jobb?

Helt realistisk sett, det er ikke mulig. Sier ikke at vi ikke skal ha EØS eller fri flyt fri konkurranse, men dere må bake inn prisen (økt antall uføre) i fordelen (økt produktivitet og internasjonal konkurransekraft og lavere kostnader for varer etc). Dere kan ikke BÅDE få fordelen, OG slippe ulempen.

 

Dere må bestemme dere hva slags samfunn dere ønsker dere, inklusive nedsidene. Ikke bare leve i en fantasiverden hvor fine ord gjør at alt skal ordne seg for alle på alle fronter

Anonymkode: de2f5...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kan de jo ikke bestemme selv? Det er ingen grunn til økningen, er de ikke uføre, skal de på sosialstønad?

Anonymkode: f31c7...422

Nei, de bestemmer ikke om de får ufør selv, men de bestemmer om de skal søke. De er jo syke nok til å kvalifisere til ufør, men de rekker aldri å bli ferdig med behandling og prøve om de kunne jobbet litt på tida de får aap. Så istedet for at de får mulighet til å finne noe de kan klare, må de rett på ufør.

Anonymkode: 96fbc...302

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstod virkelig ikke poenget. Disse får man uansett når man er ufør, jobber man fullt i praksis kan man få opp mot 2000 ekstra. Noen har ikke råd til å jobbe litt ekstra grunnet transport kostnader(Om de har mulighet til å jobbe et par timer i uka). Hadde det vært plass til disse i det normale arbeidsmarkedet kunne de tjent en hel del mer og man hadde sluppet å ha dem på 100% trygd. Mange av disse ønsker faktisk å jobbe, men ingen ønsker å lage plass til dem.

Anonymkode: e9567...78d

Praksisplass er jo frivillig. I vta er det helt andre summer. Nei, det er et stort problem at arbeidslivet og arbeidsgivere er så smalsynte. Det er mye god arbeidskraft tross «tittelen» ufør 😕 

Anonymkode: 111be...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før i tide fikk vi oss unge jobb selv og fikk vi ikke det, så måtte vi gå på sosialen selv mens vi søkte jobb! Synes det er et alt for høyt tall på unge friske mennesker på uføretrygd! Ser mange eldre som sliter med å få trygd mens yngre får ung ufør pga psyken og de har aldri stått i jobb! 

Anonymkode: 35a04...8af

Før i tiden er ikke nå. Før i tiden konkurrerte ikke nordmenn med hele EØS, før i tiden var det nok av manuelle jobber som ikke krevde høyere utdannelse, før i tiden kunne man jobbe seg opp fra gølvet, før i tiden var ikke automatiseringen  i arbeidslivet et reelt problem, før i tiden måtte man ikke gjennom flere runder i et jobbintervju med tilhørende personlighetstest. 

Anonymkode: 8d90a...ce1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange av den totale andelen som skyldes «sykdommer» som fibromyalgi og ME.. 

Anonymkode: 4d2a9...781

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg gjette, diagnosene som topper statistikken er de som typisk er basert på tillit. Som ikke synes utenpå? 

 

Anonymkode: 49566...b72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe å si at det er så og si umulig å få jobb om man ikke har bachelor og helst master? Master er vel det nye bachelor også. Er ikke alle som er klar for alt det..

Anonymkode: edfe1...7cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Arbeidsgiver her. 

Jeg holder meg langt unna jobbsøkere hvor jeg aner sykemeldinger, NAV, tilpasning, fravær etc som ikke gir meg en 100% frisk og dedikert arbeidstaker. 

Sorry, men det er den harde virkelighet. Arbeidslivet er et rotterace. Arbeidssøkere i denne kategori kan sikkert finnes plass til innenfor offentlig sektor. Men ikke innenfor det private. 

Anonymkode: e1af5...1b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange av den totale andelen som skyldes «sykdommer» som fibromyalgi og ME.. 

Anonymkode: 4d2a9...781

Hvorfor i all verden lurer du på det? Jeg forstår at du inviterer til en debatt rundt disse sykdommene, fordi du selv ikke har en skjønneste anelse om hva dem dreier seg om. Dette er to sykdommer som gir lavere livskvalitet og mye lavere arbeidsevne sammenlignet med de aller fleste sykdommer. Det finnes dermed sykdommer som er mye mildere enn disse hvor folk er uføre i. Det burde du heller vært mer interessert i. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Arbeidsgiver her. 

Jeg holder meg langt unna jobbsøkere hvor jeg aner sykemeldinger, NAV, tilpasning, fravær etc som ikke gir meg en 100% frisk og dedikert arbeidstaker. 

Sorry, men det er den harde virkelighet. Arbeidslivet er et rotterace. Arbeidssøkere i denne kategori kan sikkert finnes plass til innenfor offentlig sektor. Men ikke innenfor det private. 

Anonymkode: e1af5...1b3

Hva er du redd for egentlig? Utgifter?
Hvis du trenger ekstra hjelp, bør du ansette en som er ufør i f.eks 20% stilling ettersom at du er sikret mot null utgifter iforbindelse med sykefravær. Dette dekker NAV. Den uføre vil nok garantert yte mer enn 20% hvis vedkommende evner det, samt vil være særdeles fleksibel, og gir derfor deg som arbeidsgiver ekstra gevinster. I tillegg kommer vedkommende til å være din mest takknemlighetsfulle arbeidstakeren du har. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du unner ikke dem som har en medfødt alvorlig psykisk lidelse et par tusenlapper ekstra i måneden ettersom de ikke har hatt mulighet til å få en fot innenfor arbeidslivet altså? 

Anonymkode: e9567...78d

Det er ingen psykiske lidelser som er påvist at er medfødt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet blir mer og mer basert på kommunikasjon, og gode muntlige kommunikasjonsevner er nærmest et must i dagens arbeidsmarked. Mange introverte kommer til kort i kontekst til dette. Man skal være både frampå, sosial utadvent, kommunikativ, kunne holde muntlige presentasjoner på løpende bånd osv. Dette har blitt så rotfestet at selv en kassajobb (som er på vei til å forsvinne ettersom vi nå slår inn våre egne varer) nærmest krever en bachelor i kommunikasjon samt en master i it eller informatikk bare for å være kvalifisert til å bruke kassaapparatet. 

Anonymkode: 8d90a...ce1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det er ingen psykiske lidelser som er påvist at er medfødt. 

Som kommer såpass tidlig i alder at man ikke får tatt utdanning eller deltatt i arbeidslivet da. Snakk om kverulering over noe som ikke var relevant til poenget i det hele tatt.

Anonymkode: e9567...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det er ingen psykiske lidelser som er påvist at er medfødt. 

Den tror jeg du må komme med kilder på, du. Det stemmer nemlig beviselig ikke. 

Anonymkode: 3fc60...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før i tide fikk vi oss unge jobb selv og fikk vi ikke det, så måtte vi gå på sosialen selv mens vi søkte jobb! Synes det er et alt for høyt tall på unge friske mennesker på uføretrygd! Ser mange eldre som sliter med å få trygd mens yngre får ung ufør pga psyken og de har aldri stått i jobb! 

Anonymkode: 35a04...8af

Stor økning av nye unge landsmenn som ikke gidder også. Disse må man også ta med i denne statistikken.

Anonymkode: f4ec6...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den tror jeg du må komme med kilder på, du. Det stemmer nemlig beviselig ikke. 

Anonymkode: 3fc60...163

At du ikke vet bedre er din egen feil. Du kan jo prøve å bevise at det finnes medfødte psykiske sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med et velferdssystem blir så godt - for godt - er at folk blir grådige, utakknemlige og storforlangende til hva de skal kunne kreve av staten. Og så blir det vanskelig å balansere bærekraften i det, noe jeg mener er tilfellet i dag når én tredjedel av statsbudsjettet går til trygdeytelser. 

Systemet kommer til å kollapse innen 20 år, garantert.

Anonymkode: 33c55...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for egentlig? Utgifter?
Hvis du trenger ekstra hjelp, bør du ansette en som er ufør i f.eks 20% stilling ettersom at du er sikret mot null utgifter iforbindelse med sykefravær. Dette dekker NAV. Den uføre vil nok garantert yte mer enn 20% hvis vedkommende evner det, samt vil være særdeles fleksibel, og gir derfor deg som arbeidsgiver ekstra gevinster. I tillegg kommer vedkommende til å være din mest takknemlighetsfulle arbeidstakeren du har. 

Anonymkode: 2c2b7...57d

Jeg må stole på at den ansatte kan stille opp på jobb i morgen. 20% eller 100%. Velger heller en ansatt jeg kan stole på. Beklager, men slik er det bare. 

Anonymkode: e1af5...1b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Atomlynet said:

Ung ufør burde være forbeholdt de med somatiske sykdommer.

La meg gjette; du stemmer FRP?

Anonymkode: 7d5f7...bc2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...