Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.7.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Da har hun en privat ordning/forsikring, for høyeste uføretrygd er rundt 350 000 i året, og så mye er det de færreste som får.

Anonymkode: af44d...aaf

Nei, jeg har 360 000, + en liten forsikringssum.  Så har jeg lov å tjene 0.4 G, så jeg havner på  430 og noe totalt i året.  Bor i enebolig i distriktsnorge, og er så og si gjeldfri.  Så jeg klarer meg rimelig bra.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ikke over på aap. 

Anonymkode: 39b25...256

Man må ikke, men det er kun i unntakstilfeller, såkalte kurantsaker (Som også nevnes i innlegget du siterer), at man kan få uføretrygd uten arbeidsevnevurdering. Det må da foreligge alvorlig sykdom som fører til at hele inntektsevnen er varig nedsatt. 

Her er noen eksempler på diagnoser som kan komme inn under begrepet:

langtkommen kreft med spredning

alvorlig kronisk hjertesvikt

alvorlig kronisk lungesvikt

alvorlige hodeskader

psykisk utviklingshemming

kronisk psykose

andre tilsvarende alvorlige sykdommer som direkte forklarer bortfalt inntektsevne

Med andre ord ingen sykdommer/diagnoser som det kan reises tvil om at vedkommende virkelig har og i hvilken grad det gjør vedkommende ute av stand til å være i arbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Bevis, takk!

Anonymkode: bdcce...837

Det sier jeg og. De som tror det er bare å få uten å være syk, ja hvorfor søker dere ikke da ?   Det er jo SÅ enkelt, staten hiver jo penger etter oss.  Søk i vei, fort som f.

Anonymkode: 5ceda...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør m barn (ble d riktignok etter jeg fikk barn, var syk da og, men klarte jobbe 50-60%.) Jeg er lykkelig fordi jeg har fått barn. Hadde jeg ikke hatt de, ville jeg vært ufør og veldig deppa. Jeg presser meg mye for barna mine, det gir meg livskvalitet på tross av alvorlig sykdom. Det hadde ikke gått uten en fantastisk mann, da jeg kan ligge flere mnd på Rikshospitalet og andre sykehus. Han blir med på de fleste aktiviteter ol, tok og d medte fysiske da de var mindre. Jeg ligger mye hjemme, men har mye tid m barna. Jeg klarer ikke være mye m minsten alene og kan ikke kjøre bil pga smerter og medisinering. Likevel ser jeg på meg selv som en god mor, og har mye tid til barna. Er der når de kommer hjem fra skole, orker ikke trene, være ute m venner ol, så bruker all tid og energi på familien. Jeg klarer ikke jobbe pga lange sykehusopphold, smerter, operasjonene, inmunsvikt mm, men jeg klarer å være en god forelder i samarbeid m min man. Det er jeg stolt av! En dag håper jeg å kunne jobbe igjen, det er målet mitt. Men at vi som er syke ikke skal få ha barn, føles veldig feil. Barn beriker nok mange alvorlig syke sitt liv. Iallefall mitt liv. (I de tøffeste periodene, da jeg har kjempet for livet, har jeg klart det pga dem, d tror jeg iallefall selv. Mine barn ble til med ivf, da kroppen er for ødelagt til å bli gravid. Håper du fikk litt mer innsikt og forståelse....? Men tøft, det er det!

Anonymkode: 3549d...bc9

Man kan ikke « holde seg i live». Enten er man frisk nok til å leve ellers er man det ikke. Tror du kreftsyke VIL dø fra ungene sine? Dummeste jeg har hørt. Utrolig egoistisk å skaffe seg barn hvis man er så syk som du er. 

Anonymkode: 29278...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å få uføretrygd så dere kan bare slappe av.

Det foreligger krav til;
Klart dokumentert sykdom eller skade
Alle former for behandling skal være utprøvd
Alle hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak skal være utprøvd
Spesialist/lege må vurdere en som varig ufør uten forbedrings utsikter og når det gjelder psysiske lidelser så må det anses å være 'alvorlig psykysk lidelse' 

I praksis skal man ikke se bort ifra at man må overbevise 2-3 leger og 2 ansatte ved Nav Kontoret som har som jobb å være skeptiske før man idet hele tatt får sendt inn en søknad.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

De som tror det er bare å få uten å være syk, ja hvorfor søker dere ikke da ?   Det er jo SÅ enkelt, staten hiver jo penger etter oss.  Søk i vei, fort som f.

Lykke til sier jeg bare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Man må ikke, men det er kun i unntakstilfeller, såkalte kurantsaker (Som også nevnes i innlegget du siterer), at man kan få uføretrygd uten arbeidsevnevurdering. Det må da foreligge alvorlig sykdom som fører til at hele inntektsevnen er varig nedsatt. 

Her er noen eksempler på diagnoser som kan komme inn under begrepet:

langtkommen kreft med spredning

alvorlig kronisk hjertesvikt

alvorlig kronisk lungesvikt

alvorlige hodeskader

psykisk utviklingshemming

kronisk psykose

andre tilsvarende alvorlige sykdommer som direkte forklarer bortfalt inntektsevne

Med andre ord ingen sykdommer/diagnoser som det kan reises tvil om at vedkommende virkelig har og i hvilken grad det gjør vedkommende ute av stand til å være i arbeid. 

Jeg hadde ingen «kurantsak» satt etter kriteriene eller veldig alvorlig sykdom. Langvarig og kronisk ja. Ingen aap eller utprøving. Det er en vurdering som blir tatt i hvert enkelt tilfelle :) 

Anonymkode: 39b25...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen «kurantsak» satt etter kriteriene eller veldig alvorlig sykdom. Langvarig og kronisk ja. Ingen aap eller utprøving. Det er en vurdering som blir tatt i hvert enkelt tilfelle :) 

Anonymkode: 39b25...256

Da var du altså et slikt unntakstilfelle og slik jeg ser det er det kunne man ha spart betydelige ressurser bl.a. i helsevesenet og NAV, på å ikke pålegge alle det samme "løpet" gjennom AAP, arbeidsutprøving osv. i slike åpenbare tilfeller som du tydeligvis representerer. Det jeg reagerer på er at det du skriver kan forstås som om det er vanlig og "enkelt" å få uføretrygd uten å først ha vært på AAP med tilhørende aktiviteter i form av behandling, arbeidsutprøving osv. for det er det absolutt ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Da var du altså et slikt unntakstilfelle og slik jeg ser det er det kunne man ha spart betydelige ressurser bl.a. i helsevesenet og NAV, på å ikke pålegge alle det samme "løpet" gjennom AAP, arbeidsutprøving osv. i slike åpenbare tilfeller som du tydeligvis representerer. Det jeg reagerer på er at det du skriver kan forstås som om det er vanlig og "enkelt" å få uføretrygd uten å først ha vært på AAP med tilhørende aktiviteter i form av behandling, arbeidsutprøving osv. for det er det absolutt ikke. 

Neida, det var ikke intensjonen. Det er ikke og skal ikke være enkelt å få innvilget uføretrygd. Jeg har vært veldig heldig mtp min historie og situasjon. Noen må dessverre gjennom altfor mye, andre kanskje altfor lite. 

Anonymkode: 39b25...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 15.35, Mujahedin skrev:

Det er ikke lett å få uføretrygd så dere kan bare slappe av.

Det foreligger krav til;
Klart dokumentert sykdom eller skade
Alle former for behandling skal være utprøvd
Alle hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak skal være utprøvd
Spesialist/lege må vurdere en som varig ufør uten forbedrings utsikter og når det gjelder psysiske lidelser så må det anses å være 'alvorlig psykysk lidelse' 

I praksis skal man ikke se bort ifra at man må overbevise 2-3 leger og 2 ansatte ved Nav Kontoret som har som jobb å være skeptiske før man idet hele tatt får sendt inn en søknad.

Lykke til sier jeg bare.

Ikke for meg😁. Gikk veldig lett.

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De det er flest av på uføretrygd er de i slutten av 50 årene og i 60 årene.

Så har en uforholdsmessig mange innvandrere av ikke europeisk bakgrunn. 

Det er få unge.

Anonymkode: c9a15...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 19.40, Trøndere1 skrev:

Ja. Jeg er helt enig. Mitt syn på det norske trygdevesenet kan ikke legges ut her uansett da. Kjenner selv noen i håndverksfag som er ufør og jobber fulle dager svart i samme bransje som de er ufør av. Det er så råttent som det kan bli dette systemet vi har laget. 

Meld fra anonymt til skatteetat/nav/arbeidstilsynet om sånne. Det har jeg gjort. Vet om en ufør håndverker som jobber mye svart på si

Anonymkode: 31afa...92e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

.

Anonymkode: 31afa...92e

?

Anonymkode: d5a2e...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: d5a2e...bb5

Prøvde å få liv i tråden igjen:)

Anonymkode: 31afa...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skal ha det til at det er så enkelt å få ufør, er det før eller etter 2013?

Anonymkode: e4d72...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som skal ha det til at det er så enkelt å få ufør, er det før eller etter 2013?

Anonymkode: e4d72...2c4

FØR !    Du kan prøve nå, værsågod å søk.  Lykke til.

Anonymkode: 5ceda...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FØR !    Du kan prøve nå, værsågod å søk.  Lykke til.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Går fint om man er reelt ufør:-)

Anonymkode: 36dd3...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.22, abrasiveRefraction skrev:

Ville bare jobbet normalt tre år, fått uføreforsikring, tatt opp så mye lån som jeg kan med forsikring mot uføre (billån, huslån, forbruksgjeld).

Så ville jeg dratt til legen og gitt utmattelses/depresjonssymtomer sammen med smerter. 

Få ME diagnose (siden ME er en tullediagnose for de dem ikke finner ut av). Og si til folk at jeg har ME. 

Det fine med ME-diagnosen er at på "gode dager" kan man være så frisk man bare klarer. 

Fordelen min er at jeg er intelligent, utdannet og ikke minst dannet. Så mitt møte med NAV og helsevesen vil være 1000x lettere enn et evneveikt fjols som er oppvokst på pappvin og rulletobakk. Jeg kan få den diagnosen jeg ønsker fra en lege, det er ikke veldig vanskelig. 

Tror du virkelig at alle som er uføre har jugd på seg en diagnose? Jeg er utdannet kjeveortoped,men rakk kun å jobbe 6 år i arbeidslivet før jeg kolliderte og er nå ufør.Jeg fikk knust store deler av kroppen min og har fått varige skader i knær/rygg/armer/nakke og hode. Dette er nå 15 år siden og de første 7 årene lå jeg inne på et mørkt rom med ørepropper og solbriller fordi hjernen min tålte ikke stimuli på grunn av skaden. Det tok meg 10 år og klare å se litt på tv/radio. Jeg har ikke lest en bok på 15 år fordi samsynet mitt er ødelagt og øynene klarer ikke å samarbeide,heller ikke med spesialglass i brillene.Sosialt liv kan jeg bare glemme for det blir jeg veldig sliten av, og heller ikke det å gå fjellturer eller reise på ferie,som friske folk tar for gitt. Jeg må betale mye av den behandlingen som virker selv. Har brukt masse penger på helsen min siden jeg skadet meg,siden det er begrenset hva norsk helsevesen har kunnskap om når det gjelder skadene mine.Dette innlegget skriver jeg heller ikke selv,(har assistent)fordi jeg klarer ikke å se på  en dataskjerm såpass lenge. Det er nok noen slabbedasker der ute som har klart å bli ufør uten at de har rett på det,og det ødelegger desverre for oss som ikke har noe valg. Siden du beskriver deg selv som utdannet,intelligent og dannet,synes jeg du bør holde deg for god til å generalisere uføre.Du setter deg selv i et dårlig lys.

Anonymkode: 8e468...5f2

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at alle som er uføre har jugd på seg en diagnose? Jeg er utdannet kjeveortoped,men rakk kun å jobbe 6 år i arbeidslivet før jeg kolliderte og er nå ufør.Jeg fikk knust store deler av kroppen min og har fått varige skader i knær/rygg/armer/nakke og hode. Dette er nå 15 år siden og de første 7 årene lå jeg inne på et mørkt rom med ørepropper og solbriller fordi hjernen min tålte ikke stimuli på grunn av skaden. Det tok meg 10 år og klare å se litt på tv/radio. Jeg har ikke lest en bok på 15 år fordi samsynet mitt er ødelagt og øynene klarer ikke å samarbeide,heller ikke med spesialglass i brillene.Sosialt liv kan jeg bare glemme for det blir jeg veldig sliten av, og heller ikke det å gå fjellturer eller reise på ferie,som friske folk tar for gitt. Jeg må betale mye av den behandlingen som virker selv. Har brukt masse penger på helsen min siden jeg skadet meg,siden det er begrenset hva norsk helsevesen har kunnskap om når det gjelder skadene mine.Dette innlegget skriver jeg heller ikke selv,(har assistent)fordi jeg klarer ikke å se på  en dataskjerm såpass lenge. Det er nok noen slabbedasker der ute som har klart å bli ufør uten at de har rett på det,og det ødelegger desverre for oss som ikke har noe valg. Siden du beskriver deg selv som utdannet,intelligent og dannet,synes jeg du bør holde deg for god til å generalisere uføre.Du setter deg selv i et dårlig lys.

Anonymkode: 8e468...5f2

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Prøv heller å les HI istedet for å hisse deg opp uten grunn. Den du siterer har svart på det jeg spør om.

Men du fikk da raljere om det som feiler deg, da.Som er vanlig i slike tråder, da de uføre kappes om hvem som har det verst.

Anonymkode: 36dd3...233

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...