Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, stakkars deg som er så frisk at du er i stand til å studere, og skape deg en fremtid med gode økonomiske fremtidsutsikter. 

Du er klar over at mange uføretrygdede har vært i arbeid lengre enn du har levd? Og betalt skatt hver eneste mnd slik at du kan få støtte gjennom Lånekassen. 

Anonymkode: 7645a...ba3

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Å jeg vet alt om at jeg skal starte min prosess og jobbe mot uføretrygd om etpar år, når jeg er midt i 50 årene. Jeg har ikke tenkt å jobbe så lenge som regjeringen har bestemt at vi må etter de nye pensjonsreglene. Regner med at det ikke er så vanskelig å bli ufør når man nærmer seg 60 og har noen kroniske ondter. 

Ja, jeg har alltid jobbet og betalt min skatt, så dette vil jeg gjøre med god samvittighet. 

Anonymkode: 7047b...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, ble syk som fjortenåring så har derfor ikke fått jobbet meg "opp", jeg får minstesats. Jeg har akkurat råd til å overleve. Må snu på hver eneste krone. 

Jeg kommer ifra ett godt hjem økonomisk og kjærlighet. Vennene mine har både doktorgrader og høyere utdannelse. Det å passe in når du ikke jobber eller har en "mening" med livet er vanskelig. Man isolerer seg av økonomiske grunner, også av skam. Et eksempel: Var invitert på en fest for ikke så lenge siden, jeg hadde skrapt sammen til en vin jeg skulle drikke (billig). Jeg står der å kjenner på angsten av å bli spurt "hva er det du driver med da?", i blant psykologer, biologer osv (bekjente). Jeg lyver og sier jeg er mellom jobber. Alle har fremtidsutsikter og er interesserte av å høre mine. De ser jeg har en billig vin med meg, de ser jeg ikke har vært hos frisøren på år og dag, de ser jeg har slitene klær. Man blir blottlagt. Jeg ble ikke lenge på den festen. 

 

Anonymkode: 4a6bf...990

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 1.22, juliet capulet skrev:

Det er ingen som er flinkere enn navere til å kreve og ordne seg rettigheter, ferie, goder og i heletatt penger fra nav/staten. Folk som jobber og som nødvendigvis ikke prioriterer ferie foran andre kostnader og utgifter, betaler skatt uten noen fradrag, ser ut til å ha etisk moral hvor de rett og slett kan måtte nedprioritere ferie. Og svar på spørsmålet ditt, ja det er det. 

Hvordan "ordner de seg rettigheter"...?

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 1.22, juliet capulet skrev:

Det er ingen som er flinkere enn navere til å kreve og ordne seg rettigheter, ferie, goder og i heletatt penger fra nav/staten. Folk som jobber og som nødvendigvis ikke prioriterer ferie foran andre kostnader og utgifter, betaler skatt uten noen fradrag, ser ut til å ha etisk moral hvor de rett og slett kan måtte nedprioritere ferie. Og svar på spørsmålet ditt, ja det er det. 

Hvilke rettigheter? Hvilken ferie betaler staten for dem? Andre goder? Ikke finnes det fradrag heller. 

Anonymkode: 39b25...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, ble syk som fjortenåring så har derfor ikke fått jobbet meg "opp", jeg får minstesats. Jeg har akkurat råd til å overleve. Må snu på hver eneste krone. 

Jeg kommer ifra ett godt hjem økonomisk og kjærlighet. Vennene mine har både doktorgrader og høyere utdannelse. Det å passe in når du ikke jobber eller har en "mening" med livet er vanskelig. Man isolerer seg av økonomiske grunner, også av skam. Et eksempel: Var invitert på en fest for ikke så lenge siden, jeg hadde skrapt sammen til en vin jeg skulle drikke (billig). Jeg står der å kjenner på angsten av å bli spurt "hva er det du driver med da?", i blant psykologer, biologer osv (bekjente). Jeg lyver og sier jeg er mellom jobber. Alle har fremtidsutsikter og er interesserte av å høre mine. De ser jeg har en billig vin med meg, de ser jeg ikke har vært hos frisøren på år og dag, de ser jeg har slitene klær. Man blir blottlagt. Jeg ble ikke lenge på den festen. 

 

Anonymkode: 4a6bf...990

Å hva er minstesatsen på uføretrygd idag?

Anonymkode: 7047b...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hva er minstesatsen på uføretrygd idag?

Anonymkode: 7047b...1d7

D65A78B8-25CD-4E64-BD08-AD8639AD2240.jpeg.cf9d3929861b05aaea761296719ea044.jpeg

Anonymkode: 39b25...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Å jeg vet alt om at jeg skal starte min prosess og jobbe mot uføretrygd om etpar år, når jeg er midt i 50 årene. Jeg har ikke tenkt å jobbe så lenge som regjeringen har bestemt at vi må etter de nye pensjonsreglene. Regner med at det ikke er så vanskelig å bli ufør når man nærmer seg 60 og har noen kroniske ondter. 

Ja, jeg har alltid jobbet og betalt min skatt, så dette vil jeg gjøre med god samvittighet. 

Anonymkode: 7047b...1d7

Haha.... Ja, du kan nå prøve. Det er ti ganger vanskeligere nå, enn for bare et par tiår siden.  Ingenting som jeg kan se, som tyder på at vi får en ny regjering heller så ...... Lykke til  :fnise:

Anonymkode: 5ceda...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Neida. Man kan søke om uføretrygd akkurat når en vil.

Anonymkode: c4013...3ef

I teorien, men det innebærer å be om avslag. 

Anonymkode: 2c78d...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man utvulsomt er ufør.

Anonymkode: ac79a...8cb

Nei. Du kjenner lite til nav-systemet slik det fungerer i dag hvis du tror det. 

Anonymkode: 2c78d...72f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Å jeg vet alt om at jeg skal starte min prosess og jobbe mot uføretrygd om etpar år, når jeg er midt i 50 årene. Jeg har ikke tenkt å jobbe så lenge som regjeringen har bestemt at vi må etter de nye pensjonsreglene. Regner med at det ikke er så vanskelig å bli ufør når man nærmer seg 60 og har noen kroniske ondter. 

Ja, jeg har alltid jobbet og betalt min skatt, så dette vil jeg gjøre med god samvittighet. 

Anonymkode: 7047b...1d7

Neida, så enkelt er det ikke. Onkelen min er over 60 og han må fortsatt gjennom tiltak hos NAV. Blir nok ikke noe uføretrygd der i gården før han er gammel nok til å pensjoneres.

Anonymkode: afe68...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og vanskelig... Jeg fikk det på 8 år. Meget diffuse lidelser, men hva kan de gjøre etter så mange år?

Det skal sies at jeg gjorde meg mye verre en jeg var. Fikk 1 avslag, så gikk det gjennom på runde 2, 11 mnd etterpå.

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 åring her. Ønsker uføretrygd da jeg sliter med min psykiske helse. Er det lett å få uføretrygd hvis jeg har en PTSD-diagnose?

Anonymkode: 2797c...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 åring her. Ønsker uføretrygd da jeg sliter med min psykiske helse. Er det lett å få uføretrygd hvis jeg har en PTSD-diagnose?

Anonymkode: 2797c...82a

Svaret på det er nei. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 åring her. Ønsker uføretrygd da jeg sliter med min psykiske helse. Er det lett å få uføretrygd hvis jeg har en PTSD-diagnose?

Anonymkode: 2797c...82a

Du har nok minst 20 år med diverse tiltak og utprøving fremfor deg før det blir aktuelt med uføretrygd. 

Anonymkode: afe68...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo said:

Svaret på det er nei. Heldigvis. 

Hvorfor er det vanskelig? Det er veldig åpenbart at folk med PTSD ikke kan jobbe. :) 

Anonymkode: 2797c...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok minst 20 år med diverse tiltak og utprøving fremfor deg før det blir aktuelt med uføretrygd. 

Anonymkode: afe68...43c

Med andre ord jeg skal være en taper for 20 år og da bli til en skambelagt naver etter 20 år? Nei takk.

Anonymkode: 2797c...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Neida. Man kan søke om uføretrygd akkurat når en vil.

Anonymkode: c4013...3ef

Det du risikerer, hvis du søker om uføretrygd uten at din saksbehandler på NAV gir klarsignal til å søke, er at du mister dine trygderettigheter hvis du får avslag på søknaden.

Anonymkode: 76a5e...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vanskelig? Det er veldig åpenbart at folk med PTSD ikke kan jobbe. :) 

Anonymkode: 2797c...82a

Nei, det er ikke åpenbart. PTSD, som mange andre lidelser, kommer i mange former og fasonger. Ett av kriteriene for å få uføretrygd er dessuten at tilstanden etter all sannsynlighet er varig og ikke kan behandles ytterligere. Det vet man sjelden når en person er bare 20 år bl.a. fordi man ikke er ferdig utviklet.  

Du bør i stedet fokusere på å unngå og havne på uføretrygd for det er ingen drøm og leve på et økonomisk eksistensminimum de neste 50 - 70 årene. Må du så må du selvfølgelig, men alt annet bør være prøvd først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du risikerer, hvis du søker om uføretrygd uten at din saksbehandler på NAV gir klarsignal til å søke, er at du mister dine trygderettigheter hvis du får avslag på søknaden.

Anonymkode: 76a5e...411

Og hvordan blir trygderettighetene tatt fra meg?

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...