Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å prøve noe tilrettelagt arbeid først? Om ikke det fungerer kan du søke.

Anonymkode: 8eefd...503

Har du forslag?

Anonymkode: bbe7c...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som fikk ufør som 18 åring og hun er født med en skade som gjøre at hun varig ikke kan utføre noen som helst jobb.

Er legen og psykolog enig med deg og du får innvilget av NAV så er det vel bare å gi faen i hva andre tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Augustotejerina said:

Hvis du virkelig trenger det fordi du ikke klarer å jobbe, ser jeg ikke noe galt med deg. Det er ditt rette, hvis det ikke var ... Det ville ikke være uføretrygd

Du har rett. Men jeg føler på skam fordi uføre får masse hat i samfunnet.

Anonymkode: bbe7c...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Men jeg føler på skam fordi uføre får masse hat i samfunnet.

Anonymkode: bbe7c...566

Det er vel folk som får ufør og egentlig ikke trenger det som får hat. Du hører ut som du har nok å bry deg med i forhold til dine diagnoser, så du skal bare la være å bry deg om hva disse folka mener. Men ja, det er trist at mange er så dømmende.

Anonymkode: 8eefd...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena said:

Kjenner ei som fikk ufør som 18 åring og hun er født med en skade som gjøre at hun varig ikke kan utføre noen som helst jobb.

Er legen og psykolog enig med deg og du får innvilget av NAV så er det vel bare å gi faen i hva andre tenker om det.

Jeg skulle ønske at jeg tenkte slik som deg. Men dessverre så bryr jeg meg om hva folk tenker og synes om meg. Og sykdommen min hjelper heller ikke.

Anonymkode: bbe7c...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om ufør på KG er ikke så smart. Som du ser av svarene her, så er folk utrolig dømmende og har lite forståelse. Hvis du søker ufør, er det en lang søkeprosess, det er utredning og undersøkelser, og enten får du det innvilget, eller ikke. Uansett hva alle besserwisserne på KG mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Men jeg føler på skam fordi uføre får masse hat i samfunnet.

Anonymkode: bbe7c...566

Men vil du ikke prøve å være til nytte i samfunnet, bidra og yte før du kaster inn håndkleet og blir en evig nyter? 

Anonymkode: 87de5...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at for noen så vil det være bra å være ufør endel år, det vil gi en ro og forutsigbarhet i en vanskelig periode. Slik NAV og AAP fungerer nå så er det ødeleggende for folk som har det veldig vanskelig.
Så får heller tiden vise om personen blir bedre og kan gjenoppta et arbeidsliv senere. Å bli ufør er jo ikke noe som betyr at man må bli det resten av livet om forutsetningene endrer seg. 

 

Anonymkode: ea445...4de

Å hvor mange tror du sier fra seg trygda etter noen år og bynner å jobbe? Svært få.

Jeg kjenner flere som selv sier at de kan gå ut i jobb, men vil ikke si fra seg trygden. Har man først fått den, så har de fleste den til de går over på alders pensjon. 

Anonymkode: 87de5...229

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Men jeg føler på skam fordi uføre får masse hat i samfunnet.

Anonymkode: bbe7c...566

Hate i samfunnet er ikke din feil. Jeg forstår din frykt for å bli merket eller bli behandlet som en "prest" (jeg forblir hos min mors hus ved 21 år😅) Men hvis situasjonen din ikke tillater deg å jobbe, staten kan ikke forlate deg. Jeg tror det første ville være å konsultere hvorfor du ville motta det og deretter snakke det. Skammen er forståelig, men handikapet er ikke en svakhet, og uføretrygd er en måte å fortsette på helbredelsesbanen uten å bekymre seg for det økonomiske.
Et funksjonshemning er ikke som å ta en arbeidsferie for alltid, det betyr at du jobber og kjemper konstant med en tilstand som løper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tingen er, jeg har prøvd meg i jobb, men det hjalp ikke. Jeg hadde mye fravær og klarte ikke å sosialisere med de andre ansette. Uføretrygd er ikke det livet jeg ønsker, men det er realiteten min. 

Anonymkode: bbe7c...566

Har du prøvd alt av psykolog, mindfullness, terapi?

Anonymkode: 6348f...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man søker om uføretrygd så har man vel en god grunn til det. Ingen grunn til å dømme noen for det.

Anonymkode: 45902...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tingen er, jeg har prøvd meg i jobb, men det hjalp ikke. Jeg hadde mye fravær og klarte ikke å sosialisere med de andre ansette. Uføretrygd er ikke det livet jeg ønsker, men det er realiteten min. 

Anonymkode: bbe7c...566

Jeg anbefaler at du kontakter ditt lokale NAV-kontor og ber om å få en jobbspesiailst. Hvis du ikke vet hva det er så kan du google det eller søke på NAV sine sider. 

Jeg vet ikke hva som feiler deg, men i det generelle så vil jeg si at du er altfor ung til å bi ufør (spes, hvis dette handler om psyk/ME/rus). Du har antagelig liten erfaring i arbeidslivet og jeg tenker at en tilrettelagt jobb kan være god medisin for deg. 

Er dine foreldre og søsken ufør? 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vil du ikke prøve å være til nytte i samfunnet, bidra og yte før du kaster inn håndkleet og blir en evig nyter? 

Anonymkode: 87de5...229

Evig nyter 😂😂😂😂

Anonymkode: d4116...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis synes dere om at jeg som 20 åring vil søke uføretrygd? Er det trist? Skambelagt? Vær så snill svar ærlig. Jeg vil vite hva folk tenker om at en så ung person meg, vil søke uføretrygd.

Anonymkode: bbe7c...566

Nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nooni skrev:

 

Er dine foreldre og søsken ufør? 

Spent på om Ts svarer på dette.

Anonymkode: 87de5...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettet sammen med tråden 20 åring søker uføretrygd. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at nav må åpne opp for at du kan få søke om uføretrygd, det er ikke bare noe man kan bestemme seg for selv. Dette gjelder også selv om legen og andre behandlere, psykolog ol. støtter en uføresøknad. Søker du uten at nav har åpnet for det får du garantert avslag, du må være helt ferdig avklart hos nav først. 

Alle lidelsene dine finnes det for øvrig god behandling for. 

Anonymkode: 2c78d...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at nav må åpne opp for at du kan få søke om uføretrygd, det er ikke bare noe man kan bestemme seg for selv. Dette gjelder også selv om legen og andre behandlere, psykolog ol. støtter en uføresøknad. Søker du uten at nav har åpnet for det får du garantert avslag, du må være helt ferdig avklart hos nav først. 

Alle lidelsene dine finnes det for øvrig god behandling for. 

Anonymkode: 2c78d...72f

Neida. Man kan søke om uføretrygd akkurat når en vil.

Anonymkode: c4013...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og må ærlig talt si at jeg synes det er ganske kvalmt at NAVere har råd til ferie i Syden mens både studenter og folk med minstelønn knapt overlever. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: b869a...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at "Navere" kan ha oppsparte penger/formue? Selvom man går på NAV så betyr det ikke at man er skrapa.

Anonymkode: a6508...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...