Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk uføre pga psykisk sykdom. Jeg vet ingenting om hvordan sakbehandlingen rundt uføretrygd foregår. Men for meg så framstår hun som frisk, da hun kan reise såmye og poste disse bildene på sosiale medier.

Anonymkode: af576...805

Ja nei, uføre skal jo helst holde seg hjemme og inne... ikke belemre verden rundt seg med sitt åsyn. Og definitivt ikke kunne ga det hyggelig. Noensinne. De bør leve opp til «tittelen» sin. 

Dette blir verre og verre. 

Anonymkode: a0f7a...49b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir lei av å arbeide, mens andre uføre slapper av i varme strander. Nå har også den siste vennina fått uføretrygd også. Derfor jeg mistet all motivasjon for å jobbe, når de får betalt for å gjøre ingenting. Den siste vennina hadde høy utdanning og ganske høy lønn.

Nå får du hun rundt 400.000 i uføretrygd for å gjøre ingenting. De andre venninene får betydelig lavere fordi de aldri har jobbet før.

Jeg har lavere lønn enn 400.000 og sliter med å holde motivasjonen oppe når vennina mi som er uføre har omtrent like mye som meg. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: af576...805

Da har hun en privat ordning/forsikring, for høyeste uføretrygd er rundt 350 000 i året, og så mye er det de færreste som får.

Anonymkode: af44d...aaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det gjerne er vesentlig dyrere å leve som alvorlig syk/alvorlig nedsatt funksjonsevne. Er ufør selv, og stort sett ikke oppegående nok til å for eksempel lage meg mat, og ettersom jeg tross alt  må spise en gang i blant, så går det med vanvittig mye penger til ferdigmat. Ikke spesielt stolt av det, akkurat.
Medisiner og helseutgifter har også et ganske så greit innhogg i budsjettet mitt. 

Forstår naturligvis at det er  fælt å tjene mindre enn de som ikke jobber, men det er også ganske trist å ikke ha evnen til å jobbe og forsørge seg selv, og generelt føle seg helt ubrukelig. Og når man en sjelden gang faktisk kommer seg ut å får gjort noe, så er det også galt.

Mange uføre har en restarbeidsevne de gjerne skulle få brukt (undertegnede inkludert), men hvilken arbeidsgiver vil ansette noen som fort blir sykemeldt i lenger perioder av gangen, og har svært begrenset funksjonsevne?

Anonymkode: 0340b...d05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har hun en privat ordning/forsikring, for høyeste uføretrygd er rundt 350 000 i året, og så mye er det de færreste som får.

Anonymkode: af44d...aaf

Rundt 392 000 p.t. 

Anonymkode: 39b25...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettet sammen med tråden Uføre vennine får 400.000 - mer enn jeg som arbeider.

Perelandra, mod. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg har noen venninner som er uføre, dem kunne fint jobbet om dem bare ville det.  Dem bruker dagene sine på gøy og kos. Reiser, er ute på byen, konserter, mange fjellturer, oppussing, ligger nå om sommern hver dag å bare koser seg mens jeg springer rævva av meg på jobb hele dagen. Jeg selv er syk og kunne vært ufør, men har litt selvrespekt. 

Anonymkode: 7358d...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for mod som flytta tråden inn i samletråden!

Godt, raskt og flott jobba.

Anonymkode: fc4fe...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.37, abrasiveRefraction skrev:

Det er forskjell på å være ufør og få innvilget uføretrygd.

Alle vil vel ha uføretrygd, da det er gratis penger og en evig ferie. 

De fleste som får uføretrygd er ikke ufør. 

 

hvilket representativt utvlg har du undersøkt siden du sier de fleste som har ufør ikke er syke?

Anonymkode: 00614...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Er nesten 400000 nå.

Anonymkode: 077e0...08c

 

Burde vært det heter det 😇

Anonymkode: be32f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.37, abrasiveRefraction skrev:

 

De fleste som får uføretrygd er ikke ufør. 

 

Bevis, takk!

Anonymkode: bdcce...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bare legge seg ned å dø da eller? Er man da ufør nok? Hun har like mye rett på ferie som alle andre.  Dette lukter ren misunnelse. Du vet da ikke noe om hvordan hun har det før og etter disse bildene ble tatt

Anonymkode: bdcce...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oleva

Jeg tenker at høy uføretrygd kommer fra høy utdanning, stabil tilknytning til arbeidslivet med høy lønn og privat uføreforsikring. Slike mennesker er vel sjeldent late eller har jukset seg til trygd. Jeg tipper denne venninnen heller hadde ønsket å bruke sin kompetanse og tjent mer penger, enn å leve som syk på trygd.

Men jeg kan jo forstå det såre i å ikke ha klart ut med utdannelse og arbeid, og må slite seg ut i et lavtlønnsyrke også. Å misunne en ufør venninne er en måte å tråkke på seg selv, tenker jeg. Bruk heller energien i å ta mer utdannelse, finn arbeid med bedre betingelser og tegn en uføreforsikring. Eller vær fornøyd med deg selv uten å sammenligne deg med andre. Vær stolt av at du har en jobb og takknemlig for at du er frisk. Hun har ingen av delene. En jobb å gå til og en god helse er to store goder. Du er veldig heldig og hun er nok misunnelig på deg også. 

Og er det vanskelig for deg å se at hun har et liv i sosiale medier foreslår jeg at du skjuler henne fra strømmen. Det gir deg nok dårlig selvtillit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oleva skrev:

Jeg tenker at høy uføretrygd kommer fra høy utdanning, stabil tilknytning til arbeidslivet med høy lønn og privat uføreforsikring. Slike mennesker er vel sjeldent late eller har jukset seg til trygd. Jeg tipper denne venninnen heller hadde ønsket å bruke sin kompetanse og tjent mer penger, enn å leve som syk på trygd.

Men jeg kan jo forstå det såre i å ikke ha klart ut med utdannelse og arbeid, og må slite seg ut i et lavtlønnsyrke også. Å misunne en ufør venninne er en måte å tråkke på seg selv, tenker jeg. Bruk heller energien i å ta mer utdannelse, finn arbeid med bedre betingelser og tegn en uføreforsikring. Eller vær fornøyd med deg selv uten å sammenligne deg med andre. Vær stolt av at du har en jobb og takknemlig for at du er frisk. Hun har ingen av delene. En jobb å gå til og en god helse er to store goder. Du er veldig heldig og hun er nok misunnelig på deg også. 

Og er det vanskelig for deg å se at hun har et liv i sosiale medier foreslår jeg at du skjuler henne fra strømmen. Det gir deg nok dårlig selvtillit. 

 

Dette! Penger er da virkelig ikke alt i verden.

Anonymkode: afe68...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Burde vært det heter det 😇

Anonymkode: be32f...c2d

Den er det. Jeg vet det av erfaring😎

Anonymkode: c4013...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk uføre pga psykisk sykdom. Jeg vet ingenting om hvordan sakbehandlingen rundt uføretrygd foregår. Men for meg så framstår hun som frisk, da hun kan reise såmye og poste disse bildene på sosiale medier.

Anonymkode: af576...805

Jeg er psykisk syk, har PTSD, men det er det ingen som ser! Bortsett fra psykologen min er det ingen som ser meg på de verste dagene! Ingen ser meg når jeg ligger i fosterstilling og hulder i flere timer fordi jeg har en tøff dag, ingen ser meg på dagene hvor jeg knapt har sovet natten før pga mareritt! Folk ser bildene jeg legger ut, mulig de tenker sitt om det, men jeg har like stor rett på å leve livet som de som jobber har! Så selv om venninnen din ser frisk ut i dine øyne er det langt ifra sannheten, sannsynligvis da!

Anonymkode: d5a2e...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvilket representativt utvlg har du undersøkt siden du sier de fleste som har ufør ikke er syke?

Anonymkode: 00614...35d

Alle sammen. De fleste har ikke nok sykdom ibnoe annet enn vilja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Alle sammen. De fleste har ikke nok sykdom ibnoe annet enn vilja.

Alt er så greit bare det ikke rammer en selv, ikke sant?

Anonymkode: bdcce...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Hun fikk uføre pga psykisk sykdom. Jeg vet ingenting om hvordan sakbehandlingen rundt uføretrygd foregår. Men for meg så framstår hun som frisk, da hun kan reise såmye og poste disse bildene på sosiale medier.

Anonymkode: af576...805

Nettopp! Så gjør «venninna» en tjeneste og avslutt vennskapet så hun slipper å bruke unødvendig energi deg og helller bruke energien på egen helse 

Anonymkode: 56875...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Ville startet i det små.. Hatt en plan, om 1-ett år så så bør søknad om ufør være skrevet av legen

Begynner med tilfeldige egenmeldinger 1,5 måned

Går til legen - klager min nød og ber han eller hun om å sykemelde meg.. 

Sykemelding gis vel bare 14 dager av gangen i det lengste.. Hadde prøvd å komme meg i jobb, men det går selvfølgelig ikke. 

Slik holder jeg på i 1 - ett år

Da ber jeg legen søke ufør for meg. 

Sykdommen er selvfølgelig vondt i Vilja, og vond i vondten. Fibromyalgi, eventuelt ME. 

Anonymkode: d11cf...2a5

Oooi, her får du problemer. 

For det første; legen kan ikke søke uføre for deg. Du må søke.

For det andre; Og du kan ikke søke før NAV veilederen din sier go. (dvs du kan søke, men du vil få avslag kjapt. Med mindre det er en såkalt kurantsak; dødelig kreft, hjerneslag med stor ringvirkninger etc.

Før uføre kan vurderes må du over på AAP, der må det vurdere om arbeidsrettet tiltak er aktuelt for deg. Når dette er avklart kan søknad om uføre vurderes. Så tidsperspektivet ville jeg økt til minst 2 år...

Anonymkode: ebd67...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oooi, her får du problemer. 

For det første; legen kan ikke søke uføre for deg. Du må søke.

For det andre; Og du kan ikke søke før NAV veilederen din sier go. (dvs du kan søke, men du vil få avslag kjapt. Med mindre det er en såkalt kurantsak; dødelig kreft, hjerneslag med stor ringvirkninger etc.

Før uføre kan vurderes må du over på AAP, der må det vurdere om arbeidsrettet tiltak er aktuelt for deg. Når dette er avklart kan søknad om uføre vurderes. Så tidsperspektivet ville jeg økt til minst 2 år...

Anonymkode: ebd67...b40

Man ikke over på aap. 

Anonymkode: 39b25...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...