Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri spurt om å bytte sete selv, men det hender jeg har flyttet meg når folk har bedt om det (jeg reise mye alene i forbindelse med jobb). Dog da alltid til et tilsvarende sete (typ midtgang til annen midtgang, kanskje en rad eller to foran eller bak, stort sett fordi folk vil sitte sammen. Riktignok har ingen blitt sure eller krangla om jeg har sagt nei). Har også opplevd at folk har satt seg i setet mitt når jeg kommer fram til raden, og har igrunnen alltid gått ut ifra at de bare har tatt feil -- påpeker "unnskyld, jeg har vindussetet" og viser boardingpasset mitt, har aldri opplevd noen som er frekke nok til å da krangle på at jeg burde sette meg på et annet sete i stedet. 

En gang spurte en far som reiste med sin femårige datter pent om jeg kunne tenke meg å bytte vindussetet mitt mot midtgangssetet hans, siden datteren hans gjerne ville se ut av vinduet. Det hadde jeg ingenting imot (skulle bare jobbe gjennom flighten uansett). Vi kom i snakk, og det viste seg å være svigersønnen og barnebarnet til sjefen min, så det kan absolutt lønne seg å være høflig/fleksibel noen ganger også :fnise:

Anonymkode: cd15d...113

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ut som om innføring av seteavgift gjør folk til dårligere og mindre smidige mennesker.

Anonymkode: bbee8...ab7

Eller har gjort gjerrig, egoistiske, selv opptatte folk enda mer krevende.  

Vi er et familie av 5 som reiser utenlands på sommerferie. Flyet er 11 timer.  Kjøpt og betalt for billettene 6 måneder siden og betalt 450kr PER PERSON for å få sitteplass sammen.   Nå har SAS innført forskjellige priser for setene sine.   Så det ikke er JEG som er dårlig og smidig som ønsker faktisk å sitte sammen med min familie når vi reiser, spesielt da jeg har betalt over 2000kr for setene våres. Det er dere som ikke vil bruke penge på å forhånds bestille setene som krysser fingrene at dere kan mobbe, kjefte og gi folk komplekser fordi folk nekter å bytte plass.  Ta dere alle en bolle og BETAL FOR SETENE om du vil sitte på et spesiale plass eller sammen! 

Anonymkode: d9d53...625

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

Da hadde jeg snakket med flypersonalet, slik at de kunne tatt oppgaven, og fått gitt bekreftelse til de som måtte bytte sete.

De har kanskje tilgang til informasjon om hvem som har betalt for setereservasjon, og hvem som ikke har det? 

Anonymkode: 3a32e...961

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Stusser over at "alle" foretrekker vindussete. Selv bestiller jeg bestandig midtgang, liker ikke å sitte innelåst og deilig å kunne komme og gå som man vil, hente ting i bagasjen e.l. uten å forstyrre noen.

 

Når det er sagt har det hendt jeg har blitt bedt om å bytte plass, men ikke til dårligere plass, tror jeg. Det er gjerne snakk om par eller familie som ikke har fått sete sammen, og det gjør meg ingen ting å bytte så lenge jeg fortsatt får sitte ved midtgang. Av samme grunn og på samme måte har det vel forekommet at jeg har spurt andre om å bytte, og det har så vidt jeg husker gått bra. Har også byttet bort vindusplass når jeg ved en feil har fått det, og det har også gått bra :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

Selvfølgelig ville jeg ha byttet. Om så jeg hadde betalt for et sete, så får jeg tilbud om nytt sete. Problemet her er at folk er så egoistiske og bare tenker på seg selv. Om man kan gjøre dagen litt bedre for et menneske, ja, så er det så absolutt verdt det. 

Dette er i-landsproblemer, og det er trist å tenke på hvordan folk er. Heldigvis representeres ikke det norske folk av mennesker som sutrer her inne på KG for den minste ting. Velger å tror at folk flest er reale, omsorgsfulle mennesker. 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

Hadde gjort det da ja. Var en sommer jeg og to venninner og min datter på 18 år med ei venninne skulle til Hellas. Ble noe feil ved booking så alle på hele flyet ble plassert hulter til bulter. Min datter og venninnen fikk sitte sammen da det var en far som gjerne byttet da han og datteren på kanskje 6 år hadde blitt splittet. Jeg havnet ytterst utenfor 2 barn begge under 10 år og engelsk talende. Det endte med at det var jeg som ble ansvarlig for at de fikk på seg setebeltet, opp med stolryggen etc da flyvertinnene selvfølgelig trodde det var mine barn. Det viste seg at foreldre og besteforeldre satt henholdsvis på raden bak og på andre siden av midtgangen. Da stusset jeg litt over at ingen av de hadde spurt meg om å bytte plass.

Anonymkode: 76ac8...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.6.2019 den 23.09, Jdz skrev:

Jeg har gullkort, så jeg behøver ikke sånn sett ikke å betale for et bestemt sete, men er ganske nøye på hvor jeg vil sitte og ville nok i utgangspunktet ikke flyttet om jeg ble spurt. Jeg har imidlertid en gang tilbudt setet mitt til en familie som hadde fått byttet setene sine på grunn av equipment change. De spurte ikke, men ble veldig glade over å få setet mitt 😊

Hvordan fungerer gullkort? Spør dumt ja😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk med små barn ikke bestiller sete reservasjon er helt utrolig. Frekke, gjerrige idioter som satser på at andre bytter med dem. Jeg har nektet å bytte med ei frekk mor som ville sitte ved siden av de 2 drittungene sine, da ble hun sur gitt. Og jeg satt ved siden av min familie som satt på de 3 setene over midtgangen. Men hvorfor skal jeg betale for sete mitt for så å bytte med en som ikke har betalt??

Anonymkode: c1041...a32

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har gjort gjerrig, egoistiske, selv opptatte folk enda mer krevende.  

Vi er et familie av 5 som reiser utenlands på sommerferie. Flyet er 11 timer.  Kjøpt og betalt for billettene 6 måneder siden og betalt 450kr PER PERSON for å få sitteplass sammen.   Nå har SAS innført forskjellige priser for setene sine.   Så det ikke er JEG som er dårlig og smidig som ønsker faktisk å sitte sammen med min familie når vi reiser, spesielt da jeg har betalt over 2000kr for setene våres. Det er dere som ikke vil bruke penge på å forhånds bestille setene som krysser fingrene at dere kan mobbe, kjefte og gi folk komplekser fordi folk nekter å bytte plass.  Ta dere alle en bolle og BETAL FOR SETENE om du vil sitte på et spesiale plass eller sammen! 

Anonymkode: d9d53...625

Men ver obs (Her er grunnen til at jeg aldri reiser med SAS). Det hender de bytter flytype eller setter opp fly med en litt annen konfigurasjon. Og det er kjent at når det skjer så så mister de som har forhåndsbestilt plass, plassen sin. Så fra et fint vindussete så ender du opp på et midtsete bakerst. Og folk som har bestilt plasser sammen splittes. Dette har vært tatt opp med SAS av en rekke folk, svaret fra SAS er at de ikke prioriterer å få ordnet dette.

Ja andre selskaper endrer og av og til flytyper eller setter inn fly med annen konfigurasjon. Men min erfaring med blant annet KLM og Lufthansa er at de klarer å skaffe folk tilsvarende seter/plasser de har bestilt. Men dette gidder ikke SAS å ordne noe med. Og da sier jeg Da gidder ikke jeg å reise med SAS.

Og forøvrig jeg flytter meg ikke fra plassen min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

...............

Jeg lurer også på et tidligere stilt spørsmål jeg ikke har sett nod svar på: Gjør det forskjell om biletten er betalt av jobben eller om du har betalt privat?

 

Anonymkode: 6db8d...c46

Noen har allerede svart på dette, men jeg kan godt svare jeg også.  Det har absolutt ingen betydning. 

Så lenge noen har betalt for å velge sete, enten meg selv eller jobben er dette setet mitt. Jeg betaler for å få sitte der jeg (og eventuelt reisefølge) ønsker.  Jobben betaler setevalg slik at jeg kan være en god medarbeider når jeg kommer fram.

 

At noen kjipinger er misfornøyde med gratis tildelt sete er så langt fra mitt problem som det kan få blitt.  De må gjerne spørre, men de må tale at svaret er nei.

 

(Jeg ser bort fra den 2% sjansen for at SAS har kansellert, satt opp nytt, byttet fly bla bla bla da det er en særstilling som i utgangspunktet rammer absolutt alle ombord)

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk med små barn ikke bestiller sete reservasjon er helt utrolig. Frekke, gjerrige idioter som satser på at andre bytter med dem. Jeg har nektet å bytte med ei frekk mor som ville sitte ved siden av de 2 drittungene sine, da ble hun sur gitt. Og jeg satt ved siden av min familie som satt på de 3 setene over midtgangen. Men hvorfor skal jeg betale for sete mitt for så å bytte med en som ikke har betalt??

Anonymkode: c1041...a32

Vet du at de ikke har betalt for det? Som flere har påpekt: om man blir tvunget til å bytte flygning, får man ikke velge seter...

Og om bestemor dør, må man booke billetter på et par dagers varsel for å være med i begravelsen. Da er det gjerne ikke mulig å velge seter sammen, for det er ikke ledig noen steder..

Det går an å legge velviljen og hjernen til, og tenke at det kan hende det ikke er deres feil de ikke har fått seter sammen... men det er kanskje gøyere for deg å alltid tenke alle er slemme egoistidke idioter, så du har noe å rante over?

Anonymkode: 17c1a...813

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt om å få bytte. Da for å få sitte nært mann og barn som av en eller annen grunn har fått en fremmed på setet mellom seg. Ikke noe problem med å spørre da jeg tenker at de fleste vil synes det er bedre å gå mitt midtgangsete heller enn midtradsetet i mellom min familie. Synes forhør og dette et en gylden regel: Ikke spør noen om å bytte med mindre du kan tilby noe presumptivt bedre. Godta nei, selv om du ikke skjønner hvorfor du får det svaret. 

Anonymkode: 03135...f28

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anim92 skrev:

Burde jo uansett vært mer praktisk for dem å sitte inntil midtgangen når de har med seg en baby, enn å krabbe over deg ved bleieskift, byssing osv osv. Merkelig logikk av dem😂

Logikken deres var at de allerede hadde satt seg godt til rette, og mente det var forkastelig at noen skulle be dem med et lite barn om å flytte seg. Jeg sto en stund og ventet på å komme til raden, så jeg hørte hele diskusjonen dem i mellom 😛

Jeg husker ikke nøyaktig hvilken flyvning dette var, men såvidt jeg husker var den ikke veldig lang. 

Jeg setter meg alltid på vindusplass hvis det lar seg gjøre, jeg er en bedagelig flypassasjer som sitter i ro og ser film eller leser bok mye lengre enn egentlig anbefalt, så for meg å sitte ytterst er bare plagsomt når de andre skal forbi hele tiden. Derimot da jeg fløy som gravid og måtte opp og gå og på do hele tiden, da valgte jeg ytterste sete for å ikke forstyrre andre.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Whistler skrev:

Noen har allerede svart på dette, men jeg kan godt svare jeg også.  Det har absolutt ingen betydning. 

Så lenge noen har betalt for å velge sete, enten meg selv eller jobben er dette setet mitt. Jeg betaler for å få sitte der jeg (og eventuelt reisefølge) ønsker.  Jobben betaler setevalg slik at jeg kan være en god medarbeider når jeg kommer fram.

 

At noen kjipinger er misfornøyde med gratis tildelt sete er så langt fra mitt problem som det kan få blitt.  De må gjerne spørre, men de må tale at svaret er nei.

 

(Jeg ser bort fra den 2% sjansen for at SAS har kansellert, satt opp nytt, byttet fly bla bla bla da det er en særstilling som i utgangspunktet rammer absolutt alle ombord)

 

 

For flygninger innen Europa/Norge/Norden er faktisk sjansen ganske stor. Da SAS har et utall modeller av B737 samt A320. I tillegg har de gjerne flere setekonfigurasjoner innen samme modell. Og når de bytter modell eller til og med kun til et fly med en annen konfigurasjon så tar datasystemet og fordeler seter på nytt uten å ta hensyn til hva folk har reservert.

Sjansen er mindre på IC flygninger siden de kun har A330 og A340 men de har et par forskjellige setekonfigurasjoner på hver av dem og, og endres det så stokkes og alle plasseringer om på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville det være bedre for deg om den som ønker å bytte plass samtidig tilbyr deg 500,-? Har du noen gang fortalt de at du faktisk lar deg kjøpe og at dette kan løses mot betaling? Har du tenkt på at de kanskje ikke tenker i de baner i det hele tatt?

Det er få som liker å fly. For de fleste er det et nødvendig onde. Bør man ikke være solidarisk ansvarlig for at dette blir en best mulig opplevelse for flest mulig?

Jeg lurer også på et tidligere stilt spørsmål jeg ikke har sett nod svar på: Gjør det forskjell om biletten er betalt av jobben eller om du har betalt privat?

 

Anonymkode: 6db8d...c46

Hvorfor kan ikke de betale sin egen plass som alle andre? Hvorfor skal de kreve andres plasser gratis?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

Jeg er ikke særlig innstilt på å sitte ukomfortabelt i over 11 timer når jeg har reservert og betalt sete i forkant. Tenker dette bør ordnes med flyselskapet før boarding, eller flypersonalet på flyet. Jeg flytter meg hvis jeg får beskjed om det og er egentlig ikke en vanskelig person, men det er ikke slik at jeg alltid skal lide når uhell inntreffer andre. Jeg skal snart på en flytur som tar omlag 11 timer, og jeg vil overhodet ikke ha et midtsete for å si det mildt. Det vil ikke si at jeg unner barn å sitte alene på en lang flytur. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Whistler skrev:

Noen har allerede svart på dette, men jeg kan godt svare jeg også.  Det har absolutt ingen betydning. 

Så lenge noen har betalt for å velge sete, enten meg selv eller jobben er dette setet mitt. Jeg betaler for å få sitte der jeg (og eventuelt reisefølge) ønsker.  Jobben betaler setevalg slik at jeg kan være en god medarbeider når jeg kommer fram.

 

At noen kjipinger er misfornøyde med gratis tildelt sete er så langt fra mitt problem som det kan få blitt.  De må gjerne spørre, men de må tale at svaret er nei.

 

(Jeg ser bort fra den 2% sjansen for at SAS har kansellert, satt opp nytt, byttet fly bla bla bla da det er en særstilling som i utgangspunktet rammer absolutt alle ombord)

 

 

Hvor har du tallet 2% i fra? Snakker du kun om egne flyvninger? På langdistanse fly er det ikke et ukjent fenomen at man blir satt opp på nytt fly - og dermed mister setereservasjonen man allerede har betalt for. Mener du fortsatt at det er ok at barn under 10 år skal sitte sammen med fremmede i 10-15 timer, uten forutsetning til å forstå språk osv? Fordi noen MÅ hevde sin rett? I vårt tilfelle hadde vi betalt for setene et halvt år i forveien. Pga kansellert fly fikk vi tildelt billetter på et annet fly, og plassert rundt i hele flyet. Da skulle også noen hevde sin rett - på tross av at de reiste helt alene. I mine øyner blir det så lite sympatisk at det blir komisk. Men, det er jo egen menneskegruppe som konsekvent nekter å reise seg for eldre og gravide også. De har tross alt hevd på verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke særlig innstilt på å sitte ukomfortabelt i over 11 timer når jeg har reservert og betalt sete i forkant. Tenker dette bør ordnes med flyselskapet før boarding, eller flypersonalet på flyet. Jeg flytter meg hvis jeg får beskjed om det og er egentlig ikke en vanskelig person, men det er ikke slik at jeg alltid skal lide når uhell inntreffer andre. Jeg skal snart på en flytur som tar omlag 11 timer, og jeg vil overhodet ikke ha et midtsete for å si det mildt. Det vil ikke si at jeg unner barn å sitte alene på en lang flytur. 

Anonymkode: fa906...ce0

Nei, hva vil det da si? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kjetil E skrev:

............ Og når de bytter modell eller til og med kun til et fly med en annen konfigurasjon så tar datasystemet og fordeler seter på nytt uten å ta hensyn til hva folk har reservert.

.....................

 

1 minutt siden, Vera skrev:

Hvor har du tallet 2% i fra? Snakker du kun om egne flyvninger?

Som sagt så ser jeg bort fra den situasjonen hvor det ALLE har fått nye seter. 

 

Hele problematikken baserer seg på at ALLE ønsker at ALLE andre skal se DERES problemer fra SITT ståsted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Nei, hva vil det da si? 😂

Nå svarte jeg saklig på et åpent spørsmål du stilte. Hvis du ikke klarer å komme med et saklig svar tilbake er jeg ikke spesielt interessert i å diskutere det videre. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...