Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Vera skrev:

Insiuinerer du at jeg lyver..? Det var selvsagt helt frivillig at barna satt i hver sin ende av flyet..herlig med litt fred 🤪 Ja, det er deres jobb, det er derfor de har fått en klage ifht jobben som ble gjort. Tenker du at vi burde ha stanset flyet? 

Jeg synes det veldig merkelig at kabinpersonalet ikke var villige til å hjelpe dere og ba dere ordne opp selv. Sier ikke at du lyver.

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn å stanse flyet? Dere visste vel allerede før dere gikk ombord at dere hadde spredte plasser? Om det ikke var hjelp å få fra personalet på bakken burde dere nok insistert hardere enn dere gjorde på hjelp fra kabinpersonalet, ikke akseptert å ordne det selv. Eller i alle fall henvendt dere til dem på nytt etter å ha forsøkt selv til ingen ytte.

Anonymkode: a4463...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Vera skrev:

Ja, ved at sidemannen må reise seg opp hvert 15 minutt. Helt ok for meg det, men da forventer jeg selvsagt ingen sure miner, siden sidemannen allerede har avslått bytting av plass, og er innforstått med at barnet må sjekkes hvert 15 minutt. Ikke min feil om det blir lite søvn og avslapning på langdistanseflyvningen din 😊 Ditt ansvar å gjøre din reise så god som mulig. Mitt ansvar å gjøre min og barnets reise så god som mulig 👌🏻

I utgangspunktet skal ikke barn sitte alene uten foreldrene sine om de er under 12 år. Så her er det kabins ansatte sin jobb å få byttet slik at barn sitter med minst en voksen i reisefølget. Ting kan skje og det settes inn andre maskiner som har en annen seteløsning etc. Men det skjer ytterst sjeldent at de ikke klarer få løst den kabalen-. Folk som såø og omtrent forventer at de skal få bytte sete med en annen person er frekt og mangel på antenner. Spiller ingen rolle om jeg har betalt for sete eller ei, det sete jeg har har jeg enten betalt for ekstra eller fått plukke når jeg sjekket inn tidlig f.eks online. Alle har i utgangspunktet lik mulighet her til å få seg sete som er i henhold til ønske. Noen må ved fulle fly faktisk sitte i midten. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om Herr og Fru må sitte sammen , eller at lille Per på 4 ønsker vindusplass. Det er ikke opp til meg å løse

Anonymkode: 462e0...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at valgte seter var ulike når de endret flytype. Ettersom jeg kun betaler seter hvis jeg må, så aksepterte jeg at jeg og baby satt en rad forskjøvet fra far og eldste småbarn. Gikk fint det. Stort sett er jeg tidlig ute med å velge gratis seter så fort innsjekking åpner, og dealen er da å velge blandt det som tilbys. I hovedsak hvis man har flere reisende i samme bestilling, så blir vi plassert sammen som gruppe. Aldri opplevd at våre små barn blir plassert borte fra foreldre, pga datasystemet har oss som gruppe.

Pleier ikke betale for seter på jobbreiser heller. Synes det er snikete å ta betalt for sete når alle må ha et. En sjelden gang må jeg da sitte i midtsete i 50 min, som jeg overlever. Kunne ikke falle meg inn å gjøre det til noen andres problem.

Anonymkode: 4b885...32d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann hadde betalt for å sitte sammen. Da kom en dame med baby og spurte om hun kunne få bytte sete med en av oss, siden hun ville sitte sammen med mora si å få hjelp med babyen... ja, selvsagt: ta bare plassen vi har betalt for, fordi du er for gjerrig eller korttenkt til å bestille seter når du tydeligvis ikke klarer med ungen din alene🙄 Nepe!

Anonymkode: 3ee1b...9ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet skal ikke barn sitte alene uten foreldrene sine om de er under 12 år. Så her er det kabins ansatte sin jobb å få byttet slik at barn sitter med minst en voksen i reisefølget. Ting kan skje og det settes inn andre maskiner som har en annen seteløsning etc. Men det skjer ytterst sjeldent at de ikke klarer få løst den kabalen-. Folk som såø og omtrent forventer at de skal få bytte sete med en annen person er frekt og mangel på antenner. Spiller ingen rolle om jeg har betalt for sete eller ei, det sete jeg har har jeg enten betalt for ekstra eller fått plukke når jeg sjekket inn tidlig f.eks online. Alle har i utgangspunktet lik mulighet her til å få seg sete som er i henhold til ønske. Noen må ved fulle fly faktisk sitte i midten. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om Herr og Fru må sitte sammen , eller at lille Per på 4 ønsker vindusplass. Det er ikke opp til meg å løse

Anonymkode: 462e0...7fc

Jeg vet kun om 2 flyselskap som har den policyen (at barn under 12 år skal sitte med omsorgspersonen sin), flyselskapet vi fløy med hadde ikke denne policyen. Jeg trodde også at det var selvsagt at de kabinansatte ville ordne det slik at i hvert fall de minste barna fikk sitte med foreldrene sine, men neida. Ganske surt når man i utgangspunktet har betalt mange tusen for å påse at barna skal slippe å sitte alene. Jeg har som sagt null problemer med å sitte hvor som helst, og har aldri noensinne spurt noen om å få bytte sete, utenom denne ene gang - ikke fordi JEG ønsket å sitte en annen plass, men for at barna skulle slippe å sitte alene. Men hva gjør man når kabinansatte ikke evner å gjøre jobben sin? Det var så ekstremt dårlig service på flyet at jeg var sjokkert. Flere som ble nektet pledd og puter, og satt å frøys, og fikk surt tilbake at det ikke var deres problem..flere som ikke ble servert mat osv..helt komisk å tenke tilbake på, og vi ler når vi snakker om det nå, men jeg var fly forbanna når det sto på 😛 Flyturen gikk fort da, når hjertepumpa slo litt ekstra fort 😬 

Jeg hadde aldri klagt om det ikke var slik at vi lang tid i forveien hadde bestilt og betalt ekstra for å få sitte ved siden av hverandre, eller hvis det var slik at vi kun var voksne på turen, for vi klarer oss alltids. Men jeg syns det går over stokk og stein når en 5-6 åring skal klare seg alene på et langdistanse fly. Heldigvis har ikke barna fått skrekken for å fly👍🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det veldig merkelig at kabinpersonalet ikke var villige til å hjelpe dere og ba dere ordne opp selv. Sier ikke at du lyver.

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn å stanse flyet? Dere visste vel allerede før dere gikk ombord at dere hadde spredte plasser? Om det ikke var hjelp å få fra personalet på bakken burde dere nok insistert hardere enn dere gjorde på hjelp fra kabinpersonalet, ikke akseptert å ordne det selv. Eller i alle fall henvendt dere til dem på nytt etter å ha forsøkt selv til ingen ytte.

Anonymkode: a4463...fa5

Tro meg, vi prøvde flere ganger, alle vi voksne. Men nix, ingen hjelp å få. Jeg har reist mye, mange langdistanser også, og har aldri opplevd dårligere service enn på det flyet der. Aldri i livet om jeg hadde flydd med dem igjen..da hadde jeg heller tatt båt 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser ofte alene, sjeldent blitt spurt om å bytte egentlig. Sett veldig mange andre bli det og tar meg selv i å bli litt irritert på andres vegne når de som spør er ufine. Noen ser nesten ut til å forvente det, de der "men jeg har jo BARN"-typen (så betal for å sitte sammen da!) eller de som bare deiser inn i vindussetet når de har midten og gambler på at den som skal ha setet er konfliktsky. 

Aldri spurt selv om å bytte, jeg klare meg helt fint alene på en flytur, koser meg med det faktisk :) Ofte dratt med andre venner eller kolleger sittende andre steder uten at det har vært noe å tenke på at man absolutt skal sitte sammen. 

 

Anonymkode: aadcb...cdb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vera said:

Hvordan tenker du at et barn skal signalisere at det må på do feks? Når mor eller far sitter i andre enden av flyet (når et barn må på do, så må det på do NÅ) Hvordan vil det bli mottatt av resten av passasjerene om foreldrene vandrer frem og tilbake og forstyrrer hvert 15 minutt? Hva om mor sitter i midten av en rekkerad og sidepassasjeren må reise seg hvert 15 minutt fordi mor må høre hvordan det går med barnet? Ville det ikke vært bedre for sidepassasjeren å bytte plass, slik at han slapp å reise seg opp hvert 15 minutt? 

Barnet klarer da å gå og si i fra til mor eller far om at det må på do. Om barnet ikke klarer det så burde det få bleie eller la være å fly. En må da til enden av flyet for å komme seg på do uansett, så da kan man si i fra til foreldrene på veien dit. Du virker som en sånn som bare må gjøre ting ekstra vanskelig.

Anonymkode: 2b69d...422

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og mannen bestiller innimellom sete ved vindu og midtgang og håper på at ingen kommer i midtsetet. Hvis det er noen som har fått den plassen spør vi bare om de vil ha vindusplassen istedet så vi kan sitte sammen. til nå er det ingen som har sagt nei til å bytte fra midten til vindu :)

Anonymkode: 5e844...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg og mannen bestiller innimellom sete ved vindu og midtgang og håper på at ingen kommer i midtsetet. Hvis det er noen som har fått den plassen spør vi bare om de vil ha vindusplassen istedet så vi kan sitte sammen. til nå er det ingen som har sagt nei til å bytte fra midten til vindu :)

Anonymkode: 5e844...68f

Kjent trix det der, et annet trix man kan gjøre hvis man skal reise alene og håper på ledig midtsete er og bestille vindussete der mitdgangsete er opptatt men midtsete ledig. Eventuelt bestille midtgangsete der vindussete er opptatt og midtsete ledig hvis man heller vil sitte ved midtgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Vera said:

Pga kansellert fly fikk vi tildelt billetter på et annet fly, og plassert rundt i hele flyet. Da skulle også noen hevde sin rett - på tross av at de reiste helt alene. I mine øyner blir det så lite sympatisk at det blir komisk. 

På hvilken måte er alenereisende mindre verdt enn de som reiser sammen? En lang flytur blir mye lengre når man reiser alene. Det er jo en grunn til at så mange par spør enslige om å flytte seg, fordi de selv synes det er utrolig kjedelig å sitte alene. En som reiser alene og har betalt for en bestemt plass er i sin fulle rett til å "hevde sin rett". Like mye som par og grupper som har blitt splittet opp.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

Tro meg, vi prøvde flere ganger, alle vi voksne. Men nix, ingen hjelp å få. Jeg har reist mye, mange langdistanser også, og har aldri opplevd dårligere service enn på det flyet der. Aldri i livet om jeg hadde flydd med dem igjen..da hadde jeg heller tatt båt 🤷🏻‍♀️

Det syns jeg du skal gjøre. For et leven du lager.

Anonymkode: 4ded3...f0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet klarer da å gå og si i fra til mor eller far om at det må på do. Om barnet ikke klarer det så burde det få bleie eller la være å fly. En må da til enden av flyet for å komme seg på do uansett, så da kan man si i fra til foreldrene på veien dit. Du virker som en sånn som bare må gjøre ting ekstra vanskelig.

Anonymkode: 2b69d...422

Og det er slettes ingen grunn til at barnet må sjekkes hvert 15. minutt med mindre det har spesielle behov - og da må man faktisk gjøre nødvendige forberedelser med flyselskapet i forkant. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet klarer da å gå og si i fra til mor eller far om at det må på do. Om barnet ikke klarer det så burde det få bleie eller la være å fly. En må da til enden av flyet for å komme seg på do uansett, så da kan man si i fra til foreldrene på veien dit. Du virker som en sånn som bare må gjøre ting ekstra vanskelig.

Anonymkode: 2b69d...422

Jepp, det er en selvfølge at barnet på 5-6 år klarer å be sidemannen om å reise seg opp slik at barnet kan komme seg ut på gulvet - på engelsk. De lærer visst engelsk i barnehagen hos dere? Og du? Angrep og latterliggjøring av barn? Virkelig? Du fremstår så usympatisk at jeg blir flau på dine vegne..

Si meg, har du i det hele tatt barn..? 

Du virker som en som tenker at verden akser kun rundt deg selv? 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er alenereisende mindre verdt enn de som reiser sammen? En lang flytur blir mye lengre når man reiser alene. Det er jo en grunn til at så mange par spør enslige om å flytte seg, fordi de selv synes det er utrolig kjedelig å sitte alene. En som reiser alene og har betalt for en bestemt plass er i sin fulle rett til å "hevde sin rett". Like mye som par og grupper som har blitt splittet opp.

Anonymkode: 1b7bb...db8

Hvor har jeg sagt at alenereisende er mindre verdt..? Er det dette som kalles stråmanns-argumentasjon mon tro? Jeg lurer dog på hvorfor du mener at barn ikke har lov til å hevde sin rett? Barnet hadde tross alt også betalt for en billett med setereservasjon? 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg du skal gjøre. For et leven du lager.

Anonymkode: 4ded3...f0c

😂 Du er søt også, så veldig tøff..bak anonymknappen..😘 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er slettes ingen grunn til at barnet må sjekkes hvert 15. minutt med mindre det har spesielle behov - og da må man faktisk gjøre nødvendige forberedelser med flyselskapet i forkant. 

Anonymkode: fa906...ce0

Nei, selvsagt er det ikke vits å sjekke et barn som er utrygt i fremmede omgivelser, omgitt av mennesker som ikke snakker barnets språk? Du lar ofte barnet ditt bli igjen med fremmede folk alene? 

Igjen, har noen av dere barn? Vet dere hvordan barn fungerer i det hele tatt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vera skrev:

Jepp, det er en selvfølge at barnet på 5-6 år klarer å be sidemannen om å reise seg opp slik at barnet kan komme seg ut på gulvet - på engelsk. De lærer visst engelsk i barnehagen hos dere? Og du? Angrep og latterliggjøring av barn? Virkelig? Du fremstår så usympatisk at jeg blir flau på dine vegne..

Si meg, har du i det hele tatt barn..? 

Du virker som en som tenker at verden akser kun rundt deg selv? 

Hvor har jeg sagt at alenereisende er mindre verdt..? Er det dette som kalles stråmanns-argumentasjon mon tro? Jeg lurer dog på hvorfor du mener at barn ikke har lov til å hevde sin rett? Barnet hadde tross alt også betalt for en billett med setereservasjon? 

😂 Du er søt også, så veldig tøff..bak anonymknappen..😘 

Nei, selvsagt er det ikke vits å sjekke et barn som er utrygt i fremmede omgivelser, omgitt av mennesker som ikke snakker barnets språk? Du lar ofte barnet ditt bli igjen med fremmede folk alene? 

Igjen, har noen av dere barn? Vet dere hvordan barn fungerer i det hele tatt? 

Jeg reiser veldig ofte med fly, og ser små barn ned i 5-6 årsalderen som reiser alene helt plettfritt. Barn klarer seg overraskende bra så fremt man ikke syr puter under armene deres og behandler dem som babyer. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til at yngre barn skal sitte med sine foresatte, er sikkerhet. Hvis det blir turbulens, må beltet skikkelig på. Hvis oksygenmaskene faller ned, må barn ha hjelp. Hvis det blir evakuering, må barn ha hjelp i flyet og utenfor flyet. Da blir det nok rimelig umulig for foreldre å nå frem til barnet. Man kan ikke være sikker på at fremmede tar den jobben.

Løsningen her ligger selvsagt hos flyselskapene. Ikke bytte-regime. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser veldig ofte med fly, og ser små barn ned i 5-6 årsalderen som reiser alene helt plettfritt. Barn klarer seg overraskende bra så fremt man ikke syr puter under armene deres og behandler dem som babyer. 

Anonymkode: fa906...ce0

Barn som reiser alene sitter helt foran slik at flyvertstab kan hjelpe dem ved behov. De er ikke overlatt til seg selv, slik de vil være hvis foreldrene sitter langt unna.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViljaH skrev:

En viktig grunn til at yngre barn skal sitte med sine foresatte, er sikkerhet. Hvis det blir turbulens, må beltet skikkelig på. Hvis oksygenmaskene faller ned, må barn ha hjelp. Hvis det blir evakuering, må barn ha hjelp i flyet og utenfor flyet. Da blir det nok rimelig umulig for foreldre å nå frem til barnet. Man kan ikke være sikker på at fremmede tar den jobben.

Løsningen her ligger selvsagt hos flyselskapene. Ikke bytte-regime. 

I hvertfall ikke voksne med alle slags lidelser som selvfølgelig sitter på flyet og mener at deres beste må komme først☝🏻😅

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViljaH skrev:

Barn som reiser alene sitter helt foran slik at flyvertstab kan hjelpe dem ved behov. De er ikke overlatt til seg selv, slik de vil være hvis foreldrene sitter langt unna.

Hvorfor mener du barn klarer seg bra når denne tråden handler om all slags panikk, angst, selvsentrering osv blant voksne? 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du barn klarer seg bra når denne tråden handler om all slags panikk, angst, selvsentrering osv blant voksne? 

Anonymkode: 7812e...54d

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt.

Mitt svar var til personen som virker å mene at barn fint kan sitte unna foreldrene sine på flyet, siden barn kan reise alene. Barn som reiser alene har fått oppnevnt flyvert til å ta seg av dem, de er ikke overlatt til seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...