Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, ViljaH skrev:

Barn som reiser alene sitter helt foran slik at flyvertstab kan hjelpe dem ved behov. De er ikke overlatt til seg selv, slik de vil være hvis foreldrene sitter langt unna.

Nei, det gjør de da slettes ikke. Jeg reiser som nevnt hyppig med fly, og barn som reiser alene blir plassert vidt forskjellige steder. Som regel ved siden av vilt fremmede mennesker. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, ingen kan tvinge dere til å bytte plass på flyet. Dere har full rett til å beholde setet deres. Selvsagt. 

Men det er likevel ufint å nekte å bytte slik at et barn må sitte alene. De aller fleste forstår hvorfor små barn bør få sitte med foreldrene sine på et fly. 

Å ta hensyn til små barn, eldre, syke og funksjonshemmede er normal folkeskikk. Alle har vært barn, og alle vil bli eldre. Det blir på en måte hver sin tur å være den som tar hensyn og den som blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en funksjonshemning. Er faktisk mitt ansvar alene å bestille det jeg trenger før en flytur. Greit sete og ev annen type hjelp. Da tar jeg det for gitt at andre tar ansvar for sitt behov.

Anonymkode: c0635...eb8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ingen kan tvinge dere til å bytte plass på flyet. Dere har full rett til å beholde setet deres. Selvsagt. 

Men det er likevel ufint å nekte å bytte slik at et barn må sitte alene. De aller fleste forstår hvorfor små barn bør få sitte med foreldrene sine på et fly. 

Å ta hensyn til små barn, eldre, syke og funksjonshemmede er normal folkeskikk. Alle har vært barn, og alle vil bli eldre. Det blir på en måte hver sin tur å være den som tar hensyn og den som blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: ec560...f7a

Hvis du vet at du skal reise med barn eller andre som trenger å sitte sammen med deg, så booker du sete. Ikke "ta sjansen" på at alle andre skal være greie med deg, for du vet ingenting om årsaken til at de faktisk har booket det setet de har. Du har minst like lite folkeskikk om du bare satser på at noen er greie. 

Anonymkode: d95c7...ea5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vet at du skal reise med barn eller andre som trenger å sitte sammen med deg, så booker du sete. Ikke "ta sjansen" på at alle andre skal være greie med deg, for du vet ingenting om årsaken til at de faktisk har booket det setet de har. Du har minst like lite folkeskikk om du bare satser på at noen er greie. 

Anonymkode: d95c7...ea5

Det er ikke alle som «satser på at noen er greie». Det har vært skrevet flere ganger i denne tråden om situasjoner man ikke har kontroll over, som gjør at barn og foreldre ikke får seter sammen. Da syns jeg det er lite medmenneskelig og dårlig folkeskikk å nekte å ta hensyn til barnet. 

Jeg er enig i at man bør booke seter sammen for å unngå slike situasjoner. Og jeg har aldri verken spurt om å bytte eller blitt spurt om å bytte, for ordens skyld. Har alltid booket seter når jeg har reist med barna mine. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Betaler man ikke for å velge sete må man ta det setet man får tildelt. Så enkelt er det. 

Ergo bør småbarnsfamilier og andre med spesielle setebehov bestille sete i forkant, ellers kan de takke seg selv. 

Jeg har selv blitt bedt om å bytte sete, og sa nei, da vi hadde bestilt seter sammen av den grunn at min mann har flyskrekk og har behov for å ha meg ved siden av seg under flyturer.

Anonymkode: a1163...35e

De tilpasser alltid for småbarnsfamilier. Rett og slett fordi det ikke er mulig eller ønskelig for noen at en 3 åring skal sitte alene med fremmede men esker. 

Anonymkode: 5c239...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som «satser på at noen er greie». Det har vært skrevet flere ganger i denne tråden om situasjoner man ikke har kontroll over, som gjør at barn og foreldre ikke får seter sammen. Da syns jeg det er lite medmenneskelig og dårlig folkeskikk å nekte å ta hensyn til barnet. 

Jeg er enig i at man bør booke seter sammen for å unngå slike situasjoner. Og jeg har aldri verken spurt om å bytte eller blitt spurt om å bytte, for ordens skyld. Har alltid booket seter når jeg har reist med barna mine. 

Anonymkode: ec560...f7a

Og hvor mange flere ganger må man skrive at det ikke er andre passasjerer ansvar å løse opp i problemet hvis foreldre og barn ikke får sete sammen?

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt om å få noen andres sete på fly. Har blitt spurt noen ganger selv, og både akseptert og svart nei. Det avhenger helt av omstendighetene. 

Jeg har ryggplager, og kjøper derfor ofte et sete hvor jeg kan bevege meg lettest mulig. 

Hvis personalet spør og har gode grunner flytter jeg meg selvsagt. Hvis en passasjer spør, kan jeg flytte meg til et likeverdig eller bedre sete. Hvis det er en person med åpenbart større behov enn meg selv, kan jeg flytte til et dårligere sete. Hvis noen er frekke og bare har tatt plassen min, godtar jeg det aldri. 

På lengre flyturer, og i tilfeller hvor jeg har planlagt og betalt for et spesifikt sete vil jeg antagelig svare nei til et dårligere sete. 

Før, da det ikke var vanlig å betale for seter, hendte det ofte at vi i familien (2 voksne + 4 barn) ble splittet på turer. Men som regel har det vært mulig at barna har sittet med i hvert fall en av de voksne på flyet. Noen ganger har barna sittet alene, men det går helt fint det også. De kan å oppføre seg på reise, og vil aldri plage medpassasjerer med uro eller sparking i setet o.l. Og så snakker vi bare med kabinpersonalet, som bringer dem mat og drikke underveis. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange flere ganger må man skrive at det ikke er andre passasjerer ansvar å løse opp i problemet hvis foreldre og barn ikke får sete sammen?

Anonymkode: e2603...4c8

Det er ikke andre passasjerer sitt ansvar nei. Heldigvis er det noen som har anstendighet til å vise litt empati likevel. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Neida, ingen kan tvinge dere til å bytte plass på flyet. Dere har full rett til å beholde setet deres. Selvsagt. 

Men det er likevel ufint å nekte å bytte slik at et barn må sitte alene. De aller fleste forstår hvorfor små barn bør få sitte med foreldrene sine på et fly. 

Å ta hensyn til små barn, eldre, syke og funksjonshemmede er normal folkeskikk. Alle har vært barn, og alle vil bli eldre. Det blir på en måte hver sin tur å være den som tar hensyn og den som blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: ec560...f7a

Hva om man allerede er eldre, syk eller funksjonshemmet? Ikke alle funksjonshemninger er synlige, og denne tråden handler ikke bare om unge friske. Men om alle som har bestilt og betalt for et bestemt sete, av en bestemt grunn. 

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man allerede er eldre, syk eller funksjonshemmet? Ikke alle funksjonshemninger er synlige, og denne tråden handler ikke bare om unge friske. Men om alle som har bestilt og betalt for et bestemt sete, av en bestemt grunn. 

Anonymkode: 1b7bb...db8

Huff denne diskusjonen fører ingensteds hen. 

Det er bare å konstatere at de aller fleste kun bryr seg om seg selv, og ønsker ikke å ta hensyn til verken småbarn, eldre eller funksjonshemmede. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tenker jo på sine egne behov, både de som bestiller plass og de som ber om å få andres. Hvem som har størst behov av de som spør og de som sier nei, vil variere fra tilfelle til tilfelle. 

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff denne diskusjonen fører ingensteds hen. 

Det er bare å konstatere at de aller fleste kun bryr seg om seg selv, og ønsker ikke å ta hensyn til verken småbarn, eldre eller funksjonshemmede. 

Anonymkode: ec560...f7a

Alle funksjonshemninger og andre sykdommer er ikke synlig som den brukeren du påpekte. Den du krever setet av kan like så godt ha en usynlig sykdom og en like god grunn til å sitte på det setet. Når det er sagt har personen da mer rett på setet fordi det  først og fremst er vedkommende sitt, men særlig fordi det er reservert og betalt for i forkant. 

De fleste tenker nok at jeg er en ung og frisk kvinne basert på hva de kan se og høre. Det stemmer imidlertid ikke. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle funksjonshemninger og andre sykdommer er ikke synlig som den brukeren du påpekte. Den du krever setet av kan like så godt ha en usynlig sykdom og en like god grunn til å sitte på det setet. Når det er sagt har personen da mer rett på setet fordi det  først og fremst er vedkommende sitt, men særlig fordi det er reservert og betalt for i forkant. 

De fleste tenker nok at jeg er en ung og frisk kvinne basert på hva de kan se og høre. Det stemmer imidlertid ikke. 

Anonymkode: fa906...ce0

Nettopp, dessuten er de færreste som ber om plassen min i kategorien "gråtende redde barn på vei til plutselig begravelse og flytypen ble endret i siste liten med kaos som følge". De fleste er i kategorien voksent par som vil sitte sammen uten å betale for det, eller overbeskyttende foreldre som tror 13-åringen ikke klarer sitte på andre siden av midtgangen fra mamma.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle funksjonshemninger og andre sykdommer er ikke synlig som den brukeren du påpekte. Den du krever setet av kan like så godt ha en usynlig sykdom og en like god grunn til å sitte på det setet. Når det er sagt har personen da mer rett på setet fordi det  først og fremst er vedkommende sitt, men særlig fordi det er reservert og betalt for i forkant. 

De fleste tenker nok at jeg er en ung og frisk kvinne basert på hva de kan se og høre. Det stemmer imidlertid ikke. 

Anonymkode: fa906...ce0

Jeg krever ikke setet til noen, har aldri gjort det, for ordens skyld.

og jeg er enig i at man bør reservere sete hvis man har behov for det. 

Og jeg mener heller ikke at voksne folk skal få lov å kreve setebytte bare for å få sitte sammen. 

Det jeg tenker på er de sjeldne situasjonene der feks små barn ikke får sitte med foreldre, av grunner de ikke råder over selv. Da syns jeg faktisk man burde vise litt hensyn og medmenneskelighet. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg krever ikke setet til noen, har aldri gjort det, for ordens skyld.

og jeg er enig i at man bør reservere sete hvis man har behov for det. 

Og jeg mener heller ikke at voksne folk skal få lov å kreve setebytte bare for å få sitte sammen. 

Det jeg tenker på er de sjeldne situasjonene der feks små barn ikke får sitte med foreldre, av grunner de ikke råder over selv. Da syns jeg faktisk man burde vise litt hensyn og medmenneskelighet. 

Anonymkode: ec560...f7a

Det gjelder jo begge veier. De må kunne akseptere et nei da den personen som sier nei kan ha en like gyldig grunn til å sitte der. 

Uansett synes jeg det er spesielt å basere diskusjonen på de ytterste sjeldenhetene. Jeg flyr så mye at jeg ser hva som er tendensen, og det er ugreit. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette gjenspeiles ofte på offentlig transport også. Spesielt busser, selv om alle betaler for billetter. De som er egoistiske og selvsentrerte snurter over å måtte løfte rævva si for eldre eller små barn. For en fantastisk nasjon vi er. 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder jo begge veier. De må kunne akseptere et nei da den personen som sier nei kan ha en like gyldig grunn til å sitte der. 

Uansett synes jeg det er spesielt å basere diskusjonen på de ytterste sjeldenhetene. Jeg flyr så mye at jeg ser hva som er tendensen, og det er ugreit. 

Anonymkode: fa906...ce0

Hallo. De fleste respekterer vel et nei. At en eller annen idiot ikke har gjort det betyr faktisk ikke at folk ikke gjør det. Folk er som regel høflige og spør pent. Men så klart skal jo alt dramatiseres til de grader i denne tråden! Selvfølgelig er det lov å spørre, men det er også lov å bruke litt vett! 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder jo begge veier. De må kunne akseptere et nei da den personen som sier nei kan ha en like gyldig grunn til å sitte der. 

Uansett synes jeg det er spesielt å basere diskusjonen på de ytterste sjeldenhetene. Jeg flyr så mye at jeg ser hva som er tendensen, og det er ugreit. 

Anonymkode: fa906...ce0

Hvorfor er det spesielt? Poenget mitt er jo nettopp det, at i de sjeldne tilfellene så må man kunne spørre, og i slike tilfeller syns jeg folk bør kunne vise hensyn. 

Jeg argumenterer for at det er greit å spørre om å bytte sete når man spør av gode grunner. Og jeg syns det er smålig å nekte å bytte sete i slike tilfeller. Selvsagt må man akseptere et nei hvis man får det. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo. De fleste respekterer vel et nei. At en eller annen idiot ikke har gjort det betyr faktisk ikke at folk ikke gjør det. Folk er som regel høflige og spør pent. Men så klart skal jo alt dramatiseres til de grader i denne tråden! Selvfølgelig er det lov å spørre, men det er også lov å bruke litt vett! 

Anonymkode: 7812e...54d

Må bare understreke at det å være eldre ikke er en grunn til å få sitte i seg selv. Er et utdatert syn at man alltid skal ha respekt for de eldre. Etter min mening går respekt begge veier. Er noe helt annet dersom funksjonsnivået til individet tilsier at man skal gi opp plassene sine, men det at vedkommende har rundet 70 er ikke en grunn i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...