Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/12/2019 at 9:34 AM, AnonymBruker said:

Neida, ingen kan tvinge dere til å bytte plass på flyet. Dere har full rett til å beholde setet deres. Selvsagt. 

Men det er likevel ufint å nekte å bytte slik at et barn må sitte alene. De aller fleste forstår hvorfor små barn bør få sitte med foreldrene sine på et fly. 

Å ta hensyn til små barn, eldre, syke og funksjonshemmede er normal folkeskikk. Alle har vært barn, og alle vil bli eldre. Det blir på en måte hver sin tur å være den som tar hensyn og den som blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: ec560...f7a

Faith in humanity restored! 

Helt utrolig hvor grinete sure kjærringer det er her på KG. Og de som forteller om solskinnshistorier om folk som tilbyr seg å bytte, så er de gjerne menn. Sier litt. 

Anonymkode: c0491...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløy Amsterdam-Bangkok med en kollega. Kollega ved vinduet og jeg ved midtgang. Så kom hun som skulle ha midtsetet. Hun så at vi snakket sammen og lurte på om jeg ville flytte meg inn til midtsetet så vi «kunne sitte sammen» (underforstått: da kunne hun få mitt bedre sete). Jeg sa neitakk, vi har valgt disse setene for å ha bedre komfort.

Hun viste seg etterhvert å være en skikkelig pain. Satt urolig, i lotusstilling, beveget seg hele tiden. På ett tidspunkt slengte hun seteryggen så hardt bakover at de bak henne ble sinte. Da tilkalte hun en flyvertinne for å kjefte på dem.

Det viste seg at hun selv var flyvertinne i samme flyselskap...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har flyskrekk og trenger derfor sitte ved siden av meg. Har spurt andre om å flytte to ganger:

Den ene gangen ble vi flyttet fra hverandre ved boarding. Da spurte vi en mann om han kunne flytte til et akkurat likt sete litt lenger bak så vi kunne sitte sammen. Det føltes veldig ubehagelig, men svaret var No problem!

Den andre gangen havna gubben i et midtsete bak bulkhead (veldig god beinplass), og jeg i et vanlig midtsete lenger bak mellom to ukjente menn. Spurte da om en av dem kunne tenke seg bedre beinplass selv om det var et midtsete. Dessverre var det ingen som ville det, men på magisk vis klarte en fantastisk flyvertinne å «stokke om» på noen andre uten at vi hadde spurt henne (hun så bare at gubben sendte triste blikk bakover til meg). Så det løste seg uten sure miner (ihvertfall så vidt vi kunne se). Jeg fikk sitte rett i nærheten av gubben, og de to mennene fikk et ledig midtsete mellom seg på en 11 timers flytur.

Endret av Anne Nyhm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Neida, ingen kan tvinge dere til å bytte plass på flyet. Dere har full rett til å beholde setet deres. Selvsagt. 

Men det er likevel ufint å nekte å bytte slik at et barn må sitte alene. De aller fleste forstår hvorfor små barn bør få sitte med foreldrene sine på et fly. 

Å ta hensyn til små barn, eldre, syke og funksjonshemmede er normal folkeskikk. Alle har vært barn, og alle vil bli eldre. Det blir på en måte hver sin tur å være den som tar hensyn og den som blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: ec560...f7a

Så en utenforstående skal lide for at andre ikke planlegger?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Signerer. De er bedriten på kundeoppfølging og er ikke noen jeg ville reist med, med barn.

Anonymkode: 88230...a0b

Wow

Jeg har kun gode erfaringer med de, spesielt når jeg har reist alene med flere barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt behov for det selv, men mener det må være greit å spørre. Når jeg reiser alene så spiller det ingen rolle for meg hvor jeg sitter, så da bytter jeg gjerne med hvem som helst. Men de som spør kan ikke vite hvem som tenker som meg og hvem det er viktig for å sitte akkurat der de sitter, så de må jo bare ta en sjanse og spørre.

Også må det selvsagt være helt greit å si nei.

Anonymkode: 42d0a...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Så en utenforstående skal lide for at andre ikke planlegger?

Hvis du har lest hva som er blitt skrevet tidligere i tråden, så er det tilfeller der man ikke får de plassene man har bestilt (feks ved kansellert fly, og ombooking). Da hjelper det ikke om man har planlagt aldri så mye. I slike tilfeller mener jeg det burde kunne gå an å bytte plass så et lite barn slipper å sitte alene feks. Ganske utrolig at det sitter så langt inne for folk å vise litt medmenneskelighet. Det kan ikke være mye vanskelig i livet hvis et setebytte er sånn er fryktelig lidelse... 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gullkort eller diamond hos star alliance. Ergo jeg får velge sete gratis før alle andre. Jeg flyr alltid plus eller business. Om noen frekker seg og presser seg ned i min rad(det skal bare være to mennesker per rad på SAS plus), ber jeg personalet om å plassere vedkommende en annen plass. Betaler IKKE for å sitte å svette tett på andre.

På business er aldri dette et problem. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ripshagen skrev:

Jeg har alltid gullkort eller diamond hos star alliance. Ergo jeg får velge sete gratis før alle andre. Jeg flyr alltid plus eller business. Om noen frekker seg og presser seg ned i min rad(det skal bare være to mennesker per rad på SAS plus), ber jeg personalet om å plassere vedkommende en annen plass. Betaler IKKE for å sitte å svette tett på andre.

På business er aldri dette et problem. Heldigvis.

På SAS pluss på intraeuropeisk og domestic er det da vitterlig ikke 2 + 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjetil E skrev:

På SAS pluss på intraeuropeisk og domestic er det da vitterlig ikke 2 + 2.

Tror du misforstod meg. Jeg mente at det er seks seter per rad, ergo tre seter per side. Det skal bare være to personer per side. Jeg var sikkert uklar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ripshagen skrev:

Tror du misforstod meg. Jeg mente at det er seks seter per rad, ergo tre seter per side. Det skal bare være to personer per side. Jeg var sikkert uklar. 

Nei jeg missforstod ikke, men jeg ser nå hva som er grunnen. Du bruker å være gull eller diamant og da er det normalt med blokkert midtsete.

Folk uten høye bonuskort for ikke blokkert midtsete i SAS plus. Men du for det nok fordi du har gull/diamant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

De tilpasser alltid for småbarnsfamilier. Rett og slett fordi det ikke er mulig eller ønskelig for noen at en 3 åring skal sitte alene med fremmede men esker. 

Anonymkode: 5c239...c9c

Dette stemmer faktisk ikke. Jeg reiste fra sør-Europa til Oslo for et par år siden (med SAS), og hadde betalt for sete fordi jeg ikke orka tanken på 3,5 times flytur i midtsetet (reiste alene). Helt til slutt i boardingen så kom en familie med to barn i 6-8-årsalderen på. De var helt fortvila fordi de hadde blitt plassert på fire ulike midtseter. Jeg ble spurt om å bytta plass, og synes det var utrolig kjip situasjon for jeg er veldig konfliktsky. Jeg sa nei, for jeg orker rett og slett ikke midtsetet på så lang flytur (hadde det vært en time hadde jeg sagt ja), men vi kom fram til et slags kompromiss. Jeg bytta med dem under take-off, slik at de fikk sitte sammen da, og så skulle barnet sitte på et fang under flyturen. Havna selvfølgelig mellom to ganske svære mannfolk og fikk liten plass, og da vi kom opp i lufta så var det noen andre som hadde sagt ja til å bytte og jeg fikk sitte på min egen plass resten av turen. 

Hadde jeg blitt «beordra» av flyvertinner, så hadde jeg flytta og krevd setereservasjonspengene tilbake når jeg kom hjem. 

Synes at den eneste gang det er greit å spørre om å bytte til et mindre bra sete (midtsete) er i tilfeller ved flybytte og man har mistet reserverte og forhåndsbetalte plasser. Men da bør det være flyvertinnene som spør, og man må forklare grunnen (altså noe uplanlagt, forsinket fly, annen maskintype osv).  Jeg reiser mye og legger energi og ofte penger i å sikre at jeg unngår midtsete, og da er jeg ikke spesielt gira på å ofre min komfort som alene-reisende for folk som ikke betaler for å sikre seg. 

Anonymkode: 6d887...431

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kjetil E skrev:

Nei jeg missforstod ikke, men jeg ser nå hva som er grunnen. Du bruker å være gull eller diamant og da er det normalt med blokkert midtsete.

Folk uten høye bonuskort for ikke blokkert midtsete i SAS plus. Men du for det nok fordi du har gull/diamant.

Ah! Det forklarer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/9/2019 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg så nylig en mann som ble spurt om han kunne bytte sin vindusplass mot et midtsete, så to andre kunne sitte sammen. Han hadde betalt for vindusplass foran i kabin, så han takket naturlig nok høflig nei. Men han så tydelig ukomfortabel ut, og unnskyldte seg flere ganger. Jeg tenker, hvorfor var det egentlig han som burde unnskylde seg? Han hadde jo betalt for setevalg, noe de andre ikke hadde. Jeg har selv blitt bedt mange ganger om å flytte, jeg er et enkelt offer siden jeg reiser ofte alene. Men sier alltid nei, med mindre det er til et likeverdig sete. Bytter ikke vindu til midtsete, eller sete foran i kabinen til bakerst når jeg har betalt for en bestemt plass. Hvordan hadde folk reagert hvis det var motsatt? Hvis jeg satt i et midtsete, og bedt sidemannen bytte så jeg kunne få det mer komfortabelt uten å betale for det?

Anonymkode: 1b7bb...db8

Jeg hadde en gang en veldig god grunn til hvorfor tre stk måtte få sitte sammen etter at vi hadde bestilt i siste liten. Gikk da og la frem saken ved innsjekking. De fikset det der og da og, så var det ingen som måtte flytte seg. Vi hadde ingen mulighet til å bestille tidligere eller vente til neste fly.

Anonymkode: 4e04a...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ripshagen skrev:

Tror du misforstod meg. Jeg mente at det er seks seter per rad, ergo tre seter per side. Det skal bare være to personer per side. Jeg var sikkert uklar. 

Er flyet fullt så fyller SAS opp alle setene. Det er bare dersom det er ledige plasser du som Diamond vil få ledig sete ved siden av deg. Dette kalles «soft block», i motsetning til f.eks Lufthansa, som alltid blokkerer midtsetene og til og med markerer dem med «Ihr Freiraum/Your personal space» eller noe sånt.

Det er med andre ord ikke sikkert folk «sniker» seg til midtsetet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr jeg med barn, betaler jeg for å sitte med de. Reiser jeg med mannen som ikke liker å fly, ja så betaler jeg for at vi skal sitte sammen. Reiser jeg alene, så betaler jeg ikke ekstra for et sete og er dwrmed flyttbar. Man må nesten gå utifra at deandre har en grunn for at de har betalt for sitt sete, så vil man ikke punge ut ekstra får man la være å reise.

Anonymkode: 3995b...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Anne Nyhm skrev:

Er flyet fullt så fyller SAS opp alle setene. Det er bare dersom det er ledige plasser du som Diamond vil få ledig sete ved siden av deg. Dette kalles «soft block», i motsetning til f.eks Lufthansa, som alltid blokkerer midtsetene og til og med markerer dem med «Ihr Freiraum/Your personal space» eller noe sånt.

Det er med andre ord ikke sikkert folk «sniker» seg til midtsetet.

Har ihvertfall aldri jeg opplevd. Og jeg har flydd en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest hva som er blitt skrevet tidligere i tråden, så er det tilfeller der man ikke får de plassene man har bestilt (feks ved kansellert fly, og ombooking). Da hjelper det ikke om man har planlagt aldri så mye. I slike tilfeller mener jeg det burde kunne gå an å bytte plass så et lite barn slipper å sitte alene feks. Ganske utrolig at det sitter så langt inne for folk å vise litt medmenneskelighet. Det kan ikke være mye vanskelig i livet hvis et setebytte er sånn er fryktelig lidelse... 

Anonymkode: ec560...f7a

Har byttet mang en gang men da har jeg tilbudt meg å bytte siden jeg har sett at det kunne forenkle mine medpassasjerers tur. Men velger sete i utgangspunktet etter hvor jeg har behov for å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anne Nyhm skrev:

Er flyet fullt så fyller SAS opp alle setene. Det er bare dersom det er ledige plasser du som Diamond vil få ledig sete ved siden av deg. Dette kalles «soft block», i motsetning til f.eks Lufthansa, som alltid blokkerer midtsetene og til og med markerer dem med «Ihr Freiraum/Your personal space» eller noe sånt.

Det er med andre ord ikke sikkert folk «sniker» seg til midtsetet.

Men der snakker du om to forskjellige produkter egentlig for Lufthansas produkt er Business. Blokkert midtsete buisness Europa har både de, KLM og British Airways. Og alle de kjører blokert midtsete. KLM som er eneste selskap (så vidt meg bekjent) som har både business og økonomi pluss på intraeuropeisk kjører blokkert på business og ikke blokkert på pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ripshagen skrev:

Jeg har alltid gullkort eller diamond hos star alliance. Ergo jeg får velge sete gratis før alle andre. Jeg flyr alltid plus eller business. Om noen frekker seg og presser seg ned i min rad(det skal bare være to mennesker per rad på SAS plus), ber jeg personalet om å plassere vedkommende en annen plass. Betaler IKKE for å sitte å svette tett på andre.

På business er aldri dette et problem. Heldigvis.

Det kommer an på flyvningen, har diamond selv og har flere ganger opplevd fulle rader

Anonymkode: 34c54...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...