Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Skeivskank skrev:

Må bare understreke at det å være eldre ikke er en grunn til å få sitte i seg selv. Er et utdatert syn at man alltid skal ha respekt for de eldre. Etter min mening går respekt begge veier. Er noe helt annet dersom funksjonsnivået til individet tilsier at man skal gi opp plassene sine, men det at vedkommende har rundet 70 er ikke en grunn i seg selv.

Nei, det er ikke et utdatert syn. Man skal og bør ha respekt for de eldre. Men det betyr ikke at man skal ha respekt tilbake! Mange eldre er dårlig til bens og skrøpelige. Det ville vært helt feil å ikke la disse få sitte. Og hva vet du om funksjonsnivået deres? Man tilbyr seg, så får de heller takke nei!!!!

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Skeivskank skrev:

Må bare understreke at det å være eldre ikke er en grunn til å få sitte i seg selv. Er et utdatert syn at man alltid skal ha respekt for de eldre. Etter min mening går respekt begge veier. Er noe helt annet dersom funksjonsnivået til individet tilsier at man skal gi opp plassene sine, men det at vedkommende har rundet 70 er ikke en grunn i seg selv.

Så du mener at en ung frisk mann i 20 årene skal sitte godt på bussen mens en eldre dame på 70 må stå i midtgangen? 

Er du 70 selv og vet hvordan det er eller? 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 10.39, FrankDrebin skrev:

Nei, jeg tar gladelig det setet jeg har blitt tildelt. Foretrekker riktignok det ytterste, så jeg slipper å åle meg forbi de andre dersom naturen kaller på lengre flyvninger, men har jeg fått vindusplass så er ikke det noen "big deal". 

Jeg liker også å sitte ytterst fordi jeg går på do endel, også føles det hakket mindre klautrofobisk. Ufordelen er at man stadig blir dultet borte folk som går forbi, ingen ser ut som om de bryr seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også alltid sitte ytterst. Men jeg har angst for å sitte innerst ved vinduet hvis de som sitter ytterst blir syke og begynner å kaste opp. (Har oppkast-fobi.) Da er jeg fanget i kroken og kommer meg ingen vei.

Husker jeg satt slik en gang det var mye turbulens, og de to damene ved siden av meg begynte å snakke om at de ble kvalme. Det var helt GRUSOMT og jeg var så glad da jeg var på bakken igjen! Har ikke sittet innerst ved vinduet siden da.

Anonymkode: 76c31...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg har flydd, men jeg har reist mye med tog og buss. Jeg flytter meg alltid hvis noen spør eller hvis jeg ser at noen trenger plassen mer enn meg. Er veldig oppmerksom på folk rundt meg. Jeg får lett dårlig samvittighet og begynner å gruble, så for min egen del er det også best å gjøre andre til lags, så slipper jeg å tenke mer på det :) 

Anonymkode: b7dc3...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg liker også å sitte ytterst fordi jeg går på do endel, også føles det hakket mindre klautrofobisk. Ufordelen er at man stadig blir dultet borte folk som går forbi, ingen ser ut som om de bryr seg. 

Det er sant, jeg må passe på å dra til meg armene pga slike nek som haster forbi og skubber borti albuer og skuldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2019 at 10:03 AM, AnonymBruker said:

Jeg har en funksjonshemning. Er faktisk mitt ansvar alene å bestille det jeg trenger før en flytur. Greit sete og ev annen type hjelp. Da tar jeg det for gitt at andre tar ansvar for sitt behov.

Anonymkode: c0635...eb8

Hva hvis de skifter flytype og setet ditt blir noe helt annet enn du trodde og trengte?

Anonymkode: bbee8...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alt dette negative:

To av gangene flyet vårt har blitt kansellert og vi har fått andre plasser på neste fly en de vi hadde booket og betalt for, har vi opplevd at medpassagerer har gitt fra seg plassen sin. Begge gangene har jeg reist alene med ett barn, og ved begge anledninger har det vært en mann i 30-40 årene som har hatt vindusplass som har spurt om vi vil bytte plass slik at barnet mitt kan få se ut vinduet🌸

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Juniper skrev:

............Greit å vite hvem man bør styre unna. 

Man bør styre unna de lavprisselskapene som ikke er en del av sammenslutninger.  Sammenslutninger med såkalt codeshare kan få deg hjem selv om den opprinnelige ruten/flymaskinen er kansellert.  (Flyr du med Norwegian (til eller fra utlandet), Wiz Air, EasyJet, RyanAir og tilsvarende må du vente til neste gang de flyr den ruta før du kan komme deg hjem.

Formodentlig er det vel også selve transportdelen, altså det å komme seg fra A til B som er hensikten med en flytur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mariell77 skrev:

I alt dette negative:

To av gangene flyet vårt har blitt kansellert og vi har fått andre plasser på neste fly en de vi hadde booket og betalt for, har vi opplevd at medpassagerer har gitt fra seg plassen sin. Begge gangene har jeg reist alene med ett barn, og ved begge anledninger har det vært en mann i 30-40 årene som har hatt vindusplass som har spurt om vi vil bytte plass slik at barnet mitt kan få se ut vinduet🌸

For det er krise hvis ikke barnet ditt får se ut av vinduet..?

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det er krise hvis ikke barnet ditt får se ut av vinduet..?

Anonymkode: e2603...4c8

Ser du noe negativt i alt i livet😂

Om du leser igjen så var dette ikke noe vi spurte om, men det var en hyggelig gest fra en annen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Juniper skrev:

@Vera Hvilket flyselskap var dette? Greit å vite hvem man bør styre unna. 

Det var KLM. Styr unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Vera skrev:

Det var KLM. Styr unna. 

Signerer. De er bedriten på kundeoppfølging og er ikke noen jeg ville reist med, med barn.

Anonymkode: 88230...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt om å få bytte sete en gang. Da ble jeg brått syk på flyet og spydde som en gris igjen og igjen. Siden jeg satt i midtsetet spurte jeg damen som satt ved midtgangen pent om vi kunne bytte plasser så jeg kunne komme meg ut litt kjappere, og det sa hun glatt ja til. Mannen som sto i kø til do, derimot, sa nei til å slippe meg foran selv når en flyvertinne spurte. Han måtte tråkke i spy på gulvet på veien ut av doen igjen, for å si det sånn, siden ingen rakk å hente flere spyposer. Han skulle ikke på do engang, men trengte faktisk å bruke speilet, ble vi opplyst om.

Anonymkode: f9134...5ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer. De er bedriten på kundeoppfølging og er ikke noen jeg ville reist med, med barn.

Anonymkode: 88230...a0b

Helt utrolig at de ikke skjønner hvor mange kunder de mister med kundebehandlingen sin. Vi reiser mye, også med barn, men kommer ikke til å bruke de igjen 👍🏻 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt om å få bytte sete en gang. Da ble jeg brått syk på flyet og spydde som en gris igjen og igjen. Siden jeg satt i midtsetet spurte jeg damen som satt ved midtgangen pent om vi kunne bytte plasser så jeg kunne komme meg ut litt kjappere, og det sa hun glatt ja til. Mannen som sto i kø til do, derimot, sa nei til å slippe meg foran selv når en flyvertinne spurte. Han måtte tråkke i spy på gulvet på veien ut av doen igjen, for å si det sånn, siden ingen rakk å hente flere spyposer. Han skulle ikke på do engang, men trengte faktisk å bruke speilet, ble vi opplyst om.

Anonymkode: f9134...5ff

Herrejesus..er det mulig?? Håper han hadde tøysko med hull under..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt spurt/tilbudt å bytte en gang, da jeg satt midt mellom et par. Og de skulle prate sammen og gi ting til hverandre hele jævla tiden... kjempegøy å sitte midt i samtalen deres, og få kjekspakker sendt frem og tilbake rett foran fjeset.. men nei, de ville ikke bytte..

Anonymkode: 17c1a...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser for det meste alene i jobb, har ingen problemer med å bytte om noen spør, jeg har ingen sterke følelser for hvor jeg sitter i et fly.  Hvis noen spør så antar jeg det er viktigere for dem, så hvorfor være vrang bare for å være det? 

Anonymkode: eba00...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri spurt. Synes forsåvidt det må være lov å spørre, men man får også ta nei som et svar - og ikke begynne å krangle på det. 

Hvis man skulle være i den ulykksalige situasjon at man MÅ få et annet sete - jeg snakker her om disse unntakstilfellene der man var helt nødt til bestille i siste liten på grunn av en begravelse eller ble booket om, og har med seg små barn som ikke kan sitte alene osv... Snakk med kabinpersonellet! De får ta jobben med å «kreve» ett annet sete, for det tenker jeg at man som reisende ikke har noen rett til. Men hvis kabinpersonellet er enig i ens vurdering av at man må få noen annens sete, så kan de kreve det. 

Anonymkode: badb3...7b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...