Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Vera skrev:

Beklager om du oppfattet svaret mitt som kritikk, men jeg tolket innlegget ditt som selvmotsigelse når jeg kom til siste setning. Du ønsker ikke å sitte ubekvemt på et fly i 11 timer, og ville ikke ha byttet om du ble spurt (dersom du ikke ble påtvunget av flypersonell) - samtidig som du ikke har lyst å bytte plass, så ønsker du selvsagt ikke at barnet skal sitte ukomfortabelt i 11 timer heller..neivel? Indirekte så sier du jo at egen komfort kommer før barnets? Fordi du ikke ønsker å bytte..

Nei, jeg skriver at det bør ordnes med flyselskapet før boarding eller flypersonalet på selve flyet. Hvis jeg får beskjed om å flytte meg, så gjør jeg det. Jeg synes ikke det er greit at barn som er så unge sitter alene på en så lang flytur, men samtidig vil jeg ikke rekke opp hånden umiddelbart å tilby setet mitt i en slik situasjon når jeg har reservert og betalt for et mer komfortabelt sete. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Hvis det er nødvendig så gir jeg opp plassen min, noe som også fremgikk av innlegget mitt. Det vil ikke si at jeg trenger å være overdådig lykkelig over at jeg må sitte med dårligere komfort i 11 timer på grunn av noen andres uhell. 

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke ville ha byttet sete om jeg ble spurt, så her virker det som at du har piggene litt vel langt ute. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt søtt at du tror strenge blikk faktisk hadde hjulpet ;) hva om barnet blir redd og strigriner? Hva gjør du da? Ser strengt på et barn som er redd og gråter etter mamma? Empati er en fin bil..

Anonymkode: 17c1a...813

Null stress. Utrolig hvor effektivt det er med støydempende høretelefoner. Dessuten sitter jeg alltid ved vindu ved long haul dersom jeg sitter bak i bussen, da målet er å få bøttet nedpå nok dårlig flyrødvin til å sove tungt.

Men tilbys jeg vindussete på long haul eller midtgangssete på short haul maks fem rader lenger bak enn der jeg har bestilt sete, flytter jeg meg naturligvis. Og det kan også godt hende jeg flytter meg fra vindu til midtgang og vice versa dersom personen som spør gjør det på en pen måte. Noe min erfaring tilsier at de fleste gjør. Men ikke prøv å bytte bort et midtsete med midtgang eller vindu. Det er frekt.

Anonymkode: 3dac7...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skriver at det bør ordnes med flyselskapet før boarding eller flypersonalet på selve flyet. Hvis jeg får beskjed om å flytte meg, så gjør jeg det. Jeg synes ikke det er greit at barn som er så unge sitter alene på en så lang flytur, men samtidig vil jeg ikke rekke opp hånden umiddelbart å tilby setet mitt i en slik situasjon når jeg har reservert og betalt for et mer komfortabelt sete. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Hvis det er nødvendig så gir jeg opp plassen min, noe som også fremgikk av innlegget mitt. Det vil ikke si at jeg trenger å være overdådig lykkelig over at jeg må sitte med dårligere komfort i 11 timer på grunn av noen andres uhell. 

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke ville ha byttet sete om jeg ble spurt, så her virker det som at du har piggene litt vel langt ute. 

Anonymkode: fa906...ce0

Det virker som innlegget mitt ikke blir lest skikkelig..vi tok kontakt med flypersonell (selvsagt!), og fikk beskjed om å ordne opp selv. De som ble spurt om å bytte, ville ikke bytte. Ergo, barna satt alene. 

Du sier jo innlegget ditt at for å bytte må flypersonellet spørre deg - i vårt tilfelle nektet flypersonellet å gjøre det. Det betyr jo i praksis at du ville ha sagt nei om vi spurte deg, siden vi måtte spør direkte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vera skrev:

Det virker som innlegget mitt ikke blir lest skikkelig..vi tok kontakt med flypersonell (selvsagt!), og fikk beskjed om å ordne opp selv. De som ble spurt om å bytte, ville ikke bytte. Ergo, barna satt alene. 

Du sier jo innlegget ditt at for å bytte må flypersonellet spørre deg - i vårt tilfelle nektet flypersonellet å gjøre det. Det betyr jo i praksis at du ville ha sagt nei om vi spurte deg, siden vi måtte spør direkte? 

Nei, her er det du som ikke leser siteringene riktig. Jeg har ikke svart deg på innlegget ditt der du deler din personlige erfaring. Du kan dermed ikke trekke ut det jeg har svart deg i ett innlegg for å prøve å ta meg på noe du har skrevet i et helt annet innlegg. Dette blir meget usaklig og du utviser dårlig forumskikk. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Det virker som innlegget mitt ikke blir lest skikkelig..vi tok kontakt med flypersonell (selvsagt!), og fikk beskjed om å ordne opp selv. De som ble spurt om å bytte, ville ikke bytte. Ergo, barna satt alene. 

Du sier jo innlegget ditt at for å bytte må flypersonellet spørre deg - i vårt tilfelle nektet flypersonellet å gjøre det. Det betyr jo i praksis at du ville ha sagt nei om vi spurte deg, siden vi måtte spør direkte? 

Da gjorde ikke flyvertene jobben sin, og det hadde jeg sendt inn en serviceklage på i etterkant.

Sist jeg ble sittende med et ukjent barn var i fjor sommer, fra sør-Europa til OSL. Det var kun sønn og mor som reiste og de hadde blitt plassert i hvert sitt midtsete da de ikke hadde reservert på forhånd. Gutten jeg ble sittende med var en liten herremann på 5 1/2 år, og jeg satt heller med han enn å bli trykket inn i et midtsete. Vldig lite stress, altså. Jeg hjalp han på med beltet, lånte han det ekstra settet høretelefoner jeg hadde med da han ville se film på iPaden «sin», og spanderte brus og potetgull på han. Mor, som da satt i midtsete lenger bak, ga meg n pose med taxfree-snop da vi ventet på koffertene våre, noe jeg satte stor pris på, men som jeg slett ikke forventet. Heller hjelpe en liten fyr litt og spandere litt på han enn 5 timer i midtsete.

Anonymkode: 3dac7...fe7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke særlig innstilt på å sitte ukomfortabelt i over 11 timer når jeg har reservert og betalt sete i forkant. Tenker dette bør ordnes med flyselskapet før boarding, eller flypersonalet på flyet. Jeg flytter meg hvis jeg får beskjed om det og er egentlig ikke en vanskelig person, men det er ikke slik at jeg alltid skal lide når uhell inntreffer andre. Jeg skal snart på en flytur som tar omlag 11 timer, og jeg vil overhodet ikke ha et midtsete for å si det mildt. Det vil ikke si at jeg unner barn å sitte alene på en lang flytur. 

Anonymkode: fa906...ce0

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her er det du som ikke leser siteringene riktig. Jeg har ikke svart deg på innlegget ditt der du deler din personlige erfaring. Du kan dermed ikke trekke ut det jeg har svart deg i ett innlegg for å prøve å ta meg på noe du har skrevet i et helt annet innlegg. Dette blir meget usaklig og du utviser dårlig forumskikk. 

Anonymkode: fa906...ce0

Eh..glemmer du at du siterte meg på nettopp mitt innlegg med personlig erfaring..? Det er ikke min feil om du glemmer detaljene jeg oppgir i innleggene du siterer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Vera skrev:

 

 

Eh..glemmer du at du siterte meg på nettopp mitt innlegg med personlig erfaring..? Det er ikke min feil om du glemmer detaljene jeg oppgir i innleggene du siterer..

Nei, du la frem et generelt scenario som jeg svarte på. Les siteringene igjen. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du la frem et generelt scenario som jeg svarte på. Les siteringene igjen. 

Anonymkode: fa906...ce0

Jeg skjønner ikke helt hvor det fremkommer at dette er et generelt scenario? Jeg skriver jo at det er selvopplevd? I tillegg skriver jeg at jeg allerede har svart i tråden med samme scenario. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvor det fremkommer at dette er et generelt scenario? Jeg skriver jo at det er selvopplevd? I tillegg skriver jeg at jeg allerede har svart i tråden med samme scenario. 

På grunn av ordbruken din, vel. Du bruker "man", "to mindreårige barn" og "begge foreldre". Det er ingenting som antyder i det innlegget jeg siterte at det er din egen situasjon. Du legger altså frem et generelt scenario. At du videre pøser på med allslags personlige erfaringer i andre innlegg jeg ikke har sitert og bedriver stråmannsargumentasjon er ikke jeg ansvarlig for. Det er dårlig debattskikk og er ikke noe som er verdt å svare på. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjorde ikke flyvertene jobben sin, og det hadde jeg sendt inn en serviceklage på i etterkant.

Sist jeg ble sittende med et ukjent barn var i fjor sommer, fra sør-Europa til OSL. Det var kun sønn og mor som reiste og de hadde blitt plassert i hvert sitt midtsete da de ikke hadde reservert på forhånd. Gutten jeg ble sittende med var en liten herremann på 5 1/2 år, og jeg satt heller med han enn å bli trykket inn i et midtsete. Vldig lite stress, altså. Jeg hjalp han på med beltet, lånte han det ekstra settet høretelefoner jeg hadde med da han ville se film på iPaden «sin», og spanderte brus og potetgull på han. Mor, som da satt i midtsete lenger bak, ga meg n pose med taxfree-snop da vi ventet på koffertene våre, noe jeg satte stor pris på, men som jeg slett ikke forventet. Heller hjelpe en liten fyr litt og spandere litt på han enn 5 timer i midtsete.

Anonymkode: 3dac7...fe7

Det gjorde vi, og fikk reisegavesjekk i retur..som vi har klaget på, da det ikke kunne falt oss inn å bruke samme flyselskap igjen. Jeg ser at flere flyselskap opererer med at mindreårige (barn under 12) aldri skal sitte uten omsorgspersonen sin under langdistanse flyvninger. Det burde være en regel hos alle flyselskap. Som sagt, jeg bryr meg ikke om hvor jeg blir plassert, mitt mål er å komme frem. Men jeg syns det er rimelig søkt at små barn skal være nødt til å sitte alene i et fly i 10-15 timer fordi flypersonellet ikke klarer å gjøre jobben sin. Jeg syns også det er temmelig sjokkerende at det finnes så mange mennesker som ikke anser det som nødvendig å ta hensyn til små barn. En ting er i hvert fall sikkert, jeg ville aldri latt barna mine reise alene..man vet jo aldri om noen ser sitt kall i å hjelpe dem om de blir utsatt for en ulykke osv. Det virker som den gjengse oppfatning er at man passer på seg selv, og krever sin rett, så får andre seile sin egen sjø. Det har utviklet seg til å bli et kaldt samfunn. 

Edit; Mine sønner ville ha forgudet deg om de havnet ved siden av deg. Og jeg ville også ha lesset deg med snop fra taxfreen etterpå 😁

Endret av Vera
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av ordbruken din, vel. Du bruker "man", "to mindreårige barn" og "begge foreldre". Det er ingenting som antyder i det innlegget jeg siterte at det er din egen situasjon. Du legger altså frem et generelt scenario. At du videre pøser på med allslags personlige erfaringer i andre innlegg jeg ikke har sitert og bedriver stråmannsargumentasjon er ikke jeg ansvarlig for. Det er dårlig debattskikk og er ikke noe som er verdt å svare på. 

Anonymkode: fa906...ce0

Da tror jeg rett og slett du må lese innlegget du opprinnelig siterte en gang til. For der skriver jeg ganske tydelig at jeg beskriver et allerede nevnt scenario fra tidligere i tråden. De andre som har sitert meg har i hvert fall ikke hatt problemer med å forstå det. 

Hvordan du tolker et innlegg kan ikke belastes andre enn deg selv. Er du usikker på en ting må du spørre, hvis ikke tar motdebattanten det for gitt at du har forstått det du diskuterer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

Nei, men jeg lurte spesifikt på det scenarioet jeg la frem.

Kommer helt an på person. Jeg legger meg ikke lenger flat for de som krever. Ydmyke? Ja. Men nå er er det som sagt heller ikke bare det som er grunnen. Hadde blitt rimelig oppgitt om en far eller mor med et barn spurte om å få bytte min vindusplass mot deres i midtgangen, bare fordi ungen ville se ut av vinduet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, wintergirl skrev:

Kommer helt an på person. Jeg legger meg ikke lenger flat for de som krever. Ydmyke? Ja. Men nå er er det som sagt heller ikke bare det som er grunnen. Hadde blitt rimelig oppgitt om en far eller mor med et barn spurte om å få bytte min vindusplass mot deres i midtgangen, bare fordi ungen ville se ut av vinduet. 

For oss betydde det ingenting med plassering, vi ønsket bare at barna skulle slippe å sitte alene 😊 Vi krevde heller ingenting, la bare frem problemet (at setereservasjonen gikk i vasken som følge av kansellering på opprinnelig fly). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Vera skrev:

Det gjorde vi, og fikk reisegavesjekk i retur..som vi har klaget på, da det ikke kunne falt oss inn å bruke samme flyselskap igjen. Jeg ser at flere flyselskap opererer med at mindreårige (barn under 12) aldri skal sitte uten omsorgspersonen sin under langdistanse flyvninger. Det burde være en regel hos alle flyselskap. Som sagt, jeg bryr meg ikke om hvor jeg blir plassert, mitt mål er å komme frem. Men jeg syns det er rimelig søkt at små barn skal være nødt til å sitte alene i et fly i 10-15 timer fordi flypersonellet ikke klarer å gjøre jobben sin. Jeg syns også det er temmelig sjokkerende at det finnes så mange mennesker som ikke anser det som nødvendig å ta hensyn til små barn. En ting er i hvert fall sikkert, jeg ville aldri latt barna mine reise alene..man vet jo aldri om noen ser sitt kall i å hjelpe dem om de blir utsatt for en ulykke osv. Det virker som den gjengse oppfatning er at man passer på seg selv, og krever sin rett, så får andre seile sin egen sjø. Det har utviklet seg til å bli et kaldt samfunn. 

Edit; Mine sønner ville ha forgudet deg om de havnet ved siden av deg. Og jeg ville også ha lesset deg med snop fra taxfreen etterpå 😁

Jeg er enig. Dårlig folkeskikk og svært lite empatisk å ikke kunne ta hensyn til små barn. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å bytte sete når jeg har reist alene, med partner eller store barn. Reiste også med partner og baby en gang, hvor vi hadde bestilt billetter på forskjellig tid, og dermed satt på forskjellige rekker. Null problem.

Men jeg har også bestilt billetter til lang utenlandsreise med barn, og har da ikke hatt mulighet til å booke sete, eller har opplevd at vi har fått andre seter enn de vi booket. Vi har her vært tidlig i kontakt med flyselskap, for å fortelle at booking ikke har vært mulig, men ytret vårt ønske om å sitte samlet. Dette har ordnet seg hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vera skrev:

For oss betydde det ingenting med plassering, vi ønsket bare at barna skulle slippe å sitte alene 😊 Vi krevde heller ingenting, la bare frem problemet (at setereservasjonen gikk i vasken som følge av kansellering på opprinnelig fly). 

Det skjønner jeg😊 Hittil har jeg aldri opplevd å bli spurt selv, ei heller spurt andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Det skjønner jeg😊 Hittil har jeg aldri opplevd å bli spurt selv, ei heller spurt andre. 

Takk 😊 Det var første gang jeg måtte spør, så jeg ble litt satt ut av svarene. Jeg hater å spørre om slikt (tjenester osv), så det lå langt inne. Jeg spurte kun fordi jeg måtte pga barna. Og jeg forhåndsbestiller alltid seter bare for å ha det sagt 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke uansett slik at man ikke skal bytte plasser før oppstigning når man er oppe i luften og belteltset har plinget????

Og bytte tilbake før nedstigning?

Man skal vel sitte på sine plasser opp og ned? Slik får de ansatte oversikt. 

 

Vi bestiller uansett spesialmat, så må bli sittende på selvvalgte plasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forståelse for flere synspunkter i denne tråden egentlig. 

Da jeg var tenåring reiste vi mye langdistanse for å besøke familie, lange flyvninger på 10 til 13 timer. Vi betalte alltid for setereservasjoner ved bestilling av billettene, og jeg vil anslå at vi allikevel ble spredt en og en utover i flyet i 2 av 3 tilfeller. Mine søsken var veldig små i denne perioden (2-10 år) og jeg hadde flyskrekk. Vi måtte være den kjipe familien som ba medpassasjerene om å få bytte plass mange ganger, og det var utrolig sjeldent at vi traff noen med goodwill på tross av at situasjonen ble forklart. I beste fall fikk jeg byttet meg til å sitte med yngste. Skjønner at det er mindre ideelt å bytte sete, men det blir jo endel merarbeid når man må sitte med så små (fremmede) barn! 

Jeg er ikke superbegeistret for å fly nå heller, men jeg gjør det veldig ofte pga jobb, og har opplevd litt av hvert. For eksempel har det hendt at to små barn sitter på min rad, og foreldrene noen rader bak og slapper av... Da vil jeg heller bytte! Noen må jo hjelpe dem med seteryggen og beltet, og så søles det mat, pelles på tingene mine og i det hele tatt. Ugh. 

Har også opplevd at noen hadde blitt tildelt samme sete som meg, det var veldig pussig. Jeg satte meg ved vindussetet jeg hadde fått, og så kom det en mann og sa at jeg satt i hans sete. Dobbelsjekket billettene og joda, vi hadde samme sete. Flyvertinnene løste det på et vis da, slapp å ha en mann på fanget. 

Når det gjelder innlegget noen sider bak angående omgangssyken: Jeg har ikke ord. IKKE FLY. Aldri. Det finnes ikke en eneste god grunn til å utsette så mange medpassasjerer og crew for smitte og ubehag. Ta en ekstra dag hjemme eller på hotell før du reiser, det fikser reiseforsikringa. Skikkelig sjuke reisende er virkelig siste sort. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 9.6.2019 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å bytte en gang og sagt ja. Da ble jeg plassert på business class til new york :nigo:

Anonymkode: 13b78...154

Jeg også har sagt ja til setebytte og fått business to ganger ;) Dog ikke til New York, en mye kortere distanse. Men uansett, et godt bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...