Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Da vi kjøpte flybilletter for en times innenlands flytur til i sommer, med sas, fikk vi ikke opp alternativ om å velge sete :s 

Vi er 2 stk og en ettåring, så er rimelig stresset. 

Jeg betaler alltid for å velge sete, enten jeg reiser alene eller med andre, men her fikk vi ikke muligheten til det...

Anonymkode: 17c1a...813

Bare sjekk inn på nett med en gang det åpner, så går det greit. De andre har heller ikke fått bestille.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du bruker hersketeknikk om en smiley er jo definisjonen på hersketeknikk. Eneste forsvaret folk på KG har. Det måtte jo komme i denne tråden også. Gratulerer!  Hersketeknikk er det jo ikke! 

Anonymkode: 7812e...54d

Javel😊 

Forsvar? Hva mener du jeg forsvarer da? Jeg presiserte bare hva jeg egentlig mente?

Å svare med fire «himle med øynene» smilyer oppfattet jeg som et negativt stikk, typen som er ment å få avsender til å føle seg dum. Det er en hersketeknikk. Mulig du ikke mente det sånn selvsagt. 

Uansett, nok om det. Beklager avsporing. 

Anonymkode: ec560...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. La oss si at jeg flyr alene og har plass ved midtgangen, og personen ved vinduet/i midten spør om å bytte plass med meg fordi vedkommende har lyst til å sitte ytterst.

Da svarer jeg høflig nei. Jeg må alltid tisse masse når jeg flyr, og jeg tør ikke å spørre fremmede om å flytte seg. Ergo - jeg kommer til å tisse på meg, sannsynligvis opptil flere ganger, fordi jeg ikke tør å be om å få komme forbi. Det er til det beste for hele flyet at jeg sitter ytterst og har enkel tilgang til midtgangen og toalettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fikk meg til å tenke på sist jeg var ute og fløy. Jeg har sterk sosialangst og er ikke glad i å fly, men på grunn av et viktig møte på jobb, var jeg nødt. Bestilte og betalte for vindussete, fordi å sitte ved vinduet gjør angsten pittelitt bedre. Følelsen av å kunne se ut gjør flyturen hakket lettere. 

Flyet var stappfullt. Jeg kom meg til plassen min og der satt det en dame. Jeg tok meg sammen og sa forsiktig "du sitter i setet mitt" hennes respons var "åh. Kan ikke du bare ta mitt?" hennes var et midtgangsete... Jeg sa "nei. Jeg vil gjerne sitte i setet jeg har betalt for" 

Køen vokste bak meg og passasjerene rundt begynte å si irritert at jeg bare måtte sette meg ned. Ble rett og slett så lammet av angst at jeg ikke klarte å si noe mer. Skulle tro det holdt å si at man vil sitte i setet man har betalt for. Jeg følte meg vrang der jeg stod og sa jeg ville ha det jeg hadde betalt for, men klarte rett og slett ikke å krangle når alle så på meg og ba meg sette meg. Fikk angstanfall på flyet og hadde en særs ubehagelig opplevelse. Enda jeg hadde betalt et sete som kunne hindret det. 

Skal man virkelig trenge å oppgi diagnosene sine for å få det man har betalt for? 

Folk har ulike grunner for å ønske å sitte i setet de har bestilt. Syntes ingenting om dem som krever å få bytte. Et høflig spørsmål er selvsagt ok, men når folk sier nei, så må man akseptere det. 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbudt meg en gang å bytte setet ved nødutgangen med en mann på 2 meter. Så kunne vi begge strekke ut bena. Jeg hadde ikke betalt for setet, men om jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke byttet. 

Frekke, selvopptatte småbarnsmødre som tror de har rett på spesialbehandling, hadde jeg sagt nei til av prinsipp. Høflige, ydmyke småbarnsforeldre som tilbød seg å betale for plassen... Kanskje. 

Anonymkode: aa97b...020

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flyselskaper som opererer med uspesifiserte plasser?   Ryan hadde det før, men de kuttet ut. Det ble jo helt kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, altflyter skrev:

Denne tråden fikk meg til å tenke på sist jeg var ute og fløy. Jeg har sterk sosialangst og er ikke glad i å fly, men på grunn av et viktig møte på jobb, var jeg nødt. Bestilte og betalte for vindussete, fordi å sitte ved vinduet gjør angsten pittelitt bedre. Følelsen av å kunne se ut gjør flyturen hakket lettere. 

Flyet var stappfullt. Jeg kom meg til plassen min og der satt det en dame. Jeg tok meg sammen og sa forsiktig "du sitter i setet mitt" hennes respons var "åh. Kan ikke du bare ta mitt?" hennes var et midtgangsete... Jeg sa "nei. Jeg vil gjerne sitte i setet jeg har betalt for" 

Køen vokste bak meg og passasjerene rundt begynte å si irritert at jeg bare måtte sette meg ned. Ble rett og slett så lammet av angst at jeg ikke klarte å si noe mer. Skulle tro det holdt å si at man vil sitte i setet man har betalt for. Jeg følte meg vrang der jeg stod og sa jeg ville ha det jeg hadde betalt for, men klarte rett og slett ikke å krangle når alle så på meg og ba meg sette meg. Fikk angstanfall på flyet og hadde en særs ubehagelig opplevelse. Enda jeg hadde betalt et sete som kunne hindret det. 

Skal man virkelig trenge å oppgi diagnosene sine for å få det man har betalt for? 

Folk har ulike grunner for å ønske å sitte i setet de har bestilt. Syntes ingenting om dem som krever å få bytte. Et høflig spørsmål er selvsagt ok, men når folk sier nei, så må man akseptere det. 

Har opplevd det samme. 

Da ropte jeg fremover til flyvertinnene "unnskyld, det er noe usikkerhet rundt plasseringen her"

Var en knallrød medpassasjer som måtte flytte seg til midtsetet. I det jeg satt meg påpekte jeg at jeg anbefaler å se på billetten en ekstra gang neste gang, så slipper vi forsinkelser ved ombordstigning. 

Det sagt. Har full forståelse for diagnoser, og at dette ikke er like lett for alle. Men om det er noen trøst sørger jeg alltid for å gjøre livet litt ekstra ubehagelig for de som føler for å ta seg til rette på bekostning av andre i livet :) Dette har blant annet medført et glass rødvin nedover nakken til personen foran meg (jeg kan love at det var veldig fortjent) ;) 

Anonymkode: 60a39...e2e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da vi kjøpte flybilletter for en times innenlands flytur til i sommer, med sas, fikk vi ikke opp alternativ om å velge sete :s 

Vi er 2 stk og en ettåring, så er rimelig stresset. 

Jeg betaler alltid for å velge sete, enten jeg reiser alene eller med andre, men her fikk vi ikke muligheten til det...

Anonymkode: 17c1a...813

Én time burde dere klare dere uten å sitte ved siden av hverandre hvis det skulle være tilfellet.🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det samme. 

Da ropte jeg fremover til flyvertinnene "unnskyld, det er noe usikkerhet rundt plasseringen her"

Var en knallrød medpassasjer som måtte flytte seg til midtsetet. I det jeg satt meg påpekte jeg at jeg anbefaler å se på billetten en ekstra gang neste gang, så slipper vi forsinkelser ved ombordstigning. 

Det sagt. Har full forståelse for diagnoser, og at dette ikke er like lett for alle. Men om det er noen trøst sørger jeg alltid for å gjøre livet litt ekstra ubehagelig for de som føler for å ta seg til rette på bekostning av andre i livet :) Dette har blant annet medført et glass rødvin nedover nakken til personen foran meg (jeg kan love at det var veldig fortjent) ;) 

Anonymkode: 60a39...e2e

Jeg skulle ønske jeg hadde guts til å gjøre en sak ut av det. Jeg er ikke en person som er redd for å si ifra vanligvis, men akkurat når det kommer til fly, så blir jeg rett og slett lammet. Når de andre passasjerene slengte seg på og klaget over at jeg lager kø, så klarte jeg rett og slett ikke si noe mer. Godt å høre det er noen som klarer å si ifra! 

Edit: er forresten veldig nysgjerrig på vin-historien din! 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det samme. 

Da ropte jeg fremover til flyvertinnene "unnskyld, det er noe usikkerhet rundt plasseringen her"

Var en knallrød medpassasjer som måtte flytte seg til midtsetet. I det jeg satt meg påpekte jeg at jeg anbefaler å se på billetten en ekstra gang neste gang, så slipper vi forsinkelser ved ombordstigning. 

Det sagt. Har full forståelse for diagnoser, og at dette ikke er like lett for alle. Men om det er noen trøst sørger jeg alltid for å gjøre livet litt ekstra ubehagelig for de som føler for å ta seg til rette på bekostning av andre i livet :) Dette har blant annet medført et glass rødvin nedover nakken til personen foran meg (jeg kan love at det var veldig fortjent) ;) 

Anonymkode: 60a39...e2e

Takk🙏🏼🙏🏼🙏🏼❤️

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, altflyter skrev:

Denne tråden fikk meg til å tenke på sist jeg var ute og fløy. Jeg har sterk sosialangst og er ikke glad i å fly, men på grunn av et viktig møte på jobb, var jeg nødt. Bestilte og betalte for vindussete, fordi å sitte ved vinduet gjør angsten pittelitt bedre. Følelsen av å kunne se ut gjør flyturen hakket lettere. 

Flyet var stappfullt. Jeg kom meg til plassen min og der satt det en dame. Jeg tok meg sammen og sa forsiktig "du sitter i setet mitt" hennes respons var "åh. Kan ikke du bare ta mitt?" hennes var et midtgangsete... Jeg sa "nei. Jeg vil gjerne sitte i setet jeg har betalt for" 

Køen vokste bak meg og passasjerene rundt begynte å si irritert at jeg bare måtte sette meg ned. Ble rett og slett så lammet av angst at jeg ikke klarte å si noe mer. Skulle tro det holdt å si at man vil sitte i setet man har betalt for. Jeg følte meg vrang der jeg stod og sa jeg ville ha det jeg hadde betalt for, men klarte rett og slett ikke å krangle når alle så på meg og ba meg sette meg. Fikk angstanfall på flyet og hadde en særs ubehagelig opplevelse. Enda jeg hadde betalt et sete som kunne hindret det. 

Skal man virkelig trenge å oppgi diagnosene sine for å få det man har betalt for? 

Folk har ulike grunner for å ønske å sitte i setet de har bestilt. Syntes ingenting om dem som krever å få bytte. Et høflig spørsmål er selvsagt ok, men når folk sier nei, så må man akseptere det. 

Det der er virkelig frekt! 😡 Slike folk altså... 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det samme. 

Da ropte jeg fremover til flyvertinnene "unnskyld, det er noe usikkerhet rundt plasseringen her"

Var en knallrød medpassasjer som måtte flytte seg til midtsetet. I det jeg satt meg påpekte jeg at jeg anbefaler å se på billetten en ekstra gang neste gang, så slipper vi forsinkelser ved ombordstigning. 

Det sagt. Har full forståelse for diagnoser, og at dette ikke er like lett for alle. Men om det er noen trøst sørger jeg alltid for å gjøre livet litt ekstra ubehagelig for de som føler for å ta seg til rette på bekostning av andre i livet :) Dette har blant annet medført et glass rødvin nedover nakken til personen foran meg (jeg kan love at det var veldig fortjent) ;) 

Anonymkode: 60a39...e2e

Ble ganske nysgjerrig her, kjenner jeg :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SupaWoman skrev:

Er det noen flyselskaper som opererer med uspesifiserte plasser?   Ryan hadde det før, men de kuttet ut. Det ble jo helt kaos. 

Widerøes på innland har som regel "Free seating" . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt gjør det en forskjell? Hvis du har betalt for business class og blir bedt om å gå på turistklasse uten kompensasjon, er det greit? Hvis du handler en pizza på rema og damen i kassen sier sorry, jeg rekker ikke kjøpe middag før stengetid, så denne tar jeg? Fortsatt greit? 

I de tilfellene man ikke får bestilt sete, sjekker jeg alltid inn så tidlig som mulig. Kan telle på en finger hvor mange ganger jeg ikke har fått det setet jeg ville ha. Det er sjelden noe problem å få plasser sammen om man ikke kommer løpende til innsjekk i siste liten.

Ja, faktisk sjokkerende mange. Ikke så rent sjelden folk tar seg til rette og setter seg i feil (bedre) sete og håper det beste. Og slett ikke alltid folk godtar et høflig nei når du ikke vil gi fra deg plassen du har betalt for.

Anonymkode: 1b7bb...db8

Hvis du må flytte fra business til turistklasse får du kompensasjon. Husk å få det dokumentert av personalet. Pizza-eksemplet synes jeg var tåpelig.

Når du ikke har fått bestilt/betalt for sete, er det mer akseptabelt å bytte da? Gjør det noen forskjell om det er arbeidsgiver eller du selv som betaler?

Anonymkode: bbee8...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser meg ikke så lengre det ikke er barn om  i bildet. Da tviholder jeg på setet som jeg har betalt for.

Anonymkode: 4c73c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om innføring av seteavgift gjør folk til dårligere og mindre smidige mennesker.

Anonymkode: bbee8...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Var en gang jeg skulle reise med kjæresten. Jeg har ekstrem flyskrekk og kan i verste fall begynne å gråte og hyperventilere. Det beste for meg (og av hensyn til andre passasjerer) ville vært at jeg fikk sitte med kjæresten. Men vi bestilte seint og fikk ikke mulighet til å sitte sammen, og bestilte derfor hvert vårt sete (jeg i midtsete og kjæresten min på yttersete) på samme rad. Når vi hadde satt oss viste det seg at den som satt ytterst på min rad og i midten på kjæresten sin rad kjente hverandre (de snakket sammen og tipper det var mor og datter). Tok derfor sjansen på å spørre om det kanskje var greit for de å bytte, slik at de fikk sitte sammen og jeg kunne sitte med kjæresten fordi jeg var redd for å fly. Nei, var svaret vi fikk og ingen forklaring. Tenker at de muligens hadde sine grunner, men fikk følelsen av at de bare sa nei av prinsipp. Var litt surt når det ble full turbulens og jeg fikk panikk i midtsetet :) Syns det er greit å spørre om å bytte, hvis man har gode grunner til det (som feks flyskrekk, små hysteriske barn, sykdom osv), verste som kan skje er at man får et nei og det må man bare tåle. Mange betaler ekstra for setevalg eller har sine egne grunner til å si nei.

Anonymkode: 90a7f...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Var en gang jeg skulle reise med kjæresten. Jeg har ekstrem flyskrekk og kan i verste fall begynne å gråte og hyperventilere. Det beste for meg (og av hensyn til andre passasjerer) ville vært at jeg fikk sitte med kjæresten. Men vi bestilte seint og fikk ikke mulighet til å sitte sammen, og bestilte derfor hvert vårt sete (jeg i midtsete og kjæresten min på yttersete) på samme rad. Når vi hadde satt oss viste det seg at den som satt ytterst på min rad og i midten på kjæresten sin rad kjente hverandre (de snakket sammen og tipper det var mor og datter). Tok derfor sjansen på å spørre om det kanskje var greit for de å bytte, slik at de fikk sitte sammen og jeg kunne sitte med kjæresten fordi jeg var redd for å fly. Nei, var svaret vi fikk og ingen forklaring. Tenker at de muligens hadde sine grunner, men fikk følelsen av at de bare sa nei av prinsipp. Var litt surt når det ble full turbulens og jeg fikk panikk i midtsetet :) Syns det er greit å spørre om å bytte, hvis man har gode grunner til det (som feks flyskrekk, små hysteriske barn, sykdom osv), verste som kan skje er at man får et nei og det må man bare tåle. Mange betaler ekstra for setevalg eller har sine egne grunner til å si nei.

Anonymkode: 90a7f...dd0

Da må dere bestille tidligere neste gang. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er negative: Gjør det en forskjell om dere har betalt eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som betaler eller du betaler privat?

Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si. Betalt er betalt. Reiser jeg for jobben prøver jeg å få sete så langt frem som mulig for å komme meg av raskest mulig (ofte er det flybytte involvert og forsinkelser oppstår ofte). Reiser jeg på egen regning så gjelder i grunnen det samme hvis det er flybytte involvert. 

Så jeg bestiller seteplass så fremt jeg kan og forventer å få det setet. Derfor spør jeg heller aldri andre om å bytte. Jeg bestiller så jeg (som oftest) får det setet jeg har bestilt og gjerne vil ha. Problemet løst før det i det hele tatt har fått oppstå. 

Jeg har blitt spurt om å bytte noen ganger og kan alltids bytte hvis jeg får et "likt" eller bedre sete i stedet, men bytter ikke til midtsete. Da måtte det i så fall være for å unngå å få en masende unge eller en fyllik ved siden av meg. 

 

Endret av Cata
Håpløs feilskriving
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Var en gang jeg skulle reise med kjæresten. Jeg har ekstrem flyskrekk og kan i verste fall begynne å gråte og hyperventilere. Det beste for meg (og av hensyn til andre passasjerer) ville vært at jeg fikk sitte med kjæresten. Men vi bestilte seint og fikk ikke mulighet til å sitte sammen, og bestilte derfor hvert vårt sete (jeg i midtsete og kjæresten min på yttersete) på samme rad. Når vi hadde satt oss viste det seg at den som satt ytterst på min rad og i midten på kjæresten sin rad kjente hverandre (de snakket sammen og tipper det var mor og datter). Tok derfor sjansen på å spørre om det kanskje var greit for de å bytte, slik at de fikk sitte sammen og jeg kunne sitte med kjæresten fordi jeg var redd for å fly. Nei, var svaret vi fikk og ingen forklaring. Tenker at de muligens hadde sine grunner, men fikk følelsen av at de bare sa nei av prinsipp. Var litt surt når det ble full turbulens og jeg fikk panikk i midtsetet :) Syns det er greit å spørre om å bytte, hvis man har gode grunner til det (som feks flyskrekk, små hysteriske barn, sykdom osv), verste som kan skje er at man får et nei og det må man bare tåle. Mange betaler ekstra for setevalg eller har sine egne grunner til å si nei.

Anonymkode: 90a7f...dd0

Det midterste setet er jo det verste. Moren og datteren hadde nok ikke et behov for å sitte sammenklistret selv om de er familie. Dere burde heller ha bestilt tidligere eller vurdert alternativ transport hvis det var så ille (ja, jeg vet om flere som heller velger 12-timers tur på tog i stedet for en 45-minutters flytur grunnet flyskrekk). Nå virker det jo som at du taklet det helt greit, så selv om jeg virker litt krass og kynisk her er det ikke direkte myntet på deg. 

Jeg vet bare med meg selv at jeg heller velger et komfortabelt sete fremfor å sitte med reisefølget med en dårligere plass. Jeg har rett og slett ikke behov for å sitte sammen med folk jeg kjenner på fly, og velger mye heller komfort over det. Når jeg reserverer sete i forkant bør det være en akseptabel nok grunn, men samtidig har jeg migrene og liker best å sitte bakerst og ved vinduet for å slippe mange folk rundt meg. Det er overhodet ikke nødvendig å oppgi som grunn til andre, og det gjør jeg heller ikke. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...