Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir trist av å lese dette. At folk blur fornærmet av et lite ønske. Ja man kan booke tidlig , betale for sete og alt det. Skjønner at noen har behov og ønsker. Men at dere synes det er frekt å spørre om å bytte sete?? Det er jo bare et spørsmål. 

Selv bytter jeg ikke til midten, det har de fleste forståelse for, men jeg blir jo ikke sur om noen spør. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt en gang. Var innenlandsflygning så kunne ikke reservere sete. Jeg reiste alene med 4-åringen og fikk ikke sete ved siden av henne av alle ting. Jeg snakket med flyvertinnen da så hun som fikk ordnet det

Anonymkode: 14620...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Når man er så gjerrig at man ikke vil betale for det man vil ha, og krever at andre betaler og tilpasser seg for en, da har samfunnet fått tilbake til gamle dager hvor det var smden sterkestes rett 😕

... Tror ikke fattigfolket i gamle Norge hadde regnet det som mangel på nestekjærlighet å ikke gi fra seg noe uten videre fordi andre hadde mer lyst på det, altså. 

Anonymkode: 3a32e...961

Ikke alle har mulighet til å betale for setet fordi flyturen er bestilt i siste liten av en eller annen grunn! Og man flyr ikke barr i Norge heller! Hvis du ser eldre mennesker som ønsker å sitte sammen, så handler det om nestekjærlighet, ja. 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør aldri, blir sjeldent spurt. Løser det selv med å sjekke inn tidlig og da ta et OK sete. Hvis andre spør, så må det være en god grunn til å si ja, og at jeg ikke får særlig dårligere sete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Er det rart nordmenn går for å være lite omsorgsfulle, egoistiske og kalde som mennesker? Penger er ikke alt, og medmenneskelighet og nestekjærlighet er en fin ting..  

"Så lenge jeg har mitt og vel så det, og andre sitt og knapt nok det, da er jeg nøgd.."

Anonymkode: 7812e...54d

Det har ingenting med å være nordmann å gjøre. Jeg reiser mye, og observerer at om noe så er nordmenn langt mer fleksible enn mange andre.

Selv flytter jeg på meg dersom jeg får et tilsvarende sete og får flyttet håndbagasjen min til rett over nytt sete. 

Anonymkode: 3dac7...fe7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Kjenner jeg blir trist av å lese dette. At folk blur fornærmet av et lite ønske. Ja man kan booke tidlig , betale for sete og alt det. Skjønner at noen har behov og ønsker. Men at dere synes det er frekt å spørre om å bytte sete?? Det er jo bare et spørsmål. 

Selv bytter jeg ikke til midten, det har de fleste forståelse for, men jeg blir jo ikke sur om noen spør. 

Etter min mening er det ikke frekt å spørre om å få bytte. 

Det som er frekt er å prøve å lure til seg en annens plass, eller å bli sur og lage styr hvis noen ikke ønsker å bytte. 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bare spurt én gang. Da hadde jeg spysjuka og vindussete. Byttet til the ytterste setet så jeg hadde kortere vei til do. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

 

10 timer siden, gullmedalje skrev:

Har man omgangssyke så setter man seg virkelig ikke på et fly! Da holder man seg hjemme og tar resten med reiseforsikringen sin. Snakk om å utsette veldig mange andre for smitte! Det syns jeg faktisk var det frekkeste i hele tråden...

Enig! Fullstendig hårreisende! Helt utrolig at ingen andre i tråden har reagert. Hadde jeg hatt omgangssyke hadde jeg aldri i verden nærmet meg en flyplass, langt mindre et fly. Tenker ikke bare på hvor mange jeg potensielt risikerer å smitte, men også faren for å ikke rekke fram til do, eller ikke komme inn pga kø. Ingen tar vel sjansen på noe sånt? Det er nesten så jeg tror dette er skrevet kun for å provosere.

Anonymkode: 47172...23c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne fint ha byttet sete med noen dersom de trengte det.

Når jeg skal ut og fly i sommer så er jeg ganske langt på vei i svangerskapet, nå har jeg bestilt sete med god plass, 

Anonymkode: 27875...dca

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å berolige deg så fløy jeg i uke 36 med stor mage og vindussete og det var absolutt ikke noe problem. 

Anonymkode: e657f...882

Hvilket flyselskap var det? Trodde ikke de tillot gravide å reise etter en viss graviditets uke, av frykt for å ikke sette i gang en fødsel ombord, pga høyde og trykkforskjell i kabinen. 

Anonymkode: e6e24...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste flyselskap tillater at man flyr frem til to uker før termin så lenge man har med legeerklæring og flyturen ikke er lengre enn fire timer.

Anonymkode: 3dac7...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er kabinpersonalet sitt ansvar og hvis de ber deg flytte deg, så gjør du det selv om du har betalt aldri så mye for reservasjonene din. ;) 

Anonymkode: 3080c...773

Hvis jeg får igjen pengene, ja da kan jeg flytte meg. Men jeg flytter meg ikke hvis jeg ikke får igjen mellomlegget, eller blir plassert på en plass jeg absolutt ikke ønsker. Jeg bestiller tross alt sete der jeg gjør av en grunn. At andre ikke bestiller sete, eller er for sent ute, er ikke mitt problem. 

Anonymkode: cf72d...faf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri, for om jeg vil ha et spesifikt sete eller sitte ved reisefølge så gjør jeg det eneste riktige og betaler for setevalg om dette ikke er inkludert. Har derimot blitt spurt og nærmest «beordret» noen ganger. En gang jeg nådde frem til setet mitt satt det en semi-kjendis på plassen min. Vedkommende dro «jeg sitter her så jeg kan sitte med de jeg reiser med, regner med det er ok». Jeg sa at jeg hadde betalt for setet, så nei, ikke ok. Vedkommende ble furt, og jeg fatter ikke hvorfor. Betal selv for setevalg da!

Anonymkode: 6a42a...b22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste flyselskap tillater at man flyr frem til to uker før termin så lenge man har med legeerklæring og flyturen ikke er lengre enn fire timer.

Anonymkode: 3dac7...fe7

Forstår fortsatt ikke at flyselskapene tørr. Så sent i svangerskapet er ikke en legeerklæring verdt papiret den er skrevet på. En lege kan ikke garantere at fødsel ikke kommer til å skje. Ungen kom når den vil. 

Syns bare det er rart. 

Anonymkode: e6e24...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er det ikke frekt å spørre om å få bytte. 

Det som er frekt er å prøve å lure til seg en annens plass, eller å bli sur og lage styr hvis noen ikke ønsker å bytte. 

Anonymkode: ec560...f7a

Ja, for det er jo så mange som gjør🙄 🙄🙄🙄

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er jo så mange som gjør🙄 🙄🙄🙄

Anonymkode: 7812e...54d

Hm i følge det folk skriver i denne tråden er det jo folk som setter seg på plassen deres og prøver å kapre den, eller blir sure og tilkaller flyvertinnen hvis folk ikke vil bytte plass. Det syns jeg er frekt. Om dette skjer ofte har jeg ingen anelse om, og det er vel heller ikke poenget? Poenget mitt er at jeg syns det nevnte er frekt, men at det ikke er frekt å spørre høflig og godta et nei. 

Dette 🙄🙄🙄🙄 er vel strengt tatt en hersketeknikk som er helt unødvendig. 😊 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gått ut av fly to ganger fordi folk prøver å gjøre krav på mitt sete. Jeg har skikkelig, skikkelig flyskrekk, så jeg flyr kun om jeg får sitte med samboeren min. Ikke at vi flyr så ofte, men det har blitt noen turer på 9 år som par. To ganger har en av oss fått beskjed om at vi må flytte oss for at foreldre+barn skal få sitte sammen. Vi har forklart situasjonen, men i og med at jeg ikke har vært oppløst i tårer, har kabinpersonalet stort sett fnyst av det. Jeg har som sagt forlatt fly to ganger pga dette, og har ikke fått noe erstatning når jeg har prøvd på det.

Anonymkode: d2d46...9a5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det også har en oppdragende effekt å si nei. Folk må lære seg å betale for, eller være observant på (i de tilfeller hvor gratis setevalg åpner 24 t før flyvning) å velge de setene de "trenger". Det er så grådig å ikke betale for å velge seter selv, for så å kreve å få setene til andre som har betalt for akkurat det setet! 

 

Selv har jeg sagt ja til å bytte sete noen ganger, og jeg tror, men er ikke sikker på, om jeg har sagt nei noen ganger. Er ikke av typen som ønsker å krangle på fly... 

Anonymkode: aecde...edd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sikkert noen som har god grunn og som du sier kan man ikke vite det. Men det er helt klart mange som ikke har en god grunn.

Det virker som folk har blitt mye mer negative etter at man kunne betale.

Dere som er negative: Gjør det en forskjell om dere har betalt eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som betaler eller du betaler privat?

Anonymkode: bbee8...ab7

Selvsagt gjør det en forskjell? Hvis du har betalt for business class og blir bedt om å gå på turistklasse uten kompensasjon, er det greit? Hvis du handler en pizza på rema og damen i kassen sier sorry, jeg rekker ikke kjøpe middag før stengetid, så denne tar jeg? Fortsatt greit? 

I de tilfellene man ikke får bestilt sete, sjekker jeg alltid inn så tidlig som mulig. Kan telle på en finger hvor mange ganger jeg ikke har fått det setet jeg ville ha. Det er sjelden noe problem å få plasser sammen om man ikke kommer løpende til innsjekk i siste liten.

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for det er jo så mange som gjør🙄 🙄🙄🙄

Anonymkode: 7812e...54d

Ja, faktisk sjokkerende mange. Ikke så rent sjelden folk tar seg til rette og setter seg i feil (bedre) sete og håper det beste. Og slett ikke alltid folk godtar et høflig nei når du ikke vil gi fra deg plassen du har betalt for.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor folk blir så fornærmet av å bli spurt skjønner jeg virkelig ikke ?? Er da lov å si nei om en ikke ønsker å bytte, er jo ikke verdens undergang å bli spurt om noe. 

Jeg har både spurt, blitt spurt, sagt ja og nei. Og jeg lever enda 😁👌

Anonymkode: d8500...c3b

Jeg synes det er unødvendig å spørre all den tid alle har mulighet til å reservere egnet sete på forhånd. Og alle som reiser med f.eks. Norwegian vet at der må man betale for å få den plassen man vil ha, slik at når en da gambler på at man får sitte som man vil uten å bestille så må man også forvente å få nei.

Utfordringen kommer i at den som får nei blir fornærmet. "Tenk å ta fra et barn vindusplassen".

Det er jo i grunnen bare å lese denne tråden her så ser man problemet. De som ikke vil flytte seg på flyet slenger seg jo ned i et sete foran gravide og sniker i køen på butikken - mao det å si nei til å flytte betyr at man er en vrang person.

Og så kan jeg også legge til at før jeg begynte å betale for setet mitt på charterturer ble jeg plassert i forferdelig dårlige seter når jeg reiste alene. Det var nesten alltid midtgang og da gjerne midt i en familie. Det er altså en grunn til at jeg betaler for setet mitt og jeg vil helst ikke bytte. Som man også ser her i tråden så er de såkalt bedre setene ofte ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm i følge det folk skriver i denne tråden er det jo folk som setter seg på plassen deres og prøver å kapre den, eller blir sure og tilkaller flyvertinnen hvis folk ikke vil bytte plass. Det syns jeg er frekt. Om dette skjer ofte har jeg ingen anelse om, og det er vel heller ikke poenget? Poenget mitt er at jeg syns det nevnte er frekt, men at det ikke er frekt å spørre høflig og godta et nei. 

Dette 🙄🙄🙄🙄 er vel strengt tatt en hersketeknikk som er helt unødvendig. 😊 

Anonymkode: ec560...f7a

At du bruker hersketeknikk om en smiley er jo definisjonen på hersketeknikk. Eneste forsvaret folk på KG har. Det måtte jo komme i denne tråden også. Gratulerer!  Hersketeknikk er det jo ikke! 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt gjennom reiseselskap, og får derfor ikke bestille setet. Jeg ser på billettene at vi sitter samlet. Men skulle det være slik at det sitter en mellom oss, så vil jeg lett spørre. Og jeg sitter lett ved midtgangen. Vi er 5 som reiser sammen, så det vil uansett bli en fremmed som sitter sammen med oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...