Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Peanut

Nei, fordi jeg kjøper som regel plass først og den gir jeg ikke opp sånn uten videre :sleep:

Jeg sitter som regel alltid sammen med noen og da å splitte oss opp fordi en eller annen har tyktflytende sirup i fingrene er uaktuelt. 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle på en 11 timers flytur med en kneskade som gjorde at jeg hadde behov for å rette ut benet hyppig. Betalte ekstra for setereservasjon for å få et egnet sete. Kom ombord og satte meg til rette. I setet ved siden av meg satt ei godt voksen dame. Hun ville gjerne bytte sete med meg for å sitte sammen med datteren sin. Datteren satt i et midtsete lenger frem, uten mulighet til å rette ut benet. Jeg forklarte hvorfor jeg ikke hadde mulighet til å bytte. 

Dama satte igang et sirkus uten like med andre passasjerer og personalet. Personalet ga seg fort da jeg forklarte hvorfor jeg ikke ville (eller strengt tatt kunne) bytte plass. Jeg ble passe oppgitt da jeg etterhvert observerte at datteren var 16-17 år gammel og satt sammen med faren sin. Det var ikke akkurat snakk om et lite barn som ble sittende alene. Frekt!

Anonymkode: a4463...fa5

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk blir så fornærmet av å bli spurt skjønner jeg virkelig ikke ?? Er da lov å si nei om en ikke ønsker å bytte, er jo ikke verdens undergang å bli spurt om noe. 

Jeg har både spurt, blitt spurt, sagt ja og nei. Og jeg lever enda 😁👌

Anonymkode: d8500...c3b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle på en 11 timers flytur med en kneskade som gjorde at jeg hadde behov for å rette ut benet hyppig. Betalte ekstra for setereservasjon for å få et egnet sete. Kom ombord og satte meg til rette. I setet ved siden av meg satt ei godt voksen dame. Hun ville gjerne bytte sete med meg for å sitte sammen med datteren sin. Datteren satt i et midtsete lenger frem, uten mulighet til å rette ut benet. Jeg forklarte hvorfor jeg ikke hadde mulighet til å bytte. 

Dama satte igang et sirkus uten like med andre passasjerer og personalet. Personalet ga seg fort da jeg forklarte hvorfor jeg ikke ville (eller strengt tatt kunne) bytte plass. Jeg ble passe oppgitt da jeg etterhvert observerte at datteren var 16-17 år gammel og satt sammen med faren sin. Det var ikke akkurat snakk om et lite barn som ble sittende alene. Frekt!

Anonymkode: a4463...fa5

Ser jeg har skrevet litt rotete, så bare for å avklare: Dama ville at jeg skulle bytte plass med datteren, midtgangssete (mitt) mot midtsete (datteren).

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor folk blir så fornærmet av å bli spurt skjønner jeg virkelig ikke ?? Er da lov å si nei om en ikke ønsker å bytte, er jo ikke verdens undergang å bli spurt om noe. 

Jeg har både spurt, blitt spurt, sagt ja og nei. Og jeg lever enda 😁👌

Anonymkode: d8500...c3b

Helt greit at folk spør, men ikke greit når de ikke tar et nei for et nei og begynner å argumentere for hvorfor de må få bytte. Om det er så viktig å sitte sammen med noen eller i et spesifikt sete så er det jo idiotisk å ikke forhåndsreservere seter.

Anonymkode: a4463...fa5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt noen om å bytte sete, og jeg betaler heller aldri for setevalg enda jeg reiser med to barn. Jeg har spurt flyselskapene jeg flyr med og alle har svart at de aldri lar barn under 12 sitte alene, og at det dermed ikke er nødvendig å bestille setevalg når man reiser med barn. Man kan dog risikere at en forelder blir sittende alene, men siden jeg reiser alene med barna er ikke det noe problem for oss. 

 

Jeg har blitt spurt om å flytte meg fra vindusplass fremme til midtsetet helt bak og det var ikke aktuelt. 

Anonymkode: 92955...e4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har skjedd at vi har spurt. De fleste sier ja, for alternativet er at de får sitte der og være barnevakt..

Og før noen hyler opp om reservasjoner. Det er nå engang slik at man ikke alltid får forhåndsreservert seter når man reiser med småbarn, men må vente til man sjekker inn. Dette er visstnok pga noe sikkerhetsgreier i forhold til plassering av passasjerer etc. Derfor kan man også risikere at man blir flyttet i flyet til tross for setereservasjoner. 

 

Anonymkode: 3080c...773

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en enslig vanlig reisende som ikke vil bytte plass for at en barnefamilie skal kunne være samlet så er det nok veldig sannsynlig at det er manglende oppdragelse som er årsaken.

Opplevde nylig at når jeg skulle reise meg for en gravid dame på toget så spratt en ung mann kjapt inn og tok plassen. Slik er det i dag.

Anonymkode: 6db8d...c46

Jeg har både litt flyskrekk og litt klaustrofobi, og betaler derfor alltid for reservasjon. Jeg vil heller si det er manglende oppdragelse å forvente at verden skal tilpasse seg deg når du ikke gidder å betale de få kronene for å velge sete. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri spurt noen om å bytte sete, og jeg betaler heller aldri for setevalg enda jeg reiser med to barn. Jeg har spurt flyselskapene jeg flyr med og alle har svart at de aldri lar barn under 12 sitte alene, og at det dermed ikke er nødvendig å bestille setevalg når man reiser med barn. Man kan dog risikere at en forelder blir sittende alene, men siden jeg reiser alene med barna er ikke det noe problem for oss. 

 

Jeg har blitt spurt om å flytte meg fra vindusplass fremme til midtsetet helt bak og det var ikke aktuelt. 

Anonymkode: 92955...e4f

Vet ikke hvilket flyselskap du har snakket med, men dette er bare tull. Jeg har mer enn en gang hatt selskap av barn langt under 12 som sitter alene, med den/de voksne de reiser med et annet sted i kabinen. Sist i vinter da jeg reiste til London og det satt en 9 åring alene i midtsetet. Han så på ipad og spiste snop og klarte seg helt fint, men ingen andre ble altså flyttet fordi mor ikke hadde giddet å betale for sete.  

Anonymkode: 065a7...40a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilket flyselskap du har snakket med, men dette er bare tull. Jeg har mer enn en gang hatt selskap av barn langt under 12 som sitter alene, med den/de voksne de reiser med et annet sted i kabinen. Sist i vinter da jeg reiste til London og det satt en 9 åring alene i midtsetet. Han så på ipad og spiste snop og klarte seg helt fint, men ingen andre ble altså flyttet fordi mor ikke hadde giddet å betale for sete.  

Anonymkode: 065a7...40a

Jeg har fått skriftlig svar fra både Norwegian, Widerøe og TUI sitt flyselskap om at de aldri lar barn under 12 sitte alene og at det derfor ikke var nødvendig for meg å reservere seter for at vi skulle få sitte sammen. Widerøe og Norwegian rundt juletider i fjor og TUI sitt flyselskap i oktober i fjor. Derfor forholder jeg meg til det, og lar vær å betale for å reservere sete nettopp fordi det ikke spiller noen rolle hvor i flyet vi sitter så lenge vi sitter sammen. Mine barn er 2 og 4 så det er uaktuelt å la dem sitte alene. 

Anonymkode: 92955...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så måtte man ikke betale ekstra for setereservasjon. Nå har flyselskapene funnet på dette for å tjene ekstra penger og for å ha en lavere lokkepris før de kommer med alle tilleggene. Er det fordi man betaler for setene at folk plutselig har blitt så proteksjonistiske?

Det er heller ikke slik at de som ikke har setereservasjon betaler noe mindre enn andre samlet sett. Det kan være at de må dra i siste liten f.eks. til en begravelse og betaler vesentlig mer for sin billett enn de andre.

Dere som er så negative til å bytte: Gjør det en forskjell om dere har betalt for sete eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som har betalt eller om du betaler privat?

Hvis man er i normal form og ikke vil bytte med noen som åpenbart trenger det mer, hva venter dere å få tilbake? Jeg er medisinsk helsepersonell og tenker av og til når jeg ser slike vanskelige mennesker at hvis de plutselig skulle trenge hjelp har jeg lite lyst til å melde meg. Jeg har ennå ikke vært i den situasjonen og kommer nok helt sikkert til å bidra profesjonelt men motivasjonen vil nok være redusert.

Anonymkode: bbee8...ab7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt to ganger. Hadde vindussete, og da jeg skulle sette meg viste det seg at de hadde plassert en rullestolbruker ved midtgang... på en 5 timers flytur. Og en gang jeg og mannen ikke fikk sitte sammen. Det var to og to seter, og midtsete mot midtsete, så personen som ble spurt var bare strålende fornøyd med å være til hjelp + få et sete lengre frem i flyet. 

Jeg blir ofte spurt. Dagpendler en del med full fleks, stort sett menn foran i flyet, og får ofte "du som er mindre kan hoppe inn og ta midtsete". Nei, det kan jeg ikke, er det så viktig for deg får du bestille billetten din tidligere (de fyller opp midtsetet sist på fleks). 

Anonymkode: 60a39...e2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før så måtte man ikke betale ekstra for setereservasjon. Nå har flyselskapene funnet på dette for å tjene ekstra penger og for å ha en lavere lokkepris før de kommer med alle tilleggene. Er det fordi man betaler for setene at folk plutselig har blitt så proteksjonistiske?

Det er heller ikke slik at de som ikke har setereservasjon betaler noe mindre enn andre samlet sett. Det kan være at de må dra i siste liten f.eks. til en begravelse og betaler vesentlig mer for sin billett enn de andre.

Dere som er så negative til å bytte: Gjør det en forskjell om dere har betalt for sete eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som har betalt eller om du betaler privat?

Hvis man er i normal form og ikke vil bytte med noen som åpenbart trenger det mer, hva venter dere å få tilbake? Jeg er medisinsk helsepersonell og tenker av og til når jeg ser slike vanskelige mennesker at hvis de plutselig skulle trenge hjelp har jeg lite lyst til å melde meg. Jeg har ennå ikke vært i den situasjonen og kommer nok helt sikkert til å bidra profesjonelt men motivasjonen vil nok være redusert.

Anonymkode: bbee8...ab7

Man kan ha gode grunner til at man vil ha akkurat det setet man fikk tildelt/betalt for, uten at man må utbrodere det mer. At du ikke klarer å forstå det er urovekkende, og enda verre er det at du som helsepersonell bedømmer folk uten å vite en døyt om hvorfor de ikke ville gi fra seg plassen. Vil ikke en person bytte setet? RESPEKTER DET.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før så måtte man ikke betale ekstra for setereservasjon. Nå har flyselskapene funnet på dette for å tjene ekstra penger og for å ha en lavere lokkepris før de kommer med alle tilleggene. Er det fordi man betaler for setene at folk plutselig har blitt så proteksjonistiske?

Det er heller ikke slik at de som ikke har setereservasjon betaler noe mindre enn andre samlet sett. Det kan være at de må dra i siste liten f.eks. til en begravelse og betaler vesentlig mer for sin billett enn de andre.

Dere som er så negative til å bytte: Gjør det en forskjell om dere har betalt for sete eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som har betalt eller om du betaler privat?

Hvis man er i normal form og ikke vil bytte med noen som åpenbart trenger det mer, hva venter dere å få tilbake? Jeg er medisinsk helsepersonell og tenker av og til når jeg ser slike vanskelige mennesker at hvis de plutselig skulle trenge hjelp har jeg lite lyst til å melde meg. Jeg har ennå ikke vært i den situasjonen og kommer nok helt sikkert til å bidra profesjonelt men motivasjonen vil nok være redusert.

Anonymkode: bbee8...ab7

Som medisinsk helsepersonell bør du jo også vite at ikke alle behov og utfordringer er synlige. Det skal ikke være nødvendig å liste opp alle helseutfordringene man har fordi man ønsker å sitte på det setet man har reservert i forkant. Når det gjelder det siste du skriver er du pliktig til å yte medisinsk hjelp uavhengig av din personlige motivasjon, og oppfatter det du skriver som høyst useriøst. 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt èn gang, og det var på langdistanse fly..barna ble plassert over alt på flyet, pga forsinkelse og deretter innstilling på opprinnelig fly. Hun jeg satt med takket nei..så barna ble sittende alene i nesten 11 timer med totalt fremmede folk langt borte fra meg og far (han satt også en helt annen plass). ALDRI mer KLM. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow. Er det rart nordmenn går for å være lite omsorgsfulle, egoistiske og kalde som mennesker? Penger er ikke alt, og medmenneskelighet og nestekjærlighet er en fin ting..  

"Så lenge jeg har mitt og vel så det, og andre sitt og knapt nok det, da er jeg nøgd.."

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha gode grunner til at man vil ha akkurat det setet man fikk tildelt/betalt for, uten at man må utbrodere det mer. At du ikke klarer å forstå det er urovekkende, og enda verre er det at du som helsepersonell bedømmer folk uten å vite en døyt om hvorfor de ikke ville gi fra seg plassen. Vil ikke en person bytte setet? RESPEKTER DET.

Anonymkode: e2603...4c8

Da kan du respektere at andre men esker bryr seg om andre også!!! 

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Er det rart nordmenn går for å være lite omsorgsfulle, egoistiske og kalde som mennesker? Penger er ikke alt, og medmenneskelighet og nestekjærlighet er en fin ting..  

"Så lenge jeg har mitt og vel så det, og andre sitt og knapt nok det, da er jeg nøgd.."

Anonymkode: 7812e...54d

Så jeg bør alltid hoppe inn til midtsetet, og måtte sitte mellom to menn som breier seg, flere ganger i uka? Bare fordi jeg er litt smalere enn dem?

Anonymkode: 60a39...e2e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg bør alltid hoppe inn til midtsetet, og måtte sitte mellom to menn som breier seg, flere ganger i uka? Bare fordi jeg er litt smalere enn dem?

Anonymkode: 60a39...e2e

Betyr ikke at du er så veldig mye mer behagelig som person å sitte med🙄

Anonymkode: 7812e...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Er det rart nordmenn går for å være lite omsorgsfulle, egoistiske og kalde som mennesker? Penger er ikke alt, og medmenneskelighet og nestekjærlighet er en fin ting..  

"Så lenge jeg har mitt og vel så det, og andre sitt og knapt nok det, da er jeg nøgd.."

Anonymkode: 7812e...54d

Enig! Når man er så gjerrig at man ikke vil betale for det man vil ha, og krever at andre betaler og tilpasser seg for en, da har samfunnet fått tilbake til gamle dager hvor det var smden sterkestes rett 😕

... Tror ikke fattigfolket i gamle Norge hadde regnet det som mangel på nestekjærlighet å ikke gi fra seg noe uten videre fordi andre hadde mer lyst på det, altså. 

Anonymkode: 3a32e...961

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet sete hvis det var foreldre med små barn som trengte å sitte sammen. Men ikke hvis det var fordi en person bare ville ha et bedre sete, slik at jeg fikk dårligere. 

 

Anonymkode: ec560...f7a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ha gode grunner til at man vil ha akkurat det setet man fikk tildelt/betalt for, uten at man må utbrodere det mer. At du ikke klarer å forstå det er urovekkende, og enda verre er det at du som helsepersonell bedømmer folk uten å vite en døyt om hvorfor de ikke ville gi fra seg plassen. Vil ikke en person bytte setet? RESPEKTER DET.

Anonymkode: e2603...4c8

Sikkert noen som har god grunn og som du sier kan man ikke vite det. Men det er helt klart mange som ikke har en god grunn.

Det virker som folk har blitt mye mer negative etter at man kunne betale.

Dere som er negative: Gjør det en forskjell om dere har betalt eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som betaler eller du betaler privat?

Anonymkode: bbee8...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...