Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, gullmedalje skrev:

Har man omgangssyke så setter man seg virkelig ikke på et fly! Da holder man seg hjemme og tar resten med reiseforsikringen sin. Snakk om å utsette veldig mange andre for smitte! Det syns jeg faktisk var det frekkeste i hele tråden...

Tror du jeg hadde lyst til å være der? Det var en akuttsituasjon. Dessuten utsettes du for smitte bare du går ut døra. Folk tar med syke unger ut for a handle, folk drar syke på jobb. At jeg tar fly syk er ikke noe anderledes enn det. Var enten fly i 45minutter eller tog i 7 timer. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyr mye, men kan ikke huske at jeg noen gang har blitt spurt om å bytte sete av andre passasjerer. Jeg bestiller/betaler alltid for sete, og hadde ikke byttet. Jeg er en sånn som alltid er tidlig ute for gode plasser (konsert, kino, tog, buss), og dette gjør jeg fordi setevalg er viktig for meg. Så hadde blitt irritert over at andre ikke gadd å gjøre samme innsats og heller forventet å få mitt. Unntak er hvis det har skjedd noe spesielt, at flyet er kansellert og det blir kaos med seter osv, altså noe ikke mine medpassasjerer har hatt mulighet til å forutse, da hadde jeg selvsagt byttet. Det samme hvis flypersonalet ber meg bytte, det har skjedd en gang, da måtte jeg flytte fra bra sete med ekstra benplass (nødutgang), fordi jeg ikke snakket det lokale språket. Helt ok. 

Anonymkode: 33b45...a69

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du jeg hadde lyst til å være der? Det var en akuttsituasjon. Dessuten utsettes du for smitte bare du går ut døra. Folk tar med syke unger ut for a handle, folk drar syke på jobb. At jeg tar fly syk er ikke noe anderledes enn det. Var enten fly i 45minutter eller tog i 7 timer. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

Men du hadde neppe fått bli med flyet hvis flyvertinnen hadde visst på forhånd at du var syk. Jeg så nylig en stakkars syk dame som ble grillet om hvorfor hun kastet opp på et fly. De vil unngå både smittefare, og i verste fall å måtte nødlande hvis det ligger alvorlig sykdom bak. 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en sånn som alltid er tidlig ute for gode plasser (konsert, kino, tog, buss), og dette gjør jeg fordi setevalg er viktig for meg. Så hadde blitt irritert over at andre ikke gadd å gjøre samme innsats og heller forventet å få mitt. 

Anonymkode: 33b45...a69

Det er faktisk en god sammenligning, selv om det heldigvis skjer sjeldnere at folk ber om plassen din på konsert. Men jeg har opplevd det et par ganger også. Bytte første rad mot andre rad fordi noen vil sitte med kjæresten sin og var sent ute? Nei. Men bytte typ fjerde mot femte rad har jeg gjort, da det utgjorde liten forskjell. Jeg ville dog aldri selv funnet på å spørre noen om å bytte til et sete lengre bak, selv om det bare var en rad unna. 

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du respektere at andre men esker bryr seg om andre også!!! 

Anonymkode: 7812e...54d

Jeg har da ikke sagt noe om det 😂 Bare ikke forlang at folk vil bytte sete med deg hvis de ikke vil.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert noen som har god grunn og som du sier kan man ikke vite det. Men det er helt klart mange som ikke har en god grunn.

Det virker som folk har blitt mye mer negative etter at man kunne betale.

Dere som er negative: Gjør det en forskjell om dere har betalt eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som betaler eller du betaler privat?

Anonymkode: bbee8...ab7

Uavhengig av grunnen så er det en god nok grunn for den personen som ikke vil gi fra seg setet sitt. Jeg blir så sjokkert over at enkelte av dere her inne ikke evner å forstå at en person ikke vil bytte bort setet sitt, ei gidder dere å prøve heller. Man er ikke automatisk grusom og egoistisk fordi om man ikke vil gi fra seg plassen sin. Skjerp deg.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kaleidoskop skrev:

Kjenner jeg blir trist av å lese dette. At folk blur fornærmet av et lite ønske. Ja man kan booke tidlig , betale for sete og alt det. Skjønner at noen har behov og ønsker. Men at dere synes det er frekt å spørre om å bytte sete?? Det er jo bare et spørsmål. 

Selv bytter jeg ikke til midten, det har de fleste forståelse for, men jeg blir jo ikke sur om noen spør. 

Det er et ubehagelig spørsmål å få, spesielt når den som spør ikke tar et nei for et nei og fortsetter å argumentere for hvorfor h*n fortjener plassen din mere enn deg.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er jo så mange som gjør🙄 🙄🙄🙄

Anonymkode: 7812e...54d

Ja, det er faktisk mange som prøver å lure til seg plassen til andre - tro det eller ei.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg hadde lyst til å være der? Det var en akuttsituasjon. Dessuten utsettes du for smitte bare du går ut døra. Folk tar med syke unger ut for a handle, folk drar syke på jobb. At jeg tar fly syk er ikke noe anderledes enn det. Var enten fly i 45minutter eller tog i 7 timer. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

Whataboutism 🤦‍♀️

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet en gang da jeg og venninnen min satt på de innerste setene og ei godt voksen mor satt ytterst. Hun hadde med seg en voksen sønn som var psykisk utviklingshemmet som satt på raden foran. Hun tilkalte flyvertinnene og kjeftet og forlangte å få bytte sete, de sa ifra at de skulle høre om noen ville bytte, men at hun burde ha reservert sete i et sånn tilfelle. Først så byttet hun med den på raden foran sånn at hun satt på andre siden av midtgangen for sønnen. Han som egentlig satt der sa ifra at kjæresten hadde veldig flyskrekk så de måtte bytte igjen etter vi hadde lettet. Dama gjorde null miner til å flytte seg etter vi hadde vært i lufta en god stund, selv om kjæresten til han som hadde byttet satt og gråt av redsel. Flyvertinnene ble for andre gang involvert. Jeg og venninnen min sa at vi kunne sitte på hver vår rad, men jeg ville da sitte ytterst istedenfor innerst som jeg iutgangspunktet gjorde. Så dama og den psykisk utviklingshemmede sønnen ble da sittende innenfor meg. Etter en god stund kom en også voksen dame og pratet med dama og sønnen. Da hun gikk bak i flyet igjen sier dama ved siden av "det var datteren min, hun og mannen sitter litt bak her". Der noen rader bak satt de sammen, datteren (og sikkert søster til denne psyk.utv. hemmede gutten) og mannen. Kjente jeg ble nokså irritert da når den dama hadde vært så ufin og kjeftet og fått alle rundt seg til å bytte sete, så kunne de vel strengt tatt ordnet det innad i familien. Tipper datteren og mannen fint hadde klart å sitte på hver sin rad sånn som jeg og venninnen min nå gjorde. 

Anonymkode: 76ac8...1d4

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun byttet en gang, når jeg var uerfaren med å fly.

Nå i dag flyr jeg flere ganger hver mnd, så betaler alltid for sete. Sitter som regel på rad 2-3 pga jeg vil ut av flyet som fort som mulig. Ikke stå å stampe i kø med folk som skal finne håndbagasjen sin.

Men var ute for en episode der en annen nordmann prøvde å tvinge meg til midtsete, jeg satt ved midtgangen som jeg alltid pleier. Reiser meg opp for å slippe mannen inn, men neida! Han prøver å fortelle meg at JEG skal sitte i midtsetet.....det gikk såklart ikke 🙂 Da ser man hvor frekke og dumme mange er, uansett alder.

Anonymkode: f547d...4da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri spurt noen om å flytte seg.Når jeg selv bestiller plass så er dette gjennomtenkt valg om hvor jeg vil sitte.Derfor skal det mye til for at jeg skal flytte meg til et annet sete, og da må det i så fall være et like bra eller enda bedre sete. 

Anonymkode: c742c...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en illustrasjon av hvordan man kan spørre.

Jeg hadde nylig en kort flyvning  alene tur/retur. Under 2 timer. Her var det snakk om at det skulle bli billigst mulig, så jeg valgte å ikke betale for seteplass å heller gamble på plass. Jeg hadde uansett tatt den plassen jeg fikk.

Begge turene var jeg så "heldig" å bli tildelt vindusplass, som er det jeg minst vil ha. Begge gangene var det et par som satt på de to resterende setende på raden. Jeg kom inn sist begge turene, så de var allerede satt seg.

Da sa jeg i en hyggelig tone at jeg gjerne bare kunne sitte ytterst, og la også til at jeg syns det var litt klaustrofobisk å sitte innerst. Men at jeg selvsagt tok den plassen om de ikke ville bytte (det hender andre og har litt flyangst, inkontinensproblemer og lignende- jeg visste heller ikke om de hadde reservert, eller bare fikk tildelt plass). 

Begge gangene gikk det fint og de sa ja.

Hadde jeg skulle flydd lenger enn2-3 timer og alene hadde jeg reservert slik at jeg kunne sitte ytterst og helst enten langt bak, eller langt foran i flyet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg hadde lyst til å være der? Det var en akuttsituasjon. Dessuten utsettes du for smitte bare du går ut døra. Folk tar med syke unger ut for a handle, folk drar syke på jobb. At jeg tar fly syk er ikke noe anderledes enn det. Var enten fly i 45minutter eller tog i 7 timer. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

Kommer knapt på noen situasjon hvor det er såå akutt at du ikke kan ta en natt eller to på hotell (som reiseforsikringen din ville betalt) for å ikke spre smitte. Det er ufattelig egoistisk både å sette seg på fly, buss, tog, gå i butikken og på jobb når man har omgangssyke og spyr. Eneste gode grunnen jeg kommer på er hvis man må evakuere og risikoen med å bli værende er sted er farligere enn det å utsette så mange for smitte. Og ja, omgangssyke smitter veldig lett, særlig hvis man kaster opp/har diare.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du hadde neppe fått bli med flyet hvis flyvertinnen hadde visst på forhånd at du var syk. Jeg så nylig en stakkars syk dame som ble grillet om hvorfor hun kastet opp på et fly. De vil unngå både smittefare, og i verste fall å måtte nødlande hvis det ligger alvorlig sykdom bak. 

Anonymkode: 1b7bb...db8

Folk kaster opp på fly hele tiden, det er derfor de har spyposer. Om en dame ble grillet på grunn av det, så må det ha vært noe ekstraordinært. De visste jeg var dårlig. Sa ifra på telefonen da jeg ringte og spurte om det var greit at jeg fløy, og de sa I innsjekkingen at det var greit da jeg spurte der og, OG flyvertinnen sa det var greit at jeg spurte noen om å bytte plass fordi jeg var dårlig. Jeg har aldri hatt en så offentlig godkjent omgangssyke i hele mitt liv. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for en smålig gjeng!! Jeg bytter gjerne sete om noen trenger et sete mer enn meg. Feks små barn, noen som har flyskrekk, eldre osv.  Det eneste jeg ikke har så lyst til å bytte er om jeg blir splitta fra mitt reisefølge- med mindre de har en veldig god grunn. Og jeg synes små barn som må få sitte med foreldre  ol er god nok grunn for det, så lenge jeg ikke reiser med ungene mine selv. 

Anonymkode: 2f180...3df

Er det noen som er smålige, så er det de som ikke betaler for setene de mener de trenger og tar for gitt at de kan ta seg til rette og bare ta de plassene til vil ha. Frekke er de. Får lære seg å booke plass da. 

Aldri opplevd å bli spurt selv, eller spurt andre. Jeg også reserverer de plassene jeg vil ha. Eneste som kan irritere meg med mitt reisefølge er at h*n alltid vil sitte ved vinduet og kan finne på å smette inn på min plass før jeg kommer så langt. Bytter uansett alltid da vi liker vinduet begge to, men h*n kan noen ganger være litt frekk.😝

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gullmedalje skrev:

Kommer knapt på noen situasjon hvor det er såå akutt at du ikke kan ta en natt eller to på hotell (som reiseforsikringen din ville betalt) for å ikke spre smitte. Det er ufattelig egoistisk både å sette seg på fly, buss, tog, gå i butikken og på jobb når man har omgangssyke og spyr. Eneste gode grunnen jeg kommer på er hvis man må evakuere og risikoen med å bli værende er sted er farligere enn det å utsette så mange for smitte. Og ja, omgangssyke smitter veldig lett, særlig hvis man kaster opp/har diare.

Søsteren min hadde blitt lagt i koma etter komplikasjoner fra en lungeoperasjon. Ville være der med familien min i tilfelle det gikk nedover. Ville ikke vente å se i tilfelle jeg ikke fikk noen ny billett like kjapt som jeg gjorde. 

Anonymkode: 10ab9...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da vi kjøpte flybilletter for en times innenlands flytur til i sommer, med sas, fikk vi ikke opp alternativ om å velge sete :s 

Vi er 2 stk og en ettåring, så er rimelig stresset. 

Jeg betaler alltid for å velge sete, enten jeg reiser alene eller med andre, men her fikk vi ikke muligheten til det...

Anonymkode: 17c1a...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri gjort. Men det kunne unektelig ha vært fristende de gangene jeg havnet i midtsetet, den gangen det ikke var mulig å reservere sete. Det spørs vel om det hadde gått så bra å få byttet seg ut av det, da.

Anonymkode: 64a37...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har betalt selv for seteplasss, men er ofte villig til å bytte om noen spør, det har faktisk endt opp med at jeg har blitt oppgradert :fnise: 
Men har spurt ett par ganger selv også, men da har personen ved siden av med eller foran/bak tatt med seg katt/hund/annet dyr og jeg er allergisk.. (selv om jeg reserverer og skriver i notatene "allergisk mot pelsdyr" Så har det hendt at de som sitter ved siden har dyr og da har jeg bare spurt personalet og lurt på om det er mulig å bytte :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vi kjøpte flybilletter for en times innenlands flytur til i sommer, med sas, fikk vi ikke opp alternativ om å velge sete :s 

Vi er 2 stk og en ettåring, så er rimelig stresset. 

Jeg betaler alltid for å velge sete, enten jeg reiser alene eller med andre, men her fikk vi ikke muligheten til det...

Anonymkode: 17c1a...813

Jeg har flydd alene med vår fem ganger og sammen med far to ganger. Mer stress å være to, for da vil mini hele tiden bytte fang og blir til en mark når han ikke får det.. så om du bare pakker strategisk så du kan ha sekken under stolen foran deg er det null stress! Anbefaler å ha sånne grøtposer som er litt tunge å få maten ut av til nedstigningen, for erfaringsmessig er det vanskeligere å amme ned om du fortsatt ammer. (De må sitte med ryggen mot deg på rullebanen, og min KLIKKER om jeg napper til meg brystet og setter ham opp. Enklere på vei opp, for da kan jeg gi ham brystet når vi har tatt av og la ham gjøre seg ferdig 👌)

Anonymkode: 07838...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...