Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reiser som regel alene. Foretrekker vindu fordi jeg har en festblære, så trenger som regel ikke gå på do under korte/middels lange turer. Og jeg trenger aldri hente noe i håndbagasjen. Liker ikke å sitte ytterst i tilfelle de to andre må fyke på do ofte, strekke på beina, hente noe i bagasjen osv. Irriterende å reise meg i hytt og pine fordi jeg som regel sovner.

Vil helst ikke sitte i midten i tilfelle jeg havner mellom to menn som skrever og tar armlenet. Dette opplever jeg på lengre bussturer også. Skjønner ikke hvorfor folk breier seg så heftig og ikke tar hensyn til den som sitter i midten!! (og jeg tør ikke gi beskjed, men hvis det skjer igjen skal jeg prøve.. ubehagelig å sitte sammenklemt)

Jeg har aldri spurt noen om å bytte sete, men har sagt ja hver gang noen har spurt. F.eks en gang jeg kom tidligere til raden og skulle sitte ytterst. Han som hadde vindussetet tilbød meg ta det, siden det var kø bak ham, så det var lettere at jeg hoppet inn enn at jeg måtte reise meg og la han komme forbi. Har også byttet med familier. Jeg liker ikke å sitte ved siden av unger og gir gladelig setet mitt til moren, så jeg heller kan sitte ved siden av voksne. Det er bare vinn-vinn i mine øyne :) Har også byttet med par som vil sitte sammen. En gang havnet jeg i setet mellom et par, så ble tilbudt vinduet eller midtgangen. 

I korte ord, jeg bytter gjerne hvis personen er høflig og jeg får et tilsvarende eller bedre sete. Som regel er det ikke noe stress. Men har aldri opplevd frekke folk som krever, tar ting for gitt, og ikke gir seg. Er glad for det, og jeg fatter ikke at det tydeligvis finnes så mange folk på fly. Jeg ville nok ikke lagt godviljen til hvis jeg møtte på en sånn person. 

Anonymkode: 2c1e0...256

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville det være bedre for deg om den som ønker å bytte plass samtidig tilbyr deg 500,-? Har du noen gang fortalt de at du faktisk lar deg kjøpe og at dette kan løses mot betaling? Har du tenkt på at de kanskje ikke tenker i de baner i det hele tatt?

Det er få som liker å fly. For de fleste er det et nødvendig onde. Bør man ikke være solidarisk ansvarlig for at dette blir en best mulig opplevelse for flest mulig?

Jeg lurer også på et tidligere stilt spørsmål jeg ikke har sett nod svar på: Gjør det forskjell om biletten er betalt av jobben eller om du har betalt privat?

 

Anonymkode: 6db8d...c46

Nei, man bør ikke være "solidarisk ansvarlig" (som forøvrig er det teiteste vrøvlet jeg har hørt!) med andre. De som spør om å få bytte plass er som oftest voksne mennesker, de får ta seg sammen hvis de ikke får sitte på ønsket plass/med familie og venner. Vi andre passasjerer skal ikke føle en plikt for å gi fra oss plassen vi selv har bestilt, eller fått.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vera skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario;

Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke).

Ville dere ha byttet? 

Når man er i lufta så får man gå rundt setene, det er ikke verre enn at dere går til barna og tilbake til plassene deres når det er behov. Igjen får jeg ikke understreket det nok: det er ikke alle andre sitt ansvar at dere sitter spredt i flyet. 

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En småbarnsfamilie trenger å sitte sammen. Mange små barn trenger å sitte sammen med voksne de kjenner. Man trenger å fly for å gjøre en del viktige ting. Man må ikke spise på flotte restauranter.

Å bry seg om din aldrende mors behov for utsikt er bullshit. Hvis det har skjedd en feil og det ikke er plass til en rullestol ved bordet dere fikk så ville jeg selvfølgelig byttet.

Anonymkode: 6db8d...c46

Det er ikke bullshit vedr. utsikt. Jeg har flere ganger blitt bedt om gi fra meg min vindusplass fordi barn gjerne vil se ut flyvinduet. Tenk så fæl jeg er å nekte et barn å sitte ved vinduet..... 

Dersom det er så viktig for barnet, bør foreldrene sørge for å bestille vindusplass. Det er ikke mitt barn. 

Anonymkode: 53c92...73e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen: fordi de kan ha vært nødt til å bestille plasser i siste liten, f.eks. for  å dra i en begravelse, og det er ikke da nødvendigvis mulig å booke setter ved siden av hverandre. Eller flyet kan ha blitt kansellert, så de får ikke de plassene de har betalt for.

Anonymkode: 17c1a...813

Er dette andre passasjerer ansvar? 

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera skrev:

Hva med de som HAR reservert, men pga kansellering av opprinnelig fly får nye seter? 

Ikke andre passasjerer ansvar. De får heller kreve flyselskapet for kompensasjon for tapte plasser.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke andre passasjerer ansvar. De får heller kreve flyselskapet for kompensasjon for tapte plasser.

Anonymkode: e2603...4c8

Så det er helt umulig å utvise bittelitt forståelse for at små barn på 5-6 år finner det litt utrygt å sitte alene på et fly i 11 timer hvor sidemannen snakker fransk-tysk-kinesisk-engelsk osv? Du tenker det er helt problemfritt at barnet skal bestille seg mat og drikke, spør etter teppe og puter, gå på do alene osv? Dette handler jo ikke om at foreldrene gjør seg vanskelige, det handler om barnets behov. Jeg har rett og slett bare vansker med å skjønne tankegangen..et barn har ikke forutsetning for å klare seg alene i en slik situasjon. Det har du. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke andre passasjerer ansvar. De får heller kreve flyselskapet for kompensasjon for tapte plasser.

Anonymkode: e2603...4c8

Hvordan tenker du at det hjelper barnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Så det er helt umulig å utvise bittelitt forståelse for at små barn på 5-6 år finner det litt utrygt å sitte alene på et fly i 11 timer hvor sidemannen snakker fransk-tysk-kinesisk-engelsk osv? Du tenker det er helt problemfritt at barnet skal bestille seg mat og drikke, spør etter teppe og puter, gå på do alene osv? Dette handler jo ikke om at foreldrene gjør seg vanskelige, det handler om barnets behov. Jeg har rett og slett bare vansker med å skjønne tankegangen..et barn har ikke forutsetning for å klare seg alene i en slik situasjon. Det har du. 

For å sette det på spissen: Nei, man trenger ikke å utvise noe som helst av forståelse. Man er ikke et fælt og grusomt menneske fordi om man ikke vil gi fra seg sin plass. Dine barn - ditt ansvar. 

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Hvordan tenker du at det hjelper barnet?

Det er ditt ansvar å finne på andre løsninger. Nekter alle å gi fra seg plassen sin så er det ikke verre enn at du går frem og tilbake fra din plass til barnets plass når det trenger noe gjennom flyturen - som mange andre voksne mennesker løser det når barnet må sitte langt fra.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man er i lufta så får man gå rundt setene, det er ikke verre enn at dere går til barna og tilbake til plassene deres når det er behov. Igjen får jeg ikke understreket det nok: det er ikke alle andre sitt ansvar at dere sitter spredt i flyet. 

Anonymkode: e2603...4c8

Hvordan tenker du at et barn skal signalisere at det må på do feks? Når mor eller far sitter i andre enden av flyet (når et barn må på do, så må det på do NÅ) Hvordan vil det bli mottatt av resten av passasjerene om foreldrene vandrer frem og tilbake og forstyrrer hvert 15 minutt? Hva om mor sitter i midten av en rekkerad og sidepassasjeren må reise seg hvert 15 minutt fordi mor må høre hvordan det går med barnet? Ville det ikke vært bedre for sidepassasjeren å bytte plass, slik at han slapp å reise seg opp hvert 15 minutt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sette det på spissen: Nei, man trenger ikke å utvise noe som helst av forståelse. Man er ikke et fælt og grusomt menneske fordi om man ikke vil gi fra seg sin plass. Dine barn - ditt ansvar. 

Anonymkode: e2603...4c8

Jeg har tatt ansvar ved å betale mange tusen ekstra for å få sitte ved siden av barna. Det ble ikke overholdt. Det hjelper allikevel ikke barnet på flyet at det kan klages på i etterkant? I mitt hode fremstår man som mindre empatisk om man setter eget behov foran et barn som ikke har forutsetning til å klare det samme som du klarer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Hvordan tenker du at et barn skal signalisere at det må på do feks? Når mor eller far sitter i andre enden av flyet (når et barn må på do, så må det på do NÅ) Hvordan vil det bli mottatt av resten av passasjerene om foreldrene vandrer frem og tilbake og forstyrrer hvert 15 minutt? Hva om mor sitter i midten av en rekkerad og sidepassasjeren må reise seg hvert 15 minutt fordi mor må høre hvordan det går med barnet? Ville det ikke vært bedre for sidepassasjeren å bytte plass, slik at han slapp å reise seg opp hvert 15 minutt? 

Nei, ikke hvis sidepassasjeren ikke vil bytte plass. Folk skal ikke nærmest tvinges til å gi fra seg plassen til andre. DU får bare løse det på best mulig måte.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vera skrev:

Jeg har tatt ansvar ved å betale mange tusen ekstra for å få sitte ved siden av barna. Det ble ikke overholdt. Det hjelper allikevel ikke barnet på flyet at det kan klages på i etterkant? I mitt hode fremstår man som mindre empatisk om man setter eget behov foran et barn som ikke har forutsetning til å klare det samme som du klarer. 

Deg om det. Du vet ingen verdens ting om hvilke grunner folk har for å bestille seg et konkret sete, eller nekte å gi fra seg et sete. Folk har ulike skjulte lidelser (sosialangst, flyangst +++) og skal ikke føle seg presset til å oppgi grunnen til at de nekter å gi fra seg plassen sin.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis sidepassasjeren ikke vil bytte plass. Folk skal ikke nærmest tvinges til å gi fra seg plassen til andre. DU får bare løse det på best mulig måte.

Anonymkode: e2603...4c8

Ja, ved at sidemannen må reise seg opp hvert 15 minutt. Helt ok for meg det, men da forventer jeg selvsagt ingen sure miner, siden sidemannen allerede har avslått bytting av plass, og er innforstått med at barnet må sjekkes hvert 15 minutt. Ikke min feil om det blir lite søvn og avslapning på langdistanseflyvningen din 😊 Ditt ansvar å gjøre din reise så god som mulig. Mitt ansvar å gjøre min og barnets reise så god som mulig 👌🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Du vet ingen verdens ting om hvilke grunner folk har for å bestille seg et konkret sete, eller nekte å gi fra seg et sete. Folk har ulike skjulte lidelser (sosialangst, flyangst +++) og skal ikke føle seg presset til å oppgi grunnen til at de nekter å gi fra seg plassen sin.

Anonymkode: e2603...4c8

Hva i all verden skjer da om deres sete plutselig ikke er reservert lengre?? Skal jeg måtte gi ifra meg MITT sete for å tilfredsstille deres behov? Uhørt 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes egentlig ikke det er greit å spørre, men har en vinkling jeg ikke tror jeg har sett i denne tråden? Uansett, hvis noen hadde spurt meg (med flyskrekk og må sitte på vindusplass) hadde jeg enten sagt ja, sittet på en plass jeg hadde hata (altså, i et scenario hvor det ikke var vindusplass), stressa som faen og fått migrene som varte 2-3 dager etterpå. Eller, jeg hadde sagt nei, følt meg som verden verste person, stressa som faen og fått migrene som varte 2-3 dager etterpå. Sosial angst, yay. Flyr vel så og si aldri da, men hvis ... 

 

Anonymkode: 539d5...9e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse personene som blir bedt om å bytte har gjerne betalt for sete reservasjon. Da er det selvfølgelig helt fullstendig urimelig at disse skal ta til takke med en annen, dårligere plass. Hva er da vitsen med å betale for reservasjon av sete?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vera skrev:

Det virker som innlegget mitt ikke blir lest skikkelig..vi tok kontakt med flypersonell (selvsagt!), og fikk beskjed om å ordne opp selv. De som ble spurt om å bytte, ville ikke bytte. Ergo, barna satt alene. 

Du sier jo innlegget ditt at for å bytte må flypersonellet spørre deg - i vårt tilfelle nektet flypersonellet å gjøre det. Det betyr jo i praksis at du ville ha sagt nei om vi spurte deg, siden vi måtte spør direkte? 

Jeg har strengt tatt svært vanskelig for å tro at kabinpersonalet ikke var villige til å hjelpe dere i den situasjonen, men hvorfor i all verden lot dere dem avvise dere? Dere burde ikke gitt dere, men insistert på at de måtte hjelpe dere så barna fikk sitte sammen med i alle fall en av de voksne i reisefølget. Det er faktisk en del av jobben deres å forsøke å håndtere sånne situasjoner.

Anonymkode: a4463...fa5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har strengt tatt svært vanskelig for å tro at kabinpersonalet ikke var villige til å hjelpe dere i den situasjonen, men hvorfor i all verden lot dere dem avvise dere? Dere burde ikke gitt dere, men insistert på at de måtte hjelpe dere så barna fikk sitte sammen med i alle fall en av de voksne i reisefølget. Det er faktisk en del av jobben deres å forsøke å håndtere sånne situasjoner.

Anonymkode: a4463...fa5

Insiuinerer du at jeg lyver..? Det var selvsagt helt frivillig at barna satt i hver sin ende av flyet..herlig med litt fred 🤪 Ja, det er deres jobb, det er derfor de har fått en klage ifht jobben som ble gjort. Tenker du at vi burde ha stanset flyet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...