Gå til innhold

Deltakere på AB influencerprogram


GhostHug

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

30 minutter siden, nomore82 skrev:

I siste blogginnlegg skriver hun at lanseringen er over for denne gang. Måten hun formulerer det på signaliserer at hele prosjektet er over. Ferdig. Lukket. Og min mistanke er at slik blir den behandlet og. Hun skriver samtidig at man alltid kan ønske seg bedre resultater. Jeg håper det betyr at hun ikke fikk noen til å bite på. Ikke fordi jeg vil WL personlig noe vondt, men fordi jeg frykter konsekvensen av prosjektet. Samtidig så kan det nå se ut til å stagnere, om jeg tolker WL rett.

Men registreringssiden til Mestringsklubben er fortsatt oppe. Fortsatt til kr 299,-. Hadde noen her skjermbilde av kommentarene rundt mva og at hun ikke vet hva prisen blir etter 05.04? Jeg vurderer å sende inn en klage til forbrukertilsynet. Krever ikke så mye å sende inn klage der, og ser de på det så vil WL få klar beskjed om å rette seg etter lovverket fremover. Hun tar tydeligvis ingen andre beskjeder.

Jeg har skjermbilde og kan sende til deg på pm. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Mestringsklubben til WL er antagelig bare begynnelsen på en haug med tilsvarende medlemsportaler, hvor fellesnevneren er at de som etablerer disse er tilknyttet SoMe-klubben (også en medlemsportal man må betale for å være med i).
Via kommentarfeltet til WL på ig så kom jeg bl.a over en annen som skal lanseres med brask og bram i april. Samme useriøse opplegget der. Med lanseringspris på «kun» kr 349,- men ingen ordinærpris. Og med akkurat samme pakkeløsning som WL når det gjelder hva man får for pengene. Og hun skriver at -ingen så den samme visjonen som henne da hun startet opp «busnissen» (!), men at hun vet hun kan bidra med å kunne gjøre en forskjell. Altså... Hva skal man si?

Og hun har ca 500 følgere på ig. Så hun er ikke stor i sosiale medier i utgangspunktet. Men selvtilliten er det ikke noe å si på. Og det er for så vidt bra, men hvordan kan de tro at dette skal bli big business? Hadde det vært et gratisprosjekt de holdt på med på fritiden, så skulle jeg ikke sagt noe. Men de opererer med medlemsportaler til flere hundre kr i måneden og kundegruppen de henvender seg til er de som er syke og svake og kanskje har falt utenfor samfunnet.  

Endret av Lunabelle
Et ord for mye.
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lunabelle skrev:

Og Mestringsklubben til WL er antagelig bare begynnelsen på en haug med tilsvarende medlemsportaler, hvor fellesnevneren er at de som etablerer disse er tilknyttet SoMe-klubben (også en medlemsportal man må betale for å være med i).
Via kommentarfeltet til WL på ig så kom jeg bl.a over en annen annen som skal lanseres med brask og bram i april. Samme useriøse opplegget der. Med lanseringspris på «kun» kr 349,- men ingen ordinærpris. Og med akkurat samme pakkeløsning som WL når det gjelder hva man får for pengene. Og hun skriver at -ingen så den samme visjonen som henne da hun startet opp «busnissen» (!), men at hun vet hun kan bidra med å kunne gjøre en forskjell. Altså... Hva skal man si?

Og hun har ca 500 følgere på ig. Så hun er ikke stor i sosiale medier i utgangspunktet. Men selvtilliten er det ikke noe å si på. Og det er for så vidt bra, men hvordan kan de tro at dette skal bli big business? Hadde det vært et gratisprosjekt de holdt på med på fritiden, så skulle jeg ikke sagt noe. Men de opererer med medlemsportaler til flere hundre kr i måneden og kundegruppen de henvender seg til er de som er syke og svake og kanskje har falt utenfor samfunnet.  

Så denne personen i kommentarfeltet har litt samme "konseptet"? (Psykisk helse, personlig vekst, fysisk aktivitet, "heie på hverandre" og positivt fokus og mestring) ? - En person som er syk selv,  skal overføre sin personlige kunnskap om egne personlige utfordringer til andre - for penger? 

Hvis det er en SoMe-klubb der ute som tar penger for å lære bort at det er god business å starte, -  og ta betalt for medlemskap i slike "klubber" ("klubber" startet at privatapersoner -  uten å ha fagkompetanse og uten å være innenfor lovverk) Da er denne SoMe-klubben i seg selv ganske ille syns jeg. 

 

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Egentlig burde vi sett dette komme. Blogging genererer bare penger dersom annonsører er villige til å bruke deg som markedsføringskanal. Nå er det så mange om beinet at det er vanskelig å slå seg opp i mengden. Da må man finne alternative måter å tjene penger på, og derfor får vi denne nyvinningen. 

På tross av å ha fulgt oppskriften til punkt og prikke, lykkes ikke WL i å få nok lesere til å bli attraktiv som kanal. Hun kopierte alle mulige triks om «sit-down», «q&a» , youtube og podcast. Men alt var totalt uten innhold. Hvem gav dama beskjed om å pumpe ut 3 innlegg pr dag, det ene mer innholdsløst enn det andre? AB solgte inn et konsept som totalt manglet en analyse av HVA det var som gjorde at hun lyktes. Det handlet som alle vet primært om villigheten til å lage innhold som gjør at folk strømmer til bloggen som fluer til en varm heste-ruke. WL burde virkelig be om pengene tilbake. 

Og nå har hun åpenbart blitt lurt igjen. Dette nye kurset har forespeilet henne inntekter som det ikke var realisme i. Hun er på et vis en «nyttig idiot», og jeg synes på et vis synd på henne som så lett lar seg manipulere. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lunabelle skrev:

Og Mestringsklubben til WL er antagelig bare begynnelsen på en haug med tilsvarende medlemsportaler, hvor fellesnevneren er at de som etablerer disse er tilknyttet SoMe-klubben (også en medlemsportal man må betale for å være med i).
Via kommentarfeltet til WL på ig så kom jeg bl.a over en annen annen som skal lanseres med brask og bram i april. Samme useriøse opplegget der. Med lanseringspris på «kun» kr 349,- men ingen ordinærpris. Og med akkurat samme pakkeløsning som WL når det gjelder hva man får for pengene. Og hun skriver at -ingen så den samme visjonen som henne da hun startet opp «busnissen» (!), men at hun vet hun kan bidra med å kunne gjøre en forskjell. Altså... Hva skal man si?

Og hun har ca 500 følgere på ig. Så hun er ikke stor i sosiale medier i utgangspunktet. Men selvtilliten er det ikke noe å si på. Og det er for så vidt bra, men hvordan kan de tro at dette skal bli big business? Hadde det vært et gratisprosjekt de holdt på med på fritiden, så skulle jeg ikke sagt noe. Men de opererer med medlemsportaler til flere hundre kr i måneden og kundegruppen de henvender seg til er de som er syke og svake og kanskje har falt utenfor samfunnet.  

Da burde denne SoMe klubben i seg selv blitt ettergått hvis den oppfordrer medlemmene til å ta penger av andre uten noen som helst kompetanse enn egen livserfaring. Det er rent lureri. Jeg er helt enig med deg at det viktigste punktet her er at de tar seg betalt for det... Det er så uetisk at man ikke forstår at alle ikke ser det? Lag så mange mestringsklubber du vil hvis det er gratis, men når du tar betalt oppstår det et helt annet ansvar for medlemmene. Håper noen melder hele sulamitten inn til FT👍

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CecilieX skrev:

Egentlig burde vi sett dette komme. Blogging genererer bare penger dersom annonsører er villige til å bruke deg som markedsføringskanal. Nå er det så mange om beinet at det er vanskelig å slå seg opp i mengden. Da må man finne alternative måter å tjene penger på, og derfor får vi denne nyvinningen. 

På tross av å ha fulgt oppskriften til punkt og prikke, lykkes ikke WL i å få nok lesere til å bli attraktiv som kanal. Hun kopierte alle mulige triks om «sit-down», «q&a» , youtube og podcast. Men alt var totalt uten innhold. Hvem gav dama beskjed om å pumpe ut 3 innlegg pr dag, det ene mer innholdsløst enn det andre? AB solgte inn et konsept som totalt manglet en analyse av HVA det var som gjorde at hun lyktes. Det handlet som alle vet primært om villigheten til å lage innhold som gjør at folk strømmer til bloggen som fluer til en varm heste-ruke. WL burde virkelig be om pengene tilbake. 

Og nå har hun åpenbart blitt lurt igjen. Dette nye kurset har forespeilet henne inntekter som det ikke var realisme i. Hun er på et vis en «nyttig idiot», og jeg synes på et vis synd på henne som så lett lar seg manipulere. 

 

 

 

Det har du rett i. Virker nesten som om noen influencere nå forsøker å finne "direkteveier" til lesernes penger -tiden da annonsørene bladde opp er nok forbi. Så nå blir det nok mer av å finne opp - og selge egne produkter (selftan ++ er jo i og for seg greit nok -men å selge tvilsomme kurs og klubbmedlemskaper er ikke greit) 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er flere som har sett nøye på «mestringsklubben» og håper de av dere som har satt dere godt inn i hva som skjer, melder til FT. Det lyser bondefangeri lang vei. Hvis man har det dårlig skal man altså melde seg inn i en klubb for dem som har det dårlig, og da lurer jeg på hva dette innebærer: https://www.wenchelarsen.no/2020/04/meld-deg-pa-mestringsklubben-na/

«Da får du full tilgang til dette hver måned:

  • 3 videoer med fokus på mestring i hverdagen.
  • 1 video med fokus på personlig vekst.
  • 1 video med fokus på psykisk helse.
  • 1 video med fokus på fysisk aktivitet, pluss en utfordring.
  • tilgang til lukket Facebook gruppe for portalens medlemmer.
  • livesending hver uke i Facebook gruppen.
  • ha en heiagjeng i ryggen i hverdagen!»

Hvor kommer disse videoene fra og hva inneholder de? Hva slags livesending er det snakk om? Hva er det jeg får se? Hvem garanterer for at dette får meg til å føle meg bedre og ikke verre? Er det noen med profesjonell kompetanse som veileder admin? Hvem er det som får de pengene jeg må betale? Og hvorfor må jeg betale i det hele tatt hvis det samme skal skje på FB og det hele er en klubb hvor man skal heie på hverandre? Jeg finner ingen konkret beskrivelse av innhold, bare svada og overfladisk prat og etter hva jeg har forstått er den forretningsmessige delen av konseptet ganske tvilsom: Er dette et registrert firma? Hva koster det egentlig å være medlem i klubben - eller er det ikke en klubb, men et helsetilbud? Hva sier loven om det? Forvirrende.

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det ble veldig stille om om denne portalen i kanalene hennes etter introduksjonstilbudet "gikk ut".

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra @nomore82 og @Lunabelle👍

Dette handler jo ikke om å ta noen, dette handler om en bransje som har fått holde på alt for lenge uten at myndigheter har brydd seg om alle brudd på lover og regler!

Med ABD føler jeg man fikk et mer seriøst blikk på denne bransjen og hva den står for! Det ble en åpning fra at dette er noen damer som surrer rundt i bobler og hjerter til at dette er business, og mange ganger shady buisness som selvfølgelig skal følge lover og regler som oss andre! 
 

Takk igjen🙌

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, nomore82 skrev:

Da har jeg sendt inn tips til forbrukertilsynet angående Mestringsklubben.

Jeg ser jo det at vi nå skriver onsdag 8 april, og introduksjonstilbudet skulle kun vare frem til og med søndag 5 april. Å ikke evne å oppdatere prisen på to-tre dager viser for meg at en ikke bryr seg om regelverket eller ønsker å fremstå som seriøs. Hun har skrevet flere blogginnlegg i løpet av disse dagene, så hun har åpenbart tilgang på nett. Men mest av alt så mistenker jeg at det er gjort bevisst for å lokke medlemmer - og når WL nå ikke fikk det resultatet hun håpte på så lar hun prisen stå litt til. Og litt til.... og litt til.... Noe som er et tydelig brudd på markedsføringsloven og prisinformasjon. Det er villedende, på det beste.

Så sorry(not so sorry), men nå er det på tide at noen med litt mer myndighet veileder deg WL.

Av punkt jeg klagde på er følgende:
- manglende info om bedrift og kontaktinfo
- villedende prisinformasjon
- uklare vilkår hvor et sett er motstridende til norske lover
- feilinformasjon rundt mva
- fokus på psykisk helse og fysisk aktivitet, uten å vise til kompetanse eller faglig bakgrunn
- drøye påstander i markedsføringen på egen blogg

Jeg avsluttet tipset mitt om at dersom de finner noen brudd her så veileder de WL på rett spor. Jeg skrev dette fordi jeg ønsker ikke WL personlig noe vondt, men jeg kommer ikke til å ignorere denne måten å drive butikk på og forsøk på å tjene penger. Spesielt ikke når en åpenbart retter seg mot ei sårbar gruppe mennesker, og samtidig på bloggen sin maler et bilde av en person som åpenbart såvidt er i stand til å håndtere seg selv.

Takk til Lunabelle for litt assistanse.

Va duktig du är! Bra jobbat/väldokumenterad! 
 

Hoppas du har print screen av allt för har hon inte ändrat än, kommer hon göra det när hon läser här. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nomore82 skrev:

Da har jeg sendt inn tips til forbrukertilsynet angående Mestringsklubben.

Jeg ser jo det at vi nå skriver onsdag 8 april, og introduksjonstilbudet skulle kun vare frem til og med søndag 5 april. Å ikke evne å oppdatere prisen på to-tre dager viser for meg at en ikke bryr seg om regelverket eller ønsker å fremstå som seriøs. Hun har skrevet flere blogginnlegg i løpet av disse dagene, så hun har åpenbart tilgang på nett. Men mest av alt så mistenker jeg at det er gjort bevisst for å lokke medlemmer - og når WL nå ikke fikk det resultatet hun håpte på så lar hun prisen stå litt til. Og litt til.... og litt til.... Noe som er et tydelig brudd på markedsføringsloven og prisinformasjon. Det er villedende, på det beste.

Så sorry(not so sorry), men nå er det på tide at noen med litt mer myndighet veileder deg WL.

Av punkt jeg klagde på er følgende:
- manglende info om bedrift og kontaktinfo
- villedende prisinformasjon
- uklare vilkår hvor et sett er motstridende til norske lover
- feilinformasjon rundt mva
- fokus på psykisk helse og fysisk aktivitet, uten å vise til kompetanse eller faglig bakgrunn
- drøye påstander i markedsføringen på egen blogg

Jeg avsluttet tipset mitt om at dersom de finner noen brudd her så veileder de WL på rett spor. Jeg skrev dette fordi jeg ønsker ikke WL personlig noe vondt, men jeg kommer ikke til å ignorere denne måten å drive butikk på og forsøk på å tjene penger. Spesielt ikke når en åpenbart retter seg mot ei sårbar gruppe mennesker, og samtidig på bloggen sin maler et bilde av en person som åpenbart såvidt er i stand til å håndtere seg selv.

Takk til Lunabelle for litt assistanse.

Så bra!
Det er viktig å huske det du sier, at det ikke dreier seg om å «ta» noen, men å håpe på en skjerping innen et område hvor det er alt for mange som driver «business» uten å kunne det de gjør, og hvor det er sårbare mennesker som blir utsatt for dette. Så kan vi i det samme håpe på at diverse andre luringer blir sett litt nøyere på, for eksempel de som mener de har direktelinje til (en) gud og kan fikse alt bare du betaler.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn i saken men er dette noe hun har satt istand for/med AB ? Siden AB ikke kan drive med det selv? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...