Gå til innhold

Deltakere på AB influencerprogram

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 timer siden, jukkapalme skrev:

Tuller du? Har hun virkelig gjort det? Og det «mestringskurset» da, lurer på om hun får noen deltakere. 

Jeg er litt redd for at dette kan bli den nye Your Mind (AS). Jeg håper virkelig ikke det. Hun kan jo ha masse erfaring som hun ønsker å dele med andre og det kan jo hende at hun klarer å hjelpe noen. Det er ofte vanlige mennesker, som sliter, som ofte kan hjelpe andre som sliter.

Problemet er bare at hun tar penger for å gjøre det. 

Er det noen som vet om hun har foretatt markedsanalyse for å se om det er nok interesse for dette tilbudet?

• Liker 22
Skrevet
1 time siden, Jammf skrev:

Det mangler ikke på motet, det skal hun ha.

Så spørs det da om kompetansen og ferdighetene står i forhold til ambisjonene. Litt usikker på det faktisk, ettersom hun hun glatt avviser de fleste betenkeligheter og forsøker generelt å holde ryggen fri når innspillene blir konkrete og kanskje litt krevende. 

Det som skurrer mest i mine øyne er prinsippet om betaling for det å være likemann/erfaringskonsulent. Har gjennom mitt virke benyttet meg av erfaringskonsulenter, og da har det fungert slik  at de har kommet og fortalt sin historie som et supplement til det som tidligere har vært tema på konferansen/kurset/seminaret. Og grunnen til at de får fortelle sin unike historie er at de har et viktig budskap og ofte er den eneste som kan fortelle hvordan akkurat deres historie har vært. Og her kommer det: dette er en historie kun EN person eier og ofte har den svært begrenset overførbar verdi til neste person med sin unike historie. Alle mennesker har ulike variabler som gjør at samme opplevelse kan gi forskjellig reaksjon. Og i så måte har erfaringskonsulenten en viktig, om enn svært begrenset verdi sett ut fra et perspektiv til fagpersoner som er utdannet og kompetente til å bistå ALLE som er i behov av bistand. 

Spørsmålet blir da- når vet en erfaringskonsulent (med kun sin historie som referanse), hvor grensene går for hva den glade heia-gjeng på FB kan bidra med, og når vedkommende bør henvises det profesjonelle hjelpeapparatet? Det kreves kunnskap for å forvalte kunnskap. Mener Wenche at hun uten kunnskap skal forvalte henvisningskompetanse for både tyngre og lettere psykiske lidelser? Når er riktig tidspunkt for å be personen ta kontakt med...hvilke kriterier, når er symptomtrykket høyt, når er en person på tur inn i en ny fase av sykdom, når går det å være litt lei seg over i depresjon, når er person åpner om overgrep og vold- hvor mener Wenche vedkommende da bør henvende seg? Lista er vel utømmelig. 

Hjelpeapparatet, både det kommunale og alle de frivillige og ideelle organisasjonene gir allerede slike tilbud GRATIS, så hva hun skal ha betalt for stiller jeg meg svært undrende til.

Herlighet- for et ansvar hun tar på seg!

Jeg har også mye og veldig god erfaring med å jobbe med og bruke erfaringskonsulenter innenfor psykisk helse og rus. De er en enorm ressurs! Forskjellen på dem jeg har jobbet med og W er at de har tatt en utdannelse (Feks medarbeider med brukererfaring) hvor det er krav til å ha et avklart forhold til egne utfordringer, samt at de lærer hvordan man best skal bruke sine erfaringer for å hjelpe andre. Dette har ikke WL så vidt jeg vet og jeg synes det er etisk (og muliggens juridisk) forkastelig. 

• Liker 43
Skrevet
5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Er det noen som vet om hun har foretatt markedsanalyse for å se om det er nok interesse for dette tilbudet?

😂

Den var morsom.

• Liker 13
Skrevet
44 minutter siden, Felis skrev:

Du skrev alt jeg tenkte og mer til 👏

I tillegg til problematikken du (og andre) tar opp, så lurer jeg på om hun forstår reglene for MVA?

Firma er selvfølgelig ordnet, og jeg er i mot svart arbeid. Pris er inkludert mva.

Hun får spørsmål fra Sofie i kommentarfeltet: 

Hei Wenche.
Ser du skriver at firma er ordnet, og at prisen inkluderer mva.
Da lurer jeg på hva du tidligere har omsatt i dette «firmaet» ditt, siden du er berettiget til å kreve inn mva?
Ha en fin dag

Wenche svarer:

Jeg har et firma som heter WeLG Foredrag. Når det kommer til mva, så avhenger det av hvilket produkt man selger. Den avklaringen kommer fra skatte etaten snart. Firmaet ble opprettet for en liten stund siden, og har til nå kun hatt inntekt fra musikk oppdrag.

https://www.wenchelarsen.no/2020/03/bli-med-i-mestringsklubben-na/

Det er selvfølgelig beundringsverdig å ønske og følge regler, særlig innen en så skitten bransje som influencerbransjen. Men jdet er tydelig at Wenche ikke har kunnskapen som skal til. For det første er ikke dette et regelverk som skal "avklares snart". Rådgivning er momspliktig!

Her kan Wenche (eller andre interesserte) lese mer: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/2018/M-3/M-3-5/M-3-5.2/

Og det er fint at hun er imot svart arbeid. Men hun er ikke MVA-pliktig før hun har tjent 50 000. Innen hun har tjent 50 000, skal hun ikke betale MVA og det skal selvfølgelig ikke deltakerne gjøre heller. Prisen er dermed 299, minus 58,80 (MVA) = 239,20. Dette er hun pliktig til å opplyse om. 

Som sagt, jeg tror ikke det står på viljen til å gjøre ting riktig, men evnen. Hun har ikke den kunnskapen som skal til, men har tydeligvis tatt med seg en viktig filosofi fra Anne Brith: Bare man ønsker det hardt nok, så kommer resten av seg selv. Vel, det gjør ikke det, det kan Anne Brith skrive under på.

Signerar ALLT ovanstående 👆🏻👏🏻 

Det räcker inte med viljan i den här sitsen! 

• Liker 23
Skrevet

Influencerprogrammet innehold neppe informasjon om skatteregler 😉.

• Liker 20
Skrevet

Det er skrevet mye bra her nå rundt denne mestringsklubben, og jeg er enig i kritikken.

Det som bekymrer meg aller mest er at WL virker å ta veldig lett på dette, både mtp det å starte en slik bedrift der folk forventer noe tilbake for pengene sine, men også ift hennes manglende kompetanse. Det hun har skrevet i bloggen hittil viser egen erfaring forsåvidt reflektert, men gjentatt til det kjedsommelige. Hvis hun skal ta penger for noe må hun ha noe mer grunnleggende og dybde. Hun beskriver jo også at hun fortsatt har mange tøffe dager, og perioder hun sliter, hvordan skal hun klare å følge opp i disse periodene? Det krever mye å være på tilbudssiden i en jobb, du må takle det selv om du har dårligere perioder.

Jeg har personlig erfaring på dette, det krever enormt mye av deg å hjelpe andre når du strever selv. Ja, du har med deg egen erfaring, og jeg har også lang og god kompetanse i tillegg, men likevel aktiveres du i en mye større grad enn andre. Det er enormt ressurskrevende, og har folk betalt for noe, ligger det et krav der i tillegg.

Etter å ha lest en del i bloggen til WL er det helt uforståelig for meg at dette kan gå bra! Bare det å drive noe eget er i seg selv en stressfaktor, det er utrolig lett å tråkke feil. Og i tillegg skal du prestere! Ja WL er modig, det skal hun ha, men jeg ser en meget naiv innfallsvinkel på dette, hennes svar på kommentarer under innlegget forsterker i høyeste grad den følelsen. 

• Liker 41
Skrevet
29 minutter siden, Skureguri skrev:

Influencerprogrammet innehold neppe informasjon om skatteregler 😉.

Dette er ikke skatteregler, det er merverdiavgiftsloven.

Og jeg mistenker jo at du har rett - men hun lister nå faktisk opp lover og regler som en del av innholdet i programmet sitt, og fokus på dette med å tjene penger. Å ikke da prate noe om mva og regler rundt dette er nok en svikt vil jeg påstå.

"Gjennom kurset vil du få råd om hvordan du på raskest mulig vis kan skape  omsetning via sosiale medier og tjene penger på dette."
"Hvordan skal jeg prise meg?"
"Sponsede varer og skatteregler"
"Lover og regler"

Alt dette er hentet fra ABIP sin egen side: https://www.influencerprogram.no/influencer-program

• Liker 20
Skrevet
19 minutter siden, nomore82 skrev:

Dette er ikke skatteregler, det er merverdiavgiftsloven.

Og jeg mistenker jo at du har rett - men hun lister nå faktisk opp lover og regler som en del av innholdet i programmet sitt, og fokus på dette med å tjene penger. Å ikke da prate noe om mva og regler rundt dette er nok en svikt vil jeg påstå.

"Gjennom kurset vil du få råd om hvordan du på raskest mulig vis kan skape  omsetning via sosiale medier og tjene penger på dette."
"Hvordan skal jeg prise meg?"
"Sponsede varer og skatteregler"
"Lover og regler"

Alt dette er hentet fra ABIP sin egen side: https://www.influencerprogram.no/influencer-program

Skatteregler også på abip? Som at deltagere vippser penger og at hun klarte pådra seg seks hundre tusen i skattegjeld? Hm, mye som ikke stemmer her. 😊

• Liker 25
Skrevet

La meg omformulere; det burde ikke ha vært noe opplæring i hverken MVA- eller skatteregler. ABD er absolutt ikke kompetent på det området.

• Liker 15
Skrevet

Noen her som har meldt seg inn i Mestringsklubben? :) Koster kun 299 kr i mnd.

• Liker 6
Skrevet

Anbefaler heller snappen «usynligsyk» og det er helt gratis!! 😎 Faste snappere og innimellom gjestesnappere. De har til felles at de har sine utfordringer i hverdagen, noen psykisk og noen fysisk. Det er ulike tema hver uke som feks :hjelpemidler i hverdagen, økonomi, mat osv. 

• Liker 19
Skrevet
9 minutter siden, Skureguri skrev:

La meg omformulere; det burde ikke ha vært noe opplæring i hverken MVA- eller skatteregler. ABD er absolutt ikke kompetent på det området.

100% enig. Beklager om jeg mistolket deg :)

• Liker 5
Gjest tranedatter
Skrevet

Hva skal man si? Blir egentlig mest lei meg, av at WL har gått så på ABD sin filosofi om at "vil du så kan du".

Det finnes mange motivasjonsguruer der ute. Men har som regel noe annet unikt enn bare egen erfaring fra (for eksempel) psykisk helse. Feks fotballspillere, toppledere innen näringslivet etc. De har en enorm kompetanse på mer enn å være syk. De er gjerne karismatiske og fantastiske forelesere. Mange har utdannelse innen psykologi av en eller annen art. (arbeidspsykologi, idrett, ledelse, etc). De fleste som arbeider med dette gjør det på ulike plattformer, youtube, podd, bøker, individuelle samtall, online samtal, arbeidsplasser etc.

Det hjelper ikke å ønske seg dette. Det hjelper ikke å ville det engang.

Utfra bloggen til WL så mangler hun gjennomføringsevne, mangler egen helse for dette, mangler egen innsikt, mangler erfaring i å coache/veilede/støtte andre. Å skrive ørten og hundre like blogginnlegg over samme mall gir IKKE kompetanse - det avslører heller hvor lite personen har å komme med.  Sorry.

Her er en livscoach: https://thelifecoach.se/about-me/

(han har en veldig bra podd med små snutter av inspirasjon og forslag til endring av tankemønsler)

En annen med masse av kompetanse, som kommet seg ut av mørket: https://content.se/mia-tornblom/

Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

I tillegg til alle glimrende argumenter her inne rundt WLs Mestringsportal, stiller jeg også spørsmål rundt hvordan WL, uten faglig kompetanse eller opplæring i verken coaching eller likepersonsarbeid, skal debriefe seg når de tøffe samtalene kommer. Hvilket støttenettverk har hun dersom hun blir personlig påvirket og involvert i en alvorlig case, og selv verken har et avklart forhold til egen historie eller er sårbar? Når hun planlegger å starte en betal-tjeneste kan hun ikke bare si "Sorry, jeg har en dårlig uke - snakk med noen andre" til det går over.

Likepersonstjenesten i Norge er stort sett skolerte på feltet sitt, nettopp gjennom utdanning/opplæring i hvordan de skal håndtere ulike situasjoner og spørsmål, og hvordan de skal distansere seg for ikke å bli personlig påvirket. For å kunne arbeide frivilllig - og altså gratis (det er bare å søke på nett, så finner man en tjeneste som passer din situasjon) - som likeperson må de også ha et avklart forhold til egen historie. Får de tilbakefall, tas de ut av tjeneste til de er klare til ny dyst. De er også koblet opp til enten en forening eller en sentral enhet som for eksempel Vardesentrene, eller Mental Helses hjelpetelefon. Å leke en slags likepersonsbedrift, og samtidig ta betalt for det uten noe som helst kompetanse eller faglig tilrettelegging er å spille russisk rulett med eget og andre sårbare menneskers liv. Det kan fort gå veldig, veldig galt.

100% enig med deg! Jobber selv som frivillig og vet hvor stort apperat som er rundt oss. Prøver man å forklare dette for Wenche får man til svar at hun er fullt ut klar over sin rolle i dette og vet hva hun er i stand til og at hun klarer dette. Hun har ingen intensjon om å skade noen ( det tror ikke jeg heller) og har avklart at det hun driver med her er helt lovlig. Hun ønsker KUN å hjelpe og dele sine erfaringer og verktøy.. Hun har ingen oversikt hvilke situasjoner hun plutselig kan stå i og hvor fort ting eskalerer.. jeg bare håper HÅPER hun avslutter dette ..

• Liker 31
Skrevet

Foreløpig er det fire (!) stykker som har meldt seg på denne Mestringsportalen hennes. 

• Liker 11
Skrevet

@Revenge o'Cavatina og @Oh!, dere har så rett!

Jeg tror alle som jobber med mennesker frivillig eller i fast jobb, vet at når mennesker åpner seg kommer det masse frem; rus, vold, selvmordstanker, personlighetsforstyrrelser, barn som lider/omsorgssvikt osv osv. Da kan man jo ikke snu ryggen til eller gjemme seg bak en dårlig uke eller dårlig måned... Vi som har nettverk rundt oss vil stå sammen, og ha støtte i ledere og andre når vi må gå videre med ting... Og tom da kan det være tøft nok! Hvordan skal WL gjøre dette? Hun har ikke bare et moralsk ansvar, men et ANSVAR når dette er betalende medlemmer... 

Som sagt jeg tror ikke hun er i nærheten av å forstå hva hun setter i gang, eller hvilket ansvar hun har her! Og hun tar skremmende lett på de spørsmål og den kritikken hun får! Får håpe for alles del at hun tar til fornuft her! 

• Liker 40
Skrevet
1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev:

@Revenge o'Cavatina og @Oh!, dere har så rett!

Jeg tror alle som jobber med mennesker frivillig eller i fast jobb, vet at når mennesker åpner seg kommer det masse frem; rus, vold, selvmordstanker, personlighetsforstyrrelser, barn som lider/omsorgssvikt osv osv. Da kan man jo ikke snu ryggen til eller gjemme seg bak en dårlig uke eller dårlig måned... Vi som har nettverk rundt oss vil stå sammen, og ha støtte i ledere og andre når vi må gå videre med ting... Og tom da kan det være tøft nok! Hvordan skal WL gjøre dette? Hun har ikke bare et moralsk ansvar, men et ANSVAR når dette er betalende medlemmer... 

Som sagt jeg tror ikke hun er i nærheten av å forstå hva hun setter i gang, eller hvilket ansvar hun har her! Og hun tar skremmende lett på de spørsmål og den kritikken hun får! Får håpe for alles del at hun tar til fornuft her! 

Det tror jeg dessverre ikke.

• Liker 9
Skrevet

Mange gode innlegg her - jeg er av samme oppfatning -å ta betalt for å ha en "klubb" full av folk med psykiske utfordringer i større/mindre grad er i beste fall basert på stor uvitenhet og en fullstendig feilvurdering av hva hun kan og skal ta ansvar for. Dette er så til de grader feil. Og -det finnes mange nettsider, FB-grupper, andre influencere etc som gjør ting i samme modus og som IKKE er en betalingstjeneste. Jeg tenker det er horribelt nok at hun oppretter denne "klubben" -men at hun i tillegg skal ta betalt for det er jo kriminelt!..

Og en annen ting; Tenker NAV kanskje burde revurdere om hun er berettiget å være ufør når hun på bloggen opplagt viser tidvis en ganske stor arbeidsevne spør du meg..

• Liker 42
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...