Gå til innhold

Filmer som skremte deg som barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var rundt 10 år fikk jeg beskjed av mon mor om å ikke sette på filmen som skulle gå på NRK2 den kvelden. Gjett hva jeg gjor? Det var The Exorcist som gikk. Den hjemsøkte meg en god stund. 

Anonymkode: 8cd97...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mio min Mio

Heksene

Jurassic Park

Pet Cematary

The exorcist

Pluss et par andre som jeg ikke husker hva heter....

Anonymkode: c784e...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny og Alexander.

Moren min hadde fått for seg at jeg trengte å se noen ordentlige, gode og klassiske filmer, sikkert som et ledd for å gi meg litt kulturell dannelse. Jeg var vel kanskje 10-11 år og hadde sett et par skrekkfilmer frem til da, men den filmen gjorde virkelig inntrykk! Jeg har den nå, men har ikke greid å se den.🙈

Anonymkode: 502fb...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var aaaltfor liten til å se The Shining, men når jeg hadde «lagt meg» slo jeg på den lille tv’en min på rommet. Kom akkurat inn i filmen på tidspunktet da en helt forferdelig skummel dame kommer opp fra et badekar 😫 

Sleit med å ha lyset av i mange år etter det 😅🧟‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører generasjonen som ble skremt av Gorgon Vaktmester (Pompel&Pilt), og av Mr. Nelson (Pernille). 

Den første filmen som skremte meg, var en film med Liv Ullmann. Min bestemor tok meg med på kino og jeg var nok ikke mer enn 8-9 år. Filmen var enten "Utvandrerne" eller "Nybyggerne". Film om skandinaviske nybyggere i Usa. I filmen ble et nybyggerhjem angrepet av indianere, og kvinnen som bodde i huset var høygravid. Indianerne drepte henne og skar opp magen hennes med en stor kniv, og hengte fosteret opp på en spiker/krok utenfor inngangsdøra. Jeg hadde mareritt lenge etter jeg så filmen. Og jeg husker at bestemor var så fortvilet, og angret veldig på at hun hadde tatt meg med for å se en film som jeg var altfor ung til. 

Noen år senere klarte jeg og en venninne å komme oss inn på kino for å se Exorcisten. Vi hadde tjuvlånt id-kort fra søsteren hennes. Det var veldig, veldig dumt gjort. Bildene sitter fremdeles i minnet, nesten 45 år etter. Jeg vet jo at at yngre folk i dag stort sett ikke synes at filmen er skummel. Men husk at vi hadde ikke sett den type skrekkfilmer før. Det er stor forskjell på å se Exorcisten som sin første skrekkfilm og å se den etter at man har sett mange andre skrekkfilmer på forhånd. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Snøkvit skrev:

Husker jeg var aaaltfor liten til å se The Shining, men når jeg hadde «lagt meg» slo jeg på den lille tv’en min på rommet. Kom akkurat inn i filmen på tidspunktet da en helt forferdelig skummel dame kommer opp fra et badekar 😫 

Sleit med å ha lyset av i mange år etter det 😅🧟‍♀️

Den scenen skremmer meg fremdeles, og jeg er over 50.... 

Anonymkode: 5d4b2...54f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den scenen skremmer meg fremdeles, og jeg er over 50.... 

Anonymkode: 5d4b2...54f

Ja er ikke den grusom?! 😫 Har aldri sett den siden, men minnet står som spirket 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Fanny og Alexander.

Moren min hadde fått for seg at jeg trengte å se noen ordentlige, gode og klassiske filmer, sikkert som et ledd for å gi meg litt kulturell dannelse. Jeg var vel kanskje 10-11 år og hadde sett et par skrekkfilmer frem til da, men den filmen gjorde virkelig inntrykk! Jeg har den nå, men har ikke greid å se den.🙈

Anonymkode: 502fb...e64

Jeg liker ikke Bergman, tror jeg har sett den filmen en gang og opplevde den som ekkel og pinlig. Vet ikke hva som er så "dannende" med han selv om han blir sett på som så fantastisk da.

Anonymkode: 91bcc...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke Bergman, tror jeg har sett den filmen en gang og opplevde den som ekkel og pinlig. Vet ikke hva som er så "dannende" med han selv om han blir sett på som så fantastisk da.

Anonymkode: 91bcc...f92

Den er veldig ekkel. Barnemishandling, en voldelig og kontrollerende ektemann, drap, dødsfall og noen mystiske øyeblikk med overnaturlige hendelser. Er på en måte livets brutalitet vist på film, ikke noe spesielt gøy å se for 11 år gamle meg. 

Synes forøvrig de fleste skandinaviske filmer er rimelig mørke og dystre.

Anonymkode: 502fb...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang når jeg var mindre at jeg skulle egentlig se Lillefot, men så tok jeg feil film istedenfor. Filmen var Den tapte verden: Jurassic Park. Jeg syntes det var spennende med en film jeg ikke hadde sett før.Den begynte med at en jente ble angrepet av små dinosaurer. Scenen avsluttet med at moren skreik....Det gjorde inntrykk!

Anonymkode: 42dde...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefanten Mumfie 😳

 

Anonymkode: d49f9...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Filmen Mars attacks. Husker jeg holdt meg for øynene mens jeg gikk bort til TV-en og skrudde den av. Den var helt forferdelig. De ekle romvesnene som ropte gaaakaaakaaak eller noe. 

Har sett den igjen som voksen og er ikke redd den fremdeles, men liker den ikke.

Anonymkode: 2b899...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The dentist og Gressklippermannen. 😨

Anonymkode: 7adab...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.5.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Lille Frøken Norge, den solseng-scenen er brent inn i netthinnen min for alltid. 

Anonymkode: c1aff...236

Jeg turte ALDRI å ta sol etter det der. Den filmen var griseekkel.

Jeg så E.T. og Skipperen (den gamle med Williams) da jeg var aaaaltfor liten. Den blekkspruten i skipperen ga meg mareritt i flere år! Har enda ikke turt å se den igjen... hilsen 28-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Poltergeist -filmene og Nightmare on Elm Street -filmene (så de da jeg var omtrent sju år, utrolig at jeg fikk lov) er fortsatt filmer jeg tenker tilbake på som ekle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Poltergeist -filmene og Nightmare on Elm Street -filmene (så de da jeg var omtrent sju år, utrolig at jeg fikk lov) er fortsatt filmer jeg tenker tilbake på som ekle. 

Poltergeist-filmene hadde jeg helt glemt. Og det gjør ikke saken noe bedre at hu lille jenta i hovedrollen døde kort tid etter.

Anonymkode: 2b8f8...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poltergeist-filmene hadde jeg helt glemt. Og det gjør ikke saken noe bedre at hu lille jenta i hovedrollen døde kort tid etter.

Anonymkode: 2b8f8...e16

Ja, det er så grusomt! Og etterhvert døde flere av de som var med i filmene. Gikk kaldt nedover ryggen min nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...