Gå til innhold

Mannen min ble sextrakassert, irriterende at han ikke ser alvoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Med holdningene som vises her inne er jeg mildt sagt lite gira på å gjøre noe annet enn å lese (i ren fascinasjon), men siden så mange spør om hva som skjedde, her er hva jeg vet: Hun gjorde først et poeng ut av at en bukse som sitter godt i livet skal fremheve den lille bulen foran (bare å si det synes jeg er på grensen) og da han kom ut av prøverommet liksom trakk hun buksa opp i livet og tok tak i bulen og skrittet for å vise hva hun mente. Det er hva han har sagt til meg. Hvor presist eller sant det er kan jeg bare ha en følelse på.

Anonymkode: 678d5...67e

Kan jo være at hans gjengivelse ikke representerer helt hva som faktisk skjedde. Han syntes jo heller ikke det var noe ille, så kanskje gjengivelsen er preget av litt subjektiv påsmurt opplevelse

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Noenlundelikefremt
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette handler egentlig om deg og ikke så mye om hans tanker, følelser etc rundt det? Wow, for en egoisme!

Anonymkode: c7fa4...be4

Det er så erketypisk kvinneguiden å snu alt mulig rart mot trådstarter. Vi snakker om en butikkansatt som tar i tak i skrittet til en kunde. Og du greier å fantasere om at dette handler om at ts er egoistisk, utfra et innlegg der hun skriver at hun ikke ønsker at han skal føle seg dritt og få traumer. Det vrir og vender du på for å få det til å se ut som egoisme, faktisk. Beklager rantingen, men det blir for spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jo være at hans gjengivelse ikke representerer helt hva som faktisk skjedde. Han syntes jo heller ikke det var noe ille, så kanskje gjengivelsen er preget av litt subjektiv påsmurt opplevelse

Anonymkode: 5d76b...980

Jeg tenker det samme.

Anonymkode: 0fcae...eb2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, solmåneogstjerner said:

Men da blir de ikke trakassert! Om de liker det. 

Når man kaller slike ting trakassering, så undergraver det alt vi jobber for når det gjelder respekt, likeverd og bekjemping av overgrep/trakassering. 

Å joda, de har bare ikke selvrespekt for sin egen kropp. Ingen mennesker, verken menn eller kvinner liker å få kroppen sin invadert, selv om de prøver å overbevise seg selv om at dette er bra og morsomt. 

 

Anonymkode: fe573...8dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a l'orange skrev:

Jeg støtter deg 100% i denne saken. 

Hadde ikke hatt respekt for en mann som lot noe sånt passere, verken i privat eller profesjonell sammenheng.

Når det er sagt, man kan være så gretten man bare vil på slike pingler, de endrer seg ikke av den grunn. Jeg hadde nok heller droppet fyren enn å vente på at han plutselig skulle bli klok og tøff.

Gi bare F i kommentarene! Den jevne holdningen her inne er at a) seksuell trakassering er egentlig hyggelig flørt, b) menn kan ikke bli trakassert, eller c) du opplevde det nok ikke dette i virkeligheten, du er bare innbilsk! 

For ikke å snakke om at man tar til takke med allslags røsk av menn.

 

Wow. Virkelig hadde du droppet fyren av den grunn?

Uten å tenke på om de hadde barn og at de var en glad og harmonisk familie. Kanskje han er naiv, overglad og lalleglad, hvis du forstår hva jeg mener? Men en overglad mann som bare smiler og føyser bort det meste, kan da både være snill, god og fantastisk familiemann på mange måter. Høres nesten ut som han lo av det (enig at det er ingenting å le av, og ikke skal forekomme, selvfølgelig). Men det kan også tyde på en munter og åpen mann mot sin kone.

Trodde ikke jeg skulle høre fra deg at du ser så lett på å droppe forhold.

Endret av exictence
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Dette er tull. Noen menn liker det, andre ikke.

Jeg liker det ikke, selv om jeg har opplevd det mye. Anser det som respektløst. Dog gidder jeg ikke lage en sak ut av det - det holder som regel med et dømmende blikk og å vifte dem vekk, for min del.

Nå sier jeg ikke at det er noe man bør gå rundt å gjøre. Folk bør eie dannelse nok til å la være. Men når det skjer så trengst det ikke blåses opp til å bli all verdens. Det er i mine øyne en fillesak. 

Anonymkode: 91275...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2019 den 12.05, exictence skrev:

Wow. Virkelig hadde du droppet fyren av den grunn?

Uten å tenke på om de hadde barn og at de var en glad og harmonisk familie. Kanskje han er naiv, overglad og lalleglad, hvis du forstår hva jeg mener? Men en overglad mann som bare smiler og føyser bort det meste, kan da både være snill, god og fantastisk familiemann på mange måter. Høres nesten ut som han lo av det (enig at det er ingenting å le av, og ikke skal forekomme, selvfølgelig). Men det kan også tyde på en munter og åpen mann mot sin kone.

Trodde ikke jeg skulle høre fra deg at du ser så lett på å droppe forhold.

Vel, for å være mer presis; Jeg hadde aldri i verden fått barn med en sånn taper. En lalleglad fyr er IKKE egnet som familiemann.

Det står ingenting om forholdet her, eller om barn, så vi må la være å dikte opp ting. 

Poenget er at man kan ikke endre en mann, men man kan velge en annen mann.

Derfor er den første tiden en periode jeg mener man bør dumpe kjapt hvis han ikke holder mål, selv for bagateller...mens etter mange år og mange barn med en mann man stadig har beholdt, så ser jeg annerledes på det. Da kan man heller takke seg selv som ikke satte gode grenser. 

 

(Litt kjapt forklart, dårlig tid, les med velvilje! :))

Endret av a l'orange
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du. Hvis noen slo til deg i ansiktet. Var det vold selv om du ikke fikk vondt? 

Jeg har til gode å høre om noen som ikke synes det er vondt å bli slått i ansiktet. Jeg har ikke til gode å høre om noen som synes seksuelle tilnærmelser er smigrende. Han syntes tydeligvis at det ikke var noe problem og det er det vel noen grunner til (som f.eks at det ikke skjedde heeelt som han sa og han tøyser det bort med at ts er sjalu eller at han faktisk likte oppmerksomheten, eller bare ikke fant den krenkende). Seksuelle tilnærmelser må ikke føles krenkende. Vold er det.

Den butikkansatte har ikke lov til å opptre slik, men mannen bryr seg ikke og det nytter ikke å tvinge han til å forholde seg annerledes til det

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Noenlundelikefremt said:

Hun skriver at han mener at situasjonen var morsom. Vi snakker om en butikkansatt som tar en kunde i skrittet. Morsomt, altså. Med den holdningen har jeg vanskelig for å se at han plutselig ser alvoret i det når det gjelder andre enn han selv. Det synes jeg ikke er en veldig nedverdigende tankegang.

Basert på hvordan TS beskriver situasjonen ville jeg også synes den var morsom. Spesielt om jeg og den butikkansatte hadde en god tone, noe de tydeligvis hadde. Det at jeg finner en situasjon morsom/ikke noe problem ved, betyr ikke at jeg ikke evner å se at andre kan ha et problem i samme situasjon.

Jeg har hatt en relativt lik situasjon, bare uten tafsingen i skrittet, med en butikkansatt før, og for meg var det null stress. Det gjorde ikke at jeg selv tafset på kunder når jeg jobbet som klesselger, eller bagatelliserer andres opplevelser i en lignende situasjon.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå sier jeg ikke at det er noe man bør gå rundt å gjøre. Folk bør eie dannelse nok til å la være. Men når det skjer så trengst det ikke blåses opp til å bli all verdens. Det er i mine øyne en fillesak. 

Anonymkode: 91275...054

Jeg er enig i at når 'offeret' ikke anser seg selv som et offer, og heller ikke at det var en negativ sak, så er det en fillesak som ikke bør blåses opp (skulle tro vi hadde lært det mtp Giske-saken).

Det er dog fullstendig på trynet å skrive at mesteparten av menn liker å bli trakassert eller tafset på uten samtykke eller noe connection. Etter min erfaring er det kun menn som ikke har opplevd dette på nevneverdig basis som mener det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Vel, for å være mer presis; Jeg hadde aldri i verden fått barn med en sånn taper. En lalleglad fyr er IKKE egnet som familiemann.

Nei vel.

Jo, det er jeg ganske sikker på at han kunne vært.

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Det står ingenting om forholdet her, eller om barn, så vi må la være å dikte opp ting. 

Nei, man kan ikke anta noe man ikke vet.

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Poenget er at man kan ikke endre en mann, men man kan velge en annen mann.

Jeg tror mange mennesker kan endre seg. Men det er verken en partners oppgave eller ansvar. Det må personen finne ut av selv.

Spør din egen partner om han hadde meldt det om han opplevde det samme.

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Derfor er den første tiden en periode jeg mener man bør dumpe kjapt hvis han ikke holder mål, selv for bagateller...mens etter mange år og mange barn med en mann man stadig har beholdt, så ser jeg annerledes på det. Da kan man heller takke seg selv som ikke satte gode grenser. 

(Litt kjapt forklart, dårlig tid, les med velvilje! :))

Du har rett i det. Men kanskje ikke like lett for alle. Mange ting som kan spille inn.

Tror ikke Ts opplyste om de hadde vært sammen lenge, hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, exictence skrev:

Wow. Virkelig hadde du droppet fyren av den grunn?

Uten å tenke på om de hadde barn og at de var en glad og harmonisk familie. Kanskje han er naiv, overglad og lalleglad, hvis du forstår hva jeg mener? Men en overglad mann som bare smiler og føyser bort det meste, kan da både være snill, god og fantastisk familiemann på mange måter. Høres nesten ut som han lo av det (enig at det er ingenting å le av, og ikke skal forekomme, selvfølgelig). Men det kan også tyde på en munter og åpen mann mot sin kone.

Trodde ikke jeg skulle høre fra deg at du ser så lett på å droppe forhold.

Å hjelpes..helt enig med deg

Opplever det verre å være sammen med noen som skal definere mine opplevelser og reaksjoner på ting. Var selv sammen med en kontrollerende mann med null tillit til at jeg selv sier ifra ved behov og som blåste opp og dramatiserte enhver situasjon ut av proporsjoner. Det er lov med ulike oppfatninger, men ikke dikter hva jeg skal føle

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpes..helt enig med deg

Opplever det verre å være sammen med noen som skal definere mine opplevelser og reaksjoner på ting. Var selv sammen med en kontrollerende mann med null tillit til at jeg selv sier ifra ved behov og som blåste opp og dramatiserte enhver situasjon ut av proporsjoner. Det er lov med ulike oppfatninger, men ikke dikter hva jeg skal føle

Anonymkode: 5d76b...980

Som da var mitt poeng.

Hvis man ikke vil være sammen med de som kontrollere en, så bør man bare være glad til om de gjør det slutt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, a l'orange skrev:

Som da var mitt poeng.

Hvis man ikke vil være sammen med de som kontrollere en, så bør man bare være glad til om de gjør det slutt :) 

Var det poenget? Trodde poenget var at hun bør avslutte grunnet hans avvikende (fra hennes)holdning til dette

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det poenget? Trodde poenget var at hun bør avslutte grunnet hans avvikende (fra hennes)holdning til dette

Anonymkode: 5d76b...980

Riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a l'orange skrev:

Riktig.

Ok. Med andre ord et ganske annet poeng

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Med andre ord et ganske annet poeng

Anonymkode: 5d76b...980

Nei. Men det får være en påskenøtt å finne ut hvorfor.

God påske til deg! 🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men liker dette. Menn blir ikke sextrakkasert, de er overlegne kvinner fysisk, og har intet å frykte. Kvinner derimot er i en mye mer sårbar posisjon, der de ikke kan forsvare seg mot en fysisk sterkere mann som kan voldta henne om han vil.

Anonymkode: fdbbd...50c

Dette kommer jo helt an på settingen. I de fleste tilfeller har ikke kvinner som blir utsatt for uønskede seksuelle tilnærmelser noe å frykte heller. Jeg tviler på at en mannlig butikkansatt ville voldtatt en kvinnelig kunde som prøvde klær. Om han presser henne opptil veggen når de er alene sammen, er det en helt annen sak. Eller om han komner med trusler eller oppfører seg aggressivt. 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt ts. Det er mange menn som ikke tar seksuell trakassering på alvor. Det går jo begge veier, så du kan kanskje ikke forvente så mye støtte om du skulle oppleve det. Og det gjør jo de fleste kvinner. Problemet med uønsket seksuell oppmerksomhet kommer aldri til å bli bedre når menn, og kvinner, tenker som din mann. Jeg hadde mistet respekten for samboeren min om han hadde disse holdningene. 

Anonymkode: a9469...fa3

Vi vet jo bare at mannen til ts ikke brydde seg om at han selv ble tafset på. Det betyr ikke automatisk at han ville ha bagatellisert andres følelser om de ble utsatt for det samme og opplevde det som ubehagelig eller skremmende. Poenget er jo at alle skal få sette grenser for (og bli respektert) sin egen kropp, ikke at alle skal følge en oppsatt mal over hva de skal akseptere og ikke.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Kommer det an på? Hvor er det folk i denne tråden jobber egentlig? Å ta folk i skrittet i en klesbutikk er faktisk et grovt overtramp av en ansatt - uansett hva den andre måtte føle.

TS er nok mest opptatt av at han ikke følte det ubehagelig, men dette bør jo uansett meldes til butikkjeden så de kan få seg ansatte som har normal atferd.

Du skal ikke tas i underlivet når du handler klær. Med mindre du har en gynekologisk undersøkelse så skal ingen ta på noens underliv i noen jobber.

Anonymkode: 9f9b8...134

Selvsagt er det ikke greit at en butikkansatt tar kunder i skrittet. Uansett hva vedkommende måtte føle. Men jeg skjønner godt at mannen til ts ikke ønsker å lage noen stor sak ut av det når han selv ikke følte noe ubehag ved det. Om han melder i fra, er jo dette uansett umulig å bevise, om den ansatte nekter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, a l'orange skrev:

Nei. Men det får være en påskenøtt å finne ut hvorfor.

God påske til deg! 🐣

Å gjøre det slutt fordi han mener noe annet om hendelsen er noe ganske annet enn hvordan han evt reagerer på et brudd. 

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen min opplevde å bli tatt i skrittet av butikkdama da han prøvde jeans. Det er langt, langt over grensen for hva som er greit. Han mener at det var en morsom episode, at hun bare prøvde seg på han og at jeg er sjalu som reagerer. Irriterer meg grenseløst at han ikke skjønner at dette er trakassering. Hvordan reagerer han hvis en mannlig butikkansatt gjør det samme på meg? Hva sier jeg for å få han til å innse alvoret?

Anonymkode: 678d5...67e

Selv om vi alle er for likestilling er det fortsatt forskjell på hva menn og kvinner reagerer på i forhold til trakassering. Generelt sett vil ikke de fleste menn reagere på samme måter som kvinner fordi hele konteksten ofte er ulik. Det er ikke uten grunn at den første tanken hos mange gutter som hører om en ung vakker lærer som har sex med en 17/18 år gammel gutt er at "jeg skulle ønske det var meg". Det ligger en viss sannhet i akkurat det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Det er vell opp til mannen din å si hva han føler. Jeg har blitt tatt i skrittet av flere menn på fester o.l, uten å følt meg trakassert 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...