Gå til innhold

Mannen min ble sextrakassert, irriterende at han ikke ser alvoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det nivået gidder jeg ikke diskutere på.

Anonymkode: 678d5...67e

Neivel 😊 

Det er vel heller saken at du er sjalu på en tilfeldig butikkdame. Fullstendig uten grunn. 

Tipper mannen kommer til å bli litt lei etterhvert 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Men det er jo ikke trakassering om han ikke følte at det var det! Vet du hva trakassering er?

Det betyr jo ikke nødvendigvis at han ikke støtter deg om du opplever noe form for overgrep i fremtiden. 

Selvsagt er det det. Er det ikke trakkassering å ta en som sover i skrittet siden han ikke følte det? 

1 minutt siden, visp said:

Jeg syns du lager en stor greie ut av et ikke-problem. Jeg har blitt tatt på steder uten å føle det som trakassering- har bare tenkt at personen mangler sosiale antenner. Om det er tvang inni bildet kan man begynne å reagere og det hadde nok han gjort også. Jeg hadde heller ikke gått hjem og grått i dusjen bare fordi en butikkansatt hadde kommet borti en kroppsdel.

Det som er et problem, er mannens bagateliserende holdning til de som ikke respekterer andre menneskers grenser. Han ser ikke alvoret i kvinner som tvinger seg på uvillige mennesker. Det er DET som er problemet. 

Hadde mannen min blitt tatt på på den måten hadde han blitt veldig sint, det er ikke greit at man tråkker over andre mennesker sine grenser på den måten. Han hadde blitt frastøtt av kvinnen.

Anonymkode: 97329...51d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker altså ikke at han skal føle seg dritt og få traumer. Ønsker bare at han skal anerkjenne at det var trakassering og dårlig oppførsel av butikkdama - ta det på alvor rett og slett. Hvis ikke har jeg null tillit til at han innerst inne står på min side den dagen jeg opplever noe liknende.

TS.

Anonymkode: 678d5...67e

Øøøh...? Det høres ut som du forventer å selv bli trakassert i fremtiden? 🤔

Anonymkode: 334f7...241

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

elvsagt er det det. Er det ikke trakkassering å ta en som sover i skrittet siden han ikke følte det?

Sov han når han var ute og handlet klær?

😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, solmåneogstjerner said:

Sov han når han var ute og handlet klær?

😂

Nei, hva har det med saken å gjøre? Trakkassering er trakkassering selv om offeret ikke føler det er det. En med downs som ikke forstår hva det betyr å bli tatt på i skrittet av en mann blir fortsatt trakkassert. En som sover blir trakkassert selv om han ikke merker det. En som er veldig full blir trakkassert selv om den ikke merker det. 

Anonymkode: 97329...51d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss han ikke føler seg trakassert, så kan ikke du tvinge ham til å føle det. 

At den butikkansatte ikke bør gå å beføle skrittet til de som er inne og prøver klærne er viktig, men det kommer jo litt an på settingen. Befølte hun skrittet, eller kjente hun etter hvordan buksa satt? Så du det, fortalte mannen din det eller var det noe han fortalte kameratene sine? Det er lett å se spøkelser på høylys dag om man er litt sjalu, eller er opphengt i trakassering og metoo. Husker selv en butikkansatt som dro i buksa i skrittet, for å sjekke om buksa satt bra. (mange år siden)

Om mannen fortalte det til deg, hvorfor? 

Fortalte han det til kamerater, er det lett å overdrive litt for å være kul blant gutta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Noenlundelikefremt

Jeg støtter trådstarter her. Enten så har det vært et forløp til hendelsen med flørting og kjemi som forklarer at hun gjorde det hun gjorde, men i så tilfelle hadde nok mannen holdt kjeft overfor ts. Eller så har han et lemfeldig forhold til seksuell trakassering som jeg er helt enig i at tyder på at han innerst inne neppe kommer til å ta det veldig på alvor om ts opplever det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, hva har det med saken å gjøre? Trakkassering er trakkassering selv om offeret ikke føler det er det. En med downs som ikke forstår hva det betyr å bli tatt på i skrittet av en mann blir fortsatt trakkassert. En som sover blir trakkassert selv om han ikke merker det. En som er veldig full blir trakkassert selv om den ikke merker det. 

Anonymkode: 97329...51d

Ok. Men satser på at mannen din er noenlunde oppegående og ikke sov når han prøvde klær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det det. Er det ikke trakkassering å ta en som sover i skrittet siden han ikke følte det? 

Det som er et problem, er mannens bagateliserende holdning til de som ikke respekterer andre menneskers grenser. Han ser ikke alvoret i kvinner som tvinger seg på uvillige mennesker. Det er DET som er problemet. 

Hadde mannen min blitt tatt på på den måten hadde han blitt veldig sint, det er ikke greit at man tråkker over andre mennesker sine grenser på den måten. Han hadde blitt frastøtt av kvinnen.

Anonymkode: 97329...51d

Og jeg tenker at livet glir litt lettere om man ikke lager en så veldig big deal ut av småting. Folk er rare og man møter veldig mye forskjellig på sin vei. Akkurat denne saken fikk ikke mannen til å reagere og den hadde heller ikke fått meg til å reagere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min opplevde å bli tatt i skrittet av butikkdama da han prøvde jeans. Det er langt, langt over grensen for hva som er greit. Han mener at det var en morsom episode, at hun bare prøvde seg på han og at jeg er sjalu som reagerer. Irriterer meg grenseløst at han ikke skjønner at dette er trakassering. Hvordan reagerer han hvis en mannlig butikkansatt gjør det samme på meg? Hva sier jeg for å få han til å innse alvoret?

Anonymkode: 678d5...67e

Men liker dette. Menn blir ikke sextrakkasert, de er overlegne kvinner fysisk, og har intet å frykte. Kvinner derimot er i en mye mer sårbar posisjon, der de ikke kan forsvare seg mot en fysisk sterkere mann som kan voldta henne om han vil.

Anonymkode: fdbbd...50c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner said:

Ok. Men satser på at mannen din er noenlunde oppegående og ikke sov når han prøvde klær 

Jeg er ikke ts, men jeg ser at du har litt vanskeligheter med å følge logikk, så gir meg her. Du forstår tydeligvis ikke argumentene mine. Det er ganske bisarr opplevelse at jeg forteller deg problemet og du fortsetter oppføre deg som om jeg ikke har skrevet noe. 

Anonymkode: 97329...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kontorotta said:

Viss han ikke føler seg trakassert, så kan ikke du tvinge ham til å føle det. 

At den butikkansatte ikke bør gå å beføle skrittet til de som er inne og prøver klærne er viktig, men det kommer jo litt an på settingen. Befølte hun skrittet, eller kjente hun etter hvordan buksa satt? Så du det, fortalte mannen din det eller var det noe han fortalte kameratene sine? Det er lett å se spøkelser på høylys dag om man er litt sjalu, eller er opphengt i trakassering og metoo. Husker selv en butikkansatt som dro i buksa i skrittet, for å sjekke om buksa satt bra. (mange år siden)

Om mannen fortalte det til deg, hvorfor? 

Fortalte han det til kamerater, er det lett å overdrive litt for å være kul blant gutta.

Dette.

Anonymkode: 0fcae...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men liker dette. Menn blir ikke sextrakkasert, de er overlegne kvinner fysisk, og har intet å frykte. Kvinner derimot er i en mye mer sårbar posisjon, der de ikke kan forsvare seg mot en fysisk sterkere mann som kan voldta henne om han vil.

Anonymkode: fdbbd...50c

Menn kan like det så mye de bare vil.

Og ja, klart de fleste menn er overlegne kvinner fysisk.

Men det å la noe sånt passere, sier fryktelig mye om hva slags personlighet og sosial kompetanse man har, eller rettere sagt; ikke har.

Og det er DET slaget står om her.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men jeg ser at du har litt vanskeligheter med å følge logikk, så gir meg her. Du forstår tydeligvis ikke argumentene mine. Det er ganske bisarr opplevelse at jeg forteller deg problemet og du fortsetter oppføre deg som om jeg ikke har skrevet noe. 

Anonymkode: 97329...51d

Eller så kan det være andre som ikke forstår logikk og vanlig måte å diskutere på. Slik at vi har et felles utgangspunkt.

Her har vi mannen til ts som visstnok har blitt befølt når han handlet klær. Kanskje. Vi må gå utfra at han ikke sov eller var full, og at han er forholdvis normaltfungerende. Uansett så synes ikke han at det var noe problem.

Du drar inn at det er et overgrep å bli befølt når man sover, er full eller har en form for sykdom/tilstand/forstyrrelse (eller et aller annet). 

Det blir jo noe helt annet. Men det er kanskje vanskelig å forstå.

At ts er sjalu pga en flørt eller ellers ikke liker hvordan mannen reagerer, greit nok det. Men da er jo premissene helt annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann, over gjennomsnittlig attraktiv, vil jeg bare si at damer kommer ikke å tar meg i skrittet hvis jeg ikke har forsøkt å flørte på en eller annen måte. Dette beviser vel mer eller mindre at din mann har vært på jakt etter en eller annen form for bekreftelse. 

Dette burde vel kanskje bekymre deg mest. De aller fleste menn jeg vet om har ingen intigritet, det vil si de har ingen standard, de tar hva som helst. Og hvis de blir trakassert, så ser de på det som nesten morsomt og gøyt. Ser dette nesten hver dag.

Selv er jeg en alpha mann, som aldri behandler kvinner og menn ulikt. Jeg flørter sjelden og aldri, jeg har selvrespekt og behandler andre også med respekt. Kroppen min er ikke noe jeg utleverer uten at det er greit for meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Martin13 skrev:

. Og hvis de blir trakassert, så ser de på det som nesten morsomt og gøyt. Ser dette nesten hver dag.

Men da blir de ikke trakassert! Om de liker det. 

Når man kaller slike ting trakassering, så undergraver det alt vi jobber for når det gjelder respekt, likeverd og bekjemping av overgrep/trakassering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår deg godt ts. Det er mange menn som ikke tar seksuell trakassering på alvor. Det går jo begge veier, så du kan kanskje ikke forvente så mye støtte om du skulle oppleve det. Og det gjør jo de fleste kvinner. Problemet med uønsket seksuell oppmerksomhet kommer aldri til å bli bedre når menn, og kvinner, tenker som din mann. Jeg hadde mistet respekten for samboeren min om han hadde disse holdningene. 

Anonymkode: a9469...fa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker altså ikke at han skal føle seg dritt og få traumer. Ønsker bare at han skal anerkjenne at det var trakassering og dårlig oppførsel av butikkdama - ta det på alvor rett og slett. Hvis ikke har jeg null tillit til at han innerst inne står på min side den dagen jeg opplever noe liknende.

TS.

Anonymkode: 678d5...67e

Definisjon på seksuell trakassering:

"Som seksuell trakassering regnes «enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.»"

https://snl.no/seksuell_trakassering

I og med at han ikke fant at noen av disse punktene er oppfylt, så har han ikke blitt trakassert.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, a l'orange skrev:

Menn kan like det så mye de bare vil.

Og ja, klart de fleste menn er overlegne kvinner fysisk.

Men det å la noe sånt passere, sier fryktelig mye om hva slags personlighet og sosial kompetanse man har, eller rettere sagt; ikke har.

Og det er DET slaget står om her.  

Vet du, det er ikke alltid en handling i seg selv som er trakassering, det er det du ser som ligger bak.

Jeg har blitt kløpet i siden og jublet "ja" inni meg. Endelig er jeg en av gutta. For det var slik de gjorde med hverandre når de spøkte.

Så kommer det en kar fra en annen avdeling, klyper meg egentlig på samme måte, hvorpå jeg snur meg, gir ham beskjed om å aldri gjøre det igjen og han rygger faktisk unna. For meg var det den lille forskjellen i handlingen, smilet, blikket som gjorde at det ene jublet jeg for, mens det andre følte jeg for å sette noen på plass for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kontorotta skrev:

Viss han ikke føler seg trakassert, så kan ikke du tvinge ham til å føle det. 

At den butikkansatte ikke bør gå å beføle skrittet til de som er inne og prøver klærne er viktig, men det kommer jo litt an på settingen. Befølte hun skrittet, eller kjente hun etter hvordan buksa satt? Så du det, fortalte mannen din det eller var det noe han fortalte kameratene sine? Det er lett å se spøkelser på høylys dag om man er litt sjalu, eller er opphengt i trakassering og metoo. Husker selv en butikkansatt som dro i buksa i skrittet, for å sjekke om buksa satt bra. (mange år siden)

Om mannen fortalte det til deg, hvorfor? 

Fortalte han det til kamerater, er det lett å overdrive litt for å være kul blant gutta.

Hæ?

Kommer det an på? Hvor er det folk i denne tråden jobber egentlig? Å ta folk i skrittet i en klesbutikk er faktisk et grovt overtramp av en ansatt - uansett hva den andre måtte føle.

TS er nok mest opptatt av at han ikke følte det ubehagelig, men dette bør jo uansett meldes til butikkjeden så de kan få seg ansatte som har normal atferd.

Du skal ikke tas i underlivet når du handler klær. Med mindre du har en gynekologisk undersøkelse så skal ingen ta på noens underliv i noen jobber.

Anonymkode: 9f9b8...134

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...