Gå til innhold

Mannen min ble sextrakassert, irriterende at han ikke ser alvoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at litt her at TS og mannen har forskjellige verdigrunnlag. Kanskje TS bør revurdere forholdet.

Mannen føler seg ikke trakassert. Ingen grunn til at han da skal handle ut fra en trakasseringsproblematikk og dermed gå videre til butikken med saken. 

I tillegg kommer han hjem og forteller dette til TS. Føler seg nesten litt stolt over at dama på butikken har lagt an på ham. Flørtet han tilbake med dama? Sa han noe som kunne føre til at hun tok ham i skrittet, eller på bulen? 

Egentlig finner jeg mannen litt barnslig. Men det er nok ikke bare denne gangen han viser sånne sider. TS kan ikke tvinge mannen til å føle seg trakassert. Tvinge ham til å handle, for det endrer ikke personligheten til mannen. Så da bør heller TS tenke gjennom forholde og finne ut hvilket syn hun tolerer hos sin partner. Veie sider opp mot hverandre og finne ut om han er verd å satse på, eller om det er like greit at de går hver til sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Alterego666 skrev:

For at det skal være trakassering må den som blir utsatt for handlingen føle at handlingen er urimelig og uønsket:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Trakassering

Siden mannen her ikke gjør det, er det ikke trakassering. TS bør slutte å forøke å bestemme hva mannen hennes skal føle.

Selvom man ikke føler ubehag å bli sexuelt trakassert så er det trakassering uansett.  Man har jo ikke bedt om å bli tafset på selvom man kanskje også likte det eller ikke brydde seg om det. Det er uansett ikke ok oppførsel å ta på andres kjønnsorganer med mindre man ønsker det. 

Alt1 .Så hvis han ønsket det og butikkdama skjønte det og flørtet tilbake er det upassende og uanstendig oppførsel og hører ikke hjemme på arbeidsplassen. Han var også en dust med utro oppførsel og grunn til å reagere. 

Alt.2. Men han ønsket det vel ikke, og butikkdama gjorde noe hun ikke skulle. Han ble vel overrasket der og da, men følte ikke noe negativt om det. Sexuell trakassering er det såvisst  selvom han ikke brydde seg .

Anonymkode: 62cbe...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbeholder meg retten til å sette egne grenser om min kropp.

Forventer at min kjæreste respekterer de grensene jeg har satt for egen kropp.

Støtter hennes rett til å sette egne, til og med andre, grenser for sin kropp, og om andre krenker de grensene skal jeg slåss på hennes side med alt jeg makter.

Endret av Epictetus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom man ikke føler ubehag å bli sexuelt trakassert så er det trakassering uansett.  Man har jo ikke bedt om å bli tafset på selvom man kanskje også likte det eller ikke brydde seg om det. Det er uansett ikke ok oppførsel å ta på andres kjønnsorganer med mindre man ønsker det. 

Alt1 .Så hvis han ønsket det og butikkdama skjønte det og flørtet tilbake er det upassende og uanstendig oppførsel og hører ikke hjemme på arbeidsplassen. Han var også en dust med utro oppførsel og grunn til å reagere. 

Alt.2. Men han ønsket det vel ikke, og butikkdama gjorde noe hun ikke skulle. Han ble vel overrasket der og da, men følte ikke noe negativt om det. Sexuell trakassering er det såvisst  selvom han ikke brydde seg .

Anonymkode: 62cbe...1d5

Så hvis du slår meg og jeg sier at det ikke var vondt eller førte til skade og at jeg ikke ble redd, er det likevel vold?

 

Anonymkode: f01a1...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kontorotta skrev:

Jeg tenker at litt her at TS og mannen har forskjellige verdigrunnlag. Kanskje TS bør revurdere forholdet.

Mannen føler seg ikke trakassert. Ingen grunn til at han da skal handle ut fra en trakasseringsproblematikk og dermed gå videre til butikken med saken. 

I tillegg kommer han hjem og forteller dette til TS. Føler seg nesten litt stolt over at dama på butikken har lagt an på ham. Flørtet han tilbake med dama? Sa han noe som kunne føre til at hun tok ham i skrittet, eller på bulen? 

Egentlig finner jeg mannen litt barnslig. Men det er nok ikke bare denne gangen han viser sånne sider. TS kan ikke tvinge mannen til å føle seg trakassert. Tvinge ham til å handle, for det endrer ikke personligheten til mannen. Så da bør heller TS tenke gjennom forholde og finne ut hvilket syn hun tolerer hos sin partner. Veie sider opp mot hverandre og finne ut om han er verd å satse på, eller om det er like greit at de går hver til sitt. 

Så hvis han ikke føler seg trakassert, må det være fordi han var små-utro?

Anonymkode: f01a1...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du slår meg og jeg sier at det ikke var vondt eller førte til skade og at jeg ikke ble redd, er det likevel vold?

 

Anonymkode: f01a1...b40

Hvis vi har avtalt å sloss er det jo greit. Hvis ikke så er det selvsagt vold. Er du dum eller later du som? Jeg er på ts side. Jeg sier jo at det er trakassering.... Men med unntak av punkt 1.som er en flørt. 

Anonymkode: 62cbe...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, a l'orange skrev:

Vel, det er for å «slippe å ende opp som damene på KG»;

Mange er så desperate at de tar til takke med nært sagt hva som helst.

Mange er så forelsket at de ikke bryr seg om små bagateller i starten.

Mange lar mannen holde på fordi han kaller damene «kontrollerende» og «sjalu» hver gang han ikke får det som han vil.

De ser ikke at det å ikke klare å sette grenser for seg selv i små ting, betyr at han ikke klarer å sette grenser for seg selv i større ting;

Dama og ungene vil at familien skal dra på ferie til Italia, men svigermor lager et stort hysteri om å heller ta med henne til Sverige. Svigermor vinner, for han orker ikke ta kampen.

Dama vil at de skal på romantisk date, han vil også det, men så ringer kompisen i siste liten...

Dama vil at ungene skal spise opp grønnsakene, han slipper en promp og ler i stedet, fordi det er mye gøyere. Ha ha ho ho hi hi. 

Og så skriver damene inn hit fordi de er så lei av mannen, og forstår ikke hvorfor han er så teit og barnslig. 

Neivel.

Han er det fordi man ikke dumpet han den dagen han bare lo av at en dame på butikken tok kundene sine på pikken, i stedet for å si fra og få dama sparket. Det kalles samfunnsansvar. Det kalles å være en mann, og ikke bare en gutt. 

Så hverken du eller ts ser dette EGENTLIG som seksuell trakassering, men grensearbeid for seksuell troskap i forholdet. 

For her er null bekymring for mannens psykiske helse- selv om dette skal være et overgrep- og masse mann-shaming rundt det som visstnok skal være at hans grenser overskrides. Jeg forstår virkelig ikke denne måten å tenke kjønn på. Hadde jeg virkelig trodd at min kjære blei utsatt for et overgrep, ville ord som samfunnsansvar vært det siste jeg ville brukt. 

Jeg har vært utsatt for diverse seksuelle grenseovertramp selv, og det siste som ville hjulpet meg var en hysterisk kjæreste som mente at jeg ikke tok samfunnsansvar om jeg ikke anmeldte. For ved et reelt overgrep som oppleves som det, blir man rar i hodet, grensene er ødelagt, man trenger kanskje tid til å summe seg.

Men det er gjennomsyret at dere ikke tror dette er et overgrep, men at fyren flørter med butikkansatte.

Anonymkode: f01a1...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi har avtalt å sloss er det jo greit. Hvis ikke så er det selvsagt vold. Er du dum eller later du som? Jeg er på ts side. Jeg sier jo at det er trakassering.... Men med unntak av punkt 1.som er en flørt. 

Anonymkode: 62cbe...1d5

Jeg er ikke på ts' side. Jeg er på mannens side. Dette er faktisk ikke ts' sak i det hele tatt. Det er opp til det eventuelle offeret å anmelde eller andre reaksjoner. Ts er ikke en part i saka, alt hun kan gjøre er å eventuelt støtte ham i det han velger å foreta seg. 

Anonymkode: f01a1...b40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hverken du eller ts ser dette EGENTLIG som seksuell trakassering, men grensearbeid for seksuell troskap i forholdet. 

For her er null bekymring for mannens psykiske helse- selv om dette skal være et overgrep- og masse mann-shaming rundt det som visstnok skal være at hans grenser overskrides. Jeg forstår virkelig ikke denne måten å tenke kjønn på. Hadde jeg virkelig trodd at min kjære blei utsatt for et overgrep, ville ord som samfunnsansvar vært det siste jeg ville brukt. 

Jeg har vært utsatt for diverse seksuelle grenseovertramp selv, og det siste som ville hjulpet meg var en hysterisk kjæreste som mente at jeg ikke tok samfunnsansvar om jeg ikke anmeldte. For ved et reelt overgrep som oppleves som det, blir man rar i hodet, grensene er ødelagt, man trenger kanskje tid til å summe seg.

Men det er gjennomsyret at dere ikke tror dette er et overgrep, men at fyren flørter med butikkansatte.

Anonymkode: f01a1...b40

Godt poeng, dette tar jeg med meg.

TS.

Anonymkode: 678d5...67e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a l'orange skrev:

Vel, det er for å «slippe å ende opp som damene på KG»;

Mange er så desperate at de tar til takke med nært sagt hva som helst.

Mange er så forelsket at de ikke bryr seg om små bagateller i starten.

Mange lar mannen holde på fordi han kaller damene «kontrollerende» og «sjalu» hver gang han ikke får det som han vil.

De ser ikke at det å ikke klare å sette grenser for seg selv i små ting, betyr at han ikke klarer å sette grenser for seg selv i større ting;

Dama og ungene vil at familien skal dra på ferie til Italia, men svigermor lager et stort hysteri om å heller ta med henne til Sverige. Svigermor vinner, for han orker ikke ta kampen.

Dama vil at de skal på romantisk date, han vil også det, men så ringer kompisen i siste liten...

Dama vil at ungene skal spise opp grønnsakene, han slipper en promp og ler i stedet, fordi det er mye gøyere. Ha ha ho ho hi hi. 

Og så skriver damene inn hit fordi de er så lei av mannen, og forstår ikke hvorfor han er så teit og barnslig. 

Neivel.

Han er det fordi man ikke dumpet han den dagen han bare lo av at en dame på butikken tok kundene sine på pikken, i stedet for å si fra og få dama sparket. Det kalles samfunnsansvar. Det kalles å være en mann, og ikke bare en gutt. 

 

Altså, grensen for når man personlig føler seg krenket er individuell, som alt annet. Hvorfor skal man lage en sak ut av noe man personlig ikke føler er et problem? Jeg har i teorien opplevd seksuell trakassering på byen (klask på baken osv), men jeg klarer å si ifra der og da. Men jeg føler meg ikke krenket eller trakassert etterpå, mener du da jeg mangler noe mentalt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis han ikke føler seg trakassert, må det være fordi han var små-utro?

Anonymkode: f01a1...b40

Hihi... man trenger ikke være små-utro om man ikke føler seg trakassert. Eller det kommer da an på hva du legger i ordet små-utro.

Hadde jeg hatt en mann som "skrøt" over at ei butikkansatt hadde tatt ham på ballene med overlegg da han prøvde bukse, hadde jeg stilt spørsmål med mannen min. Samtidig er det nok andre episoder i forholdet som hadde gjort at jeg hadde stilt spørsmål ved oppførselen hans.

Vi har alle forskjellige grenser og preferanser for hva vi liker og ikke liker. Hva vi godtar og ikke godtar. 

Noen kvinner ville ledd sammen med mannen sin av hendelsen. Følet seg beæret over at ei anna la an på ham. Og det er helt greit. Andre reagerer som TS, og da bør kanskje TS tenke over forholdet generelt. Er hun i tvil om mannen ville tatt henne alvorlig om hun ble utsatt for trakassering, så må hun revurdere mannen. Om hun tvinger ham til å anmelde, rapportere hendelsen, endrer det ikke hans syn på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Altså, grensen for når man personlig føler seg krenket er individuell, som alt annet. Hvorfor skal man lage en sak ut av noe man personlig ikke føler er et problem? Jeg har i teorien opplevd seksuell trakassering på byen (klask på baken osv), men jeg klarer å si ifra der og da. Men jeg føler meg ikke krenket eller trakassert etterpå, mener du da jeg mangler noe mentalt?

Jeg har også opplevd krenkende hendelser, ting som jeg har følt ikke har vært greit. Jeg har gitt beskjed til vedkommende om at slikt gjør man ikke. Og det har blitt respektert i etterkant. Så lenge vedkommende har oppført seg fint i ettertid, bærer heller ikke jeg noe nag til vedkommende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kontorotta skrev:

Hihi... man trenger ikke være små-utro om man ikke føler seg trakassert. Eller det kommer da an på hva du legger i ordet små-utro.

Hadde jeg hatt en mann som "skrøt" over at ei butikkansatt hadde tatt ham på ballene med overlegg da han prøvde bukse, hadde jeg stilt spørsmål med mannen min. Samtidig er det nok andre episoder i forholdet som hadde gjort at jeg hadde stilt spørsmål ved oppførselen hans.

Vi har alle forskjellige grenser og preferanser for hva vi liker og ikke liker. Hva vi godtar og ikke godtar. 

Noen kvinner ville ledd sammen med mannen sin av hendelsen. Følet seg beæret over at ei anna la an på ham. Og det er helt greit. Andre reagerer som TS, og da bør kanskje TS tenke over forholdet generelt. Er hun i tvil om mannen ville tatt henne alvorlig om hun ble utsatt for trakassering, så må hun revurdere mannen. Om hun tvinger ham til å anmelde, rapportere hendelsen, endrer det ikke hans syn på saken.

Du tenker ikke at det var et overgrep. Du beskriver det gjennomgående som flørt. Og at mannen trolig har kognitive utfordringer med å forstå at andre opplever egne grenser annerledes. 

Men det rimer ikke med å skulle anmelde saka hvis det hele skjedde frivillig. Så her roter du sammen seksuelt grensearbeid/troskap, seksuell trakassering og empati. 

Du behandler ikke dette som ei sak om seksuell trakassering i det hele tatt. 

Anonymkode: f01a1...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Godt poeng, dette tar jeg med meg.

TS.

Anonymkode: 678d5...67e

Ikke gå på limpinnen nå!

Det hadde vært et godt poeng hvis han hadde følt seg krenket. Men nå gjorde han jo ikke det. Dermed blir det bare helt fjernt å skulle presse han inn i, eller la han innta, en offerrolle, som fritar han fra ansvar som en voksen mann.

Mange har sex, utroskap, overgrep og trakassering helt på hjernen her inne. Jeg har aldri snakket om verken sex, utroskap, overgrep eller trakassering - KUN om å oppføre seg som en ansvarlig voksen og ikke slippe unna med unnskyldninger, offerrolle eller å skylde på deg.

Men denne tråden som så mange andre tråder, eksplodert i kverulering, regelrytteri og total mangel på sosial forståelse. Altså denne barnslige måten å vri seg unna på. Og mange lar seg lure av tankefeil og syk logikk. 

Ikke vær en av de! 

 

Det jeg sikter til konkret er at alle disse uttalelsene bygger på en og samme hersketeknikk;

- du er sjalu!

- ikke vær så kontrollerende!

- menn er det sterke kjønn, vi blir ikke trakassert!

- jeg er et offer, stakkars meg, hun krenket meg, da kan ikke jeg si fra, stakkars meg!

Alle disse, og mange flere, betyr NØYAKTIG det samme, nemlig;

«Jeg nekter å være en voksen mann, jeg vil heller at du skal være mammaen min som passer på meg og tar ansvaret og lar meg gjøre som jeg vil!»

Endret av a l'orange
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker ikke at det var et overgrep. Du beskriver det gjennomgående som flørt. Og at mannen trolig har kognitive utfordringer med å forstå at andre opplever egne grenser annerledes. 

Men det rimer ikke med å skulle anmelde saka hvis det hele skjedde frivillig. Så her roter du sammen seksuelt grensearbeid/troskap, seksuell trakassering og empati. 

Du behandler ikke dette som ei sak om seksuell trakassering i det hele tatt. 

Anonymkode: f01a1...b40

Så lenge mannen ikke føler seg trakassert, så behandler jeg ikke dette som en sak om seksuell trakassering.

Hadde jeg derimot vært med min 15 år gamle sønn, sett episoden selv, ville jeg mest sannsynlig handlet annerledes. Først og fremst ville jeg tatt det opp der og da.

Hadde min mann kommet hjem, hvit i fjeset og fortalt at han følte seg trakassert, ville jeg pratet med mannen min og snakket om opplevelsen, hjulpet ham på best mulig måte og handlet videre ut fra hans ønsker. Kanskje presset litt på i forhold til anmeldelse og snakket om viktigheten med å gå videre med en slik sak. Men likevel hadde jeg respektert mannens ønske i forhold til handling.

Jeg har mine verdier. Som kvinne i mannsdominerte yrker, så har jeg vært ganske så prippen og tolerert lite. Både for egen del, men også for å hjelpe andre jenter som kommer etter meg på disse arbeidsplassene. 

Jeg har sett jenter som har blitt klådd på, som har ledd og flørtet etterpå. Jeg har sett dem som har ledd,men med tårer i øynene. Det er viktig å slå ned på uønsket handling, men om TS sin mann synes det er greit at andre damer tar ham på ballene, så har han et syn som ikke samsvarer med TS og da kan hun ikke tvinge ham til noe som helst, hun kan heller ikke forandre hans personlighet og bør tenke gjennom forholdet med ham. Har han tusen andre gode sider, så får hun godta han holdning i denne saken, legge det bak seg og gå videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å joda, de har bare ikke selvrespekt for sin egen kropp. Ingen mennesker, verken menn eller kvinner liker å få kroppen sin invadert, selv om de prøver å overbevise seg selv om at dette er bra og morsomt. 

 

Anonymkode: fe573...8dd

Jeg er kvinne. Som er utsultet på seksuell oppmerksomhet. Min mann ønsker ikke å ha sex eller flørte fordi han ikke tenner på meg. Så ja, hvis en tilfeldig mann hadde tatt meg på puppene, ville ikke jeg i min situasjon ha ansett det som trakassering. Fordi slik tafsing ville være bra for min selvtillit. Tenk deg selv, leve som noe kjønnsløst i mange år. Det er tortur.

Anonymkode: c0a1a...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke overrasket om mannen ikke vil erkjenne at han; 

a, likte det, følte seg attraktiv

b, likte det ikke, men må være «mann» og da kan man ikke føle seg krenket  

uansett; ingen kvinne får ta slik på min mann! 

 

Anonymkode: e369f...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, a l'orange skrev:

Ikke gå på limpinnen nå!

Det hadde vært et godt poeng hvis han hadde følt seg krenket. Men nå gjorde han jo ikke det. Dermed blir det bare helt fjernt å skulle presse han inn i, eller la han innta, en offerrolle, som fritar han fra ansvar som en voksen mann.

Mange har sex, utroskap, overgrep og trakassering helt på hjernen her inne. Jeg har aldri snakket om verken sex, utroskap, overgrep eller trakassering - KUN om å oppføre seg som en ansvarlig voksen og ikke slippe unna med unnskyldninger, offerrolle eller å skylde på deg.

Men denne tråden som så mange andre tråder, eksplodert i kverulering, regelrytteri og total mangel på sosial forståelse. Altså denne barnslige måten å vri seg unna på. Og mange lar seg lure av tankefeil og syk logikk. 

Ikke vær en av de! 

 

Det jeg sikter til konkret er at alle disse uttalelsene bygger på en og samme hersketeknikk;

- du er sjalu!

- ikke vær så kontrollerende!

- menn er det sterke kjønn, vi blir ikke trakassert!

- jeg er et offer, stakkars meg, hun krenket meg, da kan ikke jeg si fra, stakkars meg!

Alle disse, og mange flere, betyr NØYAKTIG det samme, nemlig;

«Jeg nekter å være en voksen mann, jeg vil heller at du skal være mammaen min som passer på meg og tar ansvaret og lar meg gjøre som jeg vil!»

 

Altså, enig med deg. Sa "godt poeng" mer fordi jeg innser at jeg må ha i bakhodet at det er en viss sjanse for at hendelsen var grenseoverskridende for han og at fliringen er en måte å "le bort" noe som innerst inne var ubehagelig. Så trå litt mer forsiktig kanskje. Men utover det er jeg fortsatt helt enig med det du og andre likesinnede har skrevet i tråden.

Det jeg har uthevet er jo grunnen til at jeg synes denne tråden ble mer fascinerende enn noe annet. 

Anonymkode: 678d5...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på ts' side. Jeg er på mannens side. Dette er faktisk ikke ts' sak i det hele tatt. Det er opp til det eventuelle offeret å anmelde eller andre reaksjoner. Ts er ikke en part i saka, alt hun kan gjøre er å eventuelt støtte ham i det han velger å foreta seg. 

Anonymkode: f01a1...b40

Det er hennes sak jo hvis han flørtet med henne og derfor gjengjeldt flørten med tafsing på pikken hans.... 

Og ts har lov å si fra/fortelle  hva det var som skjedde selvom han ikke synes det var ubehagelig. Ytringsfrihet. Og samfunnsansvar. 

Anonymkode: 62cbe...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...