Gå til innhold

IKM Skravletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos fastlegen! :)

Startet selvsagt med å gråte da hun spurte litt angående den medisinske aborten jeg hadde i sommer. Hun skjønner det er tungt å skal prøve å bli gravid når jeg allerede har mistet to ganger. Hun nevnte at de ikke henviser til utredning av habituell abort før jeg har mistet tre ganger, noe jeg visste fra før.

Hun ble til slutt med på å henvise meg til gynekologisk poliklinikk for noen prøver og kanskje en ultralyd. Hun ville også ta noen blodprøver i dag.

Jeg har jo ikke peiling på hva de forskjellige blodprøvene er for noe, har prøvd å google litt, men ble ikke klokere. Jeg fikk jo en fin liste fra "C" her inne med hva de burde sjekke med blodprøve, og utifra det jeg kan se er det kun TSH og FT4 fra den listen de har tatt, i tillegg til noen andre.

Noen som kan hjelpe meg å tyde dem? Og kanskje skrive litt om hva det er for noe og hvilken sammenheng det har med å prøve å bli gravide å gjøre? :)

Screenshot_20191111-163518_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, -C- skrev:

Altså denne grafen ser jo kjempelovende ut @Dovendyr1 😄 Guuuri så spennende! Har dere klart å legge inn noen aksjer rundt EL? Lov å holde oss oppdatert 😄 Rart å tenke på at du innen en uke antagelig vet om det gikk eller ikke! Speeennende!

Ja, veldig spennende! Er veldig håpefull nå, men vet jo at det egentlig er alt for tidlig til å se noe som helst 🙈  La inn aksjer cd5, 7,8,9,10, men ikke på selve EL-dagen. Burde være bra nok! Har såå lyst til å teste snart, haha! 

Så bra du fikk positiv eggløsningstest, @-C- 😀 Du er jo helt etter læreboka du 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, J1994 skrev:

Da har jeg vært hos fastlegen! :)

Startet selvsagt med å gråte da hun spurte litt angående den medisinske aborten jeg hadde i sommer. Hun skjønner det er tungt å skal prøve å bli gravid når jeg allerede har mistet to ganger. Hun nevnte at de ikke henviser til utredning av habituell abort før jeg har mistet tre ganger, noe jeg visste fra før.

Hun ble til slutt med på å henvise meg til gynekologisk poliklinikk for noen prøver og kanskje en ultralyd. Hun ville også ta noen blodprøver i dag.

Jeg har jo ikke peiling på hva de forskjellige blodprøvene er for noe, har prøvd å google litt, men ble ikke klokere. Jeg fikk jo en fin liste fra "C" her inne med hva de burde sjekke med blodprøve, og utifra det jeg kan se er det kun TSH og FT4 fra den listen de har tatt, i tillegg til noen andre.

Noen som kan hjelpe meg å tyde dem? Og kanskje skrive litt om hva det er for noe og hvilken sammenheng det har med å prøve å bli gravide å gjøre? :)

Screenshot_20191111-163518_Gallery.jpg

Nå avslører jeg nok at jeg kan over gjennomsnittet mye om medisin, men jeg vil gjerne hjelpe deg.

- Lupuskomponent: kvinner med systemisk lupus er mer utsatt for abort, og denne prøven er nok tatt for å se om du kan ha lupus, da du har hatt to aborter og er ung og fertil (som de fleste med nyoppdaget lupus er). Dessuten er det greit å vite om at man har lupus hvis man planlegger å bli gravid, da sykdommen gjerne blusser opp under svangerskapet og man er mer utsatt for komplikasjoner. Enkelte med lupus har antifosfolipid-antistoffer og disse har særlig høy sjanse for abort

- AT3-protein: dette er et antikoagulerende stoff. Ved mangel på dette vil kroppen din kunne lage tromber/blodpropper lettere enn "normale kropper", og dette er svært ugunstig da det vil kunne dannes tromber i årene som livmoren lager for å koble seg på dine årer. Dette vil kunne gi morkakesvikt rimelig tidlig og dermed abort

- INR: protrombin-tid eller hvor fort blodet ditt koaguleres. Som jeg nevnte over vil tilstander der man lett lager blodpropper/blodet koagulerer lett kunne gi trøbbel for svangerskapet

- Leide: tror dette er faktor V Leiden. Dette er også en koagulasjonsfaktor, og man kan ha mutasjoner i genet som koder for dette proteinet. Dersom man har denne vil man kunne lage blodpropper veldig lett. Har man denne mutasjonen bør man ikke stå på P-piller med østrogen. Vil tro at du hadde hørt om at flere i familien din har hatt blodpropp dersom du har denne mutasjonen, da det veldig ofte er andre i familien som også har den

- Pros: usikker, skjønner ikke helt.

- TSH og fT4: stoffskifteprøver, helt korrekt. Stoffskifte ute av kontroll er ikke gunstig for et svangerskap og øker sjansen for abort.

- ATPO: anti-TPO tipper jeg, dette er også en stoffskifteprøve

- ANAP, PR3S, MPOS +++: dette er antistoffer forbundet med autoimmune sykdommer som lupus, GPA (granylomatøs polyangitt) og MPA (mikroskopisk polyangitt). Jeg tror legen din her har tenkt at dette er 1) autoimmune sykdommer som vil kunne skape problemer for et svangerskap og 2) mange av antistoffene dannes ved vaskulitter som altså er sykdommer i blodkar, og som jeg nevnte over er dannelsen av store og gode kar mellom din livmor og morkaken essensielt for at svangerskapet skal overleve

Håper dette hjalp litt. Gjerne spør meg hvis du lurer på noe mer. Så flott at du fikk henvisning videre❤️ 

 

Endret av Førstegangs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje slenge på at alle disse autoimmune og genetiske sykdommene er uhyre sjeldne, de er ikke vanlige! Og dersom man har en slik sykdom så er det hjelp å få og man kan likevel bli gravid. Men det er veldig kjekt å vite om på forhånd, for da kan man ta høyde for det og enten bruke f.eks. antikoagulerende/blodfortynnende eller optimalisere behandlingen av sykdommen før man blir gravid. Stoffskiftesykdommer er ikke like uvanlig, men det er ikke så veldig vanlig i din alder heller. Å bli gravid er som regel ikke noe problem, men som sagt, stoffskifte på ville veier kan skape problemer og det er greit å vite om før man blir gravid. Jeg ville ikke vært bekymra, men jeg tenker heller at fastlegen har prøvd å finne ut av om du kan ha noen underliggende årsaker til de to abortene, og det er veldig bra. Gynekologen tar UL og flere prøver, og så får du enda flere svar. Alle odds tilsier at du er frisk og rask, men har hatt uflaks. Jeg vil bare at du skal vite at dersom du skulle ha en av disse tilstandene, så kan du fortsatt bli gravid❤️ 

Endret av Førstegangs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ønskebarnnr2 skrev:

Jippi 😁 no blir det vel en eller 2 mageboere 😉😅 og å ha seg så sent er veldig ypperlige 😉 har lest en plass at EL som regel skjer iløpet av natten eller på morgenen 😁 no er det bare å kose seg uansett klokkeslett 😁 lykke til ❤️ 😍

@Ønskebarnnr2 Haha det spørs vel🙈 typisk at det ikke går nå som vi tar Letrozol og siden tre medikamenter til, MEN jeg håper 😍😍😍😍😍😍🙏🏻

Endret av -C-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dovendyr1 skrev:

Ja, veldig spennende! Er veldig håpefull nå, men vet jo at det egentlig er alt for tidlig til å se noe som helst 🙈  La inn aksjer cd5, 7,8,9,10, men ikke på selve EL-dagen. Burde være bra nok! Har såå lyst til å teste snart, haha! 

Så bra du fikk positiv eggløsningstest, @-C- 😀 Du er jo helt etter læreboka du 😂 

Dette blir bra! Du er heldig som er i dpo-land!!!

Haha ja men gravid klarer jeg jo søren meg ikke å forbli🙈🙈🙈 @Dovendyr1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Carjo4

Den grafen er faktisk ikke så lett å tyde nei! Håper du vil dele grafen med meg i dagene fremover, skal virkelig prøve alt jeg kan å hjelpe! På stående fot nå er jeg usikker for å være helt ærlig! Våkner du noe før ringeklokken ringer om dagen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, -C- skrev:

@Carjo4

Den grafen er faktisk ikke så lett å tyde nei! Håper du vil dele grafen med meg i dagene fremover, skal virkelig prøve alt jeg kan å hjelpe! På stående fot nå er jeg usikker for å være helt ærlig! Våkner du noe før ringeklokken ringer om dagen kanskje?

Skal selvfølgelig dele! Tusen takk for at du gidder å prøve å tyde den 😍
Har i perioder våknet i 4-5 tiden (måler kl. 06) men da legger jeg på 0,05 for hver halvtime. Dette fungerte veldig bra forrige syklus, mulig jeg skrøt for mye om den fine grafen jeg hadde sist 😂
Nesten så jeg vurderer en time hos gynekolog med innvendig UL bare for å være sikker på at det ikke er noe galt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @-C- og @Carjo4. Skulle gjerne sagt tidligere at jeg kan en del mer enn jeg gir uttrykk for, men er litt redd for å bli gjenkjent! Håper det er greit💛 Dersom det er noe jeg kan hjelpe med/svare på, så hjelper jeg gjerne. Er ikke noe orakel, jeg lurer jo på ting selv😂 Har funnet ut at studiet mitt var noe mangelfullt når det kommer til fertilitet og det å lage barn☹️ Temping har jeg null kunnskap om, det meste jeg kan har jeg lært fra deg, -C-, du danker jo de fleste helsepersonell langt ned i støvlene på det!!

Endret av Førstegangs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Førstegangs skrev:

Tusen takk, @-C- og @Carjo4. Skulle gjerne sagt tidligere at jeg kan en del mer enn jeg gir uttrykk for, men er litt redd for å bli gjenkjent! Håper det er greit💛 Dersom det er noe jeg kan hjelpe med/svare på, så hjelper jeg gjerne. Er ikke noe orakel, jeg lurer jo på ting selv😂 Har funnet ut at studiet mitt var noe mangelfullt når det kommer til fertilitet og det å lage barn☹️😂

Full forståelse for det! Vi alle holder vel tilbake på litt for å ikke bli avslørt. Det er nok mange studier som er mangelfull når man kommer til stykket, fertilitet har liten fokus i forhold til menneskekroppen. Rart hvor mye vi lærer om hvordan vi unngår å lage barn, det som kunne kommet til nytte er hvordan man lager barn 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg også lusker i kulissene (nå som jeg bare har ventetid i syklus uansett) og suger til meg informasjon 😂 Dere er rå! 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Førstegangs skrev:

Nå avslører jeg nok at jeg kan over gjennomsnittet mye om medisin, men jeg vil gjerne hjelpe deg.

- Lupuskomponent: kvinner med systemisk lupus er mer utsatt for abort, og denne prøven er nok tatt for å se om du kan ha lupus, da du har hatt to aborter og er ung og fertil (som de fleste med nyoppdaget lupus er). Dessuten er det greit å vite om at man har lupus hvis man planlegger å bli gravid, da sykdommen gjerne blusser opp under svangerskapet og man er mer utsatt for komplikasjoner. Enkelte med lupus har antifosfolipid-antistoffer og disse har særlig høy sjanse for abort

- AT3-protein: dette er et antikoagulerende stoff. Ved mangel på dette vil kroppen din kunne lage tromber/blodpropper lettere enn "normale kropper", og dette er svært ugunstig da det vil kunne dannes tromber i årene som livmoren lager for å koble seg på dine årer. Dette vil kunne gi morkakesvikt rimelig tidlig og dermed abort

- INR: protrombin-tid eller hvor fort blodet ditt koaguleres. Som jeg nevnte over vil tilstander der man lett lager blodpropper/blodet koagulerer lett kunne gi trøbbel for svangerskapet

- Leide: tror dette er faktor V Leiden. Dette er også en koagulasjonsfaktor, og man kan ha mutasjoner i genet som koder for dette proteinet. Dersom man har denne vil man kunne lage blodpropper veldig lett. Har man denne mutasjonen bør man ikke stå på P-piller med østrogen. Vil tro at du hadde hørt om at flere i familien din har hatt blodpropp dersom du har denne mutasjonen, da det veldig ofte er andre i familien som også har den

- Pros: usikker, skjønner ikke helt.

- TSH og fT4: stoffskifteprøver, helt korrekt. Stoffskifte ute av kontroll er ikke gunstig for et svangerskap og øker sjansen for abort.

- ATPO: anti-TPO tipper jeg, dette er også en stoffskifteprøve

- ANAP, PR3S, MPOS +++: dette er antistoffer forbundet med autoimmune sykdommer som lupus, GPA (granylomatøs polyangitt) og MPA (mikroskopisk polyangitt). Jeg tror legen din her har tenkt at dette er 1) autoimmune sykdommer som vil kunne skape problemer for et svangerskap og 2) mange av antistoffene dannes ved vaskulitter som altså er sykdommer i blodkar, og som jeg nevnte over er dannelsen av store og gode kar mellom din livmor og morkaken essensielt for at svangerskapet skal overleve

Håper dette hjalp litt. Gjerne spør meg hvis du lurer på noe mer. Så flott at du fikk henvisning videre❤️ 

 

Du, dette hjalp veldig ❤

Prøvde å google, men skjønte jo ingenting 🤦‍♀️ Du er super snill som orker å ta deg bryet med å skrive alt dette. Tusen hjertelig takk ❤

Blir helt rørt jeg over hvor gode medmennesker det finnes her inne! 🥰🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, J1994 skrev:

Du, dette hjalp veldig ❤

Prøvde å google, men skjønte jo ingenting 🤦‍♀️ Du er super snill som orker å ta deg bryet med å skrive alt dette. Tusen hjertelig takk ❤

Blir helt rørt jeg over hvor gode medmennesker det finnes her inne! 🥰🥰

Det må være litt ubehagelig å ikke skjønne hva legen har rekvirert av blodprøver, jeg fikk litt vondt inni meg, så hvis jeg kan hjelpe deg er jeg enormt glad for det. Det virker som legen har tenkt at autoimmun sykdom eller en tilstand der du lett danner tromber eller stoffskiftesykdom er det viktigste å utelukke. Jeg er egentlig enig! På stående fot sliter jeg med andre muligheter. PCOS/PCO har du vel ikke? Eller andre sykdommer? Frisk og rask? 

Så glad jeg kunne hjelpe. Noe må man kunne bruke 6 år på universitet til😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Førstegangs skrev:

Det må være litt ubehagelig å ikke skjønne hva legen har rekvirert av blodprøver, jeg fikk litt vondt inni meg, så hvis jeg kan hjelpe deg er jeg enormt glad for det. Det virker som legen har tenkt at autoimmun sykdom eller en tilstand der du lett danner tromber eller stoffskiftesykdom er det viktigste å utelukke. Jeg er egentlig enig! På stående fot sliter jeg med andre muligheter. PCOS/PCO har du vel ikke? Eller andre sykdommer? Frisk og rask? 

Så glad jeg kunne hjelpe. Noe må man kunne bruke 6 år på universitet til😂

Får håpe du får brukt for kunnskapen din andre steder også, enn bare her inne på kvinneguiden 😅

Hun bare sa at da kan vi ta noen blodprøver mtp.stoffskifte og litt sånn, men kom inn til helsesekretæren som tappet meg for 12 glass med blod - så tenkte det var mer enn bare stoffskifte ja 🙈

Ikke hørt noe om at jeg har PCOS eller PCO. Har hatt ultralyder i forbindelse med SA, MA og celleprøve, men ikke hørt at jeg har det. Får vel kanskje hørt noe mer hvis henvisninga går igjennom og gynekologisk poliklinikk ønsker en sjekk :) Frisk og rask, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, J1994 skrev:

Får håpe du får brukt for kunnskapen din andre steder også, enn bare her inne på kvinneguiden 😅

Hun bare sa at da kan vi ta noen blodprøver mtp.stoffskifte og litt sånn, men kom inn til helsesekretæren som tappet meg for 12 glass med blod - så tenkte det var mer enn bare stoffskifte ja 🙈

Ikke hørt noe om at jeg har PCOS eller PCO. Har hatt ultralyder i forbindelse med SA, MA og celleprøve, men ikke hørt at jeg har det. Får vel kanskje hørt noe mer hvis henvisninga går igjennom og gynekologisk poliklinikk ønsker en sjekk :) Frisk og rask, ja :)

Mistenker ikke at du har PCO/PCOS. Det gjorde nok ikke legen heller, da hadde det blitt tatt testosteron og SHBG også. Og som du sier - du har tatt UL flere ganger uten funn av cyster. Så godt at du er frisk og rask! Legen har nok tenkt at du virker frisk og rask, men at disse autoimmun sykdommene og koagulasjonsforstyrrelsene kan være litt lumske og ikke så lett å oppdage. Krysser fingrene for at en gynekolog vil se på deg! Så kan du få bekreftet at du er helt klar for baby, men har hatt skikkelig uflaks. 

Haha, ja! Får heldigvis bruk for kunnskapen på jobb😂 Særdeles lite snakk om fertilitet på jobb annet enn i lunsjen, men andre tema har jeg daglig «kontakt» med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg mentalt forberedt på ny pp. Testet negativt 9, 10 og 11 dpo på tidlig strimmeltest men kjente at jeg ikke gadd å utsette meg for det samme i dag. Har ingen symptomer og føler meg ikke gravid. Ikm er på torsdag, og det er jo selvsagt et håp om at det sitter noe der likevel. Men er som sagt forberedt på ny pp og bedre lykke neste gang. 
 

Er det fremdeles håp i hengende snøre, eller er det ønsketenkning?
 

Tror jeg skal prøve å vente til ikm neste gang med å teste, er så uvisst før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Silisium skrev:

Da er jeg mentalt forberedt på ny pp. Testet negativt 9, 10 og 11 dpo på tidlig strimmeltest men kjente at jeg ikke gadd å utsette meg for det samme i dag. Har ingen symptomer og føler meg ikke gravid. Ikm er på torsdag, og det er jo selvsagt et håp om at det sitter noe der likevel. Men er som sagt forberedt på ny pp og bedre lykke neste gang. 
 

Er det fremdeles håp i hengende snøre, eller er det ønsketenkning?
 

Tror jeg skal prøve å vente til ikm neste gang med å teste, er så uvisst før..

Jeg testet negativt frem til dpo 11 i sep, og så positivt på dpo 12! Aaaaabsolutt mulig altså!

Skjønner godt følelsen uansett, men husk at mange ikke tester positivt før dpo 14+
 

Krysser alt jeg har for deg @Silisium😍🙏🏻

Endret av -C-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger våken da jeg har så sterke eggløsningssmerter som aldri før!

Kan det være Letrozolen? Begge sider herjer, men allermest høyre side! Testet positivt på EL test i dag, så er vel et egg som er i ferd med å slippe! Bare aldri opplevd det som så ubehagelig og sterkt før som nå 😕

Andre som har gått på Letrozol og kjenner seg igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...