Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lileep skrev (2 timer siden):

Nettopp! Det er ikke bare å skru av bryteren som det står overspising på, og rase ned 30 kg på kort tid, da spesielt de "neste  10" siste på 1,5 mnd. Det krever mye mer enn å bare bestemme seg for å spise riktig.. HD har dessuten flere ganger bevist at det er ikke bare å sette igang med riktig kosthold, det sprekker ganske fort hvis det ikke blir jobbet med sammen med profesjonell hjelp. Det er noe HD bevisst unnlater å fortelle.. det er jeg 100% sikker på. 

Jeg jobba med spesial sykepleier målretta i fire år. Har vært "frisk" ett år, men hver dag er en kamp å jeg kan på ingen måte fokusere på mål om vektnedgang, mat eller tall dog har det kommet som en naturlig konsekvens. Men for meg har ikke mestringa vært det å bli normalvektig men det å slippe matsusen å all tid jeg nå slipper bruke på å fokusere på mat 🤷‍♀️ at det hun er mest fornøyd med er vektnedgang gir meg en fornemmelse av sprøyter, det virker så alt for enkelt med et stort smil.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke god på jogging og hvordan bli bedre, derfor lurer jeg på hva tanken bak HD sine økter kan være? Å løpe 3,5km på 42 min tilsvarer avg pace på 12 min/km, som tilsvarer normal gange eller svært rolig jogging. Hvordan kan dette forbedre joggingen? Hun har jo null progresjon, hun bruker faktisk lenger tid nå enn for noen uker siden. Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig og øve på å få opp temp til i alle fall normalt tempo sånn at folk ikke går forbi deg i løypa? Og heller ha korte drag med tempoet oppe og på den måten øke kondisen og gradvis venne kroppen til høyere tempo? 
vil hun komme noe vei med så sakte jogging at folk rett og slett går forbi henne? Hva er gøy med det? 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Lileep skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke god på jogging og hvordan bli bedre, derfor lurer jeg på hva tanken bak HD sine økter kan være? Å løpe 3,5km på 42 min tilsvarer avg pace på 12 min/km, som tilsvarer normal gange eller svært rolig jogging. Hvordan kan dette forbedre joggingen? Hun har jo null progresjon, hun bruker faktisk lenger tid nå enn for noen uker siden. Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig og øve på å få opp temp til i alle fall normalt tempo sånn at folk ikke går forbi deg i løypa? Og heller ha korte drag med tempoet oppe og på den måten øke kondisen og gradvis venne kroppen til høyere tempo? 
vil hun komme noe vei med så sakte jogging at folk rett og slett går forbi henne? Hva er gøy med det? 

Enig, skal man bli bedre i løping så er det intervalltrening som skal til.

Jeg går en runde her jeg bor som er ca 3 km med mye stigning. Den går jeg på 36 min. Bare til sammenlikning og jeg er INGEN spreking 😅

• Liker 4
Skrevet
Melkebart1 skrev (23 minutter siden):

Jeg går en runde her jeg bor som er ca 3 km med mye stigning. Den går jeg på 36 min. Bare til sammenlikning og jeg er INGEN spreking 😅

Samme her, jeg har jo kun min egen prestasjon å sammenligne med. Jeg begynte å gå i skogen i april, og går 4,9 km med gjennomsnitt på 11.07 per km nå. Et par gode oppoverbakker der også, så blir intervaller mtp at hun kjørte 5 intervaller ila økta. Jeg skjønner ikke helt hvordan hun skal komme videre når farten er så veldig lav, virker som hun kun har fokus på å jogge så lenge som mulig om gangen istedenfor å fokusere på tempo. Ikke at hun skal bli utrolig rask, men hadde kanskje vært kjekt for henne å ikke bli gått forbi.. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Melkebart1 skrev (51 minutter siden):

Jepp, terskeløkter, intervaller for å øke kapasiteten, tempo ++... og hvile. Og så lengre løpeturer om lange løp er målet. 

Ikke gogge 3.5 km på 40+min det er bare langdrygt og unødig belastende for en utrent løper.  

• Nyttig 3
Skrevet
Lileep skrev (44 minutter siden):

Samme her, jeg har jo kun min egen prestasjon å sammenligne med. Jeg begynte å gå i skogen i april, og går 4,9 km med gjennomsnitt på 11.07 per km nå. Et par gode oppoverbakker der også, så blir intervaller mtp at hun kjørte 5 intervaller ila økta. Jeg skjønner ikke helt hvordan hun skal komme videre når farten er så veldig lav, virker som hun kun har fokus på å jogge så lenge som mulig om gangen istedenfor å fokusere på tempo. Ikke at hun skal bli utrolig rask, men hadde kanskje vært kjekt for henne å ikke bli gått forbi.. 

Ja progresjon kommer jo ved hyppige og korte drag, ikke milevis med gogging. Skal man gå, så gå med stigning. Skal du bli en jogger/løper så må det hyppige intervaller til. 
Når det er sagt, så er det jo kjempebra at hun fortsetter og fortsetter.👏🏼

Skrevet
MiniMjau skrev (20 minutter siden):

Jepp, terskeløkter, intervaller for å øke kapasiteten, tempo ++... og hvile. Og så lengre løpeturer om lange løp er målet. 

Ikke gogge 3.5 km på 40+min det er bare langdrygt og unødig belastende for en utrent løper.  

Enig!👌🏽

• Hjerte 1
Skrevet

Tror ikke hun er så opptatt av progresjon, men å gjøre «litt», for «litt er bedre enn ingenting». Tror ikke det skal mer til enn å komme seg til treningssenteret og gjøre litt for at hun er fornøyd. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Fokuset er kanskje på å brenne kalorier heller enn progresjon?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MiniMjau skrev (8 minutter siden):

Fokuset er kanskje på å brenne kalorier heller enn progresjon?

Godt mulig det asså, men hvor mye forbrenner man på å jogge så vanvittig sakte? Er det ikke mer effektivt å bevege seg raskere i gange da evt? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Lileep skrev (53 minutter siden):

Godt mulig det asså, men hvor mye forbrenner man på å jogge så vanvittig sakte? Er det ikke mer effektivt å bevege seg raskere i gange da evt? 

Man bruker vel mer kalorier ved langsom løping enn rask gange? Og løping med mer støt på leddene kan være sunt for benskjørhet. Så det kan være fordeler ved jogging selv om det ikke er fortere?

• Liker 2
Skrevet
Andrea59 skrev (19 minutter siden):

Man bruker vel mer kalorier ved langsom løping enn rask gange? Og løping med mer støt på leddene kan være sunt for benskjørhet. Så det kan være fordeler ved jogging selv om det ikke er fortere?

Jeg vet ikke, kan ikke nok om det. Men syns det virker mer logisk at rask gange vil være mer effektivt enn ekstremt rolig jogging (som er det hun gjør). Men ikke alltid det logiske som er riktig, så stemmer sikkert det du sier 🙂

Skrevet
Lileep skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke, kan ikke nok om det. Men syns det virker mer logisk at rask gange vil være mer effektivt enn ekstremt rolig jogging (som er det hun gjør). Men ikke alltid det logiske som er riktig, så stemmer sikkert det du sier 🙂

Kudos for at hun ikke gir seg, men hun hadde nok hatt best utbytte av å gå. Antagelig ville hun ha klart å gå fortere🙈Kondisjonen hennes må jo ha vært/er helt fraværende

• Nyttig 3
Skrevet

Løping er blitt megapopulært. Tror helst det handler om det. Være en del av gjengen. Ha noe å poste om. Jeg tror jo hun egentlig hater å løpe. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Lileep skrev (13 timer siden):

Jeg kan heller ikke noe om det 😛  - men, hva menes egentlig med effektivt?

Vanligvis ville man vel mene at effektivt om framkomstmetode  betyr komme seg fram med minst mulig energibruk. Det som går fortest sammenlignet med energibruk. Sykkel mer effektivt enn å løpe, gå, krabbe f eks… Crawling vs brystsvømming, ski:  skøyting vs klassisk. Mens her gir vel kanskje hennes langsomme jogging mer trening av de musklene som senere kan gi henne raskere joggeturer? De som trener med et bildekk slepende etter seg gjør det jo ikke for å komme raskere fram 😅

• Liker 1
Skrevet

Lavintensitet(som å gå rask tur)  brenner forholdsvis mer fett enn karbohydrater, sammenlignet med høyintens trening, som trenger raskere tilgang til energi, og dermed forbrenner forholdsmessig mer karbo enn fett. 

Men totalt antall kalorier forbrent/pr time ved høyintens trening  er jo såklart høyere enn ved lav intensitet. 

Så er målet hennes med en sånn økt å brenne kalorier eller bli en bedre løper(øke kapasiteten, tåle belastning, bedre teknikk)? 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det mulig å bruke så lang tid på å «jogge» så kort😅 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Fruus skrev (32 minutter siden):

Elendig kondisjon…..

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Fruus skrev (43 minutter siden):

4,9 miles tilsvarer ca 8 km og gir en gjennomsnittsfart på 13.08 min per km, som tilsvarer rolig gange. Det er virkelig imponerende å klare å jogge så sakte. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Lileep skrev (35 minutter siden):

4,9 miles tilsvarer ca 8 km og gir en gjennomsnittsfart på 13.08 min per km, som tilsvarer rolig gange. Det er virkelig imponerende å klare å jogge så sakte. 

Hun har løpt intervaller, 3x (800m, 600m, 400m).  Selve intervallløpingen tar ikke lang tid, noen minutter 15-20 minutt eller litt mer på hennes nivå....men ikke så veldig mye mer enn det... med mindre en går?  men hun har brukt totalt 1 time og 45 min.... jeg får ikke dette til å gå opp. 😅 med et kvarters oppvarming og nedjogg....så er det ennå mye tid brukt! 

(Sorry jeg er løpenerd...)

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...