Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fizzypo skrev (2 timer siden):

Ser at dette med kragebein blir nevnt flere ganger. Har det vært tatt opp gjentatte ganger i nyere tid? Jeg kan bare huske et innlegg om det for flere år siden da hun gikk en del ned i vekt, tror det var rett før hun ble gravid første gang. 

Det er iallfall en eget Insta-innlegg om det 11. November 2020. Er temmelig sikker på at det i ettertid også har blitt nevnt på stories, men det kan jeg ikke dokumentere.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Laia skrev (1 time siden):

Det er iallfall en eget Insta-innlegg om det 11. November 2020. Er temmelig sikker på at det i ettertid også har blitt nevnt på stories, men det kan jeg ikke dokumentere.

Da er det samme innlegg jeg har sett jeg kan ikke huske at hun har skrevet noe mer om det siden. I hvert fall ikke siden vektnedgangen i fjor høst. Jeg syns som nevnt at det overdrives veldig når det skrives at hun snakker mye om det. Av helt konkrete ting jeg har fått med meg den siste måneden så er det IG story om BH-en som er blitt for stor, den hvite shortsen som ikke passet ifjor og noe med snøringen på et t-skjorteerme. Mulig det også var noe om synlig midje. Syns ikke det er mye, spesielt ikke veid opp mot alt det andre hun legger ut der hun viser til andre ikke-vektrelaterte fordeler av trening. Hva mer er det hun har nevnt egentlig? 

• Liker 3
Skrevet
Fizzypo skrev (34 minutter siden):

Da er det samme innlegg jeg har sett jeg kan ikke huske at hun har skrevet noe mer om det siden. I hvert fall ikke siden vektnedgangen i fjor høst. Jeg syns som nevnt at det overdrives veldig når det skrives at hun snakker mye om det. Av helt konkrete ting jeg har fått med meg den siste måneden så er det IG story om BH-en som er blitt for stor, den hvite shortsen som ikke passet ifjor og noe med snøringen på et t-skjorteerme. Mulig det også var noe om synlig midje. Syns ikke det er mye, spesielt ikke veid opp mot alt det andre hun legger ut der hun viser til andre ikke-vektrelaterte fordeler av trening. Hva mer er det hun har nevnt egentlig? 

I tillegg til før/etter bilder (som hun tok selvkritikk på) og helt åpenbar redigering av kroppen sin til en tynnere versjon (nå ganske nylig), utover det som du allerede nevner, så synes jeg (for min del) at det er et overdrevet fokus på kropp. Respekterer at du ikke synes det, men dette er altså min oppfatning.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
irevin skrev (15 timer siden):

Samme innlegg rundt ungene dukker opp igjen og igjen. Antagelig er dette ment som humor, men det går på repeat og da fremstår det for meg som mindre humor og mer som et gjennomgående budskap at det er irriterende å ha barn. Ungene hennes er 1 1/2 og 5 år. Mine nærmer seg voksne og hun må ikke tro det blir bedre med årene, det blir bare andre «utfordringer». 

Dette er helt tullete, og jeg forstår ikke hvorfor folk gjentar det for folk opplever jo å få eldre barn etter hvert og det er en lettelse. Det kan være at foreldrene til eldre barn har et behov for å si det til seg selv fordi de også har sitt å stri med. Greit nok, men da husker man ikke hvordan småbarnstiden var. 

Det er uendelig mye lettere å ha en åtteåring eller en tolvåring eller syttenåring enn et hvilket som helst barn ett til tre år som trenger hjelp til absolutt alt, må passes på hele tiden og som ofte fortsatt sover ganske dårlig. Og i tillegg er man syk hele tiden. Hun har tre barn under seks, forstår godt at det er tøft. Tror ikke det blir noe bedre av å klage på det på nett, men tviler ikke på at hun har det sånn. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Traume å være hjemme med sine egne tre barn i tre uker? 

:sjokk: 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Fizzypo skrev (14 timer siden):

Jeg synes det har vært veldig mye fokus på før og etter og hvor stas det er med bilder og klær som er for store. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg får vondt av Helene, for det er så åpenbart at så mye av feriestresset kommer av at hun får så mye input om hvordan feriene med små barn "burde" være. Mye snakk om å "logge av" inne i tråden her, og et sted jeg tror Helene hadde hatt veldig godt av det var nå i sommertiden med tre barn under seks.

Instagram i feriemånedene er en foss med idyll der folk poster bilder av lykkelige blide barn (bilde fra det ene øyeblikket langs hele turen alle i familien var i godt humør), idylliske ferier og barn som leker pent og pyntelig med hverandre i pakt med naturen og selvfølgelig helt helt uten skjermtid. Det er en hel industri som prøver å selge mødre dårlig samvittighet for å få dem til å kjøpe produkter og kurs og økologisk barnemat. Det er ille resten av året, men det er helt ekstremt på sommeren. Alt er liksom rigget for å fortelle deg at ferien barna dine har er dårligere enn alle andres og du burde skamme deg. Samtidig får du også beskjed om at det er fint at barna ikke styres for mye, at alt bare kan flyte og at man kan ta alt som det kommer og alle som har barn som er i den alderen vet hvor lurt det er i teorien, men ikke i praksis. 

Samtidig så opplever man shaming fra alle kanter om at man ikke tilbringer nok tid sammen som familie, selv om dette er en generasjon foreldre som tilbringer mer tid (både i timer og "kvalitetstid") med barna. Og siden all tid sammen skal være instavennlig kvalitetstid blir folk helt utbrente. 

Forstår at hun også jobber på Some men hun burde virkelig bare stukket innom, postet og logget av, for det kjøret som rettes mot foreldre med dårlig samvittighet er helt ekstremt. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Pinnsvine skrev (1 time siden):

Samtidig så opplever man shaming fra alle kanter om at man ikke tilbringer nok tid sammen som familie, selv om dette er en generasjon foreldre som tilbringer mer tid (både i timer og "kvalitetstid") med barna.

Eh, det stemmer ikke. Livet er mye mer hektisk nå enn for 30, 40 og 50 år siden. Mange flere mødre feks var hjemmeværende. Disse generasjonene tilbringer mindre med barn på grunn av jobb bla. Mye mer focus på selvrealisering enn før noe som fører til mindre tid med barn

Endret av Miranda16
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Miranda16 skrev (11 minutter siden):

Eh, det stemmer ikke. Livet er mye mer hektisk nå enn for 30, 40 og 50 år siden. Mange flere mødre feks var hjemmeværende. Disse generasjonene tilbringer mindre med barn på grunn av jobb bla. Mye mer focus på selvrealisering enn før noe som fører til mindre tid med barn

Jo det gjør det, og det bekreftes av tidsbruksundersøkelser. Barn tilbrakte ikke mer kvalitetstid med foreldrene før, de var mye mer utendørs uten oppsyn av voksne, satt bort til storesøsken og besteforeldre. Mødre på 70-90-tallet som er tidsepokene du viste til hadde jobber (selv om folk gjerne tenker på 50-tallet som 50 år siden og ikke 70😅) , og de hadde mindre og dårligere muligheter til barnehage osv. ideen om barn som lider under selvrealisering handler ironisk nok oftere om besteforeldregenerasjonen (foreldregenerasjonen i tidsepoken du viser til) som ikke prioriterer barnebarna mer enn foreldrene selv

Endret av Pinnsvine
  • Nyttig 6
Skrevet
Pinnsvine skrev (26 minutter siden):

Jo det gjør det, og det bekreftes av tidsbruksundersøkelser. Barn tilbrakte ikke mer kvalitetstid med foreldrene før, de var mye mer utendørs uten oppsyn av voksne, satt bort til storesøsken og besteforeldre. Mødre på 70-90-tallet som er tidsepokene du viste til hadde jobber (selv om folk gjerne tenker på 50-tallet som 50 år siden og ikke 70😅) , og de hadde mindre og dårligere muligheter til barnehage osv. ideen om barn som lider under selvrealisering handler ironisk nok oftere om besteforeldregenerasjonen (foreldregenerasjonen i tidsepoken du viser til) som ikke prioriterer barnebarna mer enn foreldrene selv

Takk for korreksjon. Da er HD en av dem som har gått helt i motsatt retning. Ønsker å tilbringe minst mulig tid med barna sine. 

• Nyttig 3
Skrevet

Mulig bare meg altså! Men kvalitetstid med barn? Både foreldre og barn sitter med trynet i en skjerm? Ser litt vel ofte foreldre ute i dette samfunnet med små barn som sitter i barnevogn med en smarttelefon med barne-TV på full speaker….Også hjemme virker det som foreldre i dag bruker skjerm som «barnevakt « 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
JojoMoyes skrev (Akkurat nå):

Mulig bare meg altså! Men kvalitetstid med barn? Både foreldre og barn sitter med trynet i en skjerm? Ser litt vel ofte foreldre ute i dette samfunnet med små barn som sitter i barnevogn med en smarttelefon med barne-TV på full speaker….Også hjemme virker det som foreldre i dag bruker skjerm som «barnevakt « 

💯Jeg skjønner heller ikke forskningen på det området.... Så krever de veldig mye av barnehage og skole for å "oppdra" barna, mens alt flyter ut hjemme.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fornøyd nå som hun har huset for seg selv. 

• Nyttig 4
Skrevet
Miranda16 skrev (57 minutter siden):

💯Jeg skjønner heller ikke forskningen på det området.... Så krever de veldig mye av barnehage og skole for å "oppdra" barna, mens alt flyter ut hjemme.

De burde kjøre en ny undersøkelse hvor de tar med skjerm, da vil man se at det er ikke foreldrene barn tilbringer mest tid med i dag, men skjerm i form av iPad, tv, data, mobil osv. Jeg ser det hver eneste dag, barn helt nede i 1 årsalderen som sitter i vogna med mammas telefon med YouTube på, eller på cafe hvor hvert medlem i familien sitter klistra til skjerm. Ingen dialog, ingen samspill overhode. Så nei, i nåtiden er ikke barna mer med familien sin, skjermen har overtatt den rollen. Og inntrykket HD gir er at hun mistrives så mye med ungene at hun ønsker minst mulig tid med de, og ferier er vanskelig å forholde seg til fordi barna er hjemme 24/7 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Lileep skrev (4 minutter siden):

De burde kjøre en ny undersøkelse hvor de tar med skjerm, da vil man se at det er ikke foreldrene barn tilbringer mest tid med i dag, men skjerm i form av iPad, tv, data, mobil osv. Jeg ser det hver eneste dag, barn helt nede i 1 årsalderen som sitter i vogna med mammas telefon med YouTube på, eller på cafe hvor hvert medlem i familien sitter klistra til skjerm. Ingen dialog, ingen samspill overhode. Så nei, i nåtiden er ikke barna mer med familien sin, skjermen har overtatt den rollen. Og inntrykket HD gir er at hun mistrives så mye med ungene at hun ønsker minst mulig tid med de, og ferier er vanskelig å forholde seg til fordi barna er hjemme 24/7 

Denne forestillingen om late skjermforeldre handler mer om egne fordommer og følelser enn noe annet. Barn av 80 til 00-tallet ble plassert foran TV som barnevakt både i helger og etter skoletid. Hadde «skjermtid» vært en greie da, ville besteforeldregenerasjonen ligget tynt an. Foreldre i dagens besteforeldregenerasjon var knapt i kontakt med skole, mens nå kommer det nesten daglige meldinger fra skole, fritidsaktiviteter, det kjøres hit og dit, og det forventes at foreldre skal delta aktivt på alle aktiviteter unger holder på med der de i «gamle dager» ble overlatt til seg selv, på både godt og vondt. Barn ruser seg mindre, drikker mindre, osv. 

Det handler aller mest om en variant av «ungdommen nå til dags» bare med foreldreskapshatt på. Men veldig mye av det som selges rettet mot foreldre er jo designet som «alle andre foreldre suger, men du derimot! DU er opptatt av skjermtid og ultraprosessert mat. Kjøp kurset mitt!» så ikke rart folk tror det er sånn. 

• Nyttig 4
Skrevet
Pinnsvine skrev (1 minutt siden):

Denne forestillingen om late skjermforeldre handler mer om egne fordommer og følelser enn noe annet. Barn av 80 til 00-tallet ble plassert foran TV som barnevakt både i helger og etter skoletid. Hadde «skjermtid» vært en greie da, ville besteforeldregenerasjonen ligget tynt an. Foreldre i dagens besteforeldregenerasjon var knapt i kontakt med skole, mens nå kommer det nesten daglige meldinger fra skole, fritidsaktiviteter, det kjøres hit og dit, og det forventes at foreldre skal delta aktivt på alle aktiviteter unger holder på med der de i «gamle dager» ble overlatt til seg selv, på både godt og vondt. Barn ruser seg mindre, drikker mindre, osv. 

Det handler aller mest om en variant av «ungdommen nå til dags» bare med foreldreskapshatt på. Men veldig mye av det som selges rettet mot foreldre er jo designet som «alle andre foreldre suger, men du derimot! DU er opptatt av skjermtid og ultraprosessert mat. Kjøp kurset mitt!» så ikke rart folk tror det er sånn. 

Det er da saktens ikke en myte at foreldre  tillater alt for mye skjermtid! Nå er mobiltelefonforbud veldig ofte ikke tillatt i skoletiden. Du må virkelig ha levd under en stein!!  Google det! På 80-tallet så hadde mange ikke mer enn NRK og programmene begynte kl 18. Det stemmer ikke at barn generelt hadde tv som barnevakt før internet. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Pinnsvine skrev (9 minutter siden):

Enten er du født etter 2000, eller så har du glemt hvordan 80 og 90 tallet var. Ingen satt på cafe med hver sin skjerm, ingen satt i vogn med skjerm satt fast i stativ, ingen gikk med telefonen forran seg på gata.. 

Ja vi så på tv på ettermiddagen, og tidlig om morgen før foreldrene sto opp. Men mesteparten av dagen var i alle fall jeg og alle ungene i gata og andre områder ute, eller hos hverandre for å leke med leker. Selvfølgelig er det unntak, men flertallet satt ikke forran skjerm 24/7 slik barn helt nede i 1 års alderen gjør i dag. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Lileep skrev (52 minutter siden):

Enten er du født etter 2000, eller så har du glemt hvordan 80 og 90 tallet var. Ingen satt på cafe med hver sin skjerm, ingen satt i vogn med skjerm satt fast i stativ, ingen gikk med telefonen forran seg på gata.. 

Ja vi så på tv på ettermiddagen, og tidlig om morgen før foreldrene sto opp. Men mesteparten av dagen var i alle fall jeg og alle ungene i gata og andre områder ute, eller hos hverandre for å leke med leker. Selvfølgelig er det unntak, men flertallet satt ikke forran skjerm 24/7 slik barn helt nede i 1 års alderen gjør i dag. 

80-tallet Jeg ble vekket i uka, så ingen tid til tv. Barnetv kl 18.00 og ikke mye annet. På lørdager ble det tegnefilmer på morgnenen  frokost tv, så familieprogrammer på kvelden.

Endret av Miranda16
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

.....

Endret av Miranda16
Skrevet
Pinnsvine skrev (4 timer siden):

Dette er helt tullete, og jeg forstår ikke hvorfor folk gjentar det for folk opplever jo å få eldre barn etter hvert og det er en lettelse. Det kan være at foreldrene til eldre barn har et behov for å si det til seg selv fordi de også har sitt å stri med. Greit nok, men da husker man ikke hvordan småbarnstiden var. 

Det er uendelig mye lettere å ha en åtteåring eller en tolvåring eller syttenåring enn et hvilket som helst barn ett til tre år som trenger hjelp til absolutt alt, må passes på hele tiden og som ofte fortsatt sover ganske dårlig. Og i tillegg er man syk hele tiden. Hun har tre barn under seks, forstår godt at det er tøft. Tror ikke det blir noe bedre av å klage på det på nett, men tviler ikke på at hun har det sånn. 

Amen! Er så drittlei av at folk sier det. Mine barn går på barneskolen og det er hundre ganger enklere og hundre ganger koseligere. 

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...