Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Innlegget er gammelt... 

Det jeg skrev om det var min refleksjon til hvordan denne suppen av missforståelser mellom to kulturer har oppstått. At tyrkiske menn kan se på en norsk lettkledd kvinne som "lett på tråden" og at norske kan se på tyrkiske menn som "en som er falsk og leker med følelser" 

Nå er jo turist stedene som foreksempel Antalya blitt vant til turismen og få reagerer på lettkledde kvinner. Men fordommene fra gammelt av ligger der enda hos mange 

Men du er ikke sånn, bare de andre? Jeg synes tyrkiske menn burde slutte å være så mannssjåvinistiske hvis de vil til vest Europa. Jeg er ingen sydenfarer selv men disse mennene tror også de kan ta med seg disse holdningene til andre land. 

Endret av Surikatt
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ispahan
6 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

 

Kurset jeg tar har kun gått på tips om tider på døgnet å legge ut innlegg, hvor ofte en legger ut og slike ting. 

Har du betalt 8000 kroner for DET? Dette vet jo alle som har blogg. Og hvis du ikke vet det så er det kun et googlesøk unna, for eksempel har Anne Brith gitt en god innføring her: https://www.rb.no/feature/blogg/arbeidsliv/hun-som-alltid-er-pa/f/5-43-165535

Jeg håper pensumet blir utvidet det kommende året, ellers virker det som om du har kjøpt katta i sekken. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
1 minutt siden, Ispahan skrev:

Har du betalt 8000 kroner for DET? Dette vet jo alle som har blogg. Og hvis du ikke vet det så er det kun et googlesøk unna, for eksempel har Anne Brith gitt en god innføring her: https://www.rb.no/feature/blogg/arbeidsliv/hun-som-alltid-er-pa/f/5-43-165535

Jeg håper pensumet blir utvidet det kommende året, ellers virker det som om du har kjøpt katta i sekken. Dessverre.

Det kommer nok mer etterhvert.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan
1 minutt siden, tenkerFORmye skrev:

Det kommer nok mer etterhvert.. 😊

Kommer nok...?

Vet du det, eller er det noe du håper på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
12 minutter siden, Surikatt skrev:

Men du er ikke sånn, bare de andre? Jeg synes tyrkiske menn burde slutte å være så mannssjåvinistiske hvis de vil til vest Europa. Jeg er ingen sydenfarer selv men disse mennene tror også de kan ta med seg disse holdningene til andre land. 

Nå la du ord i munnen på meg, som så absolutt ikke var mine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tenkerFORmye skrev:

Ta med hele når du først tar direkte utdrag 😉 Så det blir rett for den som leser og ikke bare den som klistrer inn. 

 

Står for alt jeg har skrevet. 

 

Screenshot_20190519-190847.jpg

Konteksten gjør det i hvert fall ikke bedre! Seriøst, en voksen KVINNE bør absolutt ikke ha slike meninger! Folk må da få ligge med hvem de vil når de vil, gå lettkledd på sydenferie, drikke når de har fri, og generelt ha det gøy. Maken til slut shaming er det lenge siden jeg har sett, særlig fra en voksen, norsk kvinne som attpåtil prøver å gjøre det stort som influencer. Håper du skammer deg. 60 000 mennesker blir voldtatt i Norge årlig. 60 000. Jeg kan ikke fatte at du kan uttale deg på en slik måte! 

Vil bare legge til at jeg skrev dette innlegget umiddelbart etter jeg så kommentaren jeg siterte, ble så provosert at jeg måtte svare med en gang. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CaspertheGh0st skrev:

Hvorfor slutter den nederste setningen med et punktum, når den egentlig er lengre enn det du kopierte inn her?

Det står, «Men jenter, vi kan ikke annet enn å skylde på oss selv når det kommer til selve ryktet vi har i Tyrkia.»

Nå trodde jeg hun mente voldtekt slik du ned vilje siterte henne på en misvisende måte, men det hun mener er generelle ryktet av skandinaviske/norske damer.

Noe som forsåvidt er helt sant, så hva er det dere reagerer på? 

Sorry, ser no at det vart feil framstilt sidan eg putta eit punktum der, burde heller brukt (...), så det skal eg ta på mi kappe. Poenget mitt står eg likevel med, det var korleis dei to utsagna etterfulgte kvarandre som provoserte meg. Skal prøva å vera meir etterrettelig i framtida.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå greier jeg ikke å holde meg lenger. Skal en dame som har barn med to forskjellige menn, og ikke er sammen med noen av fedrene - i tillegg til at hun prøver å få barn nummer tre med en tredje mann påta seg rollen som moralens høye vokter ovenfor andre damer/jenter? I tillegg til at hun utleverer om sex og andre intime ting på en offentlig blogg/sosiale medier. Dette blir for dumt. Ha gjerne 100 unger med 100 forskjellige menn, men pek ikke en moraliserende pekefinger til andre damer. Pass på deg sjøl! 

Jeg har vært i Tyrkia to ganger og blitt fridd til tre ganger😂 Og jeg er ikke en dame som hverken går lettkledd, drikker meg «sørpe dritings» eller vier oppmerksomhet til tyrkere av det motsatte kjønn. Han ene som fridde var resepsjonisten på hotellet, han andre var servitør på en restaurant som vi ofte spiste på og han tredje jobbet på stranda med noe vannsport-greier. Jeg ble helt paranoid og lurte på om jeg hadde sendt ut noen signaler som kunne ha blitt feiltolket, men det hadde jeg vitterlig ikke. Hadde ikke engang vært alene på tomannshånd med noen av dem, langt mindre vært i nærheten av fysisk med noen av dem. Min erfaring er at frierier og «jeg elsker deg» sitter temmelig løst hos mange tyrkiske menn. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, miss summers skrev:

Jeg skjønner jo at det er bittert å tenke på hvor mange turister bartenderen sin har pløyd, han har sikkert «elsket» dem alle og fridd og alle sa nei osv. Det betyr virkelig ikke at man skal påberope seg «vi» og tro man vet alt eller er så veldig mye bedre enn andre. 

I ett og samme innlegg klarer du å både kritisere henne for generalisering for så å gjøre akkurat det samme sjæl..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, miss summers skrev:

Reiser ikke folk til Tyrkia på sol og badeferie? Skal de tjene penger på den måten må de da for pokker regne med at folk soler huden sin! 

Nå må du roe ned litt, alt du skriver her inne er tatt helt ut av sammenheng og gjort en fjær til fem høns. 

Ikke noe sted ser jeg bloggeren kritisere folk som soler seg. Så hva er det du er så provosert for?

Det hun derimot har nevnt er turister som går inn på restauranter/butikker i badetøyet, og det er ikke bare enkelte steder i Tyrkia noen kanskje hadde reagert, det er faktisk ikke så uvanlig rundt om i diverse turiststeder i verden at man blir bedt om å kle på seg før man går inn i butikk eller setter seg ned på en restaurant/cafe.. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, decker skrev:

Sorry, ser no at det vart feil framstilt sidan eg putta eit punktum der, burde heller brukt (...), så det skal eg ta på mi kappe. Poenget mitt står eg likevel med, det var korleis dei to utsagna etterfulgte kvarandre som provoserte meg. Skal prøva å vera meir etterrettelig i framtida.

Så bra, for det virker som om bloggeren får tilegnet meninger og holdninger som hun ikke har av enkelte, basert på hvor mye man vil misforstå det hun skriver.

Klønete skrevet? Ja, kanskje.

Men det skal mye vilje til for å lese det dithen at hun legger skylden på voldtektsofferet. Hun har allerede gått inn og skrevet i debatten her inne at det ikke er det hun mente med det innlegget, enda er det enkelte som likevel nekter å gi seg med heksejakta.

Endret av CaspertheGh0st
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Habibi

EN ting er nå i allefall sikkert, hun burde satt seg litt mer inn i hva som gjelder i Islam. Ikkje minst av egeninteresse og kanskje en god dose nysgjerrighet...Du gifter deg ikke bare med en muslim fordi han er pen, søt og sier "I love U". En muslim er SÅÅÅ mye mer og inderst inne har de fleste en ganske så sterk tro, ganske sikker på at den ikke kommer frem i flørtens hete, men etter hvert vil du nok garanter merke HVEM du har giftet deg med, så gjerne best å sette seg litt inn i det? 

Fastemåneden Ramadan trodde jeg i grunnen var allment kjent f.eks? Den er såå mye mer enn å "Ikkje spise på dagtid". Anbefaler deg å lese litt.

Endret av Habibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, husker ikke helt når, så skrev hun i bloggen at hun satt på en kafe når mannen var hos barbereren, da kunne hun ikke kikke på folkene rundt seg, tydeligvis av "respekt" for mannen, så hun ikke skulle se på eller bli sett på av andre menn, men han syntes det er helt greit hun legger ut snap i bikini. Det er så mye som ikke henger på greip. Men om han har gått på universitetet.. Lærte han ikke der at kattehår er gammel overtro? jfr, en snap der han sier det kan komme kattehår ned i nyrene eller lungene eller hva søren han sier. 🙊. Forresten, må spørre.. Har han vært i militæret? Og hva tenker du om hvis dere får ett guttebarn, med dobbelt statsborgerskap og militærtjeneste i Tyrkia? Du skjønner det, at det er en del annet å ta hensyn til med en utenlandsk mann enn at han kommer på rommet ditt med mat og kaker, sånn for at du ikke skal gå utenfor døren liksom..Har du lest deg opp og satt deg inn i Tyrkisk kultur og tankesett? Tradisjoner og levemåte? Håper det, Ellers kommer du til å gå på en skikkelig smell.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heidegger skrev:

Giftet hun seg bare av den grunn? Hvordan vet du det?

Kanskje fordi det er det det går i? Og når hun legger ut informasjon, så er det vel ofte ikke korrekt.. som at det ikke er vanlig å kysse i bryllup, eller ute blant folk, da burde hun kanskje ta seg en tur ut av denne landsbyen til mannen som tydeligvis har mange rare forbud som ingen andre steder i Tyrkia har. Hun kunne fint gått uten hodeplagg på bygda også, noen tyrkere bruker hodeplagg grunnet religiøs overbevisning, andre fordi de er bønder, sånn de gjorde i Norge for noen tiår siden, spør du bloggeren, så vet hun nok ikke forskjellen.. Derfor er det nærliggende å tro at den tyrkiske ay lav ju har fungert i dette tilfellet.. og selv om man finner sin soulmate, så må det litt kommunikasjon til, og ikke skjønner jeg hvordan de får til det når han ikke er særlig stø i engelsk, og hun ikke snakker tyrkisk.. det går for det meste i klissete dilling, og det i seg selv er jo greit i en oppstartsfase, men disse to har giftet seg, og planlegger å få barn uten å vite noe som helst om hverandre og kulturen til hverandre. Hun får hevde alt hun vil at de kjenner hverandre ut og inn, men det er ikke mulig det..Noe helt annet; hun hadde vist bikinibildene til mannen før hun la de ut, og det var greit for han?! Vel, det sier vel sitt om hvordan det kommer til å bli, hun kaller det respekt overfor mannen, jeg kaller det begynnende underdanighet.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, CaspertheGh0st skrev:

Så bra, for det virker som om bloggeren får tilegnet meninger og holdninger som hun ikke har av enkelte, basert på hvor mye man vil misforstå det hun skriver.

Klønete skrevet? Ja, kanskje.

Men det skal mye vilje til for å lese det dithen at hun legger skylden på voldtektsofferet. Hun har allerede gått inn og skrevet i debatten her inne at det ikke er det hun mente med det innlegget, enda er det enkelte som likevel nekter å gi seg med heksejakta.

Eg forstår på ein måte kva du meiner, men likevel syns eg at måten det vart skrive på gjorde at budskapet ikkje kom fram på ein god måte. Det er jo ekstra viktig med eit sånn tema å trø litt varsomt, og tenka over korleis ein formulerer seg. Men eg unnskylder gjerne til @tenkerFORmye viss ho føler eg mistolka henne for mykje, det vart ein ryggmargsrefleks å reagera på dei orda som vart brukt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, whitewildfox skrev:

Konteksten gjør det i hvert fall ikke bedre! Seriøst, en voksen KVINNE bør absolutt ikke ha slike meninger! Folk må da få ligge med hvem de vil når de vil, gå lettkledd på sydenferie, drikke når de har fri, og generelt ha det gøy. Maken til slut shaming er det lenge siden jeg har sett, særlig fra en voksen, norsk kvinne som attpåtil prøver å gjøre det stort som influencer. Håper du skammer deg. 60 000 mennesker blir voldtatt i Norge årlig. 60 000. Jeg kan ikke fatte at du kan uttale deg på en slik måte! 

 Vil bare legge til at jeg skrev dette innlegget umiddelbart etter jeg så kommentaren jeg siterte, ble så provosert at jeg måtte svare med en gang. 

Hvor har du det tallet fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, whitewildfox skrev:

Konteksten gjør det i hvert fall ikke bedre! Seriøst, en voksen KVINNE bør absolutt ikke ha slike meninger! Folk må da få ligge med hvem de vil når de vil, gå lettkledd på sydenferie, drikke når de har fri, og generelt ha det gøy. Maken til slut shaming er det lenge siden jeg har sett, særlig fra en voksen, norsk kvinne som attpåtil prøver å gjøre det stort som influencer. Håper du skammer deg. 60 000 mennesker blir voldtatt i Norge årlig. 60 000. Jeg kan ikke fatte at du kan uttale deg på en slik måte! 

Vil bare legge til at jeg skrev dette innlegget umiddelbart etter jeg så kommentaren jeg siterte, ble så provosert at jeg måtte svare med en gang. 

Jeg lurer også på hvor det tallet kommer fra? Politiets rapport forteller at i 2017 var det 1968 voldtektssaker, det vil bety at det er ca 58.000 voldtekter som aldri blir rapportert?

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/voldtektssituasjonen-i-norge-2017

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis de hadde fått en gutt, han tror vel på omskjæring siden han er muslim. Uff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...